Dochter 2,5 jr praatprobleem?

hoi allemaal,

Mijn oudste dochter van 2,5 jaar praat eigenlijk heel veel, zingt liedjes enz niks verkeerds aan.
Maar is dat bij jullie ook dat ze sommige letters niet goed zegt. L zegt ze vaak al N, ze kan het wel lolly is bv nolly. de V kan ze ook nog niet uitspreken dat wordt een S bij haar vallen is dan sallen.

Hoe gaat dat bij jullie ?

Groetjes Wilma

Hoi,

Is heel normaal. Dit zijn mondmoteriek gezien moeilijke letters om uit te spreken. Soms kunnen kinderen heel goed die letters zeggen maar hebben ze heel lang woorden met die letters niet gezegd. Kan ook zijn dat als een bepaalde letter ergens midden in woord staat juist wel goed kunnen zeggen maar aan het begin niet of juist andersom. Zo heeft mijn dochter van 4 jaar nog steeds moeite met de j en de p aan het begin. Poffertjes wordt al snel koffertjes. Maar als ze er echt moeite voor doet kan ze het wel. En op deze leeftijd schijnt dit ook nog steeds voor te komen. Maar nog niet iets waar je zorgen ove hoeft te maken.

groetjes

lon106

quote:
Hoi,

Is heel normaal. Dit zijn mondmoteriek gezien moeilijke letters om uit te spreken. Soms kunnen kinderen heel goed die letters zeggen maar hebben ze heel lang woorden met die letters niet gezegd. Kan ook zijn dat als een bepaalde letter ergens midden in woord staat juist wel goed kunnen zeggen maar aan het begin niet of juist andersom. Zo heeft mijn dochter van 4 jaar nog steeds moeite met de j en de p aan het begin. Poffertjes wordt al snel koffertjes. Maar als ze er echt moeite voor doet kan ze het wel. En op deze leeftijd schijnt dit ook nog steeds voor te komen. Maar nog niet iets waar je zorgen ove hoeft te maken.

groetjes

lon106

Ok dankje, hoor het ook wel van een vriendin dat haar dochter dit ook een beetje heeft. Soms is het erger dan andere keren,

Dankje
groetjes wilma

Heel normaal inderdaad dat een kind van 2,5 nog niet alle letters goed zegt. Ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt kindjes van die leeftijd zijn die alle letters goed zeggen. Ze zijn op die leeftijd nog in de ontwikkelingsfase wat spraak betreft. Dus ik zou me geen moment zorgen maken als ik jou was.

Groetekes, Sje

oja hoor bekend.
geen zorgen maken komt vanzelf.
lieke zegt haar eigen naam als ieke spreekt de l niet uit.
maar zingt wel vollop liedjes.
Ik ga niet haar woorden nadoen zoals zij het zegt maar ik spreek het dan goed uit en dan gaat het prima.
ze tetterd en zingt de hele dag en die letters goed uitspreken komt vanzelf

groetjes gytha

Oh is hier ook joh.

Vallen is hier fajje, fietsen is siese, maar hij kan ook best wel woordjes uitspreken met een F-klank hoor.
Wel is bel, of eigenlijk bej (“paste bej/past wel”). De L is vrij moeilijk, dus is een J, net als de R, is vaak ook een J, of hij pruttelt de R achterin z’n keel…

Op een gegeven moment maken ze vanzelf de link hoe het wel moet. Oefening baart kunst!

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker