Duidelijk maken dat 'nee' ook echt 'nee' is

Pfffff, vandaag word ik een beetje gek van Eva. Ik ben nog steeds niet helemaal lekker, na al bijna een week ziek te zijn. Vandaag ‘moet’ ik alleen weg, want wij gaan ons huis verkopen en er komt een kandidaat kijken. Dat betekent dat ik de boel toch aan kant wil hebben en dus sleep ik me doodvermoeid door het huis heen. Het kost me veel moeite allemaal. En dan kruipt Eva steeds rond en die gooit alles wat ik net heb opgeruimd weer uit de mand. Ze opent keukenkastjes en haalt er alles uit, ze maakt er gewoon één rotzooi van. Ik kan dan weer opnieuw beginnen. Normaal vind ik dat niet zo erg, het hoort erbij, maar nu kan ik er niet goed tegen. Bovendien wilde ze ook totaal niet slapen, terwijl ze doodmoe was en moest ik haar in 4 pogingen in bed proberen te krijgen. Na wat gegil viel ze dan toch in slaap. Luisteren…ze weet niet wat dat is. Als ik zeg dat ze de kastjes dicht moet laten, maakt ze ze toch gewoon 3x open. Als ik ‘nee’ zeg, doet ze het tóch. Als ik zie dat ze bekaf is, zoals vanochtend, gaat ze tóch niet slapen. Misschien merkt ze aan mij dat ik gewoon niet lekker ben en dat ik me daardoor aan haar ergerde? Ik moet gewoon nog veel doen. Niet dat ons huis nou zo’n bende is hoor, hahaha, maar ja, net even de douche schoonmaken enzo. We willen natuurlijk wel een goed plaatje van ons huis geven.

Hoe maken jullie duidelijk dat ‘nee’ ook ‘nee’ is en blijft? Wat doen jullie bv als jullie kindjes kastjes openen? Trek je ze dan weg? En wat doen jullie als ze heel lastig zijn, zoals Eva vanochtend? Ik kon haar aanwezigheid even niet gebruiken en ze was even echt te veel op dat moment, hoe lief ze ook is!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Oh ik ken het zo goed, heel vervelend is dat en zeker als je niet lekker bent. Wat me wel bij Morgna opvalt dat hoe meer ophef ik er over maak hoe leuker het is. Als ik dus rustig nee zeg en haar weghaal bij iets is ze minder geneigd er weer heen te gaan dan wanneer ik heel boos doe en ophef maak.

Enne dat niet slapen, soms laat ik morgan maar even in der bed rommelen. Zij geen extra prikkels en ik even rust dan en soms valt ze dan als nog in slaap. Maar makkelijk is het niet dan enne zeker niet als je zo rot voelt.

Groetjes,

Michèle

Ik herken het ook wel hoor. Komt gelukkig niet vaak voor, maar als je dan al moe bent en niet zo lekker, kunt het even niet goed hebben. Die dagen horen er ook bij.

Ik denk dat je onze dreumessen nu nog niet kunt leren dat Nee nee is en de volgende dag weer. Dus ik doe ook wat Michele zegt, niet veel ophef, weghalen en nee zeggen, strak gezicht erbij. Soms moet dat 3 of 4 keer voordat ze er ook vanaf blijft, maar voor hoe lang dat dan is, weet je nooit! Verder zoveel mogelijk situaties die niet mogen uitsluiten, dus beveiliging op de deurtjes waar het kan, wij hebben een andere vuilnisbak voor in de keuken aangeschaft, die haalde ze leeg. Enorm smerig en soms zelfs gevaarlijk. Je kunt dan bezig blijven, of het gevaar weghalen. Wij kiezen in veel situaties voor de tweede optie.

Nou, meid, probeer een slaapje mee te pakken met Eva als ze eenmaal slaapt, want zo ziek blijven is ook niets! loop ook al weken te hoesten nadat ik griep heb gehad, en je wordt er doodmoe van!

Liefs en succes!

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ten eerste denk ik inderdaad dat ze dondersgoed aanvoelen wanneer wij niet lekker in ons vel zitten en weinig kunnen hebben. Erik is dan altijd meer vervelend dan anders. Ten tweede is nee bij hem ook geen nee en we halen hem dan ook altijd weg als 'ie bijvoorbeeld met z’n vingers aan de televisie komt of de kat aan het meppen is. We zeggen dan inderdaad ‘nee, Erik’ en dan pakken we hem op en zetten hem bij z’n speelgoed. Hij kruipt dan regelmatig terug om het nog een keer te doen en dan halen we hem weer weg. Dan zeggen we wel dat als 'ie het nog een keer doet, hij dan in de box gaat. En als dat gebeurt, dan vindt 'ie het niet eens erg. Hij ziet de box niet als strafplek ofzo, maar we hebben hem op die manier wel even weer rustig.

Enne, was de kijker geïnteresseerd???

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Heb je de box niet meer staan?

Voor keukenkastjes bestaan klemmetjes die je kunt monteren. De kleine mop krijgt het kastje dan niet open maar jij als volwassene wel door dat klemmetje even terug te duwen.

Wij hebben dat soort dingen overigens nooit gebruikt. Het is even een investering geweest, maar we hebben ze gewoon vanaf het begin duidelijk gemaakt dat grote-mensen-dingen verboden terrein waren. We hebben ook nooit dingen weggezet ofzo. Er zijn nou eenmaal dingen van grote mensen en van kindjes en dat hebben ze maar te leren.

Dat klinkt makkelijker dan het is, dus zoals ik al schreef, het is even een investering om consequent die kleine moppen bij je spullen vandaan te houden, maar uiteindelijk win je. Echt!

Dus zoals je schrijft dat het erbij hoort dat ze keukenkastjes leeghaalt: nee, dat hoort er niet bij. Consequent aangeven dat dat ongewenst gedrag is en op een gegeven moment heeft ze echt wel door wat er wel of niet van haar verwacht wordt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 06 Oct 2009 13:24:21

Toen mijn dochter zo oud was de jouwe, vond ze het ook altijd heerlijk om vanalles overhoop te halen. Ze mocht van ons altijd 1 keukenkastje leegruimen, die met de plastic bakjes enzo, dus heel onschuldig. De rest daar mocht ze niet aankomen en daar interesseerde ze zich ook niet voor! Ideaal. Succes ermee!
groeten,
Iris

Jeetje nog steeds niet fit meid?
hopelijk knap je snel weer op want dit is ook niks, en al helemaal nu niet nu je het idee hebt dat je toch al zo moet vliegen ivm die eventuele koper.
maarre gaan jullie huren? of gewoon een ander huis kopen? en gewoon in E’town?? of ergens ander? kom gezellie naar helmond joh haha.

over dat nee zeggen.
Rico weet inmiddels steeds beter dat nee bij ons nee is. bijvoorbeeld als hij naar de snoer wil kruipen van de tv kast, hij WEET dat hij daar niet naartoe mag gaan, ofja dat mag wel maar niet eraan gaan trekken. nu pakte ik het eerst wat grover aan, eerst paar x rustig nee zeggen, en dan weg pakken of stem verheffen dat het absoluut niet mag.
nu zeg ik een paar keer normaal nee en haal hem weg. en als ie dan niet luisterd negeer ik hem, pak hem wel weg maar ZEG niets… dan doet ie het soms nog een aantal keer maar op den duur houdt het op.
en als ie echt niet ophoudt, hup de box in. dan maar luisteren!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Hahaha meis om je gelijk uit de brand te helpen … dat weten ze pas als ze 3 a 4 jaar zijn… dus nog even geduld. Had een folder gekregen van het cb waar dat allemaal in staat. Staat bij baby forum bij een topic van Saro over ‘Dani is stout’ oid.

Je moet ze afleiden… en blijven corrigeren. Op een gegeven moment hebben ze door wat ‘nee’ is maar dan nog op korte termijn. Bedoel hiermee dat als jij naar toilet gaat oid. De kamer dus uit waar dat ‘nee’ een begrip was. Neem jij dat met je mee en denkt de kleine dat het nu wel mag… Tja moeder zijn het mooiste beroep maar wel het zwaarste beroep…

Hoi,

Haha…ja ik herken dat ook goed!
Moet je hier overdag eens komen kijken…ik heb er 1…maar het lijkt op een kinderdagverblijf!
Ons mam zegt dan als ik weg moet “eerst opruimen voor je weggaat”…maar dat doe ik niet…het is een ontplofte bom die ik savonds weer netjes aan kant werk tot de volgende ochtend.
Ik maak me er niet druk om.
Wij hebben voor de keukenkasten ook van die beveiligingen die wij alleen open krijgen.
De lades hebben we ook beveiligd.
Als ik bezoek krijg en ik probeer wat weg te werken , is Aaron er als de kippen bij om de speelgoedkasten (die zijn van hem dus krijgt hij open) weer open te trekken EN leeg te trekken!

Gewoon denken “vanavond is alles weer opgeruimd”!

Gr, Danielle

Wij hebben wel kinderslotjes op de keukenkastjes omdat daar schoonmaakmiddelen in staan, maar verder hebben wij niks buiten bereik van Jack staan. Hij weet heel goed wat wel en niet mag en ook dat nee echt nee is.
Tuurlijk probeert hij het soms wel. Dat gaat ook met fases. Soms gaat het wekn goed en taalt hij niet naar “verboden zaken”. Dan ineens is het weer een paar dagen politieagentje spelen. Duidelijk en consequent zijn, en blijven herhalen idd, op een rustige manier…zucht. Moeilijk hoor soms.
Een klein kind leert door imitatie en wil doen wat jij ook doet. Daarbij is het geheugen nog niet optimaal ontwikkelt en vergeet een ukkie dus domweg sommige dingen die niet mogen. Soms zijn ze ook gewoon oost indisch doof hoor
Ze voelen onwijs goed aan als je niet lekker in je vel zit en daarbij lijken ze vervelender omdat je zelf minder hebben kan.
Misschien helpt het als je haar mee laat helpen op haar manier? Jack krijgt een stofdoek en gaat dan ijverig alles mee helpen stoffen, inclusief uitslaan van de stofdoek, hihi.
Sterkte, enne; zulke dagen hebben we allemaal hoor meid!

Groetjes van Christa

hahaha… wat een boefjes hé. Ik heb ik meneer eindelijk zover dat hij helpt met opruimen. Zijn we bijna klaar… gooit hij weer alles om. En lacht me lief toe met zijn pretoogjes! smelt

Bedankt ladies voor de goede tips! En blij dat ik niet de enige ben met een kindje dat de kamer af en toe laat exploderen! De makelaar kwam om half 5 en ik zat spik en span klaar, huis aan kant. Maar ja, dan wil Eva toch weer aan de boeken zitten en toen moest ik alsnog als een gek weer de boekenkast inruimen! Soms kijkt ze eerst van: ‘Mag dit?’ en soms mag het dan, soms ook niet. Voorheen vond ze de plant geweldig, nu taalt ze daar niet meer naar. Nu zijn het de boeken en de keukenkastjes, vooral die waar schalen en pannen in staan. Dan hoor ik weer ‘kleng’ en ligt er weer iets op de vloer! En dan huilt ze soms opeens omdat er iets niet lukt? Geen idee waarom, of wat ze dan wil? Wij hebben nu ook van de schuifjes gekocht, al moeten die wel geboord worden en met het oog op de verkoop van het huis, willen we eerst proberen om iets te vinden waarbij niet meteen geboord hoeft te worden. Eva had ook rode konen en ze was gewoon ook geïrriteerd doordat ik dat was. Mijn vriend klaagt verder niet, haha, dus blijkbaar ben ik toch nog ‘leefbaar’! Maar ze voelt het wel aan ja, dus hopelijk ben ik gauw weer de oude Rainbow!

@ Inge, we gaan een groter huis kopen in E’hoven. We zagen ook leuke huizen in Hellimond, veel goedkoper dan hier. In Brandevoort. Maar ja…we hebben niks met Hellimond, behalve dat jullie er natuurlijk wonen. Maar om daarom een huis daar te kopen…!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wat heerlijk herkenbaar weer allemaal .
Hier hebben we op de keukenkastjes een (kinder)slot en we gaan er ook een op het tv meubel zetten ( ze trekt steeds de dvd’s eruit) Het is inderdaad makkelijk gezegd dat ze sommige dingen gewoon niet mogen. Misschien dat sommige kindjes luisteren naar “nee” maar Minke (nog) niet altijd. Soms wel sinds een week of twee, gelukkig. Vooruitgang, joepie! Ik ben het er helemaal mee eens dat kinderen niet overal aan mogen komen, maar ik heb persoonlijk geen zin om Minke de hele dag door zaken te verbieden. Niet leuk voor haar en niet voor mij. Ik geloof meer in “voorkomen is beter dan genezen” waar dat kan en op deze leeftijd.
Als je er een kinderslotje opzet voorkom je dat ze alles overhoop trekt en na een paar dagen laat ze het kastje met rust ( tenminste hier) omdat ze weet dat het niet open gaat. Als ze wat ouder zijn kan jeze dat ook beter leren dan nu. Ik heb in meerdere boeken gelezen dat ze idd, zoals ik hierboven lees, moeilijk ( op deze leeftijd) de verleiding kunnen weerstaan, dus dat je het ze ook eigenlijk niet kwalijk kan nemen dat ze het zo interessant blijven vinden! En dus elke keer weer proberen.

Dus ik heb alles waar ze echt niet aan mag komen ( ivm haar veiligheid of die van de spullen) staan op plekken waar ze niet bij kan.

groetjes

Lilypie
Lilypie