Druktemaker --> fase?

Sylvie is nu 15,5 maand en ze is zooooooo anders dan anders.
Jeetje mina we weten niet wat we er aan hebben…
Ze heeft sinds kort ontdekt dat ze met dingen kan gooien (jippiiiieee )
Dus nu doet ze dat de hele dag door en ze smijt de dingen echt met een keiharde gooi op de grond. Ze mag natuurlijk niet met dingen gooien die kapot kunnen en ze luistert gelukkig heel goed (zelfs nu nog ).
Maar echt hoe ze met zo’n agressie aan het gooien is, terwijl ze normaal echt heel rustig en lief is, ook in haar spelen.
En dan gillen erbij Dat doet ze ongeveer even lang als het gooien en man oh man, dit is echt niet leuk meer…
Ze gilt gelukkig niet lang, het zijn maar korte gilletjes. Maar ze gilt heel hoog en hard. Het doet gewoon pijn aan je oren. In het begin moesten we er natuurlijk (dom dom) wel om lachen. Maar toen werd het steeds harder en harder en nu mag ze dit niet meer doen van mij. Als ze gilt en ik zeg nee dan luistert ze wel. Maar even later doet ze het gewoon weer. Het lijkt niet echt door te dringen en ik word er stapel van…
Maar als je haar dan dus zo bezig ziet, tegelijk gillen en met dingen gooien, dan denk je echt jeetje mina is dat Sylvie wel?
Ze heeft wel veel plezier er in, maar ik vind die agressie maar niks.
Want in haar enthousiasme slaat of schopt ze soms heel hard om haar heen. Dan doet ze ons soms ook pijn. Dat doet ze echt niet bewust, want ze haalt niet uit. En je ziet haar echt heel verbaasd en beteuterd kijken als we zeggen nee Sylvie au.
Voor de rest is ze in haar hele gedrag onbegrijpelijk druk. Ze klimt overal op. Ze gaat bijv. op haar hobbelpaard of loopauto staan. Dat mag ze echt niet van mij, ik vind het zo gevaarlijk. En als ik het zie gebeuren en ik zeg nee dan gaat ze ook weer zitten.
Verder klautert ze heel snel en wild bovenop papa en mama, dus dan doet ze ons ook (onbedoeld) zeer.
Nu vooral bij mij want ze duwt ook hard met haar handjes in mijn buik (voor steun) en op mijn borsten en dat doet me toch pijn…
En als we aan het eten zijn en ze moet in haar kinderstoel zitten dan schopt ze maar met die beentjes en is ze constant aan het draaien. Het liefst wil ze ook speelgoed hebben tijdens het eten.
Ook als ze in haar bedje ligt en ze is wakker en we komen haar niet meteen halen, dan vind er een waar concert plaats op haar kamer. Ze schopt en slaat keihard tegen haar ledikant.
Een heeeeeel lang verhaal, maar in het kort is Sylvie dus op dit moment dus echt ontiegelijk druk…
Herkennen jullie dit? Is dit een fase? Uitproberen? Hoe gaan we er mee om en gaat het vanzelf weer over?

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

hahaha voor mij erg herkenbaar… volgens mij ben ik haar vanaf die tijd ‘pipzilla’ gaan noemen…
hier mept ze met haar drinkbeker kei hard tegen het bed, misschien ook omdat ze ineens leren dat als je ietst doet, bijvoorbeeld gooien of meppe, dat het effect heeft, ‘hey een geluidje!’…
dat gillen… gebeurt hier nog steeds wel… als ze iets nie snel genoeg openkrijgt, of iets of iemand niet snel genoeg opzij gaat… dan word ze nijdig…en gaat ze gilluh… (moet zeggen dat het wel minder word, vooral omdat ze nu kan gaan praten, en ook kan zeggen : zeer vriendelijk (not) opzij… !!! ) maar inderdaad je haren gaan dr van overeind staan, en je trommelvliezen gaan ervan suizen… pfhhhhh, maar ik zou dat wel proberen de kop in te drukken hoor,want het is echt slecht voor je oren !

ja en dat ‘onbewust’ je pijn doen…en zichzelf lekker afzetten, met die elleboogjes in je arm, in je buik, in je gezicht, volgens mij blijft dat nog wel ff zo hoor, tenminste pippy ken behoorlijk lomp zijn in dat soort dingen, probeer het wel uit te leggen…maar ja …

en dat klimmen dat is hier nog steeds heel populair… ze klimt overal op ! op dr auto’tjes, hoppelpaartje… (de box staat hier nog) daar klimt ze nu dus ook zelf in he… levens gevaarlijk,) maar ook in de speeltuin beklimt ze alles, ook de dingen die er niet staan voor haar ‘leeftijdscatagorie’… je kind houdt nu eenmaal van klimmen blijkbaar… ze mag van mij niet in de meubels klimmen,want als ze de kans krijgt, gebruikt ze allus al klimrek, maar in de speeltuin vind ik het niet erg…

Pippy is geboren 17.07.2009

Inderdaad heel herkenbaar dit zeker toen Joaquin ook rond de 15 à 16 maanden was, was dit de orde van de dag, dat gillen, gooien en op dingen/loopauto/fietsje gaan staan vooral! Het gaat vanzelf weer over want nu is Joaquin 20 maanden en is hij weer zijn lieve zelfje… nou ja op sommige uitspattingen van onze drama-kingna als hij zijn zin niet krijgt… maar dat is dan gelukkig bij hem een kwestie van afleiden en dan is het snel weer over. Mocht ik hem niet kunnen afleiden, negeer ik het gedrag en probeer ik in m`n hoofd maar een liedje te zingen tot het over is.
Ik merk wel dat in dat soort situaties het gedrag negeren het beste resultaat heeft ook op langere termijn!
Haha nu zit hij in de fase dat hij papa, mama, oma, opa en iedereen die maar in de buurt is bij de hand pakt (of desnoods kleding) en sleurt/trekt ons dan mee naar hetgeen wat hij wil: speelgoed waar hij zelf niet bij kan, een koekje pakken, drinken voor hem pakken etc. ook best vermoeiend (wel schattig maar mag er niet te hard mee lachen ofcourse) en geef er ook niet telkens aan toe.
Het gaat wel weer over in een nieuwe fase… joepieie!! Ahum…

Maak je dus geen zorgen hierover zou ik zeggen want er komt vanzelf weer een nieuwe fase voor in de plaats succes voor nu enne… nog even volhouden

Groetjes x

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 18 Jul 2011 16:07:19

haha lekker in de 1 a laatste sprong geloof ik? voorbereiding op de pp! hihi… ja is niet leuk natuurlijk maar goed… het is nog maar een voorproefje, maar je zei dat ze nu ontdekt heeft dat ze kan gooien? goh rico deed dat al toen ie 8 mnd was, en nog steeds. grrr afleren werkt hier niet echt
maarre komt goed meid de rest had rico ook en dat waren fases…
dan is ie weer daaaaaaagen lief, en dan weer een dag de draak!

@Sugars: Sylvie gilt dus juist als ze plezier heeft, niet als iets niet wil
Dus vandaar dat we het eerst ook wel grappig vonden en er om moesten lachen
Ik zie Sylvie nog niet in een klimrek klimmen, daar is ze nog wel erg jong voor gelukkig Maar dat word hier inderdaad straks ook nog wat

@Ghis: Meen je niet joh, heeft het bij jullie dan 5 maand geduurd? Of bedoel je nou dat het al heel lang over is?
Enne, ik maak me er ook niet echt druk om, maar was wel erg benieuwd of het weer over gaat, gelukkig wel dus

@Inge: Ja Sylvie heeft gelukkig het gooien nog niet eerder ontdekt. Wel dingen ergens van af gooien natuurlijk, maar echt dingen (in de lucht) een eind weg gooien dat doet ze dus sinds kort.
Enne nee ze zit net niet meer in een sprong Daar komt ze net uit, dus dit zijn de dingen die ze blijkbaar heeft geleerd Nou lekker dan

Gelukkig is ze niet de hele dag door zo hoor… Ze heeft gelukkig nog steeds haar rustige en lieve knuffelmomenten

@Hanna: haha rico begon er al mee in de box, hij mieterde alles eruit, aarghh werd er gek van. was blij toen de box eruit ging maar ja toen ging ie buiten de box verder hahahaha. ach t blijven onvoorspelbare wezens he
enne die knuffelmomenten kreeg rico pas nadat hij 2 werd. daarvoor had hij er nooit zin in …alleen onder zijn voorwaarde, dat was best taai! maar nu komt ie regelmatig aangerend voor een knuffel of een kus… lief…kinderen

Jee wat hebben wij dan een net meisje zeg
Die heeft nooit speelgoed uit de box gegooid (maar was al met 8 maand naar zolder) en eerder gooide ze dus ook niet met speelgoed
Natuurlijk slingert overal speelgoed rond aan het eind van de dag, maar dat hoort erbij

Hé Goudvisje, neee zeker geen 5 maanden hihi het veranderd gewoon in andere fases. Maar eerlijkheids halve nu nog steeds gooit hij af en toe zijn drinkbeker op de grond als het `m niet zint. Ik negeer dat gedrag en het word wel echt minder hoor. Af en toe betrap ik hem er zelfs op dat hij na een paar slokjes zijn drinkbeker keurig weer terug op de salontafel zet!!
Het fijne is dat je langzaam maar zeker beter met je lieverd kunt communiceren en hij/zij verstaat steeds meer (meer dan je zelf zou denken)! En dat maakt het weer wat makkelijker en geeft weer wat rust in de tent. Grtjs xx

Lilypie Second Birthday tickers

Haha gelukkig maar Nou tegelijkertijd hebben wij hier ook nog de fase van alles zelf willen doen…
Zoals vanmorgen wilde ze perse zelf uit haar beker drinken. Dat kan ze al wel heel goed, alleen af en toe gooit ze hem nog iets te snel achterover of ze houd de beker te laat weer recht. Wil ik hem dan afpakken dan gaat ze er mee schudden en keihard heen en weer bewegen (van boosheid dat ze het zelf wil doen) Zodat ik hem niet kan pakken… Maar ja dan gaat er alleen nog maar meer roosvicee overheen
Gelukkig blijft de ‘schade’ altijd wel beperkt, maar soms is het wel lastig… Ze word echt heel erg verdrietig als ik vervolgens boos op haar word omdat ze moet luisteren… Dat vind ik dan weer sneu

@Goudvisje: alleen aan het eind van de dag? haha hier begint het al bij het opstaan. hij is even heel erg chaotisch de laatste tijd dus “vergeet” (uhuh!!) om op te ruimen. kleine boef is het! enne over netjes gesproken, nee dat is Rico niet echt, zowel met speelgoed als op de wc met het over de rand heen piesen

Haha die Rico Nou nee niet alleen aan het eind van de dag hoor, maar dan ruim ik het op, eerder niet
Maar het is hier nooit een vreselijke bende ofzo, maar ja Sylvie heeft die leeftijd nog niet he
En opruimen kan ik nog niet van haar verwachten natuurlijk

Nou Rico ruimde met sylvie dr leeftijd dus wel op, kon er niet vroeg genoeg mee beginnen toch? grapje, nee rico maakte daar zelf destijds een spelletje van, hij vond het leuk om dingen door de kamer heen te verstoppen, ze daarna te gaan zoeken en weer op te ruimen, had er geen kind aan vergeleken met nu
ook niet erg… maarre ik zou hetzelfde als jij moeten zijn qua opruimen, ik kan echt NIET tegen troep echt helemaal niet, kijk het mag best vol met speelgoed liggen, maar niet: dan met dat dan weer met dat.
een BEETJE opruimen en netjes wil ik het wel hebben. het is hier ooit zo erg geweest Hanna…serieus… dat ik even de afwas ging doen, terug kom en ik gewoon nergens meer kon lopen ALLES lag onder de blokken. zn slaapkamer…nou het leek wel alsof er een bom was ontploft… erger zelfs. het zag eruit!!! zn bed stond op zijn kop, ,al zijn speelgoed lag overal, en rico had de hondenbrokken bak van Shadow stiekem gepakt en was ermee gaan strooien alsof ie zwarte piet was.
AAAARGHH.
ik kon niet eens wat zeggen. na 1 minuut zei ik heel rustig: Rico… ik zou dit maar HEEL snel opruimen als ik jou was! (ik had namelijk de hele ochtend al gespendeerd om alles aan kant te maken qua opruimen en grote schoonmaak dus ik was NOT AMUSED!!) weet je wat ie zegt?: heeft shadow (de hond) gedaan!
hahaha boefff!!!

Hahaha die Rico! Heeft shadow gedaan Vind ik wel een hele goeie voor zo’n jong mannetje
Sylvie vind het ook geweldig om op te ruimen, maar er valt niet veel op te ruimen. Ze heeft nog geen blokken of duplo…
Ze heeft wel een emmertje met vormpjes en die ruimt ze meestal keurig weer op. Daarom is het hier ook nooit echt een bende, omdat Sylvie nog niet veel los speelgoed heeft
Dus vandaar dat ik zei, die tijd komt hier denk ik nog wel Hihi

Hmmm ja daar zeg je wel wat van die regen Als ze inderdaad naar buiten kan is ze heel lief en leuk aan het spelen en helemaal niet aan het gillen en gooien met dingen!
Thanx, weet ik dat ook weer!
Klopt, ik denk er hetzelfde over als jij dat ze zelf dingen moeten leren en je ze niet overal voor moet behoeden. Maar vind haar nog zo jong om overal al op te staan Mn kleine meisje gaat veel harder dan ik kan bijbenen
En dat ze ons per ongeluk zeer doet, ja dat zal inderdaad blijven en ik vind het ook helemaal niet zo erg. Ik ben absoluut niet kleinzerig. Maar ze moet nu toch wel een klein beetje met me uitkijken, mn borsten zijn echt super de super de supergevoelig (doen al pijn als je er naar kijkt zeg maar ) en mn buik tsja daar zit toch een baby in en ook al zit ze nog zo goed beschermd, daar moet je toch voorzichtig mee zijn
Maar gelukkig is ze niet de hele dag door zo en kan ze nog steeds erg lief en leuk en rustig spelen

Hahaha inderdaad ja!
Nee ze heeft (nog) geen regenlaarsjes, ze heeft pas een poosje goede schoenen
En wie had gedacht dat regenlaarsjes nu nodig zouden zijn