ik heb ook een beugel gehad, mijn voortanden stonden ook extreem naar voren, spleet ertussen, maar of dat van duimen komt? daar word weleens aan getwijfeld.
Gioia erft iid de spleet, dat is nu al te zien, dus ik houd er maar vast rekening mee ![]()
maar zo’n beugel: er zijn verschillende, en het hangt er erg vanaf “hoe erg het is”, moet er veel gecorrigeerd worden, is er ruimte in de kaak.
soms moet er wel eens een kies getrokken worden, om ruimte te creeren (niet om je bang te maken hoor, maar dat is bij mij gedaan, vond ik toen niet eng of pijnlijk, had ookk rond die leeftijd een beugel)
je hebt plaatjes die je zelf in kunt doen, en uit, of idd van die ijzertjes die op je tanden worden geplakt, met een draadje.
heb ze beide gehad.
Ik vond het nooit eng ofzo, alleen het aandraaien, eens in de zoveel tijd moest ie strakker, en dat was 1 of twee dagen echt een rot gevoel, maar daarna, merkte niet meer dat ik um droeg.
heb je ook nog van die buitenbeugels, met zo’n band om het hoofd, ziet er enorm eng uit, is ut niet, ook gehad.
alleen: mijn vader ging mee, orthodontist zei: die moet ze 24 uur pd dragen, en mijn vader meteen: helemaal niet! hoe kom je daar nou toch weer bij, ze draagt um s nachts, en verder niet. hoeft ze niet mee over straat ![]()
die orthodontist geheel geschokt
dat kon helemaal niet, mijn vader mocht zich er niet mee bemoeien, en dat ding moetst 24 uur pd.
mijn vader: waarom dan?
orthodontist: anders kan het wel eens langer duren voor haar tanden recht staan.
dus mijn vader: nou, dat is dan geregeld, draagt ze um alleen s nachts, duurt het maar wat langer.
je raad het al: ik hoefde niet met dat ding over straat
blij natuurlijk, dan maar wat langer met een gewone beugel.
dus: kijk goed hoor: wat wil je zelf, vind je het nodig? want ze roepen wel snel: die moet een beugel, maar moet het ook echt? is het lastig met eten, of “estetisch echt niet verandwoord” zeg maar, dan aan de beugel, is helemaal niet erg.
ik heb er leuke herinneringen aan: hoefde ik eens in de maand een middag niet naar school
maar naar ortho, en dan gingen mijn moeder en ik lekker de stad in ![]()
Mo