Hoi Dames,
Even een vraagje. Zoals iedereen weet zit bo op het kdv. Hij zit in een groep met kindjes tot 4 jaar. Hij leert dus ook dingen van oudere kindjes. Soms is dit een goed iets, maar soms ook niet.
Nu heeft hij de afgelopen twee weken de volgende dingen 'uitgesproken" waar ik helemaal niet zo blij mee ben.
Het gaat om de volgende dingen:
Zodra Bo iets niet leuk vind, het er niet mee eens is, zegt hij dat hij gaat weg lopen. Hij weet niet eens wat dat inhoudt, want als ik zeg, maar dan is bo alleen, dan zegt hij: nee mama zoeken!! Het lijkt er op dat hij een soort van verstoppertje bedoeld, maar goed, vanmorgen was hij op een zeer onpasselijk tijdstip wakker (5:30) en toen zei hij het weer, dus ergens weet hij denk ik ook wel dat het geen verstoppertje is.
Van het weekend waren we op een verjaardag van zijn neefje die 4 werd. er waren kindjes van zijn leeftijd, maar ook oudere kindjes tot ongeveer 10 jaar. Op een gegeven moment komt bo er aan, heeft een speelgoed pistool in de hand, en zegt tegen een voor hem onbekende, “dood maken” en richt op zijn eigen onbenullige manier het pistool op die persoon. Ik schrok daar erg van, vind zoiets echt niet kunnen, dus heb dit ook benoemd naar Bo, en verder ook niet meer voor gekomen. Moet ook eerlijk zeggen dat wij ook geen speelgoed pistolen hebben, dus misschien dat het wel daar aan ligt dat hij het niet weer heeft laten zien.
Van de week waren we aan het eten, en Bo slaat opeens met zijn vuist op tafel en ropet het woord “gdv”…
Nu wil ik best wel eens het woordje kt zeggen of sht. maar gvd, niet, dat zeggen wij hier dus echt nooit.
Allemaal dingen dus die hij van anderen heeft opgepikt, en om eerlijk te zijn, ik heb hier echt moeite mee.
Wij doen zo ons best om bv geen geweld op tv te laten zien, en dan nog komt hij op een vroeg eleeftijd met zulke (in mijn beleving) nare dingen.
Ergens voelt het ook als een soort falen, alsof wij iets niet goed doen, alhoewel ik mij heel goed bewust ben van het feit dat dit komt door invloeden van buitenaf, en dat je daar niks aan kunt doen. Vind het alleen niet leuk dat het al met 2,5 is!!!
Klinkt dit herkenbaar voor jullie? doen jullie kindjes ook wel eens zoiets? en wat doen jullie dan? Wat betreft het vloeken, dat negeer ik, en de ovberige dingen, daarvan zeg ik dat dit niet netjes is, en dat mama het niet wil horen, maar wat doen jullie er aan?
Ik vind het echt moeilijk, want ik krfeeg zondag ook een beetje het gevoel dat ik er op aangekeken werd dat Bo dit deed met dat speelgoed pistool, en dat terwijl ik er dus niks aan kan doen, was voor mij ook voor het eerst dat ik het hoorde!
liefs woezel