Drift aanvallen bij een peuter van net één

Hallo moeders,

ik heb een vraag.
onze zoon is nu net 14 maanden en op dit moment een vreselijk driftkikker!!
ik hoef alleen al met een bord eten aan te komen en meneer laat zich op de grond vallen gaat schreeuwen, slaan, schoppen en stoot expres met zijn hoofd ergens tegen aan.
als ik hem dan optil en normaal uitleg dat ik dit niet accepteer, gaat hij me ook slaan, en vervolens wordt ik ook boos ( probeer ik niet echt te laten merken overigens)
het is echt een dikke bengel, nu vroeg ik me af of er meerdere moeders dit hebben en hoe gaan die hiermee om??
het zal waarschijnelijk wel aan de leftijd liggen en verder is hij ook een schat van een kind hoor, begrijp me niet verkeerd!!

alvast bedankt,

groetjes Trynke

Hier is maar 1 toverwoord voor: Negeren!

Ook niet meer elke keer uitleggen dat je het niet accepteert, gewoon net doen of je er niks van merkt dat-ie zich zo belachelijk gedraagt. Juist als je er aandacht aan gaat besteden, ook al is die aandacht nog zo pedagogisch verantwoord, is dat voor hem alleen maar voer voor nog meer belachelijk gedrag. Dus 1x laten weten dat je zijn gedrag niet accepteert en dan klaar ermee. Blijft-ie dan toch doorgaan, volledig negeren.

Rond het eerste jaar gaan ze allemaal uitproberen met van alles (niet meewerken met aan-/uitkleden, slecht eten, driftig om niks, etc.).

Groetekes, Sje

Jeske is ook zo lekker aan het driftkikkeren af en toe.
Over het algemeen negeer ik het, alleen als ze TE ver gaat in mijn ogen, gaat ze de box in om af te koelen.
Dit werkt over het algemeen wel. Ook zet ik Jeske tussendoor gewoon in de box,
om te laten weten dat de box geen strafhok is. Maar een plekje om lekker rustig alleen te spelen.

lucas is nu ruim 2 jaar en ook erg driftig. Tenminste dat kan hij heel erg zijn als hij zijn zin niet krijgt. Hetgene wat ik dan doe is negeren. Als hij klaar is met boos zijn en weer vrolijk is kan hij aandacht van me krijgen. Dus het komt hierop neer Positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren. Dat is echt de enige oplossing. Maar het helpt ook echt! Als je het maar blijft volhouden dat is heel erg belangrijk maar ook bijzonder moeilijk. Loop even de gang in als het je teveel wordt tel tot 10 en loop dan weer terug maar hou vol!
Laat je nooit slaan dus zorg dat hij je niet kan slaan. Lucas kan ook heel erg hard slaan en mijn ogen spreken dan boekdelen! ik zet hem dan op de grond en laat hem daar verder boos zijn totdat hij weer is afgekoeld.
Lucas deed het eergisteren ook met zijn hoofd tegen de keukendeur bonken en ondertussen naar mij kijken in de hoop dat ik zou zien wat hij deed. Ik heb hem geen seconde aandacht gegeven. Wel toen hij even later weer verder ging spelen.
Hij kreeg nl geen koekje en daar was hij boos over.

We hebben een hoop tips gekregen van een orthopedagoog van het opvoedspreekuur. Daar kan je in mijn woonplaats gratis 3 gesprekken voeren. Wel met verwijzing van kinderarts of huisarts oid.

Veel succes!
gr, bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)

wat een handige tips bianca, ik zou ook wel zo’n orthopedagoog willen bezoeken. Want ik vind het allemaal niet meevallen, je geduld bewaren. Ik heb wel eens vaker gehord en gelezen: niet straffen maar positief gedrag belonen. Met jouw duidelijke voorbeelden snap ik wat daarmee bedoeld wordt. Ik ga het ook uitproberen! Milo zit soms irritant te schreeuwen om niets in de auto, daar wordt ik super nerveus van. Dan weet ik echt niet wat ik moet doen.
En hoe pak je het dan aan als hij steeds dingen sloopt? Als ik druk bezig ben in de keuken, gaat hij weleens keihard aan de keukenkastdeurtjes lopen trekken om (denk ik) aandacht te krijgen. Als ik dit neger, liggen dus in no time mn deurtjes eruit denk ik. Want 1 is al ontzet! (hij is vrij sterk voor zn leeftijd). Steeds als ik m weghaal is het brullen. Soms wordt ik echt boos, hij dus ook. Soms vind ik het zielig, en geef hem aandacht, ga even met m spelen, maar dan negeert ie me, of kan zich ineens wel zelf vermaken?!?!
Pffff…wat een complex wezentje zo’n peuter!!!
xxx

x Floss

lucas gaat altijd mijn deurtjes opendoen in de keuken precies als ik aan het koken ben. Dan stuur ik hem de keuken uit en zeg dat hij binnen moet spelen of ik geef hem speelgoed of zeg dat hij iets moet gaan pakken uit de woonkamer of zoiets…leid hem af met iets leuks. Bijv. ohhh ik zie buiten een vliegtuig ga jij eens gauw kijken of je hem ook kunt vinden??? dan is zijn boze bui of vervelend gedrag misschien gauw weer over…want die vliegtuig is wel erg mooi natuurlijk.
Als hij echt niet luistert…ga door je knieeën en zeg dat hij het niet mag stuk maken als hij het nog een keer doet gaat hij bv,…in de hoek of op de gang. Als lucas dat doet zet ik hem in zijn kinderstoel met zijn gezicht naar het raam. Wel in het zicht van mij want alleen in zijn kinderstoel kan wel gevaarlijk zijn zonder toezicht, maar zo dat hij mij niet kan zien. Er zit hier vitrage voor het raam zodat hij niet gezellig naar buiten kan kijken want dan is het geen straf natuurlijk.

Als hij in de auto aan het schreeuwen is kan je ook een liedje gaan zingen of vragen of hij een liedje kan zingen, want dit liedje vind je niet zo mooi. Of weer over die vliegtuigen beginnen. Lisa ziet zelfs de vliegtuigen wat kleine stipjes zijn heeeeeeel hoog in de lucht. Dus zij heeft genoeg om te zien en te zoeken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!
gr, bianca

hahaha,

wat een goede tips, bedankt!!!

x chan

x Floss

graag gedaan! peuters zijn inderdaad zeer complex af en toe, maar kleuters spannen de kroon hoor!! wie weet vraag ik straks jou wel om raad!

gr, bianca