Duim vs speen?

Hoi allemaal,

Even een vraagje. Binkie is pas 10 weken. Hij wil geen speen. Nou prima, moppie heeft niet geduimd en wilde ook geen speen maar hij sabbelt als een bezetene op zijn knuistje en het lijkt alsof hij zijn duim zoekt. Nu heeft hij tot nu toe ingebakerd gelegen dus duimen was geen optie maar vandaag heb ik een slaapzak geprobeerd en tot nu toe gaat dat ook prima. Dus ik zou best willen stoppen met inbakeren alleen dan gaat binkie misschien duimen. En daar maak ik mij zorgen over. Ik heb een nichtje van 8 wat nog steeds duimt en haar voortanden staan eerlijk waar praktisch horizontaal. Nu zit ik dus in dubio. Laat ik het op zijn beloop en als hij gaat duimen dan zien we wel weer of ga ik nog proberen hem aan de speen te wennen? Of wachten tot hij echt duimt? Of baker ik hem snel weer in tot 5 maanden net als moppie zodat hij niet kán duimen? (kan ik nog serieus over nadenken ook )
Wat is jullie ervaring qua speen en duim en qua afleren en stand van de tanden?
groetjes,
Wendy

Ik heb van beide 1…
Duim is ideaal want die heb je altijd bij je.
Speen is ideaal want dat kun je makkelijker afleren!

Beide keren heb je iets in de mond, dus als het al kan zorgen voor een scheve stand van de tanden, dan zullen de dat beide doen denk ik!

Enneh… een kind van 8 dat nog duimt, is natuurlijk niet noodzaak als je duimt he?

Manderijn

Onze zoon wilde na 6 maanden geen speen meer (hij “moest” toen naar een grotere speen). Hij heeft een hele tijd niets gehad en toen hij ongeveer 8 maanden was ging hij duimen. Onze dochter heeft bijna geen speen gehad en heeft nu niets. Zij heeft erest ook ingebakerd gelegen,maar zoekt nu nog niet naar haar duim. Kan natuurlijk nog komen. Net wat hiervoor is gezegd: duim heb je altijd bij de hand en speen kan je makkelijker afleren.

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Luka heeft het altijd goed gedaan met een speen en deze wilde hij zelf een paar weken voor zijn 1e verjaardag niet meer hebben.
Jenthe heeft nooit een speen gewild en duimde ook als een bezetene, maar dat vele duimen is over gegaan toen ze een fruithap kreeg. Ze was toen 4 maanden en nu duimt ze alleen als ze moe is en om in slaap te komen.
Ik haal nu al in haar slaap haar duim uit haar mond om het alvast af te leren.

Maar volgens ons cb maakt het voor de tandjes niet uit of ze nou een speen hebben of duimen, het is allebei niet zo heel goed.

Rens duimde, bij hem hebben we geprobeerd om hem aan de speen te krijgen maar die werd op een gegeven moment hysterisch als we ook maar een speen tevoorschijn haalden. Hem hebben we dus gewoon laten duimen. De eerste 3 maanden duimde hij heel veel, daarna werd dat steeds minder. Met 9 maanden kwam zijn eerste tand door en sindsdien heeft hij nooit meer geduimd.
Met Noa is het precies zo, die wil dus echt geen speen. Ik merk aan haar dat ze nu ook steeds minder gaat duimen. Als ze op is sowieso niet en als ze op bed gaat alleen om in te slapen en dan laat ze haar duim zelf ook vlot weer los. Als ze 's nachts wakker is zoekt ze haar duim op en duimt ze een paar minuten om weer lekker verder te slapen zonder duim. Ik hoop ook dat zij net zo makkelijk stopt als Rens. Persoonlijk vind ik er niet zoveel verschil inzitten, het is allebei niet goed. Maar om je kind tot 8 jaar te laten duimen is toch ook wel een beetje laksigheid denk ik. Het is misschien iets lastiger als een speen maar het is wel af te leren.
Inbakeren zou ik persoonlijk niet doen als het met een slaapzak ook goed gaat. Je hebt dan ook kans dat hij daar zo aan went dat het voor hem moeilijker word om dat weer af te wennen. Bij een kennis van mij was dat tenminste een drama.

Groetjes Ramona

Bedankt voor jullie reacties tot zover. Vannacht hebben we toch maar ingebakerd want binkie werd na een uur alweer wakker. Overdag ging het prima in de slaapzak maar 's nachts dus niet. Apart he? Misschien overdag slaapzak en 's nachts inbakeren? We zijn ook heel moe op het moment dus we bakeren dan toch maar snel 's nachts

Mijn nichtje die duimt doet dat door alles heen. Haar ouders hebben echt van alles geprobeerd om het af te leren maar het lukt gewoon niet. Vandaar dus ook mijn vrees voor duimen aangezien je daar dus echt geen controle over hebt. Mijn man bv heeft tot zijn 12de geduimd. Ik vind het niet eens erg als ze duimen want het geeft ze geborgenheid maar die tanden he…
groetjes,
Wendy

Nou zo is het wel met die geborgenheid, je hebt altijd je troost bij je!
En het is hier vaak ook even een oplaad moment… Paar minuten op de bank, even duimen, en hup ze zijn er weer! Dat doen we met de speen dan weer niet

Manderijn

Ik ben helemaal voor duimen maar dat wist je al
Sylvie duimt ook en echt alleen als ze moe is en inderdaad wat manderijn zegt als oplaadmoment. Ze heeft haar eigen troost altijd bij haar en dat is zo heerlijk
En als ze in slaap valt glijd die duim altijd langzaam weer uit haar mondje, dus zoveel duimt ze dan niet eens
Daarbij hebben mijn vriend en ik allebei geduimd en geen schotse scheve tanden hoor Wel allebei een blokjesbeugel gehad maar het zusje van mijn vriend ook en die heeft nooit geduimd

En mijn kraamverzorgster vertelde dat er opnieuw onderzoek is gedaan naar de speen en tanden. En daar kwam uit dat de speen minder slecht is voor de tanden maar juist veel slechter voor de stand van de kaken zelf…
Dus tsja overal is wel wat voor te zeggen
Maar echt niet alle kindjes duimen tot hun 8e

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

Bij ons het eerste half jaar een speen daarna wilde ze de speen niet meer. Nooit geduimd ??