quote:
Beste Jolanda ik vind het prachtig dat jij tracht een stukje angst weg te nemen omtrent het houden van honden bij kinderen echter .......
Ik heb contacten met verschillende hondentrainers en gedragsdekundige in Nederland en België en moet toch een waarschuwing geven.
Honden zijn zoals jij al omschreef roedeldieren en elk roedeldier heeft een plek in de roedel als goed “roedelleider” bepaal jij de plek van de hond ten opzichte van de kinderen.
Nu zal een hond met weinig tot geen dominantie in het karakter daar geen probleem mee hebben en de plek die hij heeft accepteren.
Een hond met een beetje dominantie in zijn karakter zal doormiddel van grommen als hij iets niet wil proberen zijn plek te verstevigen of zelfs een plaatsje hoger te komen.
Een dominante hond zal zelfs doormiddel van bijten als de “roedelleider” niet aanwezig is een hogere plek in de roedel te krijgen.
Hoe dominant een hond is kan men niet bepalen zonder de hulp van een echte gedragsdeskundige en kan jaren sluimeren en plotseling tot een uitbarsting komen.
Als baas van de hond kan je het een beetje sturen door consequent op te treden tegen misstanden zowel richting hond als kind met die verstanden dat de hond ten allertijden duidelijk moet blijven dat het kind ondanks de straf toch hoger in de rangorde staat dan de hond.
Als laatste wil ik toch zeggen wees voorzichtig met het alleen laten van een kind bij een hond (ook jij Véronique), een hond is ten allertijde geen betrouwbaar object bij een kind, zelfs een schattige teckel niet.
Hoi Opa van Leyla,
Ik ben het met een aantal dingen niet helemaal eens, maar al deze dingen staan al eerder beschreven.
Om even 1 voorbeeld er uit te nemen; grommen om hoger in rang te komen.
Ik heb daar het volgende over geleerd:
Een hond die hoger in rang staat eet als eerste en gromt naar ondergeschikte/ranglagere om deze te verjagen totdat de ranghogere voldoende heeft gehad, dus ranghogere gromt naar ranglagere. Echter wanneer de ranghogere voldoende heeft gegeten mag de ranglagere eten. Wanneer de ranghogere dan terug komt om toch nog wat van de prooi/het voer te eten, mag de ranglagere ook naar de ranghogere grommen omdat hij aan gegeven had genoeg gegeten te hebben.
Daarnaast heb ik geleerd dat pups/jonge honden/kinderen afhankelijk zijn van de rangorde van de ouders, dus ouders hoger in rang, kinderen automatisch in hun bijzijn ook hoger in rang, staan de ouders lager in rang, staan de kinderen automatisch lager in rang. Wanneer de ouders buiten beeld zijn, is een kind onafhankelijk van de ouders en staat lager in rang omdat deze niet capabel genoeg is om de hond aan te kunnen.
Een roedellid die lager in rang staat mag (in de ogen van een hond) gecorrigeerd worden. Bijten om hoger in rang te komen is hier dus niet van toepassing, misschien wel met kinderen die ‘drijgen’ zelf sterk genoeg te zijn om hoger in rang te komen wanneer zij onafhankelijk worden van hun ouders.
Maar goed, waar het mij om gaat en dat heb ik ook al eerder aangegeven is dat mensen weten waarom een hond zou kunnen ‘bijten’ als een kind alleen met hem is, en dat dit niet met agressie te maken heeft.
Het is ook helemaal niet de bedoeling om met een vinger te wijzen dat mensen iets fout doen, ze doen maar wat ze niet laten kunnen, alleen vind ik het jammer dat wanneer er zich dus zo’n situatie voordoet (ouder is boven kind en hond zijn beneden, kind plaagt hond, hond corrigeerd kind) dat de hond gelijk bestraft word en als agerssief word gezien en dat vind ik nou heel jammer.
Wat ik overigens wel nog even wil zeggen is dat de gedragsdeskundige met wie ik regelmatig contact heb (waar ik met beide border collie’s de puppycursus heb gevolgd en haar om verschillende zaken advies heb gevraagt) dat wanneer ik haar uitleg dat mijn border reu, die indd aan de dominante kant is, naar mijn kinderen gromt op het moment dat zij hem een koekje hebben gegeven en ze al lachend naar hem wijzen…krijg ik te horen dat dit heel normaal hondengedrag is ook al is het voor ons mensen niet wenselijk. Dat ik de honden en de kinderen beter appart iets te eten kan geven. Dat mijn reu waarschijnlijk gedacht heeft dat de kinderen het koekje terug wilde pakken en daarom gromde, om dus duidelijk te maken; dit is nu van mij en jij krijgt het niet terug. Dat ik dit even niet snapte vond ze niet gek, vooral omdat mijn teef veel en veel meer accepteerd wat voer en speelgoed betreft.
De reu staat trouwens lager in rang dan mijn bc teef, dus ik hoef hem niet op zijn plek te wijzen in de roedel.
Maar goed, alweer heel veel geschreven, ieder denkt er blijkbaar het zijne over en ik heb er spijt van dat ik dit topic met de beste bedoelingen geopend heb…dat zelfs een vader van een van de leden zich hier aanmeld om zich hiermee te bemoeien…
Doe allemaal maar wat jullie niet laten kunnen, denk maar wat jullie willen denken…ik denk toch het mijne en denk heel goed te weten waar ik mee bezig ben.