Dochter van 2 praat nog niet duidelijk

Hallo,

Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken over me dochter met het praten.
Ze brabbelt nog er veel en de woorden en “zinnetjes” die ze zegt zijn : -papa-mama-zitten-ja/nee-ondje(hondje)-poesje-broodje-neusje-mondje-oor-okjes aan(sokjes aan)- papa waar en je?- waar papa-papa daar- aylie(kaylee buurmeisje)-appel-doei-dag-hai-oma-opa-toettoet-papa rijden.

Het zijn er toch wel aardig wat…maar hoor veel mensen over hun 2 jarige dat ze duidelijk spreken…twijfel dan toch of me dochter geen problemen heeft met praten??
Natuurlijk verschilt elk kind maar vind het eerlijk gezegt wel tijd worden dat ze stopt met dat (baby) gebrabbel…hierdoor snap ik haar soms niet en wordt zij natuurlijk boos en ontstaan heftige driftbuien van haar kant…

Moet ik nou aan de bel trekken of afwachten??

Groetjes

Denk nog even afwachten. Niet meteen druk maken.

Er zijn ook 2 jarigen die nog helemaal niet praten.
Volgens mij praat je dochtertje best redelijk. Misschien iets minder dan de ‘gemiddelde 2 jarige’, maar misschien is zij op andere gebieden weer wat sneller?

Bij mijn dochter heeft dat gebrabbel ook best lang geduurt, maar zo rond haar tweede verjaardag ging het ineens veel beter, en nu met 2jaar en 3 maanden staat dat kwekkie geen seconde stil

Misschien helpt het om haar naar een peuterspeelzaal te laten gaan? Bij veel kindjes zie je dat ze dan ineens veel meer gaan praten.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

IK denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Ze kent al aardig wat woorden en ze maakt op haar manier ook al zinnetjes. Dat deed mijn zoontje op die leeftijd nog helemaal niet zo hoor zinnetjes maken. Nu kletst hij me de oren van de kop af en redelijk goed verstaanbaar ook. Hij is nu 2,5. In een half jaar tijd is hij echt veel verstaanbaarder gaan praten en hij maakt ook veel langere zinnen.’

Groetjes Ramona

[img]http://lb1m.lilypie.com/TikiPic.php/WMdZJqM.jpg" width=“91” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/WMdZp2.png" width

Hier eentje van bijna 3 die nu pas goed los begint te komen, al denk ik dat het cb in oktober niet tevreden zal zijn.

Hij is pas begonnen met praten in januari (2 jaar en 4 maanden) tpen hij naar de psz ging, terwijl hij met 10 maanden al papa en mama zei.

Liefs Michelle

Nee geen zorgen maken.
Mijn stiefzoon (nu inmiddels 12) heeft tot z’n 3,5 niet gepraat en ineens kwamen er vloeiende zinnen uit.

Nu mijn zoontje bijna 3 heeft sinds 3 maanden dat hij duidelijker praat. Hij heeft een eigen taaltje ontwikkeld en gooit daar dan nederlandse woorden doorheen. Maar moet zeggen dat z’n eigen taaltje steeds minder wordt en dat het steeds meer Nederlandse zinnen zijn.

Eerder was kijk gammmelebrrme mama gammelbrre ato (=auto)
Het zou veel sneller zijn geweest wanneer hij zei kijk mam auto.
Maar ik denk dat hij ons hele zinnen hoort praten en dat hij dat ook wil, maar dat het te snel in z’n koppie gaat en dat de woorden er nog niet zo uitkomen zoals het hoort.

Mijn zoontje liep met 10 maanden en meestal als kindjes ergens snel mee zijn, compenseren ze dat met iets anders en hij doet het met praten.
Was jou dochter ergens vroeg mee??

heey,

Ik kan niet echt zeggen dat ze ergens vroeg mee was…ze dronk met 7 maanden zelf uit de fles, kroop met 12 maanden…,begon te lopen toen ze 17 maanden was en drinkt sinds 2 maanden uit een gewone beker.
Als ze 2,5 jaar is gaat ze naar de psz, ben benieuwd of het praten dan beter gaat en dan de driftbuien minder erg worden.
Ik probeer het thuis zo veel mogelijk te stimuleren door alles bij naam te noemen en lees haar 2 keer per dag voor.

Bedankt voor jullie reacties, ik probeer me wat minder zorgen te maken over het praten.

Dat is al zeker goed om alles bij naam te noemen.

Hier hebben we ook die driftbuien gehad hoor, die zijn nu een stuk minder.
Mijn zoontje is nu een verdieping hoger bij het kdv bij de oudste peuters, nog maar een week en merk al verschil.

En voorlezen is altijd goed. Hier heeft meneertje er geen geduld voor en slaat het boek dicht.

Succes

Volgens het cb hier moeten kinderen van 1,5 ongeveer 5 woorden kennen. Dus als ik zie hoeveel het er nu al zijn, een half jaar later…
zou ik me er geen zorgen om maken. Vergeet niet dat ieder kind zich op zijn of haar eigen tempo ontwikkelt.
En voorlezen is altijd goed. Niet alleen voor de woordenschat maar ook voor de concentratie enz.

groetjes

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Ik denk ook niet dat je je al druk moet maken, zoals ik zie kent ze al een heel wat woordjes.
Mijn zoontje is 25 maanden en pas toen die twee was zei die pas papa en mama wilde het eerder echt niet zeggen.
Maar kent wel weer heel erg veel woorden en probeert ook zinnetjes te maken ik betrap hem er af en toe op en ook niet elke dag.
Maar als je je nou echt heel erg veel zorgen maakt kan je altijd het c b bellen of de huisarts.

hier ook heel herkenbaar.
Oudste zei met 2.5 nog maar 10-15 woorden , wel naar logopedie geweest
en met oefeningen ging het hartstikke goed!

komt allemaal goed!
mama van 2 kids

Je hoef je niet druk te maken het komt wel alles op zijn tijd.
Mijn kleine meid is bijna 4 en die praat nog steeds niet
Die kan alleen ''ook, uit, kat, en nog een woordje dat is alles Maar zegt wel dingen na wat er gezegt word na paar keer herhalen.
Dat van boos worden herken ik ook hier bij mijn kleine meid.

Groetjes

Maar je dochter is bijna vier zit ze dan wel bij iets als logopedie
wat zegt het c b daar over dan dat ze nog niet veel zegt.

hoi Esmeralda,

ben je dan met haar idd bij een logopediste of zo,
want met bijna 4 moeten ze veel meer kunnen zeggen.
in groep 1 worden ze ook nog gecreend door iemand (logopedie)
en als ze bepaalde letters nog niet goed kunnen zeggen, dan moeten ze ook
naar de logopedie.
Heb hier zelf ervaringen mee, ons oudste zoontje moest vanaf dat hij 2.5 was tot ruim 3 (ongeveer 3/4 jaar) naar logopedie, eerst wekelijks daarna om de 2 weken tot 1 x in de maand.

nu is het vorig jaargescreend en zitten we er weer. Wist al wel bepaalde letters niet goed zijn.
Nu zijn we al weer vanaf februari bij hem. (nu 1x per 2/3 weken)
HEt is een opgave, maar ik zou het zeker doen je hebt er veel baat en tips bij

Heel veel succes!
gr. mama van 2 kids

Onze dochter van 21 maanden,praat ook nog niet.
Ze kan wel zowat alle dierengeluiden nadoen en de geluiden van verkeer.
Het enig wat zij zegt is papa, mama, nee, koekie en kokodil sinds 2 weken. Ze probeert nu wel meer woordjes na te zeggen.
Ik maakte me er ook lange tijd zorgen over, maar heb het nu een beetje laten varen. Ik houd het wel in de gaten en ben benieuwd wat ze op het cb zeggen, maar ze heeft nog 3 maandjes om te oefenen voordat ze op controle moet.

Groetjes Jeuly

Lilypie Second Birthday tickers

@mama van 2 kids
Ze zit op een kindercentrum daar zegge ze: het komt er wel als het zo ver is.
Mijn meissie ziet de doel nog niet van praten maar ze kan wel heel goed leiden met haar handjes wat ze wilt
Over logopedie hebben we het over gehad maar ze zeide toen dat het geen zin had. dat ze daar niet nog aan toe is.
Maar wij gaan er nog wel nog eens op terug komen.

Groetjes

@ esmeralda

ze kunnen dat wel zo mooi zeggen op het kindercentrum maar ben je er zelf nooit achteraan gegaan dan.?
ik zeg je eerlijk als mijn dochter bijna 4 jaar zou zijn en haast niet praat had ik echt wel hulp gezocht en niet gewacht tot ze bijna 4 is.
als ik jou was zou ik hier echt achteraan gaan want hier kan ze straks op de bassischool problemen mee krijgen.
niet verkeerd bedoeld maar dit is toch wel erg belangrijk…

@sandra82
Wij hebben er toen die tijd ook over gehad maar hun zeggen steeds
is ze nog niet aan toe. als het er is komt het er wel uit.
Omdat ze het doel er van niet ziet.
dan denk je ‘‘ok dan wachten we het nog wel even af.’’

Maar wij ga volgende week weer heen voor een gesprek en dan
laten we weten dat we het nu wel willen want ze word steeds
bozer omdat we haar niet helemaal begrijpen.
En dadelijk gaat ze naar een speciale basisschool word het gelukkig nog geen hele grote probleem met praten nog.

Groetjes