Jawel hoor, hoppetee zetpil erin!
Mijn huisarts heeft me ooit gezegd dat ik gewoon paracetamol mag geven om de koorts te laten zakken. Door die paracetamol voelen ze zich wat beter, eten en drinken ze beter en daar knappen ze ook van op. Als ze zich slecht voelen eten en drinken ze slecht en dan krijgen ze geen nieuwe energievoorraad en nieuwe weerstand.
Paracetamol is ook meteen een graadmeter om erachter te komen of je kindje een virus heeft of een bacteriële infectie. En in dat laatste geval zijn antibiotica nodig.
Zakt koorts met paracetamol dan is het een virus.
Zakt koorts niet of nagenoeg niet dan is het een bacteriële infectie.
Als op de 4e dag de koorts nog niet weg is, huisarts bellen. Dus ik zou sowieso uiterlijk vrijdag bellen zodat je het niet over het weekend heen hoeft te tillen.
Morgen bellen heeft weinig zin bij een virus. Dan krijg je toch te horen dat je het nog een paar dagen af moet wachten, genoeg te drinken moet geven en paracetamol moet geven. Als je merkt dat de koorts niet zakt met die zetpil, morgenochtend urine opvangen en naar de huisarts. Urine laten checken op bacteriële infectie (bijv. urineweginfectie).
Loopt de koorts op tot 41 graden, dan huisarts of huisartsenpost bellen.
En…als de koorts over een dag of 3-4 weg is en ze staat helemaal onder de kleine rode puntjes op vooral hoofd en romp, dan heeft ze de zesde ziekte.
Niks mee aan de hand, alleen kinderen en zwangere vrouwen bij wie ze in de buurt geweest is even waarschuwen, want de 6e ziekte is besmettelijk.
Groetekes, Sje