Douche-angst

Onze zoon Bas van bijna 3 jaar, wordt bijna panisch als hij onder de douche moet. We doen hem dan ook meestal in bad (fout, want zo leert hij het nooit). Alleen wordt hij daar ook weer helemaal angstig wanneer we hem met de douche willen afspoelen. Zijn grootste angst is het haren wassen.
Wie heeft dit ook meegemaakt en/of heeft tips. Kamperen wordt namelijk wel erg lastig op deze manier.

Groetjes,

Marijke

Ps. Even een hele korte intro van mezelf. Ik ben een 34 jarige samenwonende moeder van Bas(bijna 3) en Wendy (4 mnd.)en werk 3 dagen per week.

Hoi Marijke,

Allereerste van harte welkom!

Over die douche-angst. Waarschijnlijk heb je al van alles geprobeerd dus val ik in de herhaling, maar ik noem maar wat (heb zelf niet iets dergelijks meegemaakt hoewel mijn kinderen wel de voorkeur hebben dat ik de douchekop vasthoudt en op hun lijfjes richt i.p.v. dat het op hun hoofd spattert):

Hoe doe je het nu met shampoo uitspoelen? Met een waterkan ofzo? Of liggend in bad? Als je het nog niet met een waterkan deed, is het misschien een idee om daar mee te gaan oefenen. Er zijn ook speciale shamppoo beschermkleppen, waarbij er geen water in de ogen loopt tijden het douchen en uitspoelen van de haren. (babywalz: http://www.baby-walz.com/SyEngine.php?Act=18244&Do=18148&SESSID=010286d43ab52235f7fa25a48922b3f3&_SSL=0&pHauptgruppe=761650 (lichaamsverzorging/in bad/haarverzorging). Of anders een droog washandje voor zijn ogen.

Kun je de kracht van de douche lager zetten?

Toch oefenen met afspoelen na het badje, maar dan alleen zijn lijfje, ik zou zijn haren de eerste maanden ontzien en eventueel dus met een waterkan doen.

Succes! Het zijn magere adviezen, maar misschien komt de gouden tip gauw!

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Ik zie dat er ook een shampoo beschermbril is, is misschien ook wel stoer. En misschien ook wel wat voor onszelf. Jens gaat dan wel graag onder de douche, maar wordt hysterisch als er (1x per week) haren gewassen moeten worden.

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Hoi Marijke,

Welkom hier!!

Aan mij heb je in dit geval helaas niks, omdat ik met hetzelfde probleem zit
Ons zoontje van 3 jaar durft dus ook niet onder de douche. Al tijden niet.
Hij durfde het alleen toen hij nog een baby was.

Dus als je het niet erg vind lees ik even mee met de tips

En inderdaad: het is érg onhandig!
Wij waren laatst een aantal dagen in Hongarije in een hotel en ze hadden daar geen bad.
Dus toch maar eens de douche geprobeerd (hadden we al een tijdje niet gedaan) maar echt, hij gilde het hele hotel bij elkaar van angst.
Zoooo zielig vond ik dat.
Dus meteen maar eronder uit gehaald en verder met een washand gewassen.

O ja, zal me nog even voorstellen.
Ik ben dus Bianca, 29 jaar en woon samen met mijn vriend en ons zoontje Stephan (23 juni 2004).

Groetjes, mamma van Stephan

kaitlyn heeft het ook hoor ineens want ze vond het allebei leuk bad en douch,douche wel een paar maanden maar goed.

maar ze heeft laast shampoo in haar ogen gehad en ze had een kei rood ook,en we hebben nog wel zwitsal die niet prikt.

maar nu zei ze van de week dat ze de straal te hard vind,dus we gaan nu 1 halen die wat wijder staat en niet zo hard naar beneden plonst misschien dat het helpt,maar moet nog halen dus hoop van de week te kunnen vertellen hoe dat bevalt.

ene trouwens welkom hier

ik zit te denken, misschien vinden ze het leuk om zelf de douchekop vast te houden? zodat ze zelf beslissen wat er nat word? dan hebben ze het een beetje zelf in de hand. en kun je misschien oefenen met eerst alleen de voeten, en dan spelenderwijs de rest ook?

groet
Mo

hier werkt dat prima, mama sofie wil geen haren wassen hoor… is goed sofie prima wassen we geen haren, houd jij even zelf de douche vast?? ja mama goed, oke nou 2 minuutjes wachten en ze heeft zichzelf echt overal ook de haren nat gemaakt en kan ik rustig de haren wassen en ze doet dan hupla even verstoppen sofie(handjes voor de ogen dus) en hupla haren zijn uitgespoelt

groetjes Kim, mama van

en

Hoi Marijke,

Ikke ben Astrid ( 30 jaar ) woon 12,5 jaar samen met Daan ( 35 jaar ) en samen hebben we een superdochter van 1,5 jaar Evianne. Ons tweede ukje verwachten we begin juni komend jaar.

Evianne heeft gelukkig dit probleem nooit gehad omdat ze er meteen met de zwemles vertrouwd mee raakte. We zijn met haar gaan zwemmen toen ze een maand of 4 a 5 was. Dus helaas heb ik geen tips voor je.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Nou, da’s ook maf.
Stephan is een echte waterrat in het zwembad!
Durft gewoon ff koppie onder enzo.
Maar DOUCHEN ??? Hoooo maar!
Dat kan ik echt vergeten hoor (helaas).

Nou ja, over een tijdje maar weer eens proberen dan

Ha allemaal,

Wat ontzettend leuk om zo snel zoveel reacties en tips te krijgen en heerlijk om te weten dat Bas niet de enige met het probleem is. Ik denk dat ik het eerst een met de muts of de bril ga proberen, want ik denk dat zijn ogen/gezicht de bottelnek zijn. Na een week ziek te zijn geweest is Bas vandaag weer bij het kinderdagverblijf geweest. En het deed me erg goed te horen dat hij vandaag goed had geluisterd, en dat in zijn peuterpubertijd. Ik zal nu eens gaan kijken hoe ik een fotootje van de hummels erbij kan zetten.

Groetjes en tot mails,

Marijke

Het kan misschien ook gewoon met een droog washandje hoor. Dat geeft ze het idee het zelf een beetje in de hand te hebben en het kost niks.

Ha allemaal,

Toch nog even een kort berichtje om jullie kennis te laten met de hoofdpersoon van mijn “soap”|story.

Groetjes,

Marijke

Oooh, wat een lekker jochie om te zien joh!
En ik zag net bij een andere topic ook al een foto van kleine Wendy.
Wat een heerlijke kids!
Wees er maar trots op! (maar dat ben je ongetwijfeld al, haha! )

Hoi.
Ja haren wassen is hier ook altijd een drama.
Iris ging altijd liever onder de douche dan in bad…totdat ik haar haar eens waste onder de douche.Nu wil ze er niet meer onder.Op de camping neem ik altijd zon klein plastic teiltje mee.Doe ik vol met boodschappen en op de camping doet hij dienst als badje(past gewoon in een douchehokje).
Mijn kinderen krijgen bij het haren wassen allebei een droog washandje en bij het uitspoelen tel ik hardop tot 10.Dan weten ze wanneer het klaar is.
Groetjes Eljada

Wat een kanjer zeg! En zo te zien heeft ie net zo’n kop met haar als mijn Jens, dus dat is altijd extra lang werk uitspoelen (vergeleken met tondeuse-koppie Mats).

Bas zijn haren zijn nog niet weer gewassen, maar mede met dank aan de haarlotion ruikt het nog wel goed en het ziet er gelukkig neit vet uit. Ik denk dat we het vrijdag maar eens gaan proberen en dan met het washandje. Hij heeft trouwens weer behoorlijk last van eczeem/droge huid. Wanneer ik niets op zijn gezicht smeer lijkt het wel of hij aan het vervellen is. Hij zit ook weer behoorlijk te krabben. Is hier al een item over, of kan ik gewoon op deze site doorgaan (zie ik ook wel vanzelf en dan kan ik altijd alsnog een nieuw topicje openen). Hormoonzalf ben ik namelijk niet zo dol op. Net als douchen heeft Bas er ook een hekel aan als is zalf/vet oid op zijn huid smeer en dat geldt voor zowel zijn gezicht als voor zijn armen. Morgen weer aan het werk, dus vast vanavond alles zo goed als mogelijk klaar zetten, dat scheelt 's ochtends weer.

Groetjes,

Marijke

Ps. leuk die reacties op de fotootjes. Ik vond het vroeger altijd vreselijk als mijn opa en oma zo trots over mij deden, maar nu ben ik dus net zo erg als hen, maar dan over mijn eigen zoon en dochter.

Hoi Marijke,
Misschien een beetje brutaal, maar wat voor een exceem heeft Bas dan ?
Mijn schoonmoeder heeft een kruidenpark en weet vanalles over kruiden en hun werkingen. Zelf heb ik psoriasis ( is een huidziekte en geen exceem) en daar is nog niet echt iets voor. Misschien dat ik eens even kan informeren voor je als je wil. ( zo werkt ook zeepkruid goed tegen exceem bv )

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Als ik jou was, zou ik er wel een apart topic over maken. Spreekt misschien mensen aan, die deze topic misschien niet meer volgen en is ook later eventueel makkelijker terug te vinden.

Ik zal er inderdaad een nieuw topic overmaken. En even voor Astrid. Ik heb geen idee wat voor een eczeem het is. Zijn huis is rood/vlekkerig en erg droog. Vooral in het gezich de nek, de armen en bovenop zijn handen. Zijn benen zijn wel droog maar daar heeft hij verder geen last van.

Marijke,
Kan 't misschien zijn dat je zoontje niet wil douchen vanwege z’n exceem?
Ik vind zelf (met m’n exceem) in bad gaan ook altijd prettiger, douchen kan pijn doen en branden op de huid doordat er meer lucht bij 't water komt. In bad heb je hiervan geen last.