Dochter wil niet warm eten

Hallo,

Mijn dochtertje is ruim drie en weigert de laatste tijd haar warme eten. Ze wil het wel als ik het haar voer, maar ik vind dat ze het zo langzamerhand maar eens zelf moet gaan doen.

Ze weigert nu haar warme eten op te eten. Ik geef haar overdag geen zoetigheid meer. Alleen brood, water, melk en fruit. Maar ze blijft weigeren. Als ze naar bed moet geeft ze wel aan dat ze honger heeft. Maar schijnbaar is dit voor haar geen reden om toch te gaan eten 's avonds.

Heeft iemand tips, want ik word er nogal wanhopig van.

Groetjes, Jolanda

Ja ik heb de gouden tip: Negeren!
Dat is het enige wat werkt! Ze is je gewoon aan het uitproberen met peuterpuberteitsgedrag.

Wat je in elk geval niet moet doen is alternatieven aanbieden. Geen brood aanbieden 's avonds in plaats van warm eten omdat ze anders honger heeft. Ook niet als ze naar bed gaat nog iets aanbieden.

Geen warm eten, dan verder ook niks. Dan maar met honger naar bed. Dat klinkt heel hard maar het is het enige wat helpt om haar te laten merken dat er met papa en mama niet te sollen is.

Groetekes, Sje

hoi hoi

Ja idd negeren werkt het beste al krijgt julia wel altijd gewoon haar toetje maar die is ook weer een stukje jonger dan dat jouw dochter is.

Bij julia duurt dit meestal een dag of 4 en dan gaat ze meestal wel weer wat eten. Wat ook wel eens bij oudere kinderen wil werken (tip van mijn schoonzus) is helpen met opscheppen.

groetjes titsia

Bij ons geldt al sinds de babytijd: geen warm eten, geen toetje. Geen idee of ze er in die tijd iets van snapten waarom ze geen toetje kregen, maar we wilden die regel er snel ingebakken hebben bij de pittige dametjes.

Groetekes, Sje

hahaha ik ben op dat punt ook soms gewoon een watje maar zolang het hier goed gaat blijf ik het wel zo doen.

Hoi allemaal,

Goed te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Bij ons is het inderdaad ook alles behalve gezellig aan tafel. Ik heb al geprobeerd het te negeren, te straffen, te belonen, maar niets lijkt te helpen.

Ik word dan soms zelf ook ontzettend kwaad, en dat is natuurlijk ook weer niet “opvoedkundig verantwoord”. Maar rustig blijven lijkt makkelijk in de boekjes tot we weer met z’n allen aan tafel zitten.

Misschien dat ik haar inderdaad maar weer zelf eten ga geven en dan maar hopen dat het snel weer over gaat.

Misschien ziet ze nu dat ik haar zusje van 9 maanden ook eten geef en wil ze weer even een baby zijn.

groetjes,

Jolanda

Kan best zijn dat het een jaloezie-kwestie is omdat haar kleine zusje wel gevoerd wordt, maar ze zal toch moeten leren dat er verschil is tussen 9 maanden en 3 jaar.

Groetekes, Sje

Ja Jolanda, dat haddden wij hier ook. Joyce at ook zelf totdat er een baby bijkwam in ons gezin en wil ze weer opnieuw gevoerd worden zo nu en dan.
Ik vind dat helemaal niet erg om te doen en vooral als ze dan zo lekker hapt.
Dus de ene dag voer ik haar als ze dat vraagt en de andere dag wil ze het zelf doen. Ik vind het allemaal best.

Alleen ben ik wel streng dat als ze niet eet dat ze ook echt niets anders krijgt en ze met een hongergevoel van mij part naar bed gaat. Dan moet ze maar leren dat dat de consequenties zijn van niet eten. ( behalve als ze iets echt niet lust, dan is het een ander verhaal )

Sophie heeft ook die periodes. Ze heeft zelfs zo erg gehad dat ze haar warm eten alleen maar koud wilde. Dus dan ging ze maar eerst in bad en daarna haar eten. Dat ging echt perfect. Nu wil ze het wel weer warm. Lekker wisselend, houdt het spannend. Maar een tip, nee.

lfs Sonja

hoi hoi,

Mijn dochter 2 en 1/2 jaar, eet al ruim een half jaar geen avondeten. Heel af en toe dat ze een paar happen naar binnen werkt.
Het gekke is dat ze wel altijd vlees lust .

Maar groenten, aardappel, pasta of rijst dus niet …als ze eens in de twee maanden een of twee hapjes neemt dan is het veel .

Brood en fruit gaat heel goed.

We hebben al geprobeerd om 's middags te geven ipv 's avonds maar dat helpt niet

Gaat dit nog over en hoe lang duurt dit?

…wij negeren het zoveeel mogelijk en eten zelf smakelijk door

Groetjes Luna

hai heel herkenbaar mijn dochter van 2 eet al bijna een jaar geen warm eten meer ja wanener het haar uit komt. soms eet ze wel en soms niet. ik negeer het totaal ik en mijn vriend zeggen vaak tegen elkaar lekker he mm wat smaakt het goed.
ik maak er ook geen drama van ze hoeft van mij niet te eten als ze niet wil.

ik ben bij het cb geweest en die zeggen als ze overdag goed eet is er niets aan de hand komt van zelf wel weer. ik geef haar wel vitamines omdat ze dus savonds niet eet zo dat ze wel alles binnen krijgt.

na het eten geef ik haar ook gewoon een toetje. moet wel zeggen dat ze vorige keer voor het eerst weel groeten heeft gegeten. dus alles komt van zelf wel. hoop dat je hier wat aan hebt groetjes

pascal dat moetje dan ok niet doen het toetje

hier krijgen ze geen toetje als ze niet warm eten, niet eten geen toetje.

zij denkt ik eet niet krijg ik mijn toetje wel en zo blijft het doorgaan daarom eet ze ook niet om dat ze lekkere wel krijgt van je

Hier ook: Niet eten, geen toetje. Beetje eten, beetje toetje. Bord leeg (gebeurt heel weinig), veel toetje (en dat eten ze dan weer niet op omdat ze al te vol zitten van het warm eten! Hihi!)

Groetekes, Sje

Hoi,

Ze is slim genoeg om te kunnen bedrijpen dat er verschil zit tussen haar en de baby. Ik zou het blijven negeren. Wel haar een bord geven met eten mischien minder dan je zou willen opscheppen en dan haar een paar keer aanzetten tot eten als dat niet werkt haar wel aan tafel laten en laten wachten tot je klaar bent.
Leg haar ook het verschil uit tussen haar en de baby.
Beloof haar desnoods dat als ze goed eet je d’r toetje voert bijv. En wat bij ons ook helpt is het laten meehelpen met het koken van het eten. Laten meekijken als ze niet daadwerkelijk kan meehelpen. Zoals laatst hadden we andijvie de aardappelen kon ze wel mee snijden ook heb ik uitgelegd hoe andijvie groeit en haar laten kijken hoe ik het sneed. Vervolgens heb ik er laten helpen met het tafel dekken.
Met het maken van uitgebreide sla laat ik haar ook tomaat proeven, ei, appel , komkommer enzv. Tijdens het eten zeg ik dan kijk dat heb je net geproeft dus mama weet dat je het lust dus probeer het nu maar eens te eten. Meestal gaat ze na twijfel en wat wroeten het toch eten en komt ze er achter dat het inderdaad hetzelfde is.

groetjes

lon106

ik moet zeggen dat ik er nawelijks moeite heb met eten van mijn dochter.
ze eet niet alles op maar het meeste gaat erin .
dat was toen ze ziek was en medicijnen kreeg wel een ander verhaal , maar op
dit moment gaat het goed .
ik hoef er niet te helpen hebt ik eigelijk nooit gemogen ze wou het altijd zelf doen ( raar eigelijk ) maar wel leuk , ik mag haar soms met haar soep helpen maar dat was dan ook alles .
als ze het niet wil negeer ik haar ook dan maar niks en zo naar bed .

gr de mama van leyla

veronique daniels