Drinken uit een gewone beker

Ben een kleine twee weken geleden weer met Jasper (is nu bijna 9,5 maand) bij het CB geweest en daar zei de wijkverpleegkundige, "vanaf nu niet meer drinken uit een fles of tuitbeker, maar uit een gewone beker. Dit zou goed zijn voor de taalontwikkeling. Ja denk ik, dat is wel leuk gezegd, maar hoe kan je verwachten dat een baby van de ene op de andere dag uit een gewone beker kan drinken. Ik heb al wel eens geoefend en heb laatst ook die oefenbeker van difrax gekocht (op de beker zelf staat vanaf 1 jaar)
Ben nu regelmatig aan het oefenen, maar er gaat toch nog wel het één en ander naast. Helemaal geen fles geven vind ik toch niet zo fijn, dan ben ik bang dat hij niet genoeg melk/vocht binnen krijgt.
Hij vindt het wel leuk uit de gewone beker drinken, maar soms wil hij het ook niet. Uit een tuitbeker drinken kan hij wel, maar heeft er ook niet altijd zin in. Zet vaak de tuitbeker voor hem op het blad van de kinderstoel en hoop dat hij leert zelf eruit te drinken. Soms pakt hij hem goed, maar houdt hem niet hoog genoeg. Soms pakt hij hem bij één oor en slaat er mee op het blad van de kinderstoel.

Ik weet dat hij het allemaal wel zal leren en de één sneller dna de ander, maar is het nou niet een rare opmerking van het CB dat hij alleen nog maar uit een gewone beker mag drinken. Hoe oud waren jullie kindjes toen je begon met een gewone beker en hoe lang hebben hun erover gedaan voordat ze er een beetje goed uit konden drinken. Heeft iemand verder misschien nog tips hoe m’n kindje goed uit een gewone beker kan leren drinken?

Alvast bedankt voor jullie reactie’s.

Hier begonnen ze bij 7 maanden al met oefenen uit een gewone beker. Dat geeft genoeg oefentijd tot ze een paar maanden later liefst helemaal over moeten op een gewone beker.

Ze hebben het over het algemeen vrij snel door hoor. In de oefenperiode deed ik overigens altijd alleen maar water in de Difraxbeker. Als er dan eens iets naast ging, dan werden die kleertjes niet meteen zo’n plakboel op het huidje. En hun andere vocht met genoeg voedingsstoffen erin kregen ze alsnog met de fles binnen.

Ze waren hier allebei voor het jaar helemaal over op de gewone beker. Zelfs tuitbekers hebben ze nooit gebruikt. Konden ze niet mee overweg. Dus ik had weinig keus van overstappen van fles rechtstreeks naar gewone beker.

Groetekes, Sje

hier ook we oefenen nog even door.
Lieke vindt het leuk om op de rand van de beker te bijten of ermee te gooien!
Ze krijgt ook nog een fles maar zekre 3x per dag uit beker.
Ze kan het goed alleen bijt ze nog zo op die rand.
Je hebt al een goede beker die van difrax ik vindt die erg fijn.
Als je kindje nog nooit uit beker gedronken heeft kun je er bijv ook eerst yogurt in doen dat is niet zo dun als gewoon drinken. Doe ik ook nog steeds en gaat makkelijk vindt ik.

Komt vanzelf

succes groetjes Gytha

Ik zou me ten eerste niet al te veel aantrekken van het CB allemaal zegt, maar ze hebben wel gelijk dat een fles en tuitbeker hetzelfde is voor de tanden. Ik ben nu ook aan het oefenen met thije, en ik doe in de difraxbeker yoghurt. Dat stroomt wat minder snel en dan kan hij langzaam wennen aan wat er gebeurt als je uit een beker drinkt. Dat geef ik dan als toetje. Ook een sapje geef ik uit de oefenbeker, en dan zit ik er echt naast en help hem. De melk krijgt hij gewoon uit een fles hoor. Eerst maar even oefenen… Luca was ook van de fles af vanaf 1 jaar, dus zal wel los lopen! Succes!

niet zoveel aantrekken van het cb ik gaf mijn kinderen uit een tuitbeker later uit een gewone beker maar bij ons had dat een reden.

de handicap van de oudste most hem constatn in de gaten houden

Anna is al een tijdje aan het oefenen met een beker. Nog steeds een flesje met tuit voor de diksap. Maar wel oefenen met de beker!

Ik zou niet van de ene op de andere dag helemaal over gaan op een beker. Gelijdelijk aan opschroeven! Gewoon je eigen gevoel volgen.

haasje maak je maar niet druk ik luister helemaal niet naar het cb
ik luister liever naar mijn kindje dat vind ik veel belangrijker
een kind geeft zelf aan waneer hij of zij er aan toe is en als je het niet vertrouwd of hij genoeg drinkt geef je hem gewoon drinken bij uit een fles
ja zommige kinderen zijn snel zoals de mijne al met zes maanden kon ze al uit een glas drinken en twee maanden daarna deed ze het zelf het is niet altijd handig dat ze zo snel gaat want ze wil nu al steeds meer ik moet iedere keer weer iets anders bedenken voor haar want ze leerd alles heel snel een beetje te snel zelfs

veronique daniels

Sinds een paar dagen ben ik ook begonnen een beetje water te geven uit een gewone beker. Bij het CB hier hebben ze speciale bekers met een kromme rand die dat makkelijker zouden moeten maken… Is dat bij die Difrax beker hetzelfde?
Voor die van het CB moet je kindje wel rechtop zitten en zelf wat naar voren buigen om te drinken. Nou ja, we zullen zien, nu is het nog 1 grote knoeiboel.

ik denk wel dat die hetzelfde zijn. Kijk eens onderop, daar staat vast difrax!
Hier gaat het ook steeds beter. Alleen als ik weer nieuw drinken erin heb gedaan, dan giet hij een hele blubs naar binnen, en dan issie echt helemaalnat! Kijkt me dan aan met “wat gebeurt er nu??”

Wat een grappig gezicht lijkt me dat, zo’n kleintje helemaal nat en dan ook nog zo’n onschuldig gezichtje. Ik heb daarom tot nu steeds 1 slokje erin gedaan, dan is het maar een beetje nat
Onderop onze beker staat trouwens SPF plastics Zaltbommel, maar ze zijn ook maar een euro per stuk ofzo.

Mijn zoontje van anderhalf krijgt nog steeds drinken uit een tuitbeker, MAAR drinken uit een beker gaat hartstikke goed. Hij vindt het zelfs stoer om uit een gewone beker te drinken. Hij heeft nog wel moeite met het doseren, dus daar help ik hem mee. Hij houdt de beker vast en maakt de aanstalte om te drinken, waarbij ik de onderkant van zijn beker vasthou. SOMS dat laat ik hem gewoon en dan TADA… alles nat. Maar ja, zo leert hij het wel. Nu als hij weer uit een beker wil drinken dan gaat het begin heel rustig … totdat de beker bijna leeg is en dan … HUP … gaat er weer drinken over zijn kleren. Grappig om dan zijn gezicht te zien en wat hij dan zegt is: OHO … OP!

Ik was ook nav het CB-sprek meteen met de beker begonnen, maar je moet niet verwachten dat de kleine meteen uit zo’n beker kan drinken. Ik deed tijdens zijn boterhammetje een beker en een tuitbeker met drinken erbij zetten. De ene dag koos hij voor de beker en de volgende dag voor de tuit. Gewoon oefenen … oefening baart kunst.

Groetjes
Michelle

Mama van Tommy (21-12-2006)
en Koen (16-05-2008)

hier ook grote bende als hij de beker van difrax krijgt… hij bijt er liever op met zijn 4 tandjes die hij heeft… maar verslikt zich ook snel… misschien is yoghurt wel een idee…

Hoi
Ik heb een aanvullende vraag… Hier een meisje van 9 maanden die ook nog uit de fles drinkt. ( 3 per dag)
Wat ik me afvraag is het nou het beste om eerst de tuitbeker te gebruiken en dan pas de gewone beker, of in een keer over van fles naar beker?
Geef je dan ( warme) opvolgmelk ( dit moeten ze toch nog tot een jaar ?) ook uit een beker? Of alleen diksap, thee etc?

groetjes Astrid

dus het cb droeg het je op?
sorry hoor maar dat vind ik echt belachelijk zovan: vanaf nu niet meer uit een fles/tuitbeker maar uit een gewone beker.
jijb ent de moeder wat denken zij wel niet?
je kunt het altijd proberen als jij je daar goed bij voeld
ja sorry ik ben nie zo voor het cb…ze doen net alsof ZIJ het kind moeten opvoeden

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

*astrid: De fv moet je volgens mij nog gewoon in een fles geven. Vanaf hun 1ste jaar mogen ze gewone melk drinken zodat je dan wel een beker melk kan geven. Ik probeer nu met Jurian te oefenen om diksap (dus de tussendoortjes) in een beker te geven. Verder krijgt hij diksap ook uit tuitbeker … Maar die fase slaan ze soms over. Waar geef jij nu de tussendoortjes in dan?

*hier een fijn cb isa dus dat is echt niet overal… Tuurlijk moet je het soms ene oor in en andere uit laten gaan… als je dat lukt dan ga (ik tenminste) met plezier. Ben altijd weer benieuwd hoe het gaat en of hij gegroeid is etc.

Jurian pakt thuis de blokjes in zijn hand en gaat er dan mee tegen elkaar slaan (leuk geluid) maar op het cb deed hij niks… lag echt te kijken van rot op met die blokjes… (maar hij had ook koorts toen dus… beetje mat) … ik zei baalde er wel van … maar moest ook wel lachen… hihihi voor niks geoefend!

Sjonge, volgens het cb hier mocht ik NU AL (6 maanden) een beker gaan gebruiken. Ik vond dat raar. maar dacht dat ze het daar wel zouden weten. Ik kocht eerst maar een tuitbeker, al stond daar duidelijk +9 op. Maar ja, het cb zei het…Vandaag gaf ik Julia wat thee, maar dat lukte natuurlijk totaal niet. Een knoeiboel! Uit de fles wilde ze de thee trouwens ook niet. Maar goed, ze krijgt nu gewoon een fles hoor. Lijkt me stug dat kinderen op deze leeftijd uit een (tuit)beker kunnen drinken toch? Julia kon het echt NIET!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Erik kon het toen ook nog niet hoor, rond 8/9 maanden kon hij het pas en nu heeft 'ie het echt onder de knie.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Die tuitbeker was hier ook echt geen succes hoor… die difrax moet ik nog steeds oefenen …

enne meneertje drinkt het het liefst nog warme diksap ook… ach kan geen kwaad volgens cb dus maak me er niet druk om.