Gisteren was ik met een vriendin in de prenatal. Mijn vriendin heeft een kindje van 19 maanden, die altijd in een slaapzak (winterslaapzak met mouwen) ligt en het nooit te koud of te warm heeft. Haar schoonmoeder begon er over dat die slaapzakken onzin zijn, en veel te koud. Ze moest haar kind maar met een pyjama onder een deken leggen. Maar op deze leeftijd blijft het kindje daar echt niet onder liggen. Bij de prenatal vroeg ze om advies, en daar werd verteld dat alleen een slaapzak inderdaat te koud is! Er was wel eens peciale slaapzak die bedoeld is om zonder deken te gebruiken, maar die was 100 euro!
Ik heb mijn kids al vanaf een maand of 4 in slaapzakken laten slapen, en Joey ligt nu sinds twee weken pas weer onder een deken (dekbed) in zijn peuterbed. Mijn kids hebben het nooit koud gehad in die standaart winterzakken. Mevrouw van Prenatal speelde echt op ons moedergevoel in, ze bracht haar verkoop-praatje op zo’n manier dat wij slechte moeders zijn als we onze kinderen niet zo’n dur slaapzak geven… Maar we voelen ons beide ook helemaal niet fijn bij een goedekope slaapzak (nou ja, 30 euro vind ik nog prijzig) en een deken. Die deken vinden we geen fijn idee, daar kunnen ze toch, al dan niet met slaapzak, onder komen te liggen?
ben benieuwd naar jullie mening! Ik dacht toch dat er hier vele kinderen in een slaapzak en zonder deken slapen? Of hebben die dan allemaal zo’n duur ding aan snachts?
Groetjes Anouk