Doet mijn zoontje wat ie 'hoort' te doen...?

Misschien klinkt dit raar.
Maar ik zou graag willen weten of mijn zoontje de dingen doet die een ander kindje van zijn leeftijd doet.

• speelt graag met auto’tjes.
  • kan uuuuuuuuren met 2 stokjes zitten spelen en daar dus vanalles mee doen.
  • pakt altijd hetzelfde speelgoed uit zijn speelgoed-kist. Iedere dag opnieuw.
  • hij heeft houten puzzeltjes en die haalt ie er dan uit en dan moeten ze allemaal met de afbeelding naar beneden of naar boven liggen. Draai ik er 1 anders, zal hij die direct weer neerleggen zoals het moet. Als ik die puzzeltjes allemaal weer teruggelegd heb dan gebeurt het ook weleens dat ie aan ieder puzzeltje even aan het rode knopje moet draaien en legt ze dan op de grond. Dat herhaalt ie per puzzel-stukje totdat ieder puzzeltje op de grond ligt.
  • hij heeft van die plastic bekertjes die allemaal met de opening naar boven of naar beneden moeten staan. Draai ik er 1 om…? Dan moet die direct weer teruggezet worden zoals het stond.
  • bouwt torentjes van blokjes. Hij moet er zo’n 2 op elkaar kunnen zetten, gezien zijn leeftijd, maar hij krijgt het voor elkaar dat ie er een stuk of 6 a 8 op elkaar kan zetten. Met de grootste zorg!!
  • hij eet niet zelf. Wil dat meestal nog niet. mama of papa moeten stukjes brood op zijn vorkje prikken en het hem dan geven. Hetzelfde geldt voor zijn pap in de ochtend en zijn avond-eten.
  • We hoeven maar 1x iets tegen hem te zeggen en hij doet of pakt het gelijk. Maakt niet uit of dat een zin is van 2 woorden of een zin van 10 woorden. Hij weet precies wat we bedoelen. Maar hij spreekt de taal nog niet.
  • Hij zegt momenteel: mama, dada, papa, bah, die, huh, nie, ja ( of ook weleens jaja )

Ik geniet volop van ons ventje maar toch kan ik het soms niet laten om me zorgen te maken over hem. Doet of zegt ie dingen die passen bij een kindje van zijn leeftijd…?
Ik hoop dat er mensen zijn hier die, net als ik, een kindje hebben van rond de 19 maanden en die mij misschien kunnen vertellen of het allemaal goed is.

Gr. Jody

Of het goed is wat je zoon doet?
Wat is goed en wat is fout.
Mijn zoon van nu 21 maanden en hij doet hele andere dingen dan mijn dochter deed met 21 maanden, is dus per kind verschillend.

Cas speelt ook met auto’tjes maar ook met de poppen van zijn zus.
Cas zal bijvoorbeeld plastick bekertjes niet allemaal met de opening naar boven of naar beneden zetten, nee Cas maakt ze liever kapot. Maar Lisa zou dat wel gedaan hebben op die leeftijd.

Je geniet van je kind, toch?
Je ziet je kind in allerlei opzichten vooruit gaan?
Nou dan doet je zoon het ‘goed’!!!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

Het is ook niet bedoeld of iets goed of fout is…

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen of zijn ontwikkeling een beetje klopt met andere kindjes van zijn leeftijd. Tuurlijk is ieder kindje anders en natuurlijk ontwikkelt ieder kindje zich in zijn/haar eigen tempo. Maar er zijn toch ook “basis-begrippen” ( zo noem ik het dan maar even ) die je bij verschillende kindjes op een bepaalde leeftijd ziet?

Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk geniet ik van mijn kindje en ja…hij gaat vooruit. Hij begint iets meer te brabbelen ( onverstaanbaar ) maar voor hem is dat een ‘normaal’ taal-gebruik. Hij begint aan 1 handje met ons mee te lopen nu. Het zijn allemaal dingen die vooruit gaan. Het is ook niet bedoeld om te vergelijken in de zin van: wat kan jouw kindje en wat kan mijn kindje… maar meer de vergelijking of er nog meer kindjes zijn die het gedrag/ de ontwikkeling hebben waar onze zoon nu in zit.

Gr. Jolanda.

Ja hoor ik zie vergelijkbare dingen die Cas ook doet.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

Nou, dat bedoel ik dus! hihihi

Dan ben ik blij dat die zogenaamde “basis-begrippen” er zijn bij verschillende kindjes van Stef zijn leeftijd.

Ik zal het wat nader toelichten. Ik vondt het niet makkelijk om daar gelijk over te beginnen en ik wilde eerst zekerheid voor mezelf. Ik zie namelijk hele lichte trekjes van autistisch gedrag. Bijv. het bijna dwangmatig met die stokjes spelen, dat alles hetzelfde moet staan: op zijn kop of rechtop, met de plaatjes naar beneden of met de plaatjes naar boven. Hij kan tig keer per dag simpelweg ook voor zich uit staren. We kunnen hem dan niet afleiden met een geintje, zijn naam roepen, een stuk speelgoed laten zien. Hij is gewoon op zo’n moment helemaal in zijn eigen wereldje, alsof ie heel ergens anders is. Hij is bang en angstig voor alles wat nieuw is. Of dat nu speelgoed is of een kindje dat ie leert kennen. Hij is “laat” met zijn grove motoriek en is daar ook ‘stijf’ in zeg maar, een beetje een “houteren klaas”. hihihi Vindt het zelf wel een geinig gezicht hoor. Net een pinguin die door de kamer komt.

Het zijn allemaal trekjes van autistisch gedrag en daarom ben ik blij met je antwoord dat hij toch ook gewoon dingen doet, zegt of wat dan ook die ieder ander kindje ook doet of zegt ofzo, snap je?

Gr. Jolanda.

Effe je vragen beantwoorden.
Mijn zoontje is dan wat jonger (14,5 maand)

• speelt graag met auto’tjes.
    Soms, hij speel liever met zijn knuffels.
  • kan uuuuuuuuren met 2 stokjes zitten spelen en daar dus vanalles mee doen.
    Ja hier ook zo
  • pakt altijd hetzelfde speelgoed uit zijn speelgoed-kist. Iedere dag opnieuw.
    Jep
  • hij heeft houten puzzeltjes en die haalt ie er dan uit en dan moeten ze allemaal met de afbeelding naar beneden of naar boven liggen.
    Nee, dat snap ie nog niet
  • hij eet niet zelf. Wil dat meestal nog niet. mama of papa moeten stukjes brood op zijn vorkje prikken en het hem dan geven. Hetzelfde geldt voor zijn pap in de ochtend en zijn avond-eten.
    Dat is hier ook zo, hij vind het prettig als wij hem voeren, geen probleem.
  • We hoeven maar 1x iets tegen hem te zeggen en hij doet of pakt het gelijk. Maakt niet uit of dat een zin is van 2 woorden of een zin van 10 woorden. Hij weet precies wat we bedoelen. Maar hij spreekt de taal nog niet.
    Meetsal wel, of meneertje is oostindisch doorf
  • Hij zegt momenteel: mama, dada, papa, bah, die, huh, nie, ja ( of ook weleens jaja )
    Mama, baba, eendje, eten, nijntje, ja ,nee, hé jeeee, dits(zijn knuffel) en bah!!

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Gewijzigd door - MJ op 20 Sep 2006 19:58:04

Bedankt voor je reactie.

Ik denk, opmakend uit je verhaal en die van de voorgangster…

Dat ik me geen zorgen hoef te maken, denk ik. hihi
Blijf toch een beetje twijfelen maar als ik het zo lees van je, Tja, ieder kindje is anders. Het ene kindje praat eerder, het andere kindje loopt eerder, enz.enz.

Gr. Jolanda.