Hoi,
Ik zou zeggen, doe het zoals de tv-nanny. Je zegt dat het niet werkt, op de gang zetten, maar ik denk dat het echt een kwestie is van volhouden, ookal moet je de eerste tijd drieduizend keer op en neer. Zie je bij de tv-nanny ook vaak. De eerste keren is het uitputtend, maar na een tijdje valt het kwartje echt wel. Daarnaast mag de ‘straf’ plek natuurlijk absoluut niet leuk zijn. Is er teveel afleiding op de gang, zoek dan een andere plek die echt heel saai is. En het is ook belangrijk dat je ELKE keer dat hij slaat, bijt of brutaal is, optreedt. Heel lastig soms, omdat het zoveel energie kost en je moet er ook het geduld voor opbrengen. Heel moeilijk. Je zegt dat je hem nog niks kunt ontzeggen. Hij heeft toch wel iets op een dag wat hij ontzettend leuk vind om te doen: boekje lezen voor het naar bed gaan, toetje/snoepje na het eten, met de computer spelen of een voetbal, samen naar buiten gaan, naar de speeltuin. Er moet toch iets zijn? Denk na wat hij echt leuk vind en dan vind je vast wel iets.
Hoe heb je dat bij je oudste gedaan destijds, of vertoonde hij niet zo’n gedrag? En hoe oud is hij dan nu, want je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat hij ook niet wegkomt met zo’n gedrag
Maar ik weet, het blijft moeilijk. Ik vind vooral brutaal praten moeilijk, omdat het zo lastig is te bepalen wanneer ze te ver gaan. En ze doen dan ook niet echt iets vaak, het is meer de toon waarop ze iets zeggen.
Nouja, hoop dat je iets hebt aan mijn reactie.
Groetjes,
Aaike