Dingen oppikken van oudere kindjes?

Hoi Dames,

Even een vraagje. Zoals iedereen weet zit bo op het kdv. Hij zit in een groep met kindjes tot 4 jaar. Hij leert dus ook dingen van oudere kindjes. Soms is dit een goed iets, maar soms ook niet.
Nu heeft hij de afgelopen twee weken de volgende dingen 'uitgesproken" waar ik helemaal niet zo blij mee ben.
Het gaat om de volgende dingen:
Zodra Bo iets niet leuk vind, het er niet mee eens is, zegt hij dat hij gaat weg lopen. Hij weet niet eens wat dat inhoudt, want als ik zeg, maar dan is bo alleen, dan zegt hij: nee mama zoeken!! Het lijkt er op dat hij een soort van verstoppertje bedoeld, maar goed, vanmorgen was hij op een zeer onpasselijk tijdstip wakker (5:30) en toen zei hij het weer, dus ergens weet hij denk ik ook wel dat het geen verstoppertje is.

Van het weekend waren we op een verjaardag van zijn neefje die 4 werd. er waren kindjes van zijn leeftijd, maar ook oudere kindjes tot ongeveer 10 jaar. Op een gegeven moment komt bo er aan, heeft een speelgoed pistool in de hand, en zegt tegen een voor hem onbekende, “dood maken” en richt op zijn eigen onbenullige manier het pistool op die persoon. Ik schrok daar erg van, vind zoiets echt niet kunnen, dus heb dit ook benoemd naar Bo, en verder ook niet meer voor gekomen. Moet ook eerlijk zeggen dat wij ook geen speelgoed pistolen hebben, dus misschien dat het wel daar aan ligt dat hij het niet weer heeft laten zien.

Van de week waren we aan het eten, en Bo slaat opeens met zijn vuist op tafel en ropet het woord “gdv”…

Nu wil ik best wel eens het woordje kt zeggen of sht. maar gvd, niet, dat zeggen wij hier dus echt nooit.

Allemaal dingen dus die hij van anderen heeft opgepikt, en om eerlijk te zijn, ik heb hier echt moeite mee.
Wij doen zo ons best om bv geen geweld op tv te laten zien, en dan nog komt hij op een vroeg eleeftijd met zulke (in mijn beleving) nare dingen.

Ergens voelt het ook als een soort falen, alsof wij iets niet goed doen, alhoewel ik mij heel goed bewust ben van het feit dat dit komt door invloeden van buitenaf, en dat je daar niks aan kunt doen. Vind het alleen niet leuk dat het al met 2,5 is!!!

Klinkt dit herkenbaar voor jullie? doen jullie kindjes ook wel eens zoiets? en wat doen jullie dan? Wat betreft het vloeken, dat negeer ik, en de ovberige dingen, daarvan zeg ik dat dit niet netjes is, en dat mama het niet wil horen, maar wat doen jullie er aan?
Ik vind het echt moeilijk, want ik krfeeg zondag ook een beetje het gevoel dat ik er op aangekeken werd dat Bo dit deed met dat speelgoed pistool, en dat terwijl ik er dus niks aan kan doen, was voor mij ook voor het eerst dat ik het hoorde!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

ik denk dat je daar vrij weinig aan kunt doen eigenlijk.
Dat zal dadelijk ook gebeuren als hij op de kleuterschool zit.

Dat neemt niet weg natuurlijk dat het niet leuk is en voor ongemakkelijke situatie’s kan zorgen.

Maar meer doen dan wat je nu doet kan denk ik niet.
Hij is ook nog niet echt op een leeftijd natuurlijk dat hij weet wat hij zegt en wellicht is het alleen maar leuk als mama zegt dat hij dat niet mag zeggen…

Succes.

Heel herkenbaar hoor. Hier worden ook dingen overgenomen van andere kinderen. Pas zei ie: ik ben boos op je mama, ik ga een andere mama kopen!
Hoe hij daar nu weer bijkomt…
En die kids zijn zich nog van geen kwaad bewust, ze weten soms echt niet wat ze aan het doen zijn. Ik denk dat je er al aardig goed mee omgaat. Je kunt ook vragen van wie hij dat gehoord heeft en wat de juf er toen van heeft gezegd. Zegt hij: mag niet van juf, dan kun je bijv. zeggen: en ik vind dat de juf gelijk heeft. Dan laat je merken dat dat gedrag en op het kdv en thuis niet getolereerd wordt.

En inderdaad, straks op de basisschool gaat het nog wel vaker voorkomen. Zeker als kinderen gaan overblijven, ook al houden ze misschien de kleintjes bij de grotere vandaan. Kleintjes vinden interessant wat grotere kinderen doen. Maar ook erg interessant wat wij als ouder doen, dus hoe onze reactie erop is

Kijken jullie weleens het journaal terwijl hij er bij zit? Daar kan hij ook dingen uit oppikken. En van dat vloeken en met die vuist op tafel slaan, zou een juf dat gedaan kunnen hebben? Want dat is een volledig nagespeelde situatie als ik het zo lees…

Succes!

@freubeltje, dat die vuist op tafel na gespeeld is, dat klopt, dat heeft hij helaas van mijn schoonmoeder, maar die heeft er niet bij gevloekt, dat vloeken moet hij haast wel van een ander kindje hebben geleerd.
Wat mij vooral dwars zit is dat pistool en dat hij zei , dood maken. Dat vind ik echt naar, maar ja, ook dat ziet hij van andere kindjes, doe je dus niks aan…
Wel een goede tip om te vragen van wie hij dat heeft, en anders een keer overleggen met de juf op school, misschien herkennen zij het ook , in de zin van dat andere kindjes dit doen, en dat ze kunnen vertellen hoe zij daar mee om gaan. Kunnen we op elkaar af stemmen.

liefs woezel

jeetje ja dat is heftig. en ik herken het, ik ben op dezelfde manier ook vorige week geschrokken. hier woont een kindje van een jaar of 4 a 5 in de buurt en die liep laatst op het voetpad achter ons huis. en wij liepen achter hem en via de andere kant kwamen oudere mensen aanlopen. hij had een dik stuk touw in zijn handen en wikkelde die om zn nek en trok er heel hard aan en zn hoofd liep rood aan en riep: I’M GONNA KILL YOU tegen die oudere mensen.
mn vriend zei al: ik denk als je zo doorgaat dat jij dat jezelf aandoet. (omdat hij degene wasmet die “strop” om zn nek) enfin rico zag dat dus ook en ik schrok al heel erg dat een kind van zo’n jonge leeftijd al zo’n uitspraken doet terwijl hij totaal niet weet wat hij zegt. gezien de situatie.
Een paar dagen daarna deed rico dat dus ook met zijn broek riem, hij wikkelde hem niet om zn nek maar hield hem tegen zijn keel aan en zei toen: dood.
ik schrok me echt rot en zei tegen rico dat dat heel gevaarlijk is en dat dat heel veel pijn kan doen. en dat dat kindje die dat op straat deed vast al gevoeld had dat hij dat nooit meer mocht doen.
sinds dien heeft hij het niet meer gedaan maar ik snap je punt helemaal. je wil gewoon echt niet dat je kind op deze leeftijd al zulke uitspraken doet of zelfs de gevaarlijke dingen na gaat doen. logisch dat ze imiteren… dat doen kinderen nu eenmaal en dat hou je niet tegen helaas.
ik scheld nooit meer met KT ofzo maar ik zeg wel soms verdomme klotezooi uit reactie op iets wat gebeurd b.v. Rico zei dat die dag dat ik het zei toen ik mijn teen stootte ook de hele tijd" hedomme lotezoo!" of iets in die strekking. dan kan ik mezelf wel voor mn kop slaan. maar goed we zijna llemaal mensen… je kunt niet alles voorkomen. helaas… want ik baal er ook behoorlijk van dat hij zoveel “harde” dingen ziet op straat. Rico zit dan op een psz dus daar zitten kindjees van 2.5 tot 4 dan gaan ze weg. maar gelukkig is het daar gewoon heel erg onder controle en heb ik het nog nooit meegemaakt dat de kinderen daar zulke uitspraken doen.

Erik pikt ook nare dingen op op het kdv. Vloeken vooral: stommerik, sukkel. Maar ook vloekwoorden (eerlijk gezegd ook wel van ons): shit, ktzooi, fck. Erg hè, maar ja…soms floept het er uit. Meer dan wat jij nu doet, kan je er niet aan doen. Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Freubeltje.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

dat is ook zo, nieuws kijken we overigens niet met Bo erbij. Ik weet misschien al wel waar bo dat gedoe met het speelgoed pistool vandaan heeft gehaald. Ik zat vandaag Heidi te kijken (lang leve de oude serie’s grrrrrr…) En daar waren 2 jagers met geweren die een hert nee gingen schieten. denk dat hij het dus daarvan heeft.

liefs woezel