Driftbuien! en nog wat

Dit is vast een topic die al veel vaker is geopend, maar ik zie zo gauw de zoekfunctie niet meer om dingen terug te zoeken van eerdere topics??

Julian kan af en toe een echte driftkikker zijn. Met name op momenten waarop hij moe aan het worden is, zowel voor zn middagslaap als 's avonds.
Hij begint dan met behoorlijk ondeugend gedrag: gooien met speelgoed, aan dingen zitten waarvan hij weet dat ie er niet aan MAG zitten en normaal ook niet doet, slaan (met name richting mij); dat soort dingen!
Wanneer ik hem corrigeer (boos of rustig) dan wordt ie dwars. Gaat huilen/krijsen, op de grond liggen en doet erg boos!
De grote vraag is dan, hoe ga je daar het beste mee om?

Ik probeer het te negeren als ie op de grond ligt te krijsen, maar oh wat is dat moeilijk. Vooral als ik zie dat ie gevaarlijke fratsen uit gaat halen, zichzelf laten vallen, enz.
Ik merk wel dat als ik me er mee bemoei, hij óf nog razender wordt en ik daarvan de pineut word (slaan, schoppen enz) óf ik moet l*llen als Brugman om hem rustig te krijgen.

Wat werkt bij jullie??

En nog wat anders:
Altijd als ik op het punt sta om weg te gaan en de jas komt te voorschijn, of zn schoenen, dan begint het gedoe. NEE NEE NEE, soms tot huilen toe. Meestal probeer ik hem over te halen, maar besef ook wel dat dat echt niet altijd de beste manier is: ‘als je jas aandoet, dan krijg je van mama een…’ Werkt vaak wel, maar om hem nou steeds maar te belonen voor het luisteren naar zn moeder, dat gaat te ver.
Ook kan ik geregeld het geduld opbrengen om gewoon maar te wachten tot ie komt. Ik zeg het dan echt tegen hem: ‘nou, dan wacht ik wel op je!’ En dat duurt soms best een poosje, maar uiteindelijk komt ie altijd bij me en trekt ie op een normale manier zn jas aan! Nu ik zwanger ben, heb ik dat geduld vaak niet meer, ik kan dan al snel fel uit de hoek komen --> niet eerlijk natuurlijk. Maar de maat is gewoon sneller vol dan anders.
Wat werkt bij jullie om de jassen aan te krijgen en vervolgens weg te kunnen?

Alvast bedankt voor de tips!

Hoe er mee omgaan is erg afhankelijk van de situatie. Als het kind erg driftig is en er kan verder niets gebeuren dan zou ik hem/haar even laten. Deze buien hebben ze ook nodig om stoom af te kunnen blazen. Hier dus rustig onder blijven …
Moet onze dochter een jas aan en wilt ze niet dan kan afleiding helpen of je loopt gewoon weg. 10 van de 9x trekt ze uit protest haar jas aan. En zeg ik; goed gedaan! Het positieve gedrag prijzen.
Ontstaan er gevaarlijke situaties door de driftbuien, even op een andere plek uit laten razen.
Altijd rustig blijven, consequnt blijven en als de bui over is … troosten, begrip tonen en gewoon weer door.

Succes!

Nog voordat ik je ticker zag, dacht ik al, dat ventje is vast 2
Lekker dwars met de jas en schoenen als die aan moeten! Daar zijn ze hier ook heel goed in namelijk. Ik zeg dan altijd maar dat ik dan alleen weg ga, zonder jas en schoenen kun je immers niet mee? Nou mooi rap dat ze dan mee gaan

Driftbuien heb ik niet zoveel ervaring mee, mocht het hier gebeuren laat ik ze vaak even begaan, even uitrazen zeg maar, en hup weer door! Maar ze zijn hier dus niet vaak aan de orde!

Jas, etc.: ik heb wel eens gezegd dat ik nu weg moest, dus dat ik ging en hij maar thuis moest blijven. Ik deed één voet over de drempel en meneer kwam roepend eraan dat hij toch écht wel mee wilde. Maar heb hem ook wel eens op de gang gezet; dan zei ik dat ik tot 3 ging tellen en hij dan zijn jas aan moest hebben, anders kon hij even naar de gang. Als hij dan op de gang had gezeten, werkte hij alsnog mee. Even kijken wat voor Julian goed werkt.

Driftbuien: als praten niet werkt, dan kan je hem negeren. Als dat gevaarlijke situaties oplevert, dan zou je hem bij je op schoot kunnen nemen met zijn rug tegen jouw borst aan en dat je dan z’n armpjes vasthoudt. Wellicht dat hij dan rustig wordt, doordat je hem inperkt.

Het blijft lastig, maar consequent zijn helpt echt. Succes!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”