Duimen/speen

Ik vroeg mij af of er nou veel kinderen zijn die duimen of een speen krijgen.
Hebben jullie al van het begin een speen gegeven? Afgepakt met een bepaalde leeftijd?
En hoe met het duimen?

De meiden hebben in het begin een -2 tot 0 maanden speen gehad. Silvana had best wel de behoefte om te zuigen, Jacqueline spuigde hem steeds weer uit.
Na een aantal weken (geloof rond de 10-12e week) had Jacqueline haar duimpje ontdekt en duimde soms als ze ging slapen. Silvana deed dit een paar weken later.
De speen hebben ze toen ook niet meer van mij gekregen want ik had zelf geen voorkeur naar duim of speen, ik zag in beide voor- en nadelen.

Nu duimen ze eigenlijk alle 2 al lang niet meer (ze zijn 2 jaar). Silvana bijt wel eens op de oren van haar knuffelhondje of friemelt met de oren ervan en Jacqueline die legt haar armen zo raar dat ze niet eens kan duimen.
Ik ben hier best wel blij mee! Ik hoef ze (zoals het er nu uit ziet) straks het duimen of een speen tenminste niet af te leren. Lekker makkelijk :smiley:

Ook de knuffels die ze in bed hebben, blijven in bed liggen. Deze gaan niet mee naar onderen, niet mee naar opa en oma, niet mee naar de winkel of waar dan ook naar toe. Ze vinden dit helemaal geen probleem, gelukkig! Ik vind het soms best erg als ik een kind zie lopen met de duim of een speen in haar/zijn mond en dan de onmisbare knuffel in de andere hand. Dan denk ik maar; ik blij dat het er bij ons anders aan toe gaat!

Hoi Jolan,

Jony (15mnd) heeft vanaf begin geen speen gehad totdat ze erg veel huilde na 1,5 maand. Toen heeft ze van mij een speen gekregen. Later bleek dat ze veel pijn had van maagzuur (reflux). Ik had haar 4mnd geleden speen af. Nu heeft ze weer haar speen omdat de klachten weer fix oprukte van de reflux. Speen en knuf blijven in bed en zijn voor het slapen tenzij ze ziek is oid.
Ik zelf vindt het niet erg als ze haar knuf ergens mee heen wilt slepen vindt het alleen goor als hij over straat/grond sleept daar wordt hij niet echt fris van maar als zij zich safe voelt met knuf waarom niet?

Groetjes Cora

Heb Anna geprobeerd een speen te geven, maar zij was daar snel klaar mee. Vond haar duimpje veel fijner. En nog steeds.

Op zich is het wel makkelijk omdat je een duim nooit hoeft te vervangen of uit te koken en is altijd binnen ‘handbereik’!

Knuffels gaan wel mee als we ergens heen gaan waar ze moet slapen in een campingbedje, anders niet. Ze heeft wel een eigen tuttel die mee gaat naar visite maar niet mee naar de winkel.

Hoi hoi

Jens (2jr) had sinds z’n geboorte een enorme zuigbehoefte. Hij gebruikte vanaf 't begin een speen, want in 10 min. je voeding opslobberen was natuurlijk niet voldoende om de zuigbehoefte te bevredigen…
Toen hij ongeveer 5 mnd was vond hij z’n vingertjes; z’n middel- en ringvinger. Sindsdien was de speen overbodig.
Echter… tegenwoordig is 't een akelige gewoonte geworden. Te pas en te onpas steekt ie die vingers in z’n mond. Zodoende had hij er ook kloven in gezogen die bloedden. Dus die ingesmeer met dikke laag vaseline, pleister erom, daar om heen weer tape (tegen 't eraf pulken) en de tijd geven om te helen. Natuurlijk pakte hij toen de vingers van de andere hand…
Sindsdien zijn we het zat en roepen we om de haverklap “vingers uit je mond” of zelfs korter “vingers!”. Daarbij leggen we uit dat hij in z’n bed wel mag zuigen op z’n vingers, maar anders niet.
Als laatste redmiddel kan ik nog bij de drogist Byte-X gaan halen (ook tegen nagelbijten, ik ken 't ook nog van vroeger haha), maar liever wil ik het gewoon zo oplossen. Het gaat alleen wel tijd kosten, maar dat geeft niet.

Groetjes

Hylke heeft in het begin wel de speen gehad, maar gooide hem zelf aan de kant.
En duimen doet ie alleen als hij echt moe is.
Eventjes, eenmaal in bed is ook dat duimen weer over.

M.

Coen heeft vanaf baby af aan een grote zuigbehoefte gehad. Zodoende hebben wij hem ongeveer na drie weken een speentje gegeven. Sindsdien is hij eigenlijk niet meer verdwenen of vervangen door een duim of knuffel. Eerst kreeg hij ´m bij het slapen gaan, of als hij veel huilde. Nu vraagt hij er zelf om (door chucha te sissen, is Portugees voor speen) als hij moe is of naar bed gaat.
Ik heb mij voorgenomen om Coen na zijn tweede verjaardag het spenen af te leren… Maar hoe je dat doet? Dat weet ik dus echt niet…

Groetjes, Sandra

Gewijzigd door - sanflor op 25 Apr 2009 10:01:32

Ik weet nog dat ik mijn speen vroeger verkocht heb aan mijn oma, hahaha! Ik was een jaar of drie en gebruikte hem alleen in bed. Mijn oma vond dat vreselijk, en gaf me er 10 gulden voor, die ik helemaal zelf mocht besteden in de speelgoedwinkel. :smiley:
Mijn nicht heeft de spenen van haar kinderen opgestuurd naar de arme bab’tjes in afrika, die helemaal geen speen kunnen betalen, terwijl die kindjes van mijn nicht die spenen al heel lang gebruikten. Ook de kindjes vonden dat zo oneerlijk dat de spenen in een grote envelope gingen met ‘‘Afrika’’ er op! Papa heeft de envelope 's avond ‘gepost’ (in de container…) Enzo waren er weer twee gelukkige babytjes in Afrika
Dat zijn dus twee manieren om het af te pakken. Mijn zoontje Joey krijgt de speen alleen als het nog iets te vroeg is voor de voeding, en hij slaap in met zijn duimpje, maar verder de hele nacht niet. Ik hoop maar dat ik dat duimen later af kan leren, want mijn vriend duimt nu nog in zijn slaap!!! Vreselijk, maar hij doet het niet bewust…

Groetje Anouk

Lilypie 1st Birthday Ticker

Onze meiden hebben allebei niet geduimd. Wel speentje gehad.

Vanaf dat ze 1 jaar waren, wat dat speentje alleen voor in bed. Ik wilde namelijk niet van die kinderen krijgen die als kleuter nog steeds met een speen in hun mond mee naar de supermarkt zouden gaan.

Toen ze 3 waren was het inleveren geblazen! De oudste heeft haar speentje aan haar pasgeboren neefje gegeven. Zij voelde zich heel groot en stoer dat ze har speentje niet meer nodig had en neefje had zogenaamd een lekker speentje (nooit echt gebruikt natuurlijk, want ik had precies zo’n zelfde speentje in pasgeborenen-maat gekocht zodat het net leek of hij het speentje van onze oudste in zijn mondje had).

De jongste heeft haar speentje toen ze nog net geen 3 was aan het pasgeboren dochtertje van vrienden van ons gegeven.

Ze hebben er allebei na die dag dat ze het afgegeven hadden nooit meer om gevraagd. Je hoort ook weleens dat kindjes hun speentje rond Sinterklaas in de schoen leggen voor de babypietjes in Spanje.

Groetekes, Sje

oooh wat schattig, babypietjes in spanje, hahaha! Die zal ik ook onthouden:D

Groetje Anouk

Lilypie 1st Birthday Ticker

Dat hadden we ook eigenlijk in gedachten met de speen van onze jongste. In januari daarop zou ze 3 worden. Maar toen kregen vrienden van ons in oktober een dochtertje dus we hebben het lekker vervroegd. Hoe eerder die speen het huis uit was hoe beter. Haha!

Groetekes, Sje