Hoi allemaal,
Mijn zoontje, nu 2 jaar en 9 maanden, zit extreem vast aan bepaalde gewoonten, rituelen.
Bijvoorbeeld: 's avonds met het naar bed gaan blijft hij zeuren om kusjes, terwijl hij al overladen is met kusjes, we hebben hem al 5 avonden laten gillen, er niet op ingegaan, maar hij houdt vol en raakt erg overstuur. Terwijl hij goed weet dat hij met ons niet de vloer kan aanvegen.
Een ander voorbeeld: ik had Janniek (6 mnd) de dop van haar fles gegeven om mee te spelen. Martin vindt dat de dop op de fles hoort, pakt het af. Ik pak het weer terug en zeg nadrukkelijk dat Janniek hier mee mag spelen. Martin blijft afpakken en de dop op de fles doen. Het onschuldige voorval ontaardt in een straf voor Martin (in de stoel zitten) en een overstuur mannetje. Hij maakt het zichzelf zo moeilijk…
Zijn vriendje (4 jaar) kwam spelen, normaal kunnen ze heel goed met elkaar overweg, maar nu moest er percé van Martin iets op een bepaalde manier gebeuren. Zijn vriendje pikte dit niet, het werd een ruzie, Martin heeft 3 kwartier zichzelf gigantisch overstuur gegild. Ik baalde ervan, zo sneu voor zijn vriendje… Bovendien was hij zelf totaal uitgeput.
Is dit normaal op deze leeftijd? Is het koppigheid of is het dwangmatig?
Terwijl hij met andere dingen heel flexibel is (vakanties en dagjes uit, eetgewoonten het maakt hem niet uit als het dan even anders gaat).
Groetjes
jantje