Doopnaam

Omdat Evianne wordt gedoopt de 22e krijgt ze een doopnaam. We hadden er zelf nog niet bij nagedacht eigenlijk ( we dachten dat je die meteen bij geboorte moest hebben en hebben er toen niet voor gekozen ) Maar nu we bezig waren met de voorbereidingen voor deze dag leek het ons ( en onze vriend Harry de priester ) leuk om alles kompleet te maken door een haar alsnog een doopnaam te geven. We zijn aan het zoeken in haar eigen naam Evianne. Deze naam stamt af van het bronwater Evian die ik veel drink in het restaurant waarin ik heb gewerkt.
In het latijn betekent Bron ( van bronwater ); FONS kijk maar naar bv ons woord fontijn en letterlijk vertaald betekent Evian(ne) dan ; de goede vader/moeder van de god van de bronnen.
Nou een hoop bla bla dus. Maar in het grieks en het latijn, zou het dan Efjana worden.
Deze naam word verder alleen maar in de kerkelijke sfeer gebruikt omdat ie niet is ingeschreven bij de geboorte in het gemeentehuis. ( hahaha als ik het nalees klinkt het alsof we heeeeeeeel kerkelijk zijn volgens mij, maar dat is niet zo )

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

o ja nu vergeet ik weer te vertelen dat ik er een leuk verhaaltje van wil vertellen tijdens de dienst, maar het is mega moeilijk om er wat ( behalve Evian bronwater dan )over te vinden op het net. Iemand nog tips
en wat vinden jullie ervan ?

Oef, over dat verhaaltje moet ik nog even nadenken hoor (beetje druk hier).
Maar wat ik je wel alvast even wil zeggen is dat ik de doopnaam Efjana best leuk vind, gezien de betekenis en Evianne’s naam enzo !!
Verder vind ik het heel leuk dat je er zoveel werk van maakt!
Net als die eerdere oproep over die kaartjes enzo.
Ik ben reuze benieuwd naar je verslag van die bijzondere dag binnenkort!

Groetjes, mamma van Stephan

Is ook weer een verhaal he ! kan me wel voorstellen dat je daar effe over moet nadenken. Hahahaha ikke ook hoor. Efjana kan er na veel gekke alternatieven wel mee door vinden we zelf. Ik kan er niks over vinden op het internet. ( vandaar dat ik veel te vinden ben hier, want daar ben ik al twee avonden mee bezig)
Ja maf he, we zijn niet zo gelovig en toch doe ik er redelijk veel aan. Vind het gewoon leuk om het netjes te doen .

Je moet gewoon je gevoel volgen in dit soort dingen. Wat maakt het dan uit of je nou wel of niet vaak naar de kerk gaat?
Als je je hier goed bij voelt moet je het gewoon doen!!

Liefs, mamma van Stephan

Hahahaha het maakt ook niks uit dat we nooit naar de kerk gaan, we doen het ook alleen voor haar. Zodat ze strakjes met de anderen kinderen de communie kan doen ( is nl mega belangrijk hier ) en later er zelf een keuze over maken.

Astrid

Wij hebben Nils dus niet laten dopen. Ik heb van huis uit geen geloof. Mijn man is echter wel katholiek (van huis uit, zoals zo ongeveer iedereen in Limburg) maar doet hier niets meer aan.
Dat communie doen erg belangrijk is, valt overigens wel mee. hier in Heythuysen op school zijn een hoop kinderen die niet meedoen hieraan.

Ikzelf vind het overigens belangrijk dat Nils later echt zelf kan kiezen. Ik denk zelf dat als je je kind laat dopen, vervolgens op een katholieke school doet, communnie laat doen etc., dat er geen sprake meer is van een evetuele keuze in de toekomst. Hier is natuurlijk niks mis mee, maar je hebt je kind op dat moment zijn of haar geloof bepaald. Dit is mijn mening en een ander kan natuurlijk een andere mening hebben.

Omdat wij er voor gekozen hebben om Nils niet te laten dopen (volgens mij kan dat ook niet met een heidense moeder) heb ik erg veel problemen gehad met m’n schoonmoeder. Tsja die zat de burda’s en knippies al door te spitten voor een doopjurk.

Ik vind 't trouwens super hoe jullie de doop geregeld hebben. Dit is wel een stuk gezelliger en personlijker dan in een kerk.

Hier in het dorp doen alle kinderen de communie. Ook omdat er hier geen buitenlandse kinderen op school zitten. De kinderen van Daan zijn zus waren eerst ook niet gedoopt omdat men ze ook de communie niet wouden laten doen, maar ook zij ontkwamen er haast niet aan. Dus alsnog net voor de communie gedoopt en zo. Ondanks dat ik niet gelovig ben, ben ik ook gedoopt en heb de communie gedaan. Ik heb niet het gevoel dat ik daarmee geen keuze heb gehad. Net zoals Daan overigens.
Hahaha dopen kan wel met een ( heidense moeder ) Daan zijn zus is zelf niet gedoopt en heeft ook niet de communie gedaan en de kinderen zijn gewoon gedoopt. Wel sneu dat je met jullie beslissing problemen hebt gehad. Evianne krijgt geen doopjurk, maar wel gewoon iets leuks aan. Daar gaat het ook niet om. Zelfs niet als je wel gelovig bent.

Nee, snap ik wel dat 't daar niet om gaat. Al krijg je vaak wel de indruk. Kijk maar 'ns naar die enorme communiefeesten, echt ongelooflijk. Het lijken wel bruiloften.

Een keus heb je natuurlijk altijd wat betreft geloven. (Al bekeer je je tot de Bagwan, die keus maak je zelf) Ik had een beetje een te zwaar woord hiervoor gekozen. Ik bedoelde meer dat jullie een richting voor Evianne hebben gekozen, waar ze uiteraard wel of niet iets mee kan doen later.

Wat betreft je verhaaltje voor tijdens de dienst: je zou 't een en ander aan informatie over het verhaal achter die vertaling vanuit 't latijn en dat dan in je verhaal verwerken. Ik weet bijvoorbeeld dat in het oude Egypte de god van de bron “Yarchibol” was. Yarchibol was eerst god van de zon. HOe het verhaal precies ging, weet ik echt niet meer (is ook al 20 jaar geleden, dat we op school mythologie hadden). Ik weet alleen nog dat de oude grieken en later ook de romeinen deze god overgenomen hebben onder een andere naam.
Misschien is er op internet iets hierover te vinden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes