Dunne ontlasting (lang verhaal)

hallo allemaal,

dit is een nieuwe site voor mij, maar ik hoop dat jullie me misschien een eindje op weg kunnen helpen…

heb nl het volgende probleem:
onze zoon Rens van net 2 heeft al een aantal weken dunne ontlasting. Het stinkt enorm,maar het is niet zo waterdun als echte diarree. Er zitten ook stukjes onverteerd eten in.
Ik dacht eerst dat er misschien kiezen doorkwamen, omdat hij ook veel met de vingers in zn mond zit.
Toen dacht ik aan wormen,maar daar zie ik ook geen symptomen van (geen jeuk aan de billen)
Maar nu denk ik eigenlijk dat hij peuterdiarree heeft, al komen niet alle symptomen overeen. Hij poept nl meestal maar 1x per dag.
Hij blijft wel vrolijk.
Sinds een paar weken krijgt hij vrij veel capri-sun, dus ik heb nu het idee dat dat het heeft veroorzaakt.
Wilde rv-stop geven, maar dat wil meneer niet…
Hij krijgt dus nu alleen water, ranja en melk. Geef pasta met extra vezels en ga ook extra vet bij geven.
Het lastige is dat hij ook kma heeft, en dus niet alles mag hebben en daarom ook best kieskeurig is met eten.
Hij is al vrij mager van zichzelf, en nu wil hij sinds gister ook bijna geen brood meer eten, wat normaal altijd goed ging. Avondeten is sowieso drama.

Wat denken jullie, zit ik zo op de goed weg of heeft iemand nog een ander idee ?
Ik hoor het graag,want maak me best zorgen omdat hij nu nog magerder wordt dan dat hij al is…

Alvast bedankt !

Naar de huisarts met je zoon! Ik zou zelf niet vanalles uit gaan proberen, maar advies inwinnen bij de huisarts of CB. Zeker omdat je aangeeft dat hij af aan het vallen is!
Beterschap!
Groetjs Nancy

Ja, ook ik zeg HA!

Ben zelf opleiding tot diëtist aan het doen, en het zou goed kunnen dat je doorverwezen wordt.

Liefs, Anne

Al een aantal weken diarree en je hebt daarover nog geen contact met de huisarts gehad?! Onmiddellijk bellen!!! Niet over het weekend heen tillen!
Je zoon kan door zo langdurige diarree wel langzaam aan het uitdrogen zijn!

Zorg dat je nog een arts te pakken krijgt voor het weekend.

En check voordat je belt even of hij al aan het uitdrogen is: huid boven op de hand samenpakken en weer loslaten. Zakt de huid weer plat dan is er nog niks aan de hand. Blijft de huid als een dakje staan dan is-ie aan het uitdrogen en moet je dat melden als je een arts spreekt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 24 Jun 2011 13:29:35

ik ben het eens met de rest. Ik zou ook naar de huisarts gaan en zijn advies vragen. Diarree kan verschillende oorzaken hebben dus ik denk ook dat je niet zelf vanalles moet gaan proberen, maar met de huisarts overleggen.
Succes ermee! Laat je even weten wat je gaat doen en hoe het met je zoontje gaat?

groetjes
Ineke

Lilypie Second Birthday tickers

bedankt voor jullie reacties !
schrik dan wel een beetje, zou ik dan te laks zijn geweest ??
ik heb vanmorgen de huisarts gebeld en die denk aan een virale darminfectie.
hij drinkt nog voldoende en heeft ook voldoende plasluiers, dus heb eigenlijk niet het idee dat hij aan het uitdrogen is.
het is ook niet echt diarree, meer dunne, bruine ontlasting, best veel ook, het loopt niet z’n luier uit of zo.
vind het ook lastig, hij heeft sowieso altijd veel eten nodig om op gewicht te blijven. hij eet bijv 4 boterhammen per dag !
maar dan wel weinig avondeten. het is ook een kind die nooit om eten zou vragen, ja behalve als hij een koekje ziet…
vorige week op het cb was hij in een half jaar 1,7 kilo aangekomen, dat is volgens mij best veel. de curve gaat ook goed omhoog. maar hij is ook wel lang voor z’n leeftijd.
lastig hoor, ik word nu onzeker omdat ik bang ben dat ik hem er te lang mee laat rondlopen.
en nu gaan we maandag ook nog op vakantie !
bel de hap vanavond wel, vragen wat die ervan zeggen.

ach meid, voel je alsjeblieft niet schuldig! Je weet als moeder immers het beste of er iets ernstigs met je kind is, dus als het alarmerend geweest zou zijn, had je het wel gemerkt. Maar als je het zo opschrijft, lijkt het wel al een hele tijd en dan lijkt mij contact met de huisarts wel wenselijk. Ik had het helemaal niet bedoeld om je aan te vallen of schuldig te laten voelen.
Benieuwd wat ze bij de hap zeggen. Maar laat je niet te snel met een kluitje het riet in sturen, zeker niet als jullie maandag op vakantie vertrekken.
Laat je even iets weten wat de hap zegt? En fijne vakantie natuurlijk!

groetjes
Ineke

Lilypie Second Birthday tickers

quote:
dus heb eigenlijk niet het idee dat hij aan het uitdrogen is.

Dat is veel te twijfelachtig. Net zoiets als “volgens mij…”.
Nee, je moet het zeker weten! Het gaat om de gezondheid van je kind. En zeker met een vakantie voor de deur moet je helemaal geen risico’s nemen.

Terugbellen naar de huisarts! Niet vanavond de huisartsen-post bellen. Als die horen dat-ie al een aantal weken die vreemde ontlasting heeft en als ze in zijn electronisch dossier zien dat je vanochtend ook al met je eigen huisarts gesproken hebt, dan nemen ze je al niet meer serieus en behandelen je alsof je overbodig belt en dat het makkelijk tot maandag kan wachten. De huisartsenpost is er voor acute gevallen, niet voor telefoontjes over zaken die al lang via de huisarts geregeld hadden kunnen worden.

Nu eigen huisarts terugbellen, zeggen dat je wat zaken zeker wilt weten, vooral omdat je maandag ook nog eens op vakantie gaat.

Lekkere lakse huisarts dat-ie het telefonisch met je afhandelt en niet zegt dat-ie die kleine man persoonlijk wil zien en onderzoeken. “Hij dacht aan een virale darminfectie”, daar kun je toch ook niks mee?! En artsen kunnen niet alles altijd weten, maar telefonisch kan er al helemaal geen goede diagnose gesteld worden.

Bellen en zeggen dat je per se nog langs wilt komen voor het weekend.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 24 Jun 2011 14:05:49

ik heb de ha gebeld, is ie op vrijdagmiddag dicht…
en dan moet ik naar een vervangende huisarts.
pff lastig hoor !
zit ook nog met een baby van 2 maand, en mn zoon is op de creche.
nu ik het zo opschrijf lijkt het alsof ik geen hulp wil zoeken, maar dat is niet zo hoor.
bel vanavond de hap en ga maandag sowieso naar mijn eigen huisarts.
gelukkig zijn we niet ver weg met vakantie, dus kan altijd iets later weggaan.
he, ik baal van mezelf, waarom bedenk ik me dit soort dingen altijd op vrijdagmiddag…

bel ik de vervangende huisarts, krijg ik niet eens een assistente te pakken omdat ze niet gestoord kunnen worden wegens een “eigen spreekuur”…
lang leve de huisartsen…

Blijven bellen! Niet wachten op die huisartsenpost.
Heeft de vervangende huisarts een spoednummer? Dan daarop bellen!

Groetekes, Sje

Ik wilde net zeggen : Spoednummer bellen!
(maar Sje was me voor )

Ik reageerde met meer spoed! Dat was het!

Groetekes, Sje

Heb je de huisarts nog te pakken gekregen?

ha allemaal,
fijn dat jullie zo met me meeleven !
ik heb goed nieuws: de ontlasting is weer dik, net zoals vroeger !!!
mijn vriend en ik hadden gister besloten om de ontlasting van vandaag nog even af te wachten, omdat we nu een paar dagen gestopt waren met het geven van vruchtensap.
en dat bleek inderdaad de boosdoener…
nu 2 dagen geen sap (en achteraf gezien kreeg hij ook best veel capri sun op een dag…) en zijn poep ziet er weer normaal uit.

blij dat mijn gevoel toch aardig klopte dat het daaraan lag !

Fijn dat het inmiddels beter gaat.

Groetekes, Sje

ja, ben ook helemaal blij ! had er toch geen fijn gevoel over, was bang dat ik toch laks was geweest.
bij een eerste is het toch lastig omdat het allemaal de 1e keer is, ben nu met mijn dochter veel relaxter, ook met de bv bijv.
kan mijn schoonmoeder ook weer rustig slapen, die had er 's nachts al wakker van gelegen…

fijn weekend !

Hoi Jessietes,

fijn dat het weer de goede kant op gaat, tja , dat zo’n sapje
de “boosdoener” kan zijn he,
bij een 2e vind ik ook dat je wat makkelijker wordt, bij een 1e is alles nw.
Dat neemt niet weg, dat als 1 van beiden ziek is/wordt ik wat “lakser” ben hoor
integendeel, ik ben bij beide kinderen altijd erg alert hoor.
Somt te …
Jij ook fijn weekend!
Groeten, mama van 2 kids

Hebben jullie nu allemaal zo slecht gelezen?? Het kindje poepte maar 1 keer op een dag en dat was niet vast maar ook niet waterdun dat is geen diarree.

het moedergevoel was dus perfect.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Dat sapje was toch niet toevallig Roosvicee Laxo he?!

Groetekes, Sje