Driftkopje & slecht eten 14 maanden!

Hallo allemaal,
Mijn zoontje is over enkele dagen 14 maanden. Hij is de afgelopen 2 weken niet lekker geweest. Eerst verhoging/hangerig door de BMR en daarna kreeg ie een virus met hoge koorts en overgeven. Dat is nu gelukkig over.

Er spelen momenteel 2 probleempjes:

1. Hij eet slecht. Met name het warme eten is een drama. Gisteren lukte het zelfs niet met wat appelmoes erbij! Ik heb hem gisteren ( en dat is opvoedkundig niet bepaald verantwoord) fruit gegeven toen hij zijn prakje niet at. En hij heeft een toetje op. Ik wilde dat hij iets binnen zou krijgen omdat hij toch al net ziek is geweest enzo. Zouden jullie wel of niet een toetje geven als hij niet goed eet?
    En hebben jullie tips om hem beter te laten eten? Ik probeer al zo min mogelijk extra’s in de middag te geven…

2. Hij begint aardig driftig te worden. Nou ja, driftig…niet dat ie op de grond gaat stampvoeten ofzo, maar er zit wel een kopje op! En wat ie nu doet: hij slaat papa of mama soms! En vanmorgen was ik in de supermarkt en toen deed ie het ook bij een ander kindje!!! Vreselijk!!! Ik schaamde me kapot!!! Wat moet ik hieraan doen???

Volgens mijn eigen berekening zou hij nu ongeveer weer in een sprongetje moeten zitten/komen, zou het hiermee ook te maken kunnen hebben?

Help!!!

Groetjes van Christa

Volgens mij is het zelfs de zwaarste sprong van allemaal waar hij dan in moet zitten… dus sterkte! En van groot belang … het woordje NEGEREN in je hoofd stampen… en dat is het moeilijkste van allemaal!

Zowel het eten als dat driftig worden NEGEREN oh wat erg he…! Bijv met het eten. Zet bordje voor biedt het hem aan, wil hij niet ook goed. Ga lekker zelf eten. Na 20minuten vragen of hij nog iets wil… is het nee. Dan jammer geen toetje en geen eten meer. Ook niet een vervanging gaan aanbieden oid. Het schijnt dat dit het beste werkt. Maar ze kunnen je tot wanhoop drijven hoor… jij denkt dat ze uithongeren maar… drinken is het belangrijkste!! Let wel op dat je niet net voor het eten veel drinken geef want dan is honger gevoel ook weg.

Heel veel succes… deze periode moet hier nog komen

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ja als mijn berekening klopt zit ie in een sprong…Hij is nu 60 weken en is 1 1/2 week tevroeg geboren. De sprong zou vanaf week 59 zijn dus…
Hoe weet je dat dit de zwaarste zou moeten zijn? Dacht dat er hierna nog een kwam die ook heftig moet wezen…

Het zit de kleine man ook niet mee. Eerst ziekjes en nu weer een sprong…Er zitten 2 kiezen onder te werken en ik zag daarnet dat er boven 1 door was!!

Groetjes van Christa

oh misschien zit ik dan wel verkeerd. Dacht dat het deze was… maar kan goed dat er een nog heftigere aankomt…

Ja sneu he… hier ook ziek en nu in combinatie met sprong niet gezellig hoor! En tja dan is het woord negeren ook ver weg… want ziek zijn is niet te negeren toch? ach de lach die hij je dan weer geeft maakt alles goed!

enne sprongen zijn goed voor de ontwikkeling dus… kom maar op!

Toch zou ik dat slaan niet negeren, hoe dan ook moet hij leren dat dát niet kan. En wat het eten betreft sluit ik me aan bij mini-boy; als hij weet dat hij uiteindelijk niets anders krijgt als hij niet eet, eet hij de volgende keer écht wel weer.

Succes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Nog meer tips/ideeen?

Groetjes van Christa

Over het eten zijn we het wel eens: geen zin? Dan niet.

Het slaan: waar heeft hij dat vandaan? Hij moet het ergens opgepikt hebben!
Hierover mag je echt boos worden.
Wat wij met Hylke doen bij zulk gedrag is duidelijk boos aanspreken.
Ondertussen bij de arm pakken en aan laten kijken (is nog een hele opgave…)
Vertellen dat je daar niet van gedient bent, en dat hij het niet weer mag doen.

Daarna is het over, ook jouw boosheid hierover.
Het heeft geen zin om hier een kwartier of half uur later weer boos over te worden (tenzij het dan weer gebeurt natuurlijk).

M.

Waar hij het vandaan heeft? Geen idee, niet van ons in elk geval…! Volgens mij hoeven ze dit niet ergens op te pikken, het is gewoon basaal gedrag…uit onmacht/frustratie. Inmiddels heb ik een artikel hierover gelezen en weet dat meer dreumessen dit doen. En dat erg boos of heftig reageren juist niet goed is omdat het gedrag dan beloont wordt met aandacht. Je moet wel duidelijk maken dat het niet gewenst is, en evt even apart zetten oid en dat werkt hier ook wel goed merk ik. Ik zeg duidelijk dat het niet mag, en bij geen verbetering zet ik hem bij me vandaan met zijn rug naar me toe. Hij weet het dan direct, en komt dan huilend naar mij toe om te kroelen en het goed te maken, aaaach!

Het is vaak frustratie omdat ze nog niet kunnen praten, of iets nog niet kunnen. Bij mijn zoontje merk ik ook dat het niet eens is dat ie boos is ofzo, maar hij wil gewoon contact maken! Wel op een beetje lompe manier, maar oke
Ik hoop/ denk dat het een fase is waar we doorheen moeten.

Groetjes van Christa

oh joh had de topic snel gelezen vanmorgen en dat slaan helemaal over heen gelezen. Toch wil ik dit nog even toelichten dat het ook een periode is waar die kindjes in zitten… tuurlijk je mag het absoluut niet goed keuren!! En duidelijk aangeven dat hij dit niet mag doen. Maar veel kindjes hebben dit een periode ook om je uit te proberen… net als met spullen afpakken dit doen ze ook in een bepaalde periode alles is dan van hen. Niemand mag eraan komen…

Nogmaals nooit goedkeuren dit gedrag! Duidelijk aangeven dat hij/zij dan over de grens heen gaat. Hem/haar hier continu in corrigeren.

Wel vreemd dat ze een ander kindje ging slaan? was er rede toe?

Mini boy: HIJ ging dat kindje niet echt slaan, het was meer een ruwe begroeting volgens mij. Want hij is dan niet boos ofzo, maar wil gewoon de aandacht van dat kindje trekken. En uiteraard corrigeer ik hem dan direct, en ik moet zeggen dat het vandaag maar 1 keer misging. Hij had het ook al een tijd niet gedaan, maar gisteren was even een terugval denk ik
Ik denk ook dat het een fase is, althans; daar ga ik wel voor zorgen!!! ( hoop ik). Zoals ik al schreef is het vaak frustratie om iets wat ze niet kunnen.

Eten ging ook weer prima vandaag!

Groetjes van Christa

Ja dat is echt een periode hebben heel veel kindjes! even pittig voor de mama’s maar het komt goed… dat bewijst het wel want las dat het al beterder ging! FIJN!!

enne het eten? gaat dat ook beterder?

Ja hij heeft gisteren en vandaag gewoon prima gegeten. Wel met wat afleiding hoor, maar toch!
En vandaag heeft ie maar 1 keer een tikje uitgedeeld, dus op zich mag ik niet klagen. Hij is vandaag heel zoet geweest, zoals ik hem eigenlijk gewoon ken…Ik denk dat de methode wel werkt die we nu hebben. Hem waarschuwen en gelijk apart zetten. Dat hoeft maar een paar meter te zijn, met zijn rugje naar ons toe ( wel sneu om te zien, hihi). Dan gaat ie gelijk huilen, weet dat ie stout doet denk ik, en dan komt ie met zijn hoofdje tegen je schouder liggen…Dan kun je moeilijk boos blijven…het is voor hem ook moeilijk denk ik dan.

Ik wist eerlijk gezegd niet dat kinderen zo’n fase kunnen hebben, wel dom van mij.

Groetjes van Christa

quote:
Ja hij heeft gisteren en vandaag gewoon prima gegeten. Wel met wat afleiding hoor, maar toch! En vandaag heeft ie maar 1 keer een tikje uitgedeeld, dus op zich mag ik niet klagen. Hij is vandaag heel zoet geweest, zoals ik hem eigenlijk gewoon ken...Ik denk dat de methode wel werkt die we nu hebben. Hem waarschuwen en gelijk apart zetten. Dat hoeft maar een paar meter te zijn, met zijn rugje naar ons toe ( wel sneu om te zien, hihi). Dan gaat ie gelijk huilen, weet dat ie stout doet denk ik, en dan komt ie met zijn hoofdje tegen je schouder liggen.....Dan kun je moeilijk boos blijven....het is voor hem ook moeilijk denk ik dan.

Ik wist eerlijk gezegd niet dat kinderen zo’n fase kunnen hebben, wel dom van mij.

Groetjes van Christa

En dan hoef je ook niet boos te blijven.
Het is gebeurd, je hebt er op gereageerd,
en hij heeft door dat het niet goed was wat ie deed.
Dan komt hij het weer goedmaken: vergeven en vergeten.

Hier ook, duurt hooguit een halve minuut :smiley:
en dan gaan we weer vrolijk verder met wat we aan het doen waren.

Fijn dat het eten ook weer beter gaat!

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 07 Feb 2009 13:30:20

De laatste dagen gaat het ( ff afkloppen ) heel goed, hij slaat eigenlijk nauwelijks tot niet…
Grappig om te lezen dat dat bij jullie ook zo gaat M, hier duurt de boze bui ook maar heel even gelukkig! Hoe uit jullie zoontje zijn boosheid, heeft ie ook losse handjes of is ie gewoon driftig?

Eten is wisselend ( ook goed de laatste 2 dagen), maar hij heeft dan ook vrij veel last van maar liefst 3 kiezen die door komen…das ook echt een drama hoor! Hoop dat ze snel door zijn, hopelijk hebben we het dan weer even gehad.
Hij zit ook nog in een sprong dus de kleine man heeft het ook niet heel erg makkelijk, maar ja; het hoort erbij! Groot worden is niet makkelijk!

Groetjes van Christa