Dion en zijn woordenschat

Dion is verbaal heel sterk maar ik vraag me of jullie kinderen deze woorden ook al op deze leeftijd (25 maand) gebruiken:
dezelfde
andere
voor/achteruit
onderdoor
boven/beneden
aan/uit
wat zeg je
asjeblieft
rug/buik
luisteren
Zo zijn er nog een paar woorden waarvan ik denkt jeetje dat je die woorden nu al gebruikt. Ik was vandaag bij de dokter met Dion en hij zei ook al dat ver was qua praten, zijn zoontje was 2 maand jonger maar sprak nog lang niet zo goed.
Maar het is wel heel gezellig om al zo lekker te teuten met hem.

Noa zei in ieder geval deze woorden ook al op die leeftijd. Maar ze is verbaal ook wel sterk. Intussen zijn we een dik half jaar verder en ze kletst echt non-stop, de heeeeele dag door…
Als ik haar oppik van school begint ze eerst te vertellen wat ze allemaal gegeten heeft op school, welke kindjes er waren (voor -én achternaam) en met wat ze gespeeld heeft. En ze zwijgt geen seconde meer tot ik haar in bed leg.

Gezellig he dat geklets de hele dag maar soms is het ook wel lekker als ze even stil zijn.
Dion weet ook precies welke kindjes op zijn groep zitten en zelfs welke jas bij hun hoort. Laatst hadden ze de jassen bij elkaar liggen en hij kon me zo van 5 jassen vertellen van wie ze waren.
Marijn had dat helemaal nog niet op deze leeftijd, ik hoorde hem nooit over een kindje oid daar begint hij sinds een half jaar pas mee. Zo zie je maar weer dat ieder kind verschillend is.

Yentha kende ook nog bijna geen enkel woord op die leeftijd. Sterker nog, Noa is 2 jaar jonger en kon de naam van haar grote zus eerder uitspreken dan dat Yentha het zelf kon…
Ja, ze hebben echt een mega geheugen. Noa kent ook de jassen en boekentassen.
Toen ze nog op het KDV zat kende ze ook alle ouders van de kindjes én de auto’s van de ouders.
Als ik haar ging halen en ze zag een auto de oprit oprijden zei ze steeds: mama van … is daar.

ik weet dat eigenlijk niet meer haha, volgens mij ging rico pas met 2.5 jaar meer praten en kende hij destijds wel een aantal van die woorden maar lang niet allemaal. nu zegt ie zelfs: navelpiercing

Aaron begon met 2 jr en 3 maanden pas echt te praten en ging toen heel snel.

Hij zegt woorden die mijn neefje (10 jaar…zit wel op speciaal onderwijs) nog niet eens zegt maar die heeft ook een zeer kleine woordenschat.

Gr, Danielle

H. is verbaal ook zeer sterk.
Kletst de hele dag door en zegt ook woorden waarvan ik met mijn oren sta te klapperen. Heb laatst haar lijstje bijgewerkt en ze kent nu met 22 maanden ruim 125 woordjes!

Woorden als buik, armen, voeten, luisteren, knoeien, lezen, alsjeblieft, wachten zijn hier heel normaal. Ze kan zelfs Tovertuin zeggen (Jaja, teveel Woezel en Pip gekeken…)

Ik zat pas videootjes te kijken met zoonlief en daarop hoorde ik dat hij met 20 maanden al het verschil kende en kon benoemen tussen groot en klein: mama, jij gjote bezum, ik kjeine bezum. Met vijftien maanden zei hij al ‘ter’ tegen een ster, ‘diejoek’ tegen driehoek en ‘vieka’ tegen vierkant. Hij sprak ons dan niet na, maar zei/benoemde het helemaal uit zichzelf. Zelfs op het consultatiebureau. Die vrouw (die ons altijd maar aan het vertellen was wat we moesten doen) stond met haar oren te klapperen en wilde het eigenlijk niet geloven. Voor ons was het eigenlijk heel normaal, wij wisten niet beter. En dat hebben we nu geregeld nog wel hoor, als hij er een zin uitgooit. Wij hebben zoiets van: ‘zo is hij gewoon, dat hoort bij hem.’

Het is leuk om te zien dat ieder kind zich op zijn/haar manier en tempo ontwikkelt. De één loopt al vroeg, de ander praat al vroeg (en de ander doet álles heel vroeg ) Dat maakt ieder kind zo uniek Wel is het zo dat een tweede/derde kindje zich over het algemeen iets sneller ontwikkelt omdat hij/zij veel van broertje/zusje overneemt en daar op een gegeven moment niet meer voor wil onderdoen

Eva kan nu ook echt heel goed praten, maar toen ze zo oud was als Dion, zei ze die woorden die jij noemt zeker NIET. Het waren meer gewone woordjes, poes enzo, maar niet echt van die begrippen als voor en achter enzo. Dat vind ik heel knap van Dion!

Dat dingen herkennen, deed Eva wel ook al heel jong. Kinderen hebben een soort fotografisch geheugen ofzo? Ze kende alle kindjes en inderdaad ook jassen enzo. Grappig is dat he?

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

@Rainbow
Ja ze hebben echt een super goed geheugen. Marijn kan me soms nog dingen vertellen van anderhalf jaar geleden wat ik al lang vergeten was. Hij is ooit een keer over de leuning van de bank gevallen en laats zei hij tegen mij (toen Dion over de rugleuning hing) mama ik ben daar ook een keer van afgevallen he. Ja kind dat klopt.

Ik vind dat geheugen soms eng, haha. Wat je zegt herken ik. Eva viel zeker een jaar geleden een beetje naar voren op de trap en dat zei ze laatst ook nog, toen ik zei dat ze zich vast moest houden. De kleinste details weten ze nog en dat, terwijl ze zo’ n klein kopje hebben nog!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Dus uitkijken wat we doen en zeggen haha