Dit interessant is voor hondeneigenaren

quote:
in een roedel is het ook normaal dat de plaats van de leider beslist wordt door een vecht partij en dat beteken dus als jou hond de baas wilt worden hij jou als eerste pakt en dan kan het dodelijke gevolgen hebben en dat vindt jij dus ook normaal dus laat dat weteschappelijk gedoe maar achter wegen want je leerd nooit een een dier goed kennen maakt niet uit wat het is of lees alles eens een beetje beter door voor je met een discusie begint .

gr de mama van leyla

veronique daniels

Als jij het wetenschappelijk gedoe vind, prima!!
Ik weet hoe ik met mijn honden om moet gaan, ik weet hoe ik zonder vechtpartij hoger in rang kan staan, immers staan de meeste mensen hoger in rang dan hun hond zonder dat zij daarvoor in gevecht zijn geraakt met hun hond.
Maar als jij er zo over denkt, moet je vooral niet in de buurt komen van honden, stel ze zouden hoger dan jou in rang willen staan…kan je fam je uitvaart gaan regelen!

Als je zou lezen wat ik inmiddels gelezen heb over hondengedrag en roedelgedrag en lichaamstaal…heb je heel wat te doen daar hebben heel wat uurtje in gezeten, en ook meerdere malen dingen meerdere keren gelezen, dingen in twijfel getrokken, antwoorden zoeken in goede boeken en op site’s…ach ja je vind het toch bullsh*t…dus waar heb ik het weer over??

Denk maar het jouwe hierover, denk maar vooral niet verder dat een kind zo geweldig te vertrouwen is en een hond zeker niet!

@jolan
als mensen horger in de ran staan waarom laat jij dan een hond jou kind dan corisseren .
waarom ben je deze topic niet gestart op een dieren forum waar het thuis hoort .
je mag best mensen waarschuwen maar dan met mate doe niet zo of je er alles van weet want dat is niet zo de natuur kan je goed verassen met wat nieuws ook al bezoek je duizende sites en lees je honderde boeken maakt niet uit je kan nooit een dier begrijpen .
natuurlijk geven ze signalen af maar nooit hun ware aard .
en dat is precies het zelfde bij mensen ze kunnen naar jou lief leuk enz overkomen maar hun ware aard krijg je nooit te zien ja nou die van mij als ik boos ben of in een discussie zit .
maar jij laat het zo over komen dat we dom zijn en dat we er geen verstand van hebben en dat we fout bezig zijn om een hond te straffen op wat hij doet ,
maar ik vind dat jij dom bezig ben om je hod een kind te laten corisseren .
en dan kan je hoog of laag blijven springen een dier is een dier blijft een dier en de natuur kan veradelijk zijn

gr de mama van leyla

veronique daniels

Ik vind dit een lastige discussie, maar wel op zich een goeie. We hebben 2 kids en ook 2 honden. Ik vind het logisch dat een hond niet alles leuk vind en gromt op mijn kinderen om aan te geven dat ze iets niet leuk vinden. Maaaaaar het is wel de manier waarop de hond gromt. Ik weet het wanneer het is omdat ze iets zat zijn, of omdat ze echt heel link zijn. In beide gevallen grijp ik in, maar wel verschillend. En ondanks dat ik mijn honden denk te kennen, ben ik alsnog voorzichtig. Uiteraard ! Want elke situatie kan anders zijn en daardoor de reacties ook. Ook mijn kinderen moeten leren de honden te begrijpen. Ze weten een grom betekend met rust laten. En doen ze dat niet zal deze mama ze er wederom op wijzen wat anders een gevolg zou "kunnen " zijn. Beide honden hebben wel eens een waarschuwing uitgedeeld, maar nooit met de bedoeling om te bijten. Ik zal nooit met zekerheid kunnen zeggen dat onze honden nooit echt zullen bijten. Situaties die ik niet in de hand heb, probeer ik te mijden of de honden of de kinderen gaan even apart ( ligt aan de situatie want is er bv een andere hond op visite, is het beter de kinders even binnen te houden en de honden buiten hun eigen gang te laten gaan). Ik ben zelf vanaf geboorte opgegroeid met honden en ook ooit gebeten door een hond die een afwijking in de hersenen bleek te hebben.
Ik denk dat het simpelweg van groot belang is dat je weet wat en waarom je hond dingen doet zoals hij die doet, deugen die niet of twijfel je daar aan, ga dan tijdig/meteen naar een deskundige!

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Oef, voordat we nu wel heel erg boos gaan worden in deze discussie…

Elke hondenbezitter ( ook hondenlozen trouwens hahaha ) heeft een eigen interpretatie van honden, honden gedrag en eventuele roedel eigenschappen. Niemand zal ooit kunnen zeggen hoe het nu daadwerkelijk in elkaar zit totdat er een hond is waarmee je praten kan op gelijk niveau of een mens die dat met een hond kan. Wat duidelijk is is dat de combinatie hond en kind een gevaarlijke is en je hier heel heel bedacht op moet zijn als je besluit hond en kind samen te in 1 huis te hebben.

Sorry dat het overkwam dat andere in mijn ogen mensen dom zouden zijn, dat is zeker niet mijn opzet!! Helemaal niet!

Ik vraag me alleen af waar jij ziet staan dat ik mijn kinderen door mijn honden laat corrigeren? Omdat ik het accepteer dat mijn honden in bepaalde situaties grommen, wilt niet zeggen dat ik accepteer dat ze de kinderen corrigeren, corrigeren is heel wat anders dan grommen, grommen is waarschuwen.

Wel zeg ik dat wanneer ik mijn honden en kinderen alleen samen laat en een hond corrigeerd op dat moment 1 van de kinderen, dat ik dan eerst na ga wie wat gedaan heeft voordat ik zomaar mijn hond op zijn donder geef omdat hij uit instinct handelde.

Ik ken mijn honden heel erg goed, ik observeer (of moet ik zeggen bekijk?) hun tijdends wandelingen en thuis, en weet wel te zeggen hoe zij reageren in bepaalde situaties op andere honden en daaruitvloeiend ook op mijn kinderen.
Daardoor weet ik dat ik mijn bc reu beter in de gaten moet houden dan mijn bc teef…gewoon omdat hij dominanter, bezitteriger en jaloerser is dan de teef. Van mijn teef weet ik dat ze opstaat en wegloopt, pas na enkele keren eens gromt/bromt (want echt grommen is het niet) en mijn reu die verder veel meer accepteerd van de kinderen kan uiteindelijk wel echt op zijn strepen staan en sneller zijn instinct volgen als het om eten of zijn speelgoed gaat.

Waarom zou dit op een dieren/hondenforum moeten staan? Wij hebben allemaal toch kinderen? En een deel heeft ook honden, toch!?
Mensen die veel met hun hond bezig zijn en zich verdiepen in honden weten dit vaak (onbewust) al. Maar helaas zijn er genoeg mensen die zich niet verdiepen in honden, en dat vind ik zonde, heel erg zonde want daardoor worden honden niet (goed) begrepen.

Ik ben gewoon van mening dat de hond niet zomaar beboet moet worden voor iets wat een kind (soms bewust) heeft uitgelokt!
Maar door mensen zoals jij krijg ik spijt dat ik deze berichten post en moeite doe om mensen dingen duidelijk te maken.
Voor mensen zoals jij, lijkt deze moeite tijdverspilling…
Het enige wat ik wil, is dat mensen weten waarom een hond niet alleen kan zijn met een kind, dat daar meer achter zit…dan ’ een hond is niet te vertrouwen’

En als je het mij vraagt, zijn honden eerlijker dan mensen. Maar dan zul je je alleen wat meer moeten verdiepen in deze zeer interresante wezens…

je hebt gelijk met dat info wil geven of waarschuwen maar formuleer het dan anders ga er geen preek over maken en ga ons niet een schuldgevoel aan praten als wij een hond op zijn donder geven omdat hij iets doet wij mensen handelen ook instinctief ,
dus dan kan je daar ook een boekverslag gaan maken om een mens te leren begrijpen .
en wat asje al zei je kan een hond niet begrijpen pas als ie kan praten alleen op bepaalde signalen kan je iets aflezen .
maar ik hou er mee op met deze discussie want het dringt niet tot je door hoe wij er over denken want je haalt mee je boeken te voorschijn want de boeken zijn heilig enz .

ps ik zelf zat al als 12 jarige in boeken te neuzen over alle dieren dus maar zoals je zelf al weet de wereld veranderd wij mensen veranderen dus dieren ook de hele natuur veranderd dus . maar jij weet het beter en alles wat wij ouders doen is niet goed want we worden iedere keer weer gecoriseerd en moeten het dan weer anders aanpakken omdat een hond je kroonjuweel is en onze kinderen de slechte rikken zijn dan heb je mooi een vertrouwen in de kinderen als je daar gaat vragen wat ze hebben gedaan en dus ook over de rest van de mensheid
en daar heb ik geen zin in zulke mensen die denken alles te zijn en alles weten .

gr de mama van leyla

veronique daniels

Zullen we ophouden met vingertjes wijzen voordat deze topic zo uit de hand loopt dat we hem op slot moeten gooien ?!!!
Een discussie is leuk, maar laten we ons erbij neerleggen dat meningen ( kunnen ) verschillen en dat dit dan verder niet hoeft te betekenen dat je niet met elkaar verder kunt. Een mening kun je niet opdringen, je kan een ander er alleen maar over laten nadenken !

asje daarom stap ik er al uit ik heb er even genoeg van
en deze discussies zijn heel erg goed voor mijn bordeline zodat ik kan leren om me af te weren en mijn mening te kunnen geven .

gr de mama van leyla

veronique daniels

Beste Jolanda ik vind het prachtig dat jij tracht een stukje angst weg te nemen omtrent het houden van honden bij kinderen echter …

Ik heb contacten met verschillende hondentrainers en gedragsdekundige in Nederland en België en moet toch een waarschuwing geven.

Honden zijn zoals jij al omschreef roedeldieren en elk roedeldier heeft een plek in de roedel als goed “roedelleider” bepaal jij de plek van de hond ten opzichte van de kinderen.

Nu zal een hond met weinig tot geen dominantie in het karakter daar geen probleem mee hebben en de plek die hij heeft accepteren.

Een hond met een beetje dominantie in zijn karakter zal doormiddel van grommen als hij iets niet wil proberen zijn plek te verstevigen of zelfs een plaatsje hoger te komen.

Een dominante hond zal zelfs doormiddel van bijten als de “roedelleider” niet aanwezig is een hogere plek in de roedel te krijgen.

Hoe dominant een hond is kan men niet bepalen zonder de hulp van een echte gedragsdeskundige en kan jaren sluimeren en plotseling tot een uitbarsting komen.

Als baas van de hond kan je het een beetje sturen door consequent op te treden tegen misstanden zowel richting hond als kind met die verstanden dat de hond ten allertijden duidelijk moet blijven dat het kind ondanks de straf toch hoger in de rangorde staat dan de hond.

Als laatste wil ik toch zeggen wees voorzichtig met het alleen laten van een kind bij een hond (ook jij Véronique), een hond is ten allertijde geen betrouwbaar object bij een kind, zelfs een schattige teckel niet.

dank je wel opa van leyla voor voor de info

veronique daniels

quote:
Beste Jolanda ik vind het prachtig dat jij tracht een stukje angst weg te nemen omtrent het houden van honden bij kinderen echter .......

Ik heb contacten met verschillende hondentrainers en gedragsdekundige in Nederland en België en moet toch een waarschuwing geven.

Honden zijn zoals jij al omschreef roedeldieren en elk roedeldier heeft een plek in de roedel als goed “roedelleider” bepaal jij de plek van de hond ten opzichte van de kinderen.

Nu zal een hond met weinig tot geen dominantie in het karakter daar geen probleem mee hebben en de plek die hij heeft accepteren.

Een hond met een beetje dominantie in zijn karakter zal doormiddel van grommen als hij iets niet wil proberen zijn plek te verstevigen of zelfs een plaatsje hoger te komen.

Een dominante hond zal zelfs doormiddel van bijten als de “roedelleider” niet aanwezig is een hogere plek in de roedel te krijgen.

Hoe dominant een hond is kan men niet bepalen zonder de hulp van een echte gedragsdeskundige en kan jaren sluimeren en plotseling tot een uitbarsting komen.

Als baas van de hond kan je het een beetje sturen door consequent op te treden tegen misstanden zowel richting hond als kind met die verstanden dat de hond ten allertijden duidelijk moet blijven dat het kind ondanks de straf toch hoger in de rangorde staat dan de hond.

Als laatste wil ik toch zeggen wees voorzichtig met het alleen laten van een kind bij een hond (ook jij Véronique), een hond is ten allertijde geen betrouwbaar object bij een kind, zelfs een schattige teckel niet.

Hoi Opa van Leyla,

Ik ben het met een aantal dingen niet helemaal eens, maar al deze dingen staan al eerder beschreven.

Om even 1 voorbeeld er uit te nemen; grommen om hoger in rang te komen.
Ik heb daar het volgende over geleerd:
Een hond die hoger in rang staat eet als eerste en gromt naar ondergeschikte/ranglagere om deze te verjagen totdat de ranghogere voldoende heeft gehad, dus ranghogere gromt naar ranglagere. Echter wanneer de ranghogere voldoende heeft gegeten mag de ranglagere eten. Wanneer de ranghogere dan terug komt om toch nog wat van de prooi/het voer te eten, mag de ranglagere ook naar de ranghogere grommen omdat hij aan gegeven had genoeg gegeten te hebben.

Daarnaast heb ik geleerd dat pups/jonge honden/kinderen afhankelijk zijn van de rangorde van de ouders, dus ouders hoger in rang, kinderen automatisch in hun bijzijn ook hoger in rang, staan de ouders lager in rang, staan de kinderen automatisch lager in rang. Wanneer de ouders buiten beeld zijn, is een kind onafhankelijk van de ouders en staat lager in rang omdat deze niet capabel genoeg is om de hond aan te kunnen.
Een roedellid die lager in rang staat mag (in de ogen van een hond) gecorrigeerd worden. Bijten om hoger in rang te komen is hier dus niet van toepassing, misschien wel met kinderen die ‘drijgen’ zelf sterk genoeg te zijn om hoger in rang te komen wanneer zij onafhankelijk worden van hun ouders.

Maar goed, waar het mij om gaat en dat heb ik ook al eerder aangegeven is dat mensen weten waarom een hond zou kunnen ‘bijten’ als een kind alleen met hem is, en dat dit niet met agressie te maken heeft.

Het is ook helemaal niet de bedoeling om met een vinger te wijzen dat mensen iets fout doen, ze doen maar wat ze niet laten kunnen, alleen vind ik het jammer dat wanneer er zich dus zo’n situatie voordoet (ouder is boven kind en hond zijn beneden, kind plaagt hond, hond corrigeerd kind) dat de hond gelijk bestraft word en als agerssief word gezien en dat vind ik nou heel jammer.

Wat ik overigens wel nog even wil zeggen is dat de gedragsdeskundige met wie ik regelmatig contact heb (waar ik met beide border collie’s de puppycursus heb gevolgd en haar om verschillende zaken advies heb gevraagt) dat wanneer ik haar uitleg dat mijn border reu, die indd aan de dominante kant is, naar mijn kinderen gromt op het moment dat zij hem een koekje hebben gegeven en ze al lachend naar hem wijzen…krijg ik te horen dat dit heel normaal hondengedrag is ook al is het voor ons mensen niet wenselijk. Dat ik de honden en de kinderen beter appart iets te eten kan geven. Dat mijn reu waarschijnlijk gedacht heeft dat de kinderen het koekje terug wilde pakken en daarom gromde, om dus duidelijk te maken; dit is nu van mij en jij krijgt het niet terug. Dat ik dit even niet snapte vond ze niet gek, vooral omdat mijn teef veel en veel meer accepteerd wat voer en speelgoed betreft.

De reu staat trouwens lager in rang dan mijn bc teef, dus ik hoef hem niet op zijn plek te wijzen in de roedel.

Maar goed, alweer heel veel geschreven, ieder denkt er blijkbaar het zijne over en ik heb er spijt van dat ik dit topic met de beste bedoelingen geopend heb…dat zelfs een vader van een van de leden zich hier aanmeld om zich hiermee te bemoeien…
Doe allemaal maar wat jullie niet laten kunnen, denk maar wat jullie willen denken…ik denk toch het mijne en denk heel goed te weten waar ik mee bezig ben.

quote:

Hoi Opa van Leyla,

Om even 1 voorbeeld er uit te nemen; grommen om hoger in rang te komen.
Ik heb daar het volgende over geleerd:
Een hond die hoger in rang staat eet als eerste en gromt naar ondergeschikte/ranglagere om deze te verjagen totdat de ranghogere voldoende heeft gehad, dus ranghogere gromt naar ranglagere. Echter wanneer de ranghogere voldoende heeft gegeten mag de ranglagere eten. Wanneer de ranghogere dan terug komt om toch nog wat van de prooi/het voer te eten, mag de ranglagere ook naar de ranghogere grommen omdat hij aan gegeven had genoeg gegeten te hebben.

</BLOCKQUOTE id=quote>

De ranglagere mag inderdaad grommen maar wordt direkt bestraft of door de ranghoger dan wel de roedelleider, in de gehele dierenwereld dient de laagste in rang direkt plaats te maken voor een hogere, elk vrzet daartegen kan met de dood aflopen.

quote:
Daarnaast heb ik geleerd dat pups/jonge honden/kinderen afhankelijk zijn van de rangorde van de ouders, dus ouders hoger in rang, kinderen automatisch in hun bijzijn ook hoger in rang, staan de ouders lager in rang, staan de kinderen automatisch lager in rang. Wanneer de ouders buiten beeld zijn, is een kind onafhankelijk van de ouders en staat lager in rang omdat deze niet capabel genoeg is om de hond aan te kunnen. Een roedellid die lager in rang staat mag (in de ogen van een hond) gecorrigeerd worden. Bijten om hoger in rang te komen is hier dus niet van toepassing, misschien wel met kinderen die 'drijgen' zelf sterk genoeg te zijn om hoger in rang te komen wanneer zij onafhankelijk worden van hun ouders.

een lager in rang mag nimmer een hogere corigeren, elke correctie van een lagere naar een hogere toe is een poging om de hogere van zijn statusplek te verdrijven.

quote:
Maar goed, waar het mij om gaat en dat heb ik ook al eerder aangegeven is dat mensen weten waarom een hond zou kunnen 'bijten' als een kind alleen met hem is, en dat dit niet met agressie te maken heeft.

Het is ook helemaal niet de bedoeling om met een vinger te wijzen dat mensen iets fout doen, ze doen maar wat ze niet laten kunnen, alleen vind ik het jammer dat wanneer er zich dus zo’n situatie voordoet (ouder is boven kind en hond zijn beneden, kind plaagt hond, hond corrigeerd kind) dat de hond gelijk bestraft word en als agerssief word gezien en dat vind ik nou heel jammer.

</BLOCKQUOTE id=quote>

Wat jij hier omschrijft is geen corrigeren maar het beschermen van de individuele levenssfeer.
Het plagen van een hogere in rang kan gezien worden als een verdere verdringing van de plek waarop de hond nu staat, hierop kan een hond zich verdedigen.
Dit hoeft niet te betekenen dat de hond agressief is en als roedelleider zal je dan bestraffend op moet treden tegen beide als eerste dien je de hond naar zijn rustplek te wijzen en direkt daarop het kind te bestraffen om wat die gedaan heeft.

quote:
Wat ik overigens wel nog even wil zeggen is dat de gedragsdeskundige met wie ik regelmatig contact heb (waar ik met beide border collie's de puppycursus heb gevolgd en haar om verschillende zaken advies heb gevraagt) dat wanneer ik haar uitleg dat mijn border reu, die indd aan de dominante kant is, naar mijn kinderen gromt op het moment dat zij hem een koekje hebben gegeven en ze al lachend naar hem wijzen...krijg ik te horen dat dit heel normaal hondengedrag is ook al is het voor ons mensen niet wenselijk. Dat ik de honden en de kinderen beter appart iets te eten kan geven. Dat mijn reu waarschijnlijk gedacht heeft dat de kinderen het koekje terug wilde pakken en daarom gromde, om dus duidelijk te maken; dit is nu van mij en jij krijgt het niet terug. Dat ik dit even niet snapte vond ze niet gek, vooral omdat mijn teef veel en veel meer accepteerd wat voer en speelgoed betreft.

De reu staat trouwens lager in rang dan mijn bc teef, dus ik hoef hem niet op zijn plek te wijzen in de roedel.

Maar goed, alweer heel veel geschreven, ieder denkt er blijkbaar het zijne over en ik heb er spijt van dat ik dit topic met de beste bedoelingen geopend heb…dat zelfs een vader van een van de leden zich hier aanmeld om zich hiermee te bemoeien…
Doe allemaal maar wat jullie niet laten kunnen, denk maar wat jullie willen denken…ik denk toch het mijne en denk heel goed te weten waar ik mee bezig ben.

Mij is bekend dat er gedragsdeskundige zijn die deze gedachte wijze erop na houden, echter deze gedachtegang is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen terwijl de wijze die ik beschrijf zelfs nog terug te vinden is in de natuur.
Overigens vind ik het jammer dat jij je eigen zo aangevallen voelt omdat er raad wordt gevraagd aan iemand die dagelijks met dieren werkt en goede contacten heeft in de gehele dierenwereld en deze dan zelf advies geeft om er op deze manier te proberen om verdere misverstanden te voorkomen.

Of jij goed handelt met de honden staat hier niet ter discussie, ik ken jou honden niet en weet dus ook niet hoe ze reageren op alles.

Wel wil ik er nog bij opmerken dat als een hond in beslag wordt genomen wegens vermeende agressie juist het wegnemen van de voederbak een belangrijk onderdeel is uit de gedragstest.

quote:
Wel wil ik er nog bij opmerken dat als een hond in beslag wordt genomen wegens vermeende agressie juist het wegnemen van de voederbak een belangrijk onderdeel is uit de gedragstest

Ik weet dat deze test gedaan word, mijn honden zullen dan ook met lof hiervoor slagen, geen van de 3 (want naast de border collies heb ik ook nog een sint bernardteef) zal vervelend doen op het moment dat ik aan hun voer kom. Ze zetten dan netjes een stapje terug.
Alleen wanneer mijn kinderen bij de voerbak voor de bench zitten terwijl mijn reu aan het eten is, zal hij een waarschuwingsgrom geven, omdat zij toch echt lager in rang staan dan hem.
Dit doet hij ook tegenover mijn teef, die echt nog hoger in rang staat, er worden geen aanvalspogingen gedaan vanuit de bench.

Echter ben ik van mening dat honden met rust gelaten moeten worden op het moment dat ze eten. De ‘geweldige manier om tegen voernijd/baknijd te trainen’ om de voerbak 3x weg te nemen als de hond aan het eten is vind uit den bozen, in mijn ogen is dit juist uitlokken, er is ook een andere manier om de hond te leren aan zijn voer te komen.
Mijn honden eten dan ook ieder op een eigen plek, waar de kinderen niet bij komen en een andere hond ook niet bij ze kan komen (bcteef in de keuken, bcreu in de bench, sint buiten in de stal, in de toekomst zal dit veranderen waardoor de reu buiten zijn eten krijgt en de sint eten in haar eigen nieuwe ren zodat de kinderen echt niet in de buurt kunnen komen)

Maar euh…Opa, een roedelleider of een ranghogere is toch geestelijk en lichaamlijk sterk genoeg om een lagere aan te kunnen op deze vlakken?? Een kind van bijv 2 jaar kan dus nooit boven een hond staan, daarom is het ook afhankelijk van de rang van de ouder, en wanneer de ouder weg is, staat het kind er alleen voor en staat het dus ook lager in rang dan de hond. Of wij dat nou willen of niet en ook in de natuur gaat het er zo aan toe.
En op dat moment mag de ranghogere de ranglagere corrigeren, natuurlijk niet zomaar aanvallen, dat is heel iets anders.
Wanneer een roedellid een jonge hond, die is achtergelaten door de ouder, corrigeerd zal deze jonge hond hier niks aan overhouden behalve een goede les, de ouder zal hier niks van mee krijgen en ook de hond die corrigeerde niet op zijn donder geven want de ouder zal niet weten welke hond haar jong gecorrigeerd heeft…of denkt U van wel?

Maar wat ik hier uit een aantal reacties merk mag een hond een kind dat de hond verveeld niet corrigeren?? Triest voor deze hond, sorry dat ik zo denk. Maar ik vind dat een hond echt niet alles hoeft te accepteren van kinderen. Zij hoeven niet te accepteren dat er nietjes in hun oor gezet worden, dat hun ogen uitgepeuterd worden, hun teennagels uitgetrokken worden en zoals dat meisje op het filmpje van mijn link…nou van mij had die hond echt wel zijn tanden mogen gebruiken hoor!

Ook heb ik geleerd/denk ik, dat de roedelleider zich naar boven heeft gewerkt, en de rest wat onder hem zit, moet het zich onderling maar uitzoeken en die bepalen dus onderling hun rangorde.
Alleen heeft de roedelleider iets te maken met de hond/roedellid dat net onder hem zit.

En als laatste wil ik nog zeggen, dat ik er eerder vanuit ga dat mijn kinderen mijn honden iets aan zullen doen, dan dat mijn honden zomaar uit het niets een kind zal bijten.

Als een hond niet corrigeren mag ( en dan bedoel ik grommen om aan te geven dat het welhaast genoeg is ) zit het risico er in dat hij deze stap overslaat en meteen kordaat op treed. Maaaaaar zo denk ik er over!
Het gaat er domweg om dat kinderen en honden niet alleen te vertrouwen zijn. Aan welke van de 2 het dan ook ligt. Maar dat is een punt waar we het allemaal wel mee eens zijn denk ik. Alleen is de achterliggende gedachte/reden tot deze conclusie voor iedereen anders aangezien er niet 1 richtlijn bestaat voor het gedrag van honden. Maar zoals op deze verdrietige koninginnedag, mag je dan ook concluderen dat er ook niet 1 richtlijn is voor het gedrag van de mens bv.

Ik vind het een goede topic, ook al is men het wellicht niet eens met elkaar, de kunst is alleen dat de toon naar elkaar toe netjes blijft en je het ook moet kunnen accepteren dat niet iedereen uiteindelijk je mening deelt. Deze boodschap is niet voor een bepaalde persoon of alleen dit forum bedoeld, maar geldt in het algemeen .

Respect hebben voor elkaar staat in een forum als deze op de eerste plaats, lijkt mij. Netjes blijven en elkaars mening respecteren en misschien andere woorden kiezen als het vervelend over zou kunnen komen. Ik denk daar wel altijd over na.

Nog even over het topic, grommen doet onze hond eigenlijk nooit en ik zal dat ook niet accepteren als hij dat naar Anna zou doen. Als hij het zat is, en dat gebeurt niet snel, dan loopt hij gewoon weg. Als Anna het dan nog eens probeert loopt hij weer weg en Anna gaat met iets anders spelen. Natuurlijk zijn wij er altijd bij en als Boef wegloopt omdat hij er geen zin in heeft, houden wij het dubbel in de gaten zodat er geen nare dingen gebeuren.

Maar ik blijf erbij dat je honden nooit zo kunt vertrouwen dat ze alleen kunnen zijn met kinderen. Dan is het inderdaad niet eens de vraag of het de schuld is van de hond of het kind, je moet zulke dingen ten alle tijden proberen te voorkomen!

@judith
niks aan de hand hoor messchien wel de verkeerde woord keuze gemaakt maar er is geen sprake van een ruzie (wees maar niet bang ) zal er volgende keer op letten .

gr de mama van leyla

veronique daniels

quote:
@judith niks aan de hand hoor messchien wel de verkeerde woord keuze gemaakt maar er is geen sprake van een ruzie (wees maar niet bang ) zal er volgende keer op letten .

gr de mama van leyla

veronique daniels

Bedoel het ook meer in het algemeen. Ik vind dit een zeer prettig forum waar je echt wat aan hebt. Dus niet echt op jou bedoeld Veronique!!

maar toch kom ik vaak met een verkeerde woord keuze die door veel toch anders gelezen word maar eigelijk niet zo bedoeld is .
en mijn vader die er bij kwam heb ik ook niet om gevraagt . (maar toch hiervoor sorry voor mijn pa )

gr de mama van leyla

veronique daniels