Duizeligheids aanval an angst


#1

Vanmorgen kwam ik thuis, was wat dingen aan het doen wat inhield dat ik veel heen en weer liep en veel draaide, en toen in 1 keer draaide alles weer om mij heen. Ik ben op de keuken stoel gaan zitten, het zweet brak mij uit, maar gelukkig ging het toen vrij snel weer beter. Even later ben ik naar bed gegaan, en op dit moment ervaar ik nog wel wat enigzins instabilitiet, maar het is te doen.
Afgelopen januari dit ook gehad, alleen toen duurde de aanval een paar uur, ongelooflijk misselijk daardoor. In de middag toen ook naar de dokter geweest , bloeddruk en hartslag was in orde, maar wel alle holtes zaten vol. Op dit moment overigens ook verkouden…
Vorig jaar april ook een ontsteking gehad aan mijn evenwichtsorgaan, ook erg duizelig maar dat was voornamleijk als ik ging liggen, of mijn hoofd achter in mijn nek legde, en dit , en ook de aanval van januari , voelde wel anders.

Alles wijst erop dat het de ziekte van meniere is, want net zoals ik in januari, had ik niet alleen een verkoudheid waarbij elke holte vol zal, maar mijn oren deden ook mee, en ook vannacht tijdens het werken had ik last van “steken” in mijn rechter oor.

Op dit moment kan ik niet naar de dokter, want ja, het is weekend en het is nu niet iets wat accuut gevaarlijk is, althans, zo schat ik het niet in. daarnaast zit ik midden in een nachtdienst reeks, en ik moet nog 3 nachten en daarna ben ik weer twee weken vrij.

Ik ben van plan om maandag ochtend meteen mijn arts te bellen. Want ook al kan het geen “kwaad” het is behoorlijk benagstigend, en daarnaast ook nog eens lastig want je kunt werkelijk helemaal niets op zo’n moment. Alles draait letterlijk om je heen, je kunt niet staan of lopen, het enige wat je eigenlijk kunt is eventueel zitten, maar in zijn algemeenheid is het toch alleen maar liggen.
En die angst…die zit er behoorlijk in, en ook woede op mijn lichaam, want waarom gebeurt dit? Ik moet zo in de auto naar mijn werk, en dat vind ik nu ook eng, want stel nou voor dat het in de auto gebeurt? Levensgevaarlijk. Maar ook angst of het nu daadwerkelijk dit wel is, of dat er wat anders de oorzaak is, iets veel ernstigers…Die kans is vrij klein maar toch…ik wil dat er nu toch eindelijk een diagnose komt, want die al toch echt door de KNO arts gemaakt moeten worden, nadat je door een scan bent geweest en nog andere onderzoeken om alles uit te sluiten. als het eenmaal zeker is dat het dit is, is het misschien ook makkelijker te accepteren, en is de angst misschien ook minder. Want dan weet je waar het vandaan komt. Nu is het een vermoeden van mij en van de huisarts, maar zeker weten, nee, dat doe je dus niet omdat er geen verdere onderzoek is gedaan, en dat is dan ook iets waar ik mij dan druk over maak…

Even voor de duidelijkheid, dit is geen vorm van flauw vallen, flauwvallen voel je niet aankomen en binnen 2 seconden lig je op de grond, dit is dat dus absoluut niet… je blijft dus constant bij je bewustzijn, en dat zorgt er dus ook voor dat je zo misselijk wordt.

Ik weet ok niet wat ik hiermee wil, ik wil gewoon even van mij afschrijven denk ik, ook omdat de angst er nu weer goed in zit, en zoals met alle dingen, is het in de nacht veel erger, als je alleen bent, en laat ik nu net de komende 3 nachten de nachtdienst in moeten…alleen…
En misschien zoek ik ook wel herkenning, hopend dat er iemand (of meerdere) hier zijn die het ook hebben, misschien wat steun.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#2

{{{{{{Woezel}}}}}}

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#3

He meid wat ontzettend naar!!!
Als jij het niet vertrouwd om die nachtdiensten te doen en auto te rijden dan moet je je ziek melden hoor! Jij hebt hier toch ook niet om gevraagd? En als het meniere of een virusinfectie van het evenwichtsorgaan is dan is rust nemen het grootste medicijn!

Mijn vader heeft ook de ziekte van meniere, tenminste dat is wat wordt gedacht maar het schijnt dat de diagnose meniere moeilijk te stellen is. Hij had overigens al wel langer last van oorsuizen. Het kan ook een virusinfectie van het evenwichtsorgaan zijn (zoiets als wat Andre Rieu had, en daar gaat het nu weer heel goed mee, google maar eens)

Maar op een dag had mn vader ook ineens aanvalsgewijs hevige draaiduizeligheid, volledig gedesorienteerd, niet meer op zn benen kunnen staan, braken etc.
De eerste keer gebeurde toevallig op de parkeerplaats van het ziekenhuis, hij was meteen naar de eerste hulp gebracht omdat met dacht dat hij een herseninfarct had gehad (mn vader is aan 1 oog blind en die loenst dus dat maakte de diagnose herseninfarct kompleet…maar gelukkig was dat dus niet het geval). Dat was ook meteen de meest heftige aanval die hij heeft gehad (inmiddels anderhalf jaar geleden), daarna heeft ie nog een paar keer een aanval gehad, maar nooit meer zo erg als die keer. En het laatste half jaar heeft ie geen klachten meer gehad (op zijn gebruikelijke oorsuizen na dan…).
Volgens mij had hij wel medicijnen van de huisarts om de aanvallen te onderdrukken. Maar idd zelfs mijn stoere vader die niet snel bang te krijgen is, vond dit een hele angstige ervaring. Je verliest gewoonweg de controle om je heen en over jezelf.

Doe het rustig aan, ik weet niet wat voor werk je precies doet, maar nachtdienst in je eentje neemt ongetwijfelt verantwoordelijkheid met zich mee en je moet je afvragen of jij die nu wel kan dragen… Denk aan jezelf!

Maandag meteen naar de huisarts en verwijzing KNO vragen (lees eisen…)!
Sterkte,
Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

pregnancy calendar


#4

Ey Woezel, ik denk aan je.
En inderdaad neem actie richting de HA ed jammer dat het weekend er tussen zit.

Sterkte,
Lieve groet,


#5

Ondanks dat ik niet weet wat je doormaakt kan ik me heel goed voorstellen dat het beangstigend is. Als ik alleen al te lang gehurkt heb gezeten en opsta en duizelig word wil ik al dat het zo snel mogelijk over gaat. Het is ook beangstigend als je jouw eigen lichaam niet onder controle hebt. Ik snap heel goed dat je dan even boos op je eigen lichaam kan woden. Neem je rust en doe geen rare dingen. Luister goed naar je lichaam! Heel veel sterkte!

Groetjes


#6

Dank jullie wel meiden, fijn om ook wat herkenning te lezen! Inmiddels heb ik vannacht de huisartsen post gebeld in de plek waar ik werk, voor een afspraak na mijn nachtdienst. Gelukkig mocht dat , Het is niet zo dat ik afgelopen nacht die extreme duizeligheid had, maar meer de na resten ervan, een soort van “dronken” gevoel, mbt je evenwicht. Hij kwam tot dezelfde conclusie eigenlijk wat al 2 huisartsen van mijn eigen praktijk in de afgelopen anderhalf hebben gesteld, en dat is dus idd de ziekte van meniere of Bpdd. er zit wel enig verschil in, met name wat de oorzaak is, maar de verschijnselen zijn hetzelfde en de remedie ook, er is namelijk geen medicatie er voor. Ja wel een aantal, maar er is niet bewezen dat die medicatie werken, en het kan zelfs zo zijn dat je daardoor er langer last van hebt, dus het is gewoon uitzitten…
Het is idd heel angstig om het mee te maken, je hebt nergens geen controle meer over, alles draait, je kunt helemaal niks meer, en daarnaast, het idee dat het je altijd en overal kan gebeuren is ook gewoon eng, je kunt het namelijk niet tegen houden…
Ik heb nog gevraagd of ik eventueel door verwezzen moest worden, maar ook deze arts zegt, heeft geen nut, want idd, het is moeilijk te onderzoeken, want eigenlijk wordt er dan meer gekeken naar andere zaken om die uit te sluiten, en als die uitgesloten zijn, dan is het de ziekte van meniere of bpdd, en bij mij zijn de signalen wel zo duidelijk ( idd ook het oorsuizen /piepen) dat het niets anderes kan zijn…

Dus conclusie, ik moet er mee leren leven, met de wetenschap dat het uiteindelijk vanzelf niet meer terug komt (schijnt vaak te gebeuren) en tot die tijd, als ik er last van heb, rustig aan doen. de rest verschijnselen kunnen nog een opaar weken aanhouden…leuk he!! pfff…

Owh en autorijden mocht wel, maar zodra ik mij duizelig voel moet ik stoppen en de auto aan de kant doen, maar dat lijkt mij oook logisch…en gek genoeg heb ik dus nooit in de auto last…

Nog 2 nachtjes en dan ben ik er weer uit, en het gaat al wel iets beter dan gisteren…heb nog wel een beetje dat “dronken” gevoel mbt mijn evenwicht, maar het voelde al wel beter toen ik uit bed kwam vanavond, dus ik hoop dat het vanaf nu weer beter gaat.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#7

Je kunt als niks helpt altijd nog de alternatieve geneeskunde proberen, maar het is maar net of je er voor open staat. Ik heb de tip hier wel eens vaker aan iemand gegeven maar bijna niemand voelt er wat voor Toch wil ik jou ook de tip geven, want wie weet ben jij wel geinteresseerd.
http://www.coherentie-therapeuten.nl/therapeuten.php?pag_id=69
Hier staan de therapeuten verdeeld in nederland.
Mijn ouders doen de therapie en wij en onze kids worden altijd behandeld. Vandaar dat ik het ook iedereen aan kan raden Mijn ouders hun site is www.curaluz.nl daar kan je meer info over de therapie vinden en bij links staan ook andere therapeuten, want mijn ouders wonen in Zuidlaren, een eindje bij jou vandaan Misschien heb jij er wel wat aan! Ze kunnen alles behandelen.

Groetjes


#8

Ik ben er van overtuigd dat Alternatieve geneeskunde, mits goed toegepast, goed kan werken! Ik heb het zelf in het verleden ook mee gemaakt, dus het is zeker iets waar ik naar ga kijken. Goudvisje, zou jij je ouders kunnen vragen of Alternatieve geneeskunde ook zou kunnen helpen in mijn geval? Want daar ben ik wel erg benieuwd naar, aangezien de normale geneeskunde eigenlijk niks kan hier mee. Het enige wat je kunt volgens hun is afwachten, en uiteindelijk gaat het vanzelf over en heb je geen aanvallen meer…

Ik weet dat bij mij vermoeidheid echt een trigger is, dus ik heb met mijn al afgesproken, dat in m ijn volgende reeks, ik niet meer donderdag er eerder uit ga om met Bo naar gym te gaan. Heel jammer voor Bo, en misschien dat papa een keer eerder van zij werk kan om met hem mee te gaan, maar ik heb echt het gevoel dat dit de aanleiding is geweest , slaap tekort. In de nachtdienst ben je zowiezo al heel erg vermoeid, ook al slaap je bv 8 uur op een dag, en als je een lange reeks achter elkaar doet, ben je echt heel , heel erg vermoeid, en als je dan ook nog eens door dit soort dingen slaap gebrek op loopt, en over vermoeid bent, dan kun je er bij mij op wachten.
Ook heb ik afgesproken dat in mijn volgende reeks, ik het avond eten de dag er voor al klaar maak, zodat ik dat op de dag zelf niet meer hoef te doen, en ik ook gewoon kan blijven liggen, ook al zijn mijn man en Bo thuis, tot bv max 18:00.
En dan kijken hoe het gaat, en of het dan beter gaat!

Het is gewoon heel erg moeilijk en angstig, en wat ook niet mee werkt is het ligt. Als het goed ligt is heb ik er een stuk minder last van dan als het buiten donker is en binnen de lampen aan. Het zijn nu gewoon de na resten waar ik last van heb en door de angst dat het weer gebeurt, wordt dat gevoel van dat het elk moment weer kan gebeuren weer sterker, waardoor je weer angstiger wordt. Vicieuze cirkel dus…en verstandelijk weet ikd at, maar zie dat gevoelsmatig maar eens voor elkaar te krijgen!!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#9

en ligt = licht…

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#10

Ik heb het even aan mijn moeder gevraagd en het is goed te behandelen. Het heeft wel een paar behandelingen nodig en omdat je lichaam het eerst allemaal moet opruimen kan het na de eerste behandeling eerst even erger worden. Dit is ook vaak een reden dat mensen zeggen het werkt niet of ik stop er mee. Je moet de behandeling wel afmaken om echt te kunnen zeggen of het werkt
Je kan ook aan de therapeut bij jou in de buurt vragen of hij/zij ervaring heeft met de ziekte van meniere en hoe dat is afgelopen.
Heel veel sterkte in ieder geval en goed dat je voor jezelf kiest!

Groetjes


#11

Mijn schoonmoeder heeft ziekte van meniere ook. Zij krijgt dit na drukte (bijv verjaardag) of als ze ergens zit waar ze geen zicht op heeft … bijv in een boot die schommelt of op een verjaardag waar er mensen om haar heen zitten en ze dus meerdere kanten moet aankijken om mee te praten. Ze heeft het dan weer 3 x in de week dan maanden niet … heel wisselend. Wel is ze zo ziek dat ze plat ligt, erg overgeeft, diarree en niet op benen kan staan …

Meis het is vreselijk om zoiets te hebben … het is nl niet aan te duiden en je bent er nog dagen rillerig van …

Sterkte … beterschap…


#12

Wat naar, heel veel sterkte. En misschien vooral je weerstand goed in de gaten houden, echinea en vit c, neusspray altijd bij de hand, om je holtes open te houden? Als dat de oorzaak is in elk geval, je ziet zelf wel een verband, begrijp ik?

Sterkte in elk geval, lijkt me inderdaad erg beangstigend.

Liefs

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers


#13

Hoi, Sorry voor de late reactie maar ik had er gisteren echt geen puf meer voor. Ik heb een hele drukke en heftige laatste nacht gehad m.b.t. een client, dus ik was helemaal op!! Ik heb gisteren vanaf 9:00 tot 16:00 geslapen en van 23:00 tot 7:00 , ik had het blijkbaar nodig…

Ik moet zeggen dat ik hier hele goede tips maar ook hele fijne herkennings punten lees. Ik ga er vanavond wat meer op in, want ik moet zo alweer weg, maar het heeft bij mij idd ook te maken met de dingen die mini boy opnoemt en vermoeidheid!! Dat is echt een trigger!! Maar goed, vanavond ga ik er dus dieper op in!!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#14

Daar ben ik weer

Nou ik had gehoopt dat ik mij vandaag een stuk beter ozu voelen na zoveel slapen, maar het tegendeel is waar. Het is hetzelfde gebleven… Is ook logisch want dat kan nog weken duren, voordat het wankele, duizelige gevoel (zonder draaierigheid) helemaal weg is. Het is alleen wel heel erg vervelend , naar en anstig.
vanmorgen had ike en afspraak waarbij ik er met de bus en trein heen moest, samen met Bo. Ging daar goed gemutst naar toe, maar eenmaal op het trein station ging het een stuk minder. Natuurijk was ik niet echt duizelig in de zin dat het helemaal ging draaien, maar het was wel een heel wankel en “dronken” gevoel… uitgelokt doordat er veel beweging om mij heen was…
Toen ik eenmaal bij mijn afspraak was, en rustig zat, met weinig gedoe om mij heen, ging het best goed…

Toen ik thuis kwam had ik het ook zo gehad, dat ik de stoute heb aangetrokken en gewoon de KNO poli heb gebeld om te vragen wat ik hier mee moest. Ook zij gaven aan dat mijn klachten zeker de moeite waard waren om een verwijs te vragen, dat ze veel ervan herkende en ze hebben zelfs sinds kort (heel erg sinds kort want op internet kan ik het niet eens terug vinden) een speciale duizeligheids poli waarbij de KNO arts en een Neuroloog samen werken hierin. Ze gaf zelfs aan dat mocht het zijn dat mijn huisarts echt niet mee wil werken, ik terug moest bellen en dat ze dan ging kijken wat er geregeld kon worden zonder verwijs… Heel lief natuurlijk, maar in principe vind ik dat het verwijs er nu gewoon moet komen.
Dus de huisarts opgebeld en hoera mijn eigen huisarts is op vakantie!!! (erg eigenlijk he) Het is een beste man hoor, met name met andere klachten, maar bij dit gebeuren had ik er weinig vertrouwen in, en nu zit ik dus bij zijn vervanger en die is zo aardig en begripvol!! die heb ik 1 keer eerder gehad toen ik er met Bo kwam, dus ik ben heel erg blij dat ik hem nu heb!! Ik heb er dus ook echt vertrouwen in dat ik donderdag het verwijs krijg (zal dan gefaxed worden , vroeg de KNO afdeling om) en dan krijg ik zo snel mogelijk een afspraak op die poli, de wachtlijst was nog niet zo heel groot… En ik hoop ook dat ik donderdag weer Behastine krijg voorgeschreven, dat is tegen de duizeligheid, en dat dit ook gaat werken , in iedergeval tot ik die afspraak op de poli heb.

Al met al dus een heel fijn gesprek gehad met de assistente van de KNO arts, echt heel erg fijn, en ik heb goed vertrouwen dat er donderdag eindelijk verder wat gaat gebeuren! Nu alleen hopen dat dit nare gevoel weg gaat, want het beheerst bijna alles!!

Als ik met Bo in huis ben gaat het redelijk goed hoor, en even naar de winkel , rustig aan, gaat ook prima, of bij iemand op bezoek…maar alsik het druk heb of er is drukte om mij heen, dan gaat het gewoon mis…

Ik heb in ieder geval ook al geschrapt in mijn agenda voor deze week, ik heb een vergadering afgezegd en ik ben van plan (hoe vervelend het ook voor mij voelt) om voor a.s. vrijdag de bruiloft van mijn nicht af te zeggen. Ik had er heel graag heen gewild, en vind het ook heel erg moeilijk om te doen, maar ik wet nu al (aangezien het een grote bruiloft wordt) dat al die bewegende mensen en al dat geluid, voor mij echt een trigger zijn momenteel, en het moet echt mega veel beter gaan binnen nu en 2 dagen, wil ik dus naar die bruiloft gaan, want zoals ik mij nu voel, moet ik al helemaal niet zoiets gaan doen, want dat is uitlokken dat het mis gaat volgens mij…

Ik vind het echt heel erg fijn om jullie verhalen te lezen, ook al is het niet uit persoonlijke ervaring, maar ervaring van derden, het doet mij gewoon goed, en geeft mij het gevoel dat ik er niet alleen voor sta. dat er meerderen zijn die dit hebben.
En ook alle tips zijn welkom, en mocht het hele traject in het ziekenhuis niet werken, dan ga ik zeker het alternatieve circuit op.

Gelukkig krijgt Bo hier niet veel ( tot helemaal niets) van mee, elke keer dat ik het heb gehad was hij gelukkig er niet bij, en nou ja, de rest verschijnselen zijn vervelend, maar ik kan nog wel gewoon mijn ding doen zeg maar…alleen wanneer hij in bed ligt, kak ik in

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#15

Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar kan me heel goed voorstellen hoe vervelend en beangstigend het is. Wel heel fijn dat je erg begripvol te woord gestaan werd door de kno afdeling. Hoop dat je donderdag de verwijzing krijgt, zodat het uitgezocht kan worden.

Goed van je dat je al wat dingen hebt geschrapt uit je agenda. Zal niet makkelijk zijn, maar hoop wel dat het je wat meer rust geeft.

Sterkte!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#16

Fijn dat het gesprek positief was. Ik hoop dat je snel geholpen kan worden en dat je klachten snel verdwijnen. Erg jammer van de bruiloft maar jij bent nu even belangrijker. Dat snapt je nicht vast wel. Veel sterkte!

Groetjes


#17

Gisteren heb ik medicatie gekregen om dat instabiele gevoel weg te krijgen. Hielp niets, werd alleen maar erger. vandaag belde de huisarts hoe het ging, en heb dit gezegd, Ik moest gelijk stoppen met de medicatie en ik heb een evrwijs naar de neuroloog gekregen, mag er 10 oktober naar toe. De huisarts benoemde nog wel dat ik niet bang hoefde te zijn voor een hersen tumor (want ja, ondanks dat ik hetzelf niet had benoemd, speelde die angst wel) want daarvoor bestaan de klachten te lang, maar wat het wel is, daar gaan ze nu naar zoeken!
En het gekke is, sinds vanmiddag lijkt het opeens heel goed te gaan, ik heb zonet nog een tijdje met Bo zitten stoeien , en ik had nergens last van … ( ook wel een teken dat er niets ernstigs is, anders waren de klachten de afgelopen anderhalf jaar er wel continu geweest en niet de ene keer wel, en daarna een langere periode niet)

Maar goed, er zit dus verbetering in, er wordt naar gekeken, door de neuroloog, dus ik verwacht dat we over een maand of 2 wel weten wat de oorzaak is. en als het klopt, dat het Meniere is, daar schijnt nu een nieuwe behandeling voor te zijn, dat ze met een naald in je oor een bepaald goedje spuiten, en het schijnt dat hte daarna voorgoed weg is, meerdere goede verhalen gelezen (huisarts neigt namelijk ook naar Meniere) dus ik hoop het!!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers