Hallo allemaal,
Ik ben nieuwe op de site, maar heb toch gelijk even een vraag. Heb een dochterje van bijna 17 weken. Sinds een week wil ze echter haar flessen niet meer leeg drinken (5 x 180 + 6 schepjes voeding). Meestal laat ze 50 of 60 staan, maar soms ook 100. Af en toe begint ze zo maar hard te huilen onder drinken. Vaak drinkt ze 1 van de 5 flessen wel leeg. Van het cb mochten we wel terug naar 4 flessen, maar dit lijkt me niet gemakkelijk aangezien ze telkens de fles niet leeg drinkt. Heeft iemand van jullie dit toevallig ook bij de hand gehad? Grt, Sabine
Drinkt flesjes niet meer leeg, wat nu?
Hallo Anouk,
Dat is erg vervelend zeg, maar krijgt ze niet teveel voeding misschien ???
Hoe zwaar is je dochtertje ?
Als ze op het CB zeggen dat je naar 4 flessen ze mag, dan kan je dat altijd proberen natuurlijk, want nu krijgt ze natuurlijk om de 4 uur en als je op 4 voedingen over gaat dan zit daar een langere tijd tussen en drinkt ze het misschien wel helemaal op. Krijgt je dochtertje ook al bijvoeding, zoals een fruithapje of zo ?
Ik kan je eigenlijk geen tips geven, maar ik zou het CB volgen en anders minder geven. Je hebt hongerige baby’s en minder hongerige baby’s.
Liefs Natasja
Hallo Natasja,
Bedankt voor je berichtje. Anouk weegt denk ik nu iets meer dan 6 kg. We willen ook proberen om terug te gaan naar 4 voedingen. Probleem is echter dat ze alleen 's morgens en 's middags goed slaapt. Na de fles van 15.30 uur (3e fles) wil ze niet meer naar bed (ja en dat is 17 weken!). Omdat ze tegen 6 uur zo moe is krijgt ze om 18.30 uur de fles de 4e fles. Haar laatste fles krijgt ze nu om 23.00 uur. Om de nacht door te komen zou ze de 4e fles eigenlijk pas om 20.00 uur moeten hebben. Ik denk dat ik maar aan het cb ga vragen of ze om bijv. 17.30 geen fruithapje mag, en dan om 20.00/20.30 een laatste fles.
Maak je geen zorgen over flesjes die niet helemaal leeg gaan. Van kindjes die borstvoeding krijgen zie je helemaal niet hoeveel ze drinken en daar applaudiseert iedereen voor!
Dus niet gaan proberen die laatste milliliters erin te krijgen, die kleine mop heeft gewoon genoeg op dat moment.
Zelf heb je ook niet altijd zin om op uur en tijd vaste hoeveelheden naar binnen te klokken, dus waarom zou je dat van zo’n kleintje wel verwachten.
Bovendien zit tussen week 13,5 en week 17,5 een hangerige periode volgens het Oei ik groei-boek en een van de dingen waar je dat aan merkt is: minder eetlust. Dus ik zou me niet druk maken als ik jou was.
Want als jij al met een soort van spanning begint aan het geven van een fles, merkt je kleine meid dat jij niet rustig zit en dan neemt ze onherroepelijk jouw onrust over. Zij ligt ook niet meer op haar gemakje te drinken.
Groetekes, Sje
die van mij drink op het moment ook niet alles op
nou dan niet hoor, heeft ook met de warmte te maken gehad denk ik
ik heb dan ook minder honger
zou gewoon die 5 flessen aanhouden hoor het is gewoon een fase
als ze honger hebben drinken ze wel hoor!!!
je komt wat minder goed uit met de tijden maar dat is toch altijd een beetje rommelen, dat doe ik ook
als die van mij erg moe is krijgt ze om 18 uur de fles en gaat lekker de bed in hoor
komt wel weer goed joh!!
groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 5 mnd
Hoi Anouk,
Senna is nu 21 weken en heeft enkele weken geleden ook die periode gehad, haalde soms net de 550cc, ze had er echt genoeg aan. Ik maakte me eerst ook een beetje druk, maar ik kreeg het er echt niet in.
Daarna haalde ze de schade weer een beetje in, dronk ineens 900cc of meer per dag, dit was ongekend voor haar, want daarvoor dronk ze max. 750cc per dag.
Qua slapen is ook Senna een echte wakkere, slaapt eigenlijk vanaf een week of 8 maar max. 17 uur per dag en dat is dan een unicum.
Meestal een nacht van 10 uur en dan overdag 4 uur verspreid over 3 à 4 keer, het zijn vaak hazeslaapjes.
Gister maakte ze het helemaal bond, een nacht van 9 uur en overdag maar 2 1/2 uur, maar dat zal wel liggen aan de tandjes die aan het doorkomen zijn. Heeft ze echt last van.
Het komt dus echt wel weer goed Anouk, lekker verder gaan met 5 flessen zou ik zeggen.
Groet Vanessa mama van Senna.
hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties. dat doet een mens weer goed! Als zo’n klein mensje niet goed wil drinken schrik je toch even. Maar wij hadden ons ook al voorgenomen maar niet te proppen en we zien wel hoe het verder gaat. Gisteren heeft ze toch zowaar 2 flessen helemaal leeg gedronken. Het warme weer zou ook wel eens een reden kunnen zijn. Trouwens even ter info, Anouk is mijn dochtertje en haar mama heet Sabine (had haar naam als inlognaam gekozen, niet zo handig dus). Trouwens maken jullie je kindje wakker voor de laatste fles? of is niet wakker maken om 23.00 juist de manier om helemaal doorslapen te bereiken? alvast bedankt. grt, sabine
Toen wij merkte dat onze dochter de fles van 22.30 niet meer leeg dronk, ze was toen bijna 5 maanden. Hebben we hem een keer overgeslagen, dus niet meer wakker gemaakt. Ze sliep vrolijk door tot de volgende morgen 7 uur. Dan weet je dat ze die fles niet meer nodig heeft. De laatste fles krijgt ze nu om 19.30 en dan de nacht in.
Mag geloof ik vanaf ongeveer 6 kilo en 4 a 5 maanden. Maar dat si natuurlijk per kindje verschillend. Wij hebben niet afgebouwd, maar in een keer gestopt.
GAat echt heel goed.
Dat ze flesjes niet meer helemaal leeg drinken is vaak een teken dat er een voeding af kan. Vanaf ongeveer 5/6 maanden kunnen kinderen ook wennen aan het feit dat wakker zijn niet altijd betekend dat ze eten krijgen. Je kan dus best wat gaan rekken naar de 4 uur toe.
Als er geen allergie in de familie voorkomt kan je vanaf 4 maanden al wat fruit of groente geven. Ook hiermee kan je wat rekken. Wij gaven dat in het begin net voor de fles. En langzaam aan merk je dan dat er een fles af kan.
hallo
delano is vier maanden en een paar dagen en die hebben we nu ook de laatste om half negen en dan slaapt hij vrolijk door tot smorgens zeven en moet ik hem wakker maken,
hij krijgt wel nog maar drie voedingen van 210 /en als hij zijn fruit niet goed eet krijgt hij een vierde erbij.gister wou hij ook niet om twaalf uur de fles en heeftmijn mams hem eentje tussen door extra gegeven,ach ja ik heb ook wel eens een dag minder veel honger en dus zullen de kleintjes dat ook hebben
zolang hij snachts goed slaapt en tevreden is ben ik dat ook
anouk nelissen
ja en zo tobt iedereen zelf maar, ik zit ook in een rot schuitje mijn zoon lars nu 11 weken huilt veel en we hebben nu als advies van de dokter ook omdat hij kwa gewicht 5x 200 mag maar dat lang niet op kan steeds 160 te geven en we mogen om de 2a3 uur voeren als hij dan wil best vermoeiend want echt ritme heb je niet dus we passen ons maar aan aan ons ventje maar als hij daar wel bij vaart so what overdag slaapt hij ook hazenslaapjes en houden wij ons strak aan het ritme slapen wakker eten box bed enz enz en snachts slaapt hij door dus tja zo heeft ieder kind zijn eigen ding en behoeftes
welja joh we rommelen wat af met zijn allen hihihi
ik heb ook heel lang om de drie uur gevoed , omdat ik er ook niet meer per fles inkreeg , ik vond het niet zo een ramp , want zij sliep op de dag ook bijna niet, en dan is het wel lekker om wat vaker te voeden , waren echt rust punten ,
ben na 4 maanden pas om de vier uur gaan voeden , toen kon ze wel meer op en kwam er fruit bij
weet je wat het grappige is , achteraf lig je helemaal in een deuk , dat je je om sommige dingen zo druk heb kunnen maken
dit is mijn derde kindje en dan weet je gewoon , oooh gaat wel weer over (neemt niet weg dat ik ook mijn onzekerheden heb hoor!!! echt wel!!!)
als ze straks wat meer tussendoortjes mogen , is het allemaal niet meer zo op de klok en zoveel voedingen op een dag inplannen , dan gaan ze gewoon in het gezinsritme mee draaien ,en dat is ideaal en veel rustiger
hallo allemaal, gisteren had mijn meisje een top dag, zomaar opeens om de 4 uur drinken, goed slapen en alle flessen leeg. Ben nog maar wel even op 5 flessen gebleven want de fles van 23.00 uur drinkt ze helemaal leeg. Dit zal ze dan nog wel nodig hebben denk ik. Van het weekend maar eens proberen wat ze van een fruithapje vindt! Hebben jullie een tip voor het beste tijdstip hiervoor? Is dit beter 's morgens of zou ik het bijv. ook om 18.oo uur kunnen geven. Ze krijgt nl. altijd om 15.00/15.30 een fles en meestal heeft ze dan om 18.00 uur al weer trek. De volgende fles komt dan eigenlijk pas om ca. 19.00 uur? Jullie tips zijn weer welkom. Grt, Sabine
Ik kopieer even het schema van mijn oudste, volgens mij deed ik het toen volgens het boekje en het werkte prima!
o 9 t/m 19 weken
5 voedingen a 180cc per dag, borstvoeding afgebouwd
ritme: 07.00 – 11.00 – 15.00 – 19.00 – 23.00
o 20 t/m 23 weken
4 voedingen a 210-220cc per dag
ritme: 08.00 – 12.00 – 16.30 – 21.30
o 24 t/m 26 weken
voeding 08.00 is nu rijstebloempap (eerst 60cc pap, rest melk, steeds met 30cc meer pap verhoogd)
Behalve borstvoeding, kun je ook kunstvoeding op verzoek geven hoor, tenzij je kind flink neigt naar te zwaar.
Ik ben zelf pas fruit gaan geven met een half jaar, met het oog op allergieen maar ook omdat eerder niet nodig is en ik liever had dat hij zijn flessen leeg dronk. Flessen niet goed leegdrinken was bij mij overigens het teken dat ie misschien wel een fles minder kon hebben!
hoi hoi
ja dat zou een goed tijdstip kunnen zijn inderdaad
tussen twee flessen dat is ook weer per kind verschillend
ik ga nu fruit naar de ochtend doen omdat er groente bijkomt!!
met al die bij hapjes moet je toch weer gaan schuiven en rommelen
wat het beste gaat
best druk hoor , flessen , fruit, groente , straks brood en dan moet je tussen door nog slapen pfffff je hebt het zwaar als baby hihihih
Anouk,
Mijn dochter ging ook rond de 3 a 4 maanden slechter drinken. Ik wist niet wat 't was, maar soms leek 't wel of ze de melk niet lekker vond. Ze begon dan steeds te huilen tijdens het drinken, dronk dan weer een paar slokken en keerde weer d’r hoofdje af. Toen heb ik er van Zonnatura wat diksap doorheen gedaan en ze dronk 't toen graag weer op. Het schijnt dat baby’s rond de 3 maanden meer smaak krijgen.
Misschien 't proberen waard? Succes
Hallo,
Ons zoontje is nu 9,5 week en krijgt 6 flesvoedingen tussen de 120 en 150cc, maar hij drinkt momenteel zijn fles niet meer leeg,en begint dan zijn flesje met de tong weg te drukken of met zijn handjes weg te slaan en begint dan heel erg te huilen en boos te worden. We gebruiken de difrax fles met de 123 speen.hij groeit wel goed.maar soms zitten wel een dikke half uur met hem,maar als we zijn speen geven is het goed. Soms ben ik bang dat hij dan niet genoeg voeding binnen krijgt. Wie heeft hier ervaring mee en heeft met hun kindje ook meegemaakt. Graag hoor ik wat tips van mensen.
Groetjes romina
Hartstikke middenin een sprong! Zie het oei-ik-groeiboek.
Te doen: niks! Hij moet gewoon weer even zijn draai vinden.
En verder: als je je kindje even niet snapt doe dan net of je je eigen kind bent. Heb je zelf zin in elke dag precies hetzelfde eten en drinken op precies dezelfde tijdstippen? Nee!
Waarom verwachten we dat van een baby wel dan?
Als een kindje borstvoeding krijgt is er niks aan de hand maar zodra een flesvoedingkindje de fles niet helemaal leegdrinkt, breekt er paniek uit. Zonde van je energie.
Een kindje hoort ongeveer 50cc per kg lichaamsgewicht aan vocht binnen te krijgen op een dag. En haalt-ie dat eens een dagje niet: niks aan de hand.
Bovendien kan-ie ook met tandjes bezig zijn. Dat hoeft nog niet te betekenen dat er binnenkort een tandje doorkomt want dat kan makkelijk nog maanden duren, maar die dingen groeien in scheuten. Als je zelf kiespijn hebt, heb je ook minder zin in eten omdat het een vervelend gevoel geeft.
Dus ik zou me eerlijk gezegd geen moment zorgen maken.
Groetekes, Sje