Dutjes op 1 jaar

Ons Iteke is nu 13 maanden en slaapt nog 2x per dag, in de voormiddag en in de namiddag ongeveer 1,5u. Normaal gaat ze 's avonds om 20u na haar flesje in bed, maar de laatste tijd lukt dat niet meer zo goed en ligt ze nog een uurtje of langer wakker te zeuren. Ik begin me af te vragen of ik misschien het ochtenddutje zou kunnen afschaffen, al heb ik de indruk dat ze toch nog wel moe is na een paar uur denk ik.
Wanneer hebben jullie kindjes de overschakeling gemaakt van 2 naar 1 slaapje?
's Nachts sliep ze voordien van 20u tot 7u 's morgens, maar nu is dat pas tegen 21.30u dat ze in slaap valt.
Misschien kan ik ze proberen wakker te houden tot na haar groentenpapje?

hey wat grappig… mijn zoontje is ook bijna 13 maanden maar heeft precies hetzelfde. Ik denk dat ik het ochtendslaapje ga overslaan. Dus dat Jurian elke ochtend op blijft en de middag nog naar bed gaat. Maar als dit niet lukt dan ga ik het om de dag doen. Kijken hoe hij erop reageerd.

Misschien is het ook een fase dat ze dit doen?? Ik weet het niet. Jurian ligt dan niet te huilen oid maar alleen maar te spelen en te kletsen. Hij heeft geen speelgoed in bed of knuffel maar vermaakt zich toch

Dus misschien voor jouw ook idee de ochtend slaap eraf en de middag 2 uurtjes laten slapen…

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Tim is altijd een grote slaper geweest, maar sinds 2 weken doet hij geen ochtendslaapje meer. Hij heeft een overgangsperiode gehad, waarbij hij de ene keer het ochtendslaapje nog wel nodig had en de andere keer niet. Of dan ging hij flink oogjes wrijven en dan lagen we hem op bed en dan was hij alleen maar aan het spelen. Hij ging altijd s’ochtends om 10 uur nog slapen en na zijn boterham. Maar op een gegeven moment ging hij dus niet meer na zijn boterham slapen als hij s’ochtends geslapen had. Dat was wel lastig, want dan ging hij aan het einde van de middag pas slapen. Met als gevolg dat hij niet meer om 20.00 uur ging slapen, omdat hij nog wakker was. Nooit vervelend wakker, maar brabbelend en spelend maar toch. Ben dus blij dat hij nu gewoon de hele ochtend goed wakker is. Na zijn boterhammen gaat hij naar bed en s’avonds ligt hij om 20.00 uur op bed. Gewoon dus even aankijken en ze geven het vanzelf wel aan als ze er geen behoefte meer aan hebben.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Hoi,

Hier ook nog een van bijna 14 maanden die nog op twee slaapjes zit;
09.30-10.30 en 13.15-15.30. Ik heb ook geprobeerd om naar 1 te gaan maar daar werd ze erg hangerig van. Minke gaat wel 19.15 naar bed 's avonds dus dat is hier wel anders… ik zou toch niet teveel aan hun behoefte aan slaap ingaan, dat werkt vaak niet goed ( tenminste hier).
Wel zorg ik ervoor dat Minke nooit na 1600 uur ( ik maak haar dus uiterlijk 15.45 ofzo wakker) slaapt ivm haar ( avond)ritme.
groetjes!

Lilypie
Lilypie

'k ga het toch eens proberen denk ik, als ze niet naar de onthaalmoeder moet. Kan ik het zelf uittesten.
Zo 1,5u in bed liggen wakker te zijn is ook maar niks hé.
:

Lilypie

Erik zit nog in de overgangsfase van 2 naar 1 slaapje. Hij doet af en toe 's ochtends nog een tukkie van 8.30 uur tot 9.30 uur, vooral als hij 's ochtends heel vroeg wakker is. En soms dus niet, dan slaapt 'ie alleen van 12.30 uur tot ongeveer 15.00 uur. Ik laat het maar begaan, het zal zichzelf allemaal wel regelen ben ik van overtuigd.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Vlak voordat Jens 1,5 was, viel met moeite het ochtendslaapje eraf en sliep hij van 13u tot 15u/15.30u.
En nog steeds slaapt ie 1,5u in de middag .

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Jack ging ook rond het jaar over naar enkel een middagdutje. Dat is niet van de ene op de andere dag gegaan hoor, het duurde echt een periode zoals hierboven ook beschreven is.
Nu is hij 20 maanden en slaapt nog precies het zelfde.
Om een uur of half 1 naar bed en dan slaapt hij meestal 2 uur ( soms iets korter).
Dan wil hij er niet meteen uit, maar ligt nog geruime tijd lekker bij te komen in bed, al kletsend tegen Elmo en Ernie.
Om een uur of 3 is hij uit bed en hij ligt er 's avonds om 20 uur weer in tot de volgende dag half 8 of 8 uur. Ook dan wil hij trouwens nooit gelijk uit bed als ik hem kom halen ( en ik laat hem al een tijdje liggen als hij wakker wordt). Ik moet dan op de stoel naast hem gaan zitten terwijl hij lekker nog in bed ligt hahahahahahahahahah!

Mijn ervaring is dat forceren niet werkt. Heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar wordt uiteindelijk niemand vrolijker van.

Groetjes van Christa

Hoi,

Toen mijn dochter op het punt stond om naar een slaap te gaan heb ik de de middag slaap vervroegd eerst nog zoveel mogelijk naar de ochtend slaap toe en toen ben ik die wat gaan verplaatsen naar echt de middag toe.

groetjes

lon106

Ik denk dat ik het wel eens kan proberen. Nu is het weer bijna 22u dat ze slaapt, lijkt me toch iets te laat voor een peutertje van 1 jaar. Als het niet lukt zal ze in een overgangsfase zitten en bekijk ik het nog wel even.
Bedankt voor de tips!

Ik herken wel het gedrag van Jack, die wel wakker is maar nog niet uit bed wil. Sinds kort doet ons Iteke ook zo. Tot je met haar tutjes begint te spelen, dan begint ze te lachen en wordt ze toch een beetje wakker.

Groetjes

Lilypie

En pukkie? Hoe doet ze het?

Wij zijn net terug van vakantie en … Jurian heeft elke dag maar 1 slaapje gedaan én was niet shago!! Dus hiep hoi…!! Benieuwd hoe het nu thuis verder gaat??

Wat goed van Jurian! Haha, en hij was zo’n slaapkop. Grappig.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Wat fijn dat Jurian nu nog maar 1 slaapje op een dag doet. Tim sinds een paar weekjes ook en dat is toch wel erg makkelijk.

En nu maar hopen dat hij thuis ook aan 1 slaapje genoeg heeft.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Vandaag heb ik het dan maar eens geprobeerd, geen ochtendslaapje meer. Er zou bezoek komen, beetje afleiding dus. Maar ze werd toch wel heel moe. Ik dacht dat het dan wel zou overgaan, en dat leek ook zo. Uiteindelijk heeft ze haar groentenpapje gekregen en is pas om 11.30u gaan slapen. Hopend dat ze dat toch een paar uur zou doen. Helaas… Na een uur was ze al terug wakker. En in de latere namiddag kreeg ik haar niet meer in bed. Ze was dan ook niet heel de dag vrolijk.

Ze is er nog niet helemaal klaar voor denk ik. Morgen leg ik haar gewoon terug in haar bedje als ze moe lijkt. De laatste dagen leggen we er haar om 21u in bed ipv 20u, en dat lukt voorlopig ook nog wel.
We zullen het dag per dag moeten bekijken, ik denk nog altijd wel dat ze in een overgangsfase zit.

Wel fijn om te lezen dat veel mama’s hetzelfde ondervonden.

Groetjes

Lilypie

hoi allemaal,
onze zoon is 13 maanden en slaapt tot onze verbazining nu ook 2 keer per dag. toen hij kleiner was sliep hij heel weinig af en toe wat hazen slaapjes van 10 min meer niet. nu slaapt hij om 11 uur en om 16 uur meestal 1,5 uur en gaat dan tussen 19.00 en 20.00 naar bed. meestal gaat dit goed maar soms wilt hij ook wel is niet slapen en is dan tot laat wakker of valt bij ons op de bank in slaap.
de volgende dag is hij dan weer tussen 8 en 9 wakker dus absoluut niet te klagen. maar wij laten hem ook wel is gewoon in zijn bed liggen als hij wakker is, gaat die meestal spelen en halen we hem er uit als die jammerig wordt. ook overdag speelt hij veel zo hebben wij geen box meer en kruipt en loop die de hele kamer door, en gaan natuurlijk met dit mooie weer lekker veel naar buiten word die ook al moeier van.

Nou hier was het ook omdat meneer afleiding kreeg etc. Want hij is niet te genieten als hij niet 2 slaapjes kan doen… Probeer het gewoon aan te kijken hoe het gaat … maar is hij moe dan bedje in!

Zoals bijv gister. Ik moest oppassen op de crech (kerk) en Jurian had ik dus bij me. Hij was smorgen pas na 8 uur wakker dus ik denk hoeft hij niet naar bed. Maar wel dus… want toen ik thuis kwam was hij shago … dus ik hem om half 12 op bed gelegd ( 3 kwartier ) en smiddags van half 3 tot half 5 ook weer…

Nu ligt hij er ook net in en was vanmmorgen pas om half 9 wakker… maar is het dan echt beu. Kan best zijn dat er hier nu ook sprong aan de gang is …