Misschien klinkt dit raar.
Maar ik zou graag willen weten of mijn zoontje de dingen doet die een ander kindje van zijn leeftijd doet.
- speelt graag met auto’tjes.
- kan uuuuuuuuren met 2 stokjes zitten spelen en daar dus vanalles mee doen.
- pakt altijd hetzelfde speelgoed uit zijn speelgoed-kist. Iedere dag opnieuw.
- hij heeft houten puzzeltjes en die haalt ie er dan uit en dan moeten ze allemaal met de afbeelding naar beneden of naar boven liggen. Draai ik er 1 anders, zal hij die direct weer neerleggen zoals het moet. Als ik die puzzeltjes allemaal weer teruggelegd heb dan gebeurt het ook weleens dat ie aan ieder puzzeltje even aan het rode knopje moet draaien en legt ze dan op de grond. Dat herhaalt ie per puzzel-stukje totdat ieder puzzeltje op de grond ligt.
- hij heeft van die plastic bekertjes die allemaal met de opening naar boven of naar beneden moeten staan. Draai ik er 1 om…? Dan moet die direct weer teruggezet worden zoals het stond.
- bouwt torentjes van blokjes. Hij moet er zo’n 2 op elkaar kunnen zetten, gezien zijn leeftijd, maar hij krijgt het voor elkaar dat ie er een stuk of 6 a 8 op elkaar kan zetten. Met de grootste zorg!!
- hij eet niet zelf. Wil dat meestal nog niet. mama of papa moeten stukjes brood op zijn vorkje prikken en het hem dan geven. Hetzelfde geldt voor zijn pap in de ochtend en zijn avond-eten.
- We hoeven maar 1x iets tegen hem te zeggen en hij doet of pakt het gelijk. Maakt niet uit of dat een zin is van 2 woorden of een zin van 10 woorden. Hij weet precies wat we bedoelen. Maar hij spreekt de taal nog niet.
- Hij zegt momenteel: mama, dada, papa, bah, die, huh, nie, ja ( of ook weleens jaja )
Ik geniet volop van ons ventje maar toch kan ik het soms niet laten om me zorgen te maken over hem. Doet of zegt ie dingen die passen bij een kindje van zijn leeftijd…?
Ik hoop dat er mensen zijn hier die, net als ik, een kindje hebben van rond de 19 maanden en die mij misschien kunnen vertellen of het allemaal goed is.
Gr. Jody