Ik zat pas videootjes te kijken met zoonlief en daarop hoorde ik dat hij met 20 maanden al het verschil kende en kon benoemen tussen groot en klein: mama, jij gjote bezum, ik kjeine bezum. Met vijftien maanden zei hij al ‘ter’ tegen een ster, ‘diejoek’ tegen driehoek en ‘vieka’ tegen vierkant. Hij sprak ons dan niet na, maar zei/benoemde het helemaal uit zichzelf. Zelfs op het consultatiebureau. Die vrouw (die ons altijd maar aan het vertellen was wat we moesten doen) stond met haar oren te klapperen en wilde het eigenlijk niet geloven. Voor ons was het eigenlijk heel normaal, wij wisten niet beter. En dat hebben we nu geregeld nog wel hoor, als hij er een zin uitgooit. Wij hebben zoiets van: ‘zo is hij gewoon, dat hoort bij hem.’
Het is leuk om te zien dat ieder kind zich op zijn/haar manier en tempo ontwikkelt. De één loopt al vroeg, de ander praat al vroeg (en de ander doet álles heel vroeg
) Dat maakt ieder kind zo uniek
Wel is het zo dat een tweede/derde kindje zich over het algemeen iets sneller ontwikkelt omdat hij/zij veel van broertje/zusje overneemt en daar op een gegeven moment niet meer voor wil onderdoen ![]()