Ik weet dat jullie de knoop niet door kunnen hakken, maar ik wil het toch wel even delen met jullie.
Bij Tim wilde ik borstvoeding geven, maar dit is vanwege mijn platte tepels niet gelukt. Alle mogelijkheden destijds geprobeerd, van tepelhoedjes tot het inschakelen van een lactatiekundige etc. Uiteindelijk is het niet gelukt en ben ik alles gaan afkolven. Dit heb ik 12 weken volgehouden, dus totdat ik weer ging werken. Ik heb de laatste paar weken fles en borstvoeding in combinatie gedaan, zodat hij langzaam kon wennen. En op het moment dat ik weer ging werken zat hij volledig op flesvoeding.
Nu was de kans dus erg klein dat borstvoeding rechtstreeks wel ging lukken, maar toch heb ik het geprobeerd. Ook in het ziekenhuis nog een lactatiekundige geraadpleegt, maar ook dit keer zonder resultaat. Deze keer dus al sneller besloten alles te gaan kolfen.
Bij Tim had ik ontzettend veel melk, dus deze keer was ik al terughoudener met kolfen. Zodat ik niet te veel zou aanmaken. Nu heeft dit helaas niks uitgemaakt, want ik heb weer giga veel melk. Natuurlijk mag ik niet klagen, want als je niks hebt is het ook niet goed. Maar dit vind ik ook wel heel erg vervelend. 1 keer per dag moet ik leegkolfen en dan kolf ik zo 6 a 700 cc in die kolfbeurt. En dan nog kan ik doorgaan, maar stop ik maar omdat het anders wel heel veel wordt. Ik kolfde 5 keer per 24 uur, maar ben nu overgegaan naar 4 keer per 24 uur. Helaas zonder resultaat, want het blijft zoveel. Ik moet in ieder geval de druk eraf kolfen, dus ja kan ook niet te weinig kolfen ivm ontstekingen. Maar zit dus op ruim 1,5 liter per dag wat ik kolf. Heb al heel veel in de vriezer liggen en hoe zonde het ook is moet ik ook wel eens wat weggooien.
Mijn grootste prolbeem momenteel is dat ik gewoon bijna 24 uur per dag stuwing heb. Mijn borsten voelen grotendeels van de dag heel erg hard en pijnlijk aan. Niet door onsteking hoor, maar gewoon doordat ik zoveel stuwing heb. Bij Tim waren mijn borsten door het kolfen ook wel veel groter. Maar had ik niet zoveel stuwing en lekte ik nooit door. Nu lek ik overdag maar kleine beetjes door, maar toch wel heel vervelend en genant als er andere mensen bij zijn. Ook zoogcompressen helpen niets, dus dat geeft wel aan hoeveel stuwing ik heb.
Het meest vervelende zijn de nachten. Ik lek dan echt heel veel door. En dat terwijl ik voor het slapen gaan nog kolf. Ik gebruik momenteel gewoon 3 shirts per nacht, doordat ik telkens nat wordt met doornatte shirts melk. Ook lig ik op een badlaken, omdat ik anders iedere dag mijn beddegoed kan vervangen. Door de stuwing die ik s’nachts zo erg heb slaap ik ook erg slecht.
Aan de ene kant wil ik het kolfen dus echt wel zo lang mogelijk volhouden. Maar aan de andere kant niet ten koste van alles, want ik voel me hier zo ellendig over. Continue spanning en doorlekken en het s’nachts niet lekker slapen gaat je wel een beetje opbreken.
Mijn man staat achter me als ik wil stoppen. Ergens diep in me zegt een stem dat ik het liefste stop. Maar aan de andere kant voelt het toch niet echt goed, omdat ik zoveel melk heb en borstvoeding voor mij net wat beter voelt dan flesvoeding.
Ik vind het dus slap van mezelf als ik nu zou stoppen, maar volgens mijn man is dat helemaal niet slap.
Wat vinden jullie, ik vind het zo moeilijk de keuze te maken door te gaan of te stoppen. Ik heb in ieder geval nog voor bijna 2 weken voorraad in de vriezer en afbouwen lukt ook niet binnen een paar dagen. Volgens mij wordt het afbouwen met zoveel stuwing en doorlekken sowieso een hele uitdaging.
Pff ik weet het echt even niet meer.
Groetjes,
Sandra