Dringend: koorts hoe lang?

Hoi meiden,

Mijn arme moppie is voor het eerst echt ziek!! Vreselijk. Ze heeft koorts, gisteren 39,6 en daarnet nog 38,8. Daarbij heeft ze een enorme snotneus, ze kan bijna niet door haar neus ademen. Nu ligt ze in bed nog steeds te huilen.
Er is mij altijd geadviseerd niet te snel een zetpil te geven maar ik heb er daarnet toch echt 1 gegeven want ze is zo zielig. Ik hoop dat het snel werkt.
Dat inbrengen was echt een strijd en als ze de thermometer ziet begint ze al te huilen ;(

Nu is mijn vraag hoe lang mag ze koorts houden voordat ik naar de huisarts moet? Mijn zus zei nl. dat als ze morgen nog koorts heeft dat ik dan de huisarts moet bellen. Wat vinden jullie?

groetjes,
Wendy

Mij is toen verteld inderdaad na 3 dagen te bellen. Ikzelf heb na 2 dagen al gebelt want hij zat aan de 39.9. Kon ook gelijk terrecht. Als je jezelf er niet prettig bij voelt morgen gewoon bellen hoor.

Jawel hoor, hoppetee zetpil erin!
Mijn huisarts heeft me ooit gezegd dat ik gewoon paracetamol mag geven om de koorts te laten zakken. Door die paracetamol voelen ze zich wat beter, eten en drinken ze beter en daar knappen ze ook van op. Als ze zich slecht voelen eten en drinken ze slecht en dan krijgen ze geen nieuwe energievoorraad en nieuwe weerstand.

Paracetamol is ook meteen een graadmeter om erachter te komen of je kindje een virus heeft of een bacteriële infectie. En in dat laatste geval zijn antibiotica nodig.

Zakt koorts met paracetamol dan is het een virus.
Zakt koorts niet of nagenoeg niet dan is het een bacteriële infectie.

Als op de 4e dag de koorts nog niet weg is, huisarts bellen. Dus ik zou sowieso uiterlijk vrijdag bellen zodat je het niet over het weekend heen hoeft te tillen.

Morgen bellen heeft weinig zin bij een virus. Dan krijg je toch te horen dat je het nog een paar dagen af moet wachten, genoeg te drinken moet geven en paracetamol moet geven. Als je merkt dat de koorts niet zakt met die zetpil, morgenochtend urine opvangen en naar de huisarts. Urine laten checken op bacteriële infectie (bijv. urineweginfectie).

Loopt de koorts op tot 41 graden, dan huisarts of huisartsenpost bellen.

En…als de koorts over een dag of 3-4 weg is en ze staat helemaal onder de kleine rode puntjes op vooral hoofd en romp, dan heeft ze de zesde ziekte.

Niks mee aan de hand, alleen kinderen en zwangere vrouwen bij wie ze in de buurt geweest is even waarschuwen, want de 6e ziekte is besmettelijk.

Groetekes, Sje

Oh ja, en geef in elk geval ook neusspray. Dat maakt het neusje open en dat zorgt er ook voor dat er vuiligheid uit de buis van Eustachius weg kan zodat ze geen oorontsteking erbij krijgt.

Groetekes, Sje

Ik ben heel scheutig wat dat aan gaat met pcm zetpillen. Ik help liever de pijn/koorst onderdrukken dan dat ze ‘weerstand’ moeten opbouwen. Dat doen we wel metfruit en frisse lucht.

En aan dokter Sje heb ik niks meer toe te voegen… alleen dat je nu ze zo verkouden is … lekker het bedje omhoog moet zetten. Onder het hoofdeind 2 telefoonboeken (beide kanten 1) zodat ze wat meer lucht krijgt.

Hoi hoi,
Pfff…ze slaapt…

Neusspray…check, zetpil…check!

Nu zit ik nog met de thermometer, ik wil heel graag weten hoe hoog haar temp is maar het is zo’n drama en niet alleen te doen. Ze raakt zo overstuur van de thermometer, ook van de zetpil trouwens.

Nu denk ik erover om nog even snel bij Wehkamp een oorthermometer te bestellen maar wat is jullie ervaring hiermee qua precies zijn? En welke is goed? Help?
Ik, zag er trouwens ook eentje voor achter het oor??
Bedankt voor het meedenken!!
liefs,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 09 Nov 2010 20:46:02

Hoi wat je evt kan doen is aan de termometer wat vaseline doen, dan glijd het wat makkelijker. Hier vind mees het ook drama maar met wat vaseline gaat het een stuk beter omdat ze het dan bijna niet voelen. Ben hier ook makkelijk met zetpilletjes hoor. Koorts is koorts en zetpilletje erin, sluit me verder ook aan wat sje schrijft. Heel veel beterschap met de kleine.

Gr Patries

Maar… je voelt zelf al dat die temperatuur veel hoger is dan
dat ie hoort te zijn.
Waarom zou je dan willen weten hóe hoog dat is?

Als Hylke zo in de lappenmand ligt met koorts,
dan is het simpel: paracetamol er in.
Na pak m beet 20 minuten is hij dan veel rustiger.
En geen strijd aangaan voor die thermometer.

M.

Oorthermometer mag pas gebruikt worden vanaf 2 jaar omdat het het trommelvliesje kan beschadigen. Dus ik vrees dat je voorlopig aan de gewone thermometer vast zit.

Groetekes, Sje

quote:
Maar... je voelt zelf al dat die temperatuur veel hoger is dan dat ie hoort te zijn. Waarom zou je dan willen weten hóe hoog dat is?

M.

Om er achter te komen of de temp wel zakt door de pcm.

Hier ook vaak een strijd maar probeer de kleine af te leiden evt boekje in de hand. Zeg wat je ga doen zodat ze dit wel weten en niet schrikken. Geef ook gerust aan dat dit niet leuk is en niet lekker voelt maar dat mama even moet kijken hoe warm ze is. Lukt het echt niet … dan toch door middel van strijd. Pak ze stevig vast (evt samen)…

Oh gelukkig hebben we Sje! Dan wachten we nog maar even. En vaseline? Ik las dat dat niet goed was want het wordt niet goed afgebroken (alhoewel ik dan dejnk dat ze het wel weer uitpoept) en daarom gebruikte ik sudocreme maar nu hoorde ik weer dat dat brand??
groetjes,
Wendy

Je moet er ook niet heel veel op doen, ik doe er bijna niks op. Gaat erom dat het beter glijd. Moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb dat dat niet mag, maar moet eerlijk zeggen dat ik die sudo niet zo snel zou doen. Ik heb uiteraard wel pure vaseline, geen parfum ed.

Gr Patries

Ok dan ga ik morgen vaseline halen. Natuurlijk hoop ik dat de koorts morgen over is en het niet meer hoeft want ik vind het wel heel naar hoor om haar zo te " martelen’’ als ze zich al zo beroerd voelt. Ik leg het wel altijd uit en ze is heel slim en snapt heel veel. Even trots hoor
groetjes,
Wendy

Kan heel goed hoor dat het morgen al een stuk minder is en dat het in de loop van de dag een stuk beter gaat. Bij die kleintjes kan het heel snel gaan.
En natuurlijk mag mama trots zijn op haar kleine meid. Laat je het morgen weten?

Gr Patries

Toestanden met pcm zetpillen kun je voorkomen door vloeibare ‘pcm’ te geven: Sinaspril. Kan je zelfs door bv. yoghurt mengen. Beterschap voor je moppie!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Er is ook Nurofen vloeibaar voor kinderen. Da’s ook handig als zetpillen een drama zijn.

Groetekes, Sje

Ideaal hoor, zodra zetpillen hier een probleem werden zijn we gelijk overgestapt op vloeibaar. Waarom het die kleine moppies en jezelf onnodig moeilijk maken? Hoe gaat het met je moppie?

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hoe gaat het met de kleine meid?

Gr Patries

Hoi meiden,

Wat lief dat jullie dat vragen! Ze is nog erg verkouden en heeft nog wel wat verhoging. Heb de strijd nog niet aangewild met de thermometer, als ik denk dat haar temp vanmiddag toch weer stijgt ga ik even meten. Dan kijk ik ook of ik de huisarts vandaag al bel of morgen.
Gelukkig mag ze morgen naar mijn zus als mama moet werken en die kan eventueel ook naar de huisarts dus dat is heel fijn.
Nu is mama ook brak en papa ook dus het gaat lekker hier!
groetjes,
Wendy

Je kan ook proberen om d’r in een lauw badjes te doen. Dit werkt ook redelijk goed, niet koud he, lauw, ongeveer 1 graad lager dan d’r lichaamstemperatuur, als ze dat kan verdragen! Dat met een paracetamol werkt hier altijd als een tierelier (behalve vorige week dan, maar goed dat was hoogst uitzonderlijk)