Door slapen maaltijd overslaan

Hoi allemaal,
Sinds twee weken slaapt nina (13maanden)niet meer zoveel als eerst. Eerst sliep ze altijd van 11.00 tot 12.30 en van 14.00 tot16.00 ongeveer. Nu is wordt zij wakker om 8 uur s’morgens rond 11 uur is ze weer moe en slaapt dan van 11.00 tot 14.00of 14.30. Vanaf 14.30 tot19.30 is ze wakker. Is dit normaal voor deze leeftijd?Een slaapje per dag? Hoort ze niet nog twee keer te slapen? Doordat ze zo lang slaapt slaat ze de pap of boterham over die ik haar normaal eerst tussen 12.00 en 13.00 gaf. Dus als ze wakker is begin ik meteen maar met de fruithap.Ik heb haar ook wel eens wakker gemaakt voor de pap maar dat was een slecht idee!De hele dag gejengeld. Nu durf ik haar niet meer wakker te maken ze slaapt echt diep. Doordat ze nu de pap of boterham overslaat ben ik bang dat ze te weinig binnen krijgt. Hebben jullie hier ook ervaring mee? Hoe kan ik dit nu oplossen? Nu weet ik het niet, eerst had ze altijd zo een strak schema dat ze geen maaltijd oversloeg.
groetjes chantal

chantal

lucas is bijna 2.5 jaar maar slaapt ook 1x per dag. Hij is wakker rond 7.30 -8.00 's ochtends dan krijgt hij pap.
Rond 11.30 is hij uitgeteld en krijgt hij 2 boterhammen. Als hij die op heeft gaat hij meestal rond 12.00 uur naar bed. Ik maak hem wakker rond half 3 en is dan wakker totdat hij naar bed gaat. Dat is meestal 19.00 uur ongeveer. Als hij 's middags wakker wordt krijgt hij fruit of een koekje. 's ochtends rond 10.00 uur krijgt hij ook wat lekkers. Dat is verschillend of een mini ontbijtkoekje (daar is hij echt dol op!) en dan 's middags fruit. Ik wissel het af op die manier.
Rond 17.00 - 17.30 gaan we warm eten en dan eet hij met de pot mee.

Kortom…eerder die boterham geven en dan naar bed. Net zoals het schema hierboven. Tenminste bij lucas werkt het zo wel. Geef ik nou hem later die boterham dan is hij te moe om te eten en weigert hij pertinent om te eten. Dan gaat hij ook direct naar bed om te slapen…dan ga ik niet verder de strijd aan want dat heeft gewoon geen zin. Je kunt ook om half 2 wakker maken en dan alsnog de boterham geven. Ik laat hem niet zo lang slapen. Als ik hem te lang laat slapen slaapt hij die avond heel laat voor zijn doen. Want dan is hij uitgeslapen als het ware…

Een kind geeft meestal zelf aan of het nog een slaapje nodig heeft om niet. Je kunt een kind immers niet dwingen om te slapen toch?
Wel kun je haar in bed leggen om even tot rust te komen. Ook al slapen ze niet dan rusten ze toch…lucas ligt als hij 's middags geen slaap heeft lekker te kletsen enzo…maar dan rust hij toch…dus zolang hij niet alles bij elkaar brult en lekker gezellig kletst laat ik hem in bed.

Gr, bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)

Hoi,

Ik zou haar voor het slapen gaan dus om elf uur haar een boterham geven en s’morgens de pap. Dan geef je haar rond 9.30 nog iet tussendoor. Desnoods geef je d’r s’morgens eerst eten en kleed er dan aan.

kijk je hebt al geprobeert haar wakker te maken en dan eten te geven. Maar ik zou het zo een proberen.
Wie weet.

Groetjes

lon106

Dat zou ik ook doen.
Nanik is bijna 15 maanden en slaapt nog 2x. Ik krijg dat ochtend slaapje er niet uit. Ze gaat om 10 00 uur slapen tot 11 uur en dan 's middag van 14.00 tot 16.00 ongeveer.

Als ik haar tot 11.30 op laat dan slaapt ze ook maar 1 uurtje en dan red ze het nooit tot 19.00 uur dus we houden het maar even zo.
Ze geven het vanzelf wel aan. En 3,5 uur achterelkaar slapen is ook lekker toch.

Bianca

Hoi allemaal. Bedankt voor de reacties. Ik ga haar voor ze naar bed om 11 uur gaat eens de pap of boterham proberen te geven. Stom dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Maar is het normaal dat een kind van 13 maanden maar 1 slaap per dag overdag nodig heeft. Alle kinderen dit ik ken sliepen toen nog 2 keer per dag. Ik dacht altijd dat 1 keer per dag slapen zodra ze ongeveer 2.5 jaar zijn.
groetjes chantal

chantal

Volgens mij is het heel normaal hoor. Zo net na het eerste jaar gaan ze vaak over naar 1 slaapje. (ieder kind is anders natuurlijk)

Zo rond 2,5 jaar slapen sommige kindjes helemaal niet meer overdag. Andere hebben hun middag slaapje nog nodig tot hun 4de jaar.

Ik denk dat je dat gehoord hebt.

Doei
Bianca

mijn zoontje is nu 4.5 en die valt soms zo in slaap op de bank naar bed doe ik hem niet een teken dat hij het toch nog nodig heeft vooral met dit warme weer

Milo van 15mnd slaapt soms 1x maar meestal 2x p/dg. Ik kijk gewoon hoe het loopt. soms een beetje lastig met plannen. Gister heeft ie maar 1 x geslapen, i.v.m. het weer. anders kun je helemaal niks ondernemen. Vandaag zal hij wel mee slapen. En als hij daardoor een maaltijd mist maak ik er geen punt van. Als hij maar veel drinkt en dat doet ie zeker!!!

x Floss

Hoi,

Alle kinderen zijn daar anders in je hebt kinderen die als ze naar de kleuterschool gaan nog slapen. Maar je heb ook al die met 1.5 weigeren nog te gaan slapen.

Dus het is net maar hoe je kindje is. Kijk zolang ze er niet chaggie van word of hele dikke wallen onder de ogen van krijgen is het geen probleem. dan haalt ze schijnbaar genoeg energie uit alles om maar 1 keer te slapen.

Groetjes

lon106

Hoi allemaal
Het gaat goed dat ik nu de boterham/pap geef voordat ik haar om 11 uur te slapen leg. Zodra ze wakker wordt krijgt ze de fruithap. Zo krijgt ze toch alle maaltijden binnen. Waarschijnlijk heeft ze inderdaad aan 1 slaap overdag genoeg. Ik dacht dat nina 1 van de uitzonderingen was met 1 slaap per dag op haar leeftijd maar hoe ik het hier zo lees komt het bij meerdere kinderen ook voor. Verder is ze vrolijk. Bedankt allemaal voor jullie reacties ik ben blij dat ik nu ook kan lezen hoe andere moeders het doen en kan ik e.e.a. overnemen of anders doen. En bianca misschien heb ik het inderdaad verkeerd gehoord/gedacht. Ook als ze nu wakker is geworden ga ik niet meer meteen naar boven en laat ik haar praten/spelen totdat ze eruit wil.
groetjes chantal

chantal

Mijn oppaskindje van 15 maanden heeft ook genoeg aan 1 keer slapen overdag. Op me stage zie ik ook vaak kinderen iets ouder dan 1 jaar die maar 1 keer slapen.