Douchen en koorts

In “tjonge jonge wat een griepje” stond het volgende van Asje:

quote:
Nou en nu gisteren ineens ik ziek oooooohhhh ik wist hoe ik het warm moest krijgen en ondanks dat ik toch altijd al heet badder, heb ik toch nog nooit in zo`n warm bad gezeten geloof ik.

Ik vind het heel eng dat je in bad gaat of onder de douche stapt. Een oom van mijn schoonmoeder heeft daardoor een beroerte gekregen en is gehandicapt geraakt, doordat hij te snel afkoelde.
Zelf heb ik bijna een week koorts gehad en me niet gedoucht, hoe vies het ook is.
Ik ben grootgebracht met het feit niet te douchen bij koorts, terwijl je op internet heel veel leest dat het gewoon kan. Ik ken echt meer in mijn omgeving die dan ook niet douchen.

Wat doen jullie of weten jullie ervan???

Groetjes Wiets

Ik heb nog nooit gehoord dat je beter niet kunt douchen of badderen als je koorts hebt. Zorg gewoon dat je niet te heet doucht, want je lichaam probeert juist warmte kwijt te raken en dan moet je er niet nog meer warmte bovenop gooien.

Als onze meiden koorts hebben worden ze gewoon gedoucht of we zetten ze in een klein laagje niet te heet water in het ligbad. En dat gaat prima zo. Heb nooit iets raars aan ze gemerkt of temperatuurschommelingen geconstateerd.

Ik neem aan als het echt slecht was om te douchen of in bad te gaan met koorts, dat je zoiets ook wel van de kraamhulp hoort want in de kraamweek staat temperaturen in combinatie met in bad gaan zo ongeveer centraal.

Groetekes, Sje

Zelf heb ik ook alleen maar positieve verhalen gelezen op internet of douchen met koorts, toch zit dat mij niet lekker. Omdat ik zo opgevoed ben denk ik en het ook nog eens bevestigd werd met een praktijk voorbeeld met slechte afloop.

En nog iets: Als je koorts hebt, strak onder de dekens zodat je het bloedje heet hebt en alle koorts eruit gaat zweten, kletsnat ben je dan, maar daarna wel koortsvrij. Mijn man en zijn familie doen dat altijd en zijn dan in 1 keer beter, dus deed ik het ook. De koorts was wel weg, maar kwam na een dag weer terug, tot 2 keer toe (als ik koorts heb heb ik het ook nooit een dag).
Zelf heb ik op de creche geleerd dat wanneer je koorts hebt luchtig kleden en warm drinken aanbieden.
Maar mijn man zegt dus dat het beter is, om dik in te pakken, wat denken jullie??

Groetjes Wiets

hee hallo
er zit wel wat in hoor
je koelt in een keer te snel af
hoe warm het water ook is
als je 40 koorst heb zou je dus onder 41 graden
water moeten doesen om niet te snel af te koelen
ik ben er ook heel voorzichtig mee
en doe mijn kinderen ook niet in bad met hoge koorts
of even heel snel niet te lang
afkoelen is goed als je koorts heb
maar niet te snel en dat gebeurd gewoon onder de does of
in bad
kleine kinderen kan je bijvoorbeeld natte sokken aan trekken
om af te koelen
ik heb nog nooit gehoord dat je er een beroerte van kan krijgen
maar ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor
ik doe het ook niet
ach en als je je zo beroerd voelt heb je er ook geen zin in toch??

nancy mama van randy 10 damon 7 en chloe 3 mnd
Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker

haha onze reacties kruisden elkaar
inderdaad ik moest vroeger ook onder de wol
lekker alles er uit zweten
terwijl tegen woordig moet je koelen
tja wat moet je ermee
alles veranderd zo in de jaren
weet je nog als je verbrand was dat je met tshirt moest
zwemmen??mag ook niet meer dan schijn je nog sneller ter
verbranden??? soms snap ik het ook niet meer hoor

Nu niet gekruist… ?

Raar hé, dat alles altijd zo vaak moet veranderen, je kunt er zo onzeker van worden en er altijd in mee gaan, maar dat doe ik niet hoor.
Ik ben een beetje eigenwijs en denk het soms beter te weten en mijn eigen gevoel vind ik ook heel belangrijk.

Groetjes Wiets

ja echt wel
ik ben soms van mening alles
van vroeger is beter hoor
al die moderne nieuwe dingen
het is ook vaak het ene uiterste in het andere
lekker onder de wol (vroeger)
en nu kan je er zowat dood aan gaan als je te warm
aankleed met koorts
en inderdaad daar word je gek van WAT MOET IK NOU???
toch kleed je je dan luchtig want straks is het waar
pfffffffffff volgens mij kan je inderdaad beter op je gevoel afgaan
die is meestal goed
en de keer dat ie niet goed is hihi is het hopelijk niet fataaal

quote:
En nog iets: Als je koorts hebt, strak onder de dekens zodat je het bloedje heet hebt en alle koorts eruit gaat zweten, kletsnat ben je dan, maar daarna wel koortsvrij.

En dat is dus pas echt heel slecht!!! Nooit doen!!! Wat een sprookje zeg!

Bij koorts altijd luchtig kleden en luchtig in bed liggen. Niet strak onder de dekens zodat je het bloedje heet krijgt. Heel erg slecht! Je gaat jezelf toch niet in een oven leggen?

Grappig dat je niet durft te douchen als je koorts hebt maar dat je jezelf wel kokend heet in bed legt. Ik hoop dat je dat met je kinderen niet doet want je weet niet half welk risico je neemt.

Nooit extra warm aankleden of in bed liggen met koorts! Je lichaam moet juist de warmte kwijt, dus je moet geen extra warmte toevoegen.

Koorts is een manier van je lichaam om de troep (virus/bacteriën) op te ruimen die erin zit. Gewoon paracetamol nemen, kinderen paracetamol zetpil geven zodat de koorts zakt.

Koorts gewoon laten doorgaan omdat je het ziek zijn eruit moet zweten is ook een fabeltje dat al lang achterhaald is. Dat uitzweten is grootmoederstijd-onzin. Gewoon met paracetamol zorgen dat de koorts zakt, dan voel je je beter, eet je en drink je weer, daardoor sterk je weer aan en is je lichaam in staat om sneller op te knappen.

Groetekes, Sje

Ik ben in bad gegaan omdat ik niet meer wist hoe ik het warm moest krijgen, ik lag nl onder een dikke dons onder op de bank nog steeds te bibberen ( letterlijk ) van de kou. Later die avond toen ik naar bed ging had ik het zo ontzettend heet dat ik met het raam wagenweid open en een t shirt in me bed ben gaan liggen zonder deken. Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat datgene waar je echt zin in hebt ook meestal werkt. Denk maar niet dat ik als ik het bloedheet heb ik er veel zin in heb om in bad te gaan bv, zeker niet zo`n heet bad hihihihi. Ik zorg bij koorts bij de kinderen ook altijd ervoor dat ze zeker niet te warm aangekleed of toegedekt zijn, ze moeten deze warmte immers kwijt.

ja haha dat is grootmoeders onzin
inderdaad maar ik moest vroeger ook
lekker onder de wol
en je koorts langzaam met een paracetamol laten
zakken is het beste je moet de warmte kwijt
maar als je gaat doesen als je hoge koorts hebt
dan zakt het gewoon te snel en dat is gewoon absoluut
niet goed want daarna moet je lichaam dus weer terug naar
koorst temperatuur (want je raakt het niet kwijt )
en dat is heeel slecht
maar goed ik ga ff meten want ik zit me toch
met een koorts hoofd achter die computer hihi

Ik hoor het al, jullie doen het dus niet. Ik denk dat ik het de volgende keer ook maar niet meer ga doen. Het is een ramp om te doen.

Groetjes Wiets

quote:
Grappig dat je niet durft te douchen als je koorts hebt maar dat je jezelf wel kokend heet in bed legt. Ik hoop dat je dat met je kinderen niet doet want je weet niet half welk risico je neemt.

Dat douchen en inpakken is niet echt met elkaar te vergelijken. Met douchen kun je snel afkoelen + beroerte krijgen en inpakken niet.
En met mijn zoon heb ik het ook echt niet gedaan. Zoals ik al zei: ik heb geleerd om luchtig gekleed te zijn met koorts, zodat het de vrije loop kan. En dat doe ik met Stijn ook.

Groetjes Wiets

Toen mijn zoon een keer koorts had en ik de huisarts belde (omdat het > 40 graten was), adviseerde die om mijn zoon lekker in een badje van 35 graden te doen.
Dat is toch wel heel tegenovergesteld van wat Nancy schrijft!

En ik gebruik alleen 's nachts paracetemol voor een betere nachtrust (van slapen wordt je beter, zei mijn moeder altijd) want ik ben ook van mening dat koorts een verdedigingsmiddel van het lichaam is, die je niet moet onderdrukken.

Wat een verschillende antwoorden allemaal, je zou door de bomen het bos niet meer zien…
Ik denk dat je gewoon op je eigen gevoel af moet gaan, en bij twijfel gewoon de ha of het cb te bellen…
Ik heb er nog niet echt ervaring mee, ben zelf nooit ziek en meiske nog niet echt geweest(klop het nu af)

Liefs Wendy

Wij kregen ook de raad om bij hoge koorts een lauw badje te geven… en dat hielp ook.

Dat je koorts zou onderdrukken met paracetamol is ook een fabeltje net als het uitzweet-verhaal. Ik heb daar een gesprek over gehad met onze huisarts.

Hij vertelde: een kindje dat paracetamol krijgt bij koorts is niet langer ziek dan een kindje dat geen paracetamol krijgt bij koorts. Een kindje dat paracetamol krijgt is juist gemiddeld wat sneller opgeknapt.

Je onderdrukt het niet, je neemt het weg en je kind is alleen maar sneller opgeknapt omdat het zich door die paracetamol beter voelt, weer gaat eten en drinken en daardoor weer aansterkt. Zo kan het kindje zichzelf weer verdedigen tegen het virus in zijn of haar lichaampje.

Groetekes, Sje

Ben ik het mee eens, wat betreft de paracetamol.
Ik gebruik ook paracetamol, maar dan alleen snachts.

Groetjes Wiets

Ik gebruik het overdag en 's nachts, net zo lang tot ze geen koorts meer hebben nadat een zetpil uitgewerkt is.

Groetekes, Sje

Wij gebruiken junifen, werkt beter dan zetpillen.

quote:
Wij gebruiken junifen

Wat zijn dat??

Groetjes Wiets