Ik vroeg mij af of er nou veel kinderen zijn die duimen of een speen krijgen.
Hebben jullie al van het begin een speen gegeven? Afgepakt met een bepaalde leeftijd?
En hoe met het duimen?
De meiden hebben in het begin een -2 tot 0 maanden speen gehad. Silvana had best wel de behoefte om te zuigen, Jacqueline spuigde hem steeds weer uit.
Na een aantal weken (geloof rond de 10-12e week) had Jacqueline haar duimpje ontdekt en duimde soms als ze ging slapen. Silvana deed dit een paar weken later.
De speen hebben ze toen ook niet meer van mij gekregen want ik had zelf geen voorkeur naar duim of speen, ik zag in beide voor- en nadelen.
Nu duimen ze eigenlijk alle 2 al lang niet meer (ze zijn 2 jaar). Silvana bijt wel eens op de oren van haar knuffelhondje of friemelt met de oren ervan en Jacqueline die legt haar armen zo raar dat ze niet eens kan duimen.
Ik ben hier best wel blij mee! Ik hoef ze (zoals het er nu uit ziet) straks het duimen of een speen tenminste niet af te leren. Lekker makkelijk
Ook de knuffels die ze in bed hebben, blijven in bed liggen. Deze gaan niet mee naar onderen, niet mee naar opa en oma, niet mee naar de winkel of waar dan ook naar toe. Ze vinden dit helemaal geen probleem, gelukkig! Ik vind het soms best erg als ik een kind zie lopen met de duim of een speen in haar/zijn mond en dan de onmisbare knuffel in de andere hand. Dan denk ik maar; ik blij dat het er bij ons anders aan toe gaat!