Pffff wat is het wat met die schoonfamilies!!
Mijn eigen ouders totaal geen problemen mee, want die zitten gelukkig helemaal in de gezondheid en niemand rookt er.
Maar bij mijn schoonouders is het echt altijd drama! Ze roken namelijk elke keer gewoon midden in de kamer als wij er zijn. We hebben het al zo vaak gezegd maar ze maken er gewoon grapjes over. Zelfs als Amy aan het eten is gaan ze nog op de andere bank zitten roken. Ik ben het echt zo zat!!
Mijn vriend zijn vader en zijn broertje roken. Als wij er zijn en zijn broertje is niet thuis dan gaat zijn vader altijd in de keuken staan roken en als Sylvie naar hem toe komt maakt hij de peuk uit. Maar als zijn broertje thuis is gaat hij gewoon op de bank zitten roken en dan rookt zijn vader ineens ook midden in de kamer…
Dat is het eerste irritatiepunt…
Dan het tweede… Volgens mij denken ze dat Sylvie thuis niks te eten krijgt ofzo want ze word daar echt letterlijk vol gestopt! Wij maken elke keer wel opmerkingen van ja zo word ze nog dikker enzo maar ja dat dringt natuurlijk niet door…
Sylvie was de laatste keer te zwaar voor haar lengte op het cb (12 kilo bij 83 cm) en ook al krijgt ze misschien nog wel groeispurts, wij hebben beide aanleg snel aan te komen dus ik wil wel een beetje opletten natuurlijk.
Maar laatst waren we 5 minuten binnen en Sylvie kreeg meteen een kaneelmuffin EN een bakje nibbit chips… En daarna meteen een banaan er nog achteraan :S Terwijl we smiddags op verjaardagsvisite gingen waar ze nog gebak kreeg en worst en chips enz. Zucht!
En dan het 3e… Zijn moeder heeft een hele irritante eigenschap… Namelijk dat als ze ergens mee zit dat ze dat dan niet tegen ons zegt maar dan gaat ze gewoon heel kortaf en raar tegen ons doen. Dan hebben we heel duidelijk door dat er wat is, maar als we willen weten wat, moeten wij er naar vragen…
Laatst was er weer zoiets. Ik had mijn fiets te koop staan op marktplaats en toen zei ze ineens dat zei hem wel wilde kopen. Dus ik hem van martktplaats afgehaald en 2 dagen later ofzo belde ze ineens dat ze hem niet meer hoefde en ze reageerde heel kortaf. Toen we er gister waren, vroeg mijn vriend nog waarom ze de fiets niet meer wou en daar kon ze geen normaal antwoord op geven. Ze deed weer heel kortaf.
Dan gaan wij ons afvragen wat er is en vullen wij van alles en nog wat zelf in… Dacht ze misschien dat we zouden zeggen je mag hem zo wel hebben omdat wij nu ineens zo veel geld krijgen? Maar ik wil mijn fiets juist verkopen voor genoeg geld waar ik dan weer een fatsoenlijke moederfiets van kan kopen. We krijgen dan misschien wel veel geld maar we moeten wel een nieuwe auto kopen en we krijgen eerst alleen maar een voorschot. De rest van het geld zien we nog lang niet.
Al met al… We moeten over deze dingen nodig eens praten met ze… Maar nu het probleem…
Mijn vriend praat sowieso niet snel over persoonlijke dingen met zijn ouders. Ze hebben wel een goede band, maar niet met diepgaande persoonlijke gesprekken. Dan is mijn vriend ook nog eens depressief en daardoor helemaal niet in staat zulke gesprekken te hebben.
En dan ben ik daar. Ik durf echt niks tegen mijn schoonouders te zeggen… Ik voel me nooit serieus genomen daar en al kan ik goed met zijn ouders overweg, ik voel me nog steeds niet volledig geaccepteerd daar (na 7 jaar…).
En nou heb ik in het verleden wel eens dingen gezegd tegen zijn moeder waar ik echt mee zat en daar hebben we gigantische ruzies om gehad…
Daar zit ik dus totaaaaaaal niet op te wachten…
Het lijkt dus onmogelijk om zijn ouders op een goede niet beledigende, niet aanvallende manier duidelijk te maken dat ze onze regels voor onze kinderen moeten respecteren en accepteren.
Iemand tips hoe we dit aan moeten pakken? Ik zit er namelijk best wel erg mee en dat in onze situatie…
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy