Dilemma op school


#1

Jasper gaat over naar groep 2, dat is op zich goed nieuws! Maar de eerste klassen moeten heringedeeld worden omdat er 4 eerste klassen naar 3 tweede klassen gaan.
School heeft daarom een briefje meegegeven waarop je 3 kindjes kan noteren waarvan je hoopt dat die gewoon bij je kind in de klas blijven.
Daarmee ontstaat het dilemma, Jasper wil namelijk heel graag een jongetje in de klas houden waarvan de combinatie Jasper en hij helemaal niet zo goed is. Ze zijn beide erg druk, hitsen elkaar op, het andere jongetje is een jaar ouder omdat hij de eerste klas een keer over heeft gedaan omdat hij wat achter liep in emotionele ontwikkeling en daarin zie ik nog best veel dingen die Jasper ook nadoet/overneemt. (Mijn kind is echt niet onschuldig hoor, zo bedoel ik het zeker niet, ik heb een hele lieve ondeugende drukke draak die er zelf ook flink wat van kan!). In de huidige klas mogen beide ook niet meer naast elkaar zitten en maar heel af en toe een werkje of activiteit samen doen.
Voor mij hoeft dit kindje dus niet zo nodig bij Jasper in de klas, ze komen elkaar op het schoolplein nog vaak genoeg tegen, maar Jasper wil hem uiteraard wel in de klas houden wat hij ziet hem als zijn vriendje…
Dus ja, gaat het erom wat mijn kind wil of wat ik denk dat beter voor hem zou zijn… vind dit zo moeilijk!

Als ik het kindje wel noteer is het overigens nog steeds niet gezegd dat hij ook daadwerkelijk bij Jasper in de klas komt, ze streven er naar om in elk geval 1 kindje van je voorkeur in de klas te houden.

Wat zouden jullie doen?
Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#2

Ik zou Jasper gewoon 3 kindjes laten noemen en dan wel jouw zorg aan de juf doorgeven. Hij komt als het goed is niet bij alledrie de genoemde kindjes in de klas. Ze gaan er alleen voor zorgen dat-ie bij minimaal 1 van die kindjes in de klas komt.

Leerkrachten denken heel goed na welke kindjes ze bij elkaar in een volgende klas zetten. Ook onderling nemen ze door welke kindjes bij elkaar in de volgende klas komen en wat de juiste combinatie is zodat er een goede balans is als het gaat om druk/rustig, meisjes/jongens etc.

Ik heb het ook weleens gehad met onze jongste die 3 namen door mocht geven en een meisje noemde wat ik absoluut niet bij haar in de klas wilde hebben omdat dat meisje een hele vervelende invloed op onze jongste had. Onze jongste sliep in die periode slecht, ging nagels bijten etc. Pure hoogspanning! Dus die 2 wilde ik per se in een volgende klas uit elkaar hebben.

Ik heb onze jongste gewoon haar 3 namen door laten geven en heb zelf een gesprekje met de juf aangevraagd. Zij deelde mijn mening/zorg en heeft ervoor gezorgd dat onze jongste niet bij dat ene meisje in de klas kwam.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 28 May 2014 17:22:23


#3

Ik zou inderdaad gewoon de 3 kindjes opgeven die Jasper graag wil. Vertel hem wel dat het dan niet zeker is dat hij ook bij alledrie in de klas komt, want anders is de teleurstelling zo groot als dit niet zo is. Net als wat Sje al zegt, de juf ziet ook wel wie er wel en beter niet bij elkaar in de klas kunnen zitten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#4

Dank allebei!
Ik heb al een contactmoment met school geregeld, daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht, zat alleen maar te focussen op t briefje…

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#5

En, is het inmiddels allemaal gelukt?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#6

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen.

Ze zijn op school als juffen bij elkaar gaan zitten om de nieuwe verdeling van de 3 klassen rond te krijgen en de juf van Jasper snapte heel goed mijn punt. Het zou ook niet haar advies zijn om beide jongens bij elkaar in de klas te zetten, dus dat zou zij meenemen naar het overleg. Volgende week donderdag gaan de groepen al naar hun nieuwe juf en nieuwe klas, dus ik neem aan dat de indeling rond is maar heb nog niets gezien. Misschien hangt er wel een lijst op school, dan weet ik het woensdag!

Wordt vervolgt…

Groetjes Carolien

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#7

Fijn dat je in ieder geval je punt duidelijk hebt kunnen maken en dat ze je begreep. Gaat dan idd wel goedkomen

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#8

Oh fijn dat de juf je mening deelt. Laat nog even iets weten als de groepsindeling bekend is he?!

Hier hangen maandag a.s. de lijsten op school. Ben benieuwd voor onze meiden. Als het goed is gaat de groep van de jongste in z’n geheel door, maar de groep van de oudste zal gehusseld worden vrees ik. Dat moeten namelijk 2 groepen 8 worden uit 2,5 groep 7 (nu hebben we namelijk 2 groepen 7 en 1 groep 6/7. Die combinatiegroep wordt opgeheven na dit schooljaar).

Groetekes, Sje


#9

Nou het is bekend en ik ben totaal niet blij…
Het jongetje waar ik over schreef is bewust niet bij Jasper in de klas geplaatst, begrijpelijk, dus daar sta ik helemaal achter maar ik realiseer me wel dat hij in de ogen van Jasper een vriendje is en hij hem daarmee kwijt raakt.

Helaas kan ik hem niet troosten met een ander vriendje in de nieuwe klas, want Jasper is bij geen van zijn wensen geplaatst. Z’n allerliefste vriendinnetje (dochter van mijn beste vriendin) is in een andere klas geplaatst, ondanks het feit dat zowel zij als ik hebben aangegeven dat die keuze voor ons heel belangrijk is. En zijn beste vriendje is ook in een andere klas geplaatst. Met de kindjes waarmee jasper nu naar de nieuwe klas gaat (5) heeft hij totaal geen klik, ik hoor hem nooit over deze kindjes, ze hebben oo nog nooit samen gespeeld. Een ook kinderen die hier in dezelfde straat wonen zijn in een andere groep geplaatst.

Gisteren wist ik al dat Jasper niet bij z’n liefste vriendinnetje in de klas kwam (ze gaan later trouwen… ) en dat kwam al als een flinke teleurstelling. En vanmorgen kom ik erachter dat er niet 1 vriendje bij hem in de klas zit. We deelden vandaag de uitnodigingskaartjes voor zijn verjaardagsfeestje uit, en niet 1 van die kindjes komt in zijn nieuwe klas…

Ik heb een brief naar de directie geschreven, maar ik snap natuurlijk best dat ik als ouder aan het kortste eind trek, en dat kinderen zich heus wel aanpassen blablabla, maar ik wilde ze wel laten weten hoe ik hier over denk.

Hoop Sje dat het voor jouw dochter iets beter is verlopen!
Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#10

Balen zeg dat hij bij geeneen kindje van zijn keuze in de klas is gekomen. Maar daar was dat lijstje toch om bedoeld? Dat-ie bij minimaal 1 van die kindjes in de klas zou komen? Heb je de juf er al op aangesproken dat dit raar is?

Hier nog niks bekend, maandag pas. Maar ze hebben hier ook geen wensen op hoeven geven. Ik zie het wel. Mijn ervaring is, dat ze ook na het husselen van groepen weer nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken.

Onze oudste wilde in groep 3 bij haar 2 beste vriendinnetjes komen. Balen toen dat niet gebeurde, maar inmiddels heeft ze veel leukere nieuwe vriendinnetjes dus uiteindelijk valt het dan toch wel weer op z’n plaats. Die kleine moppen maken zo makkelijk nieuwe contacten.

Ik begrijp je onvrede nu, want ik herken het gevoel, maar misschien geeft mijn soortgelijke ervaring je moed dat straks in praktijk uiteindelijk ook mee kan vallen en dat-ie heel snel weer nieuwe leuke vriendjes en vriendinnetjes heeft.

Dan nog vind ik wel dat je bij de juf moet informeren waarom hij bij geeneen kindje van zijn lijstje in de klas zit komend jaar. Want dat blijft vreemd vind ik. Waarom heeft zo’n lijstje dan zin? Dat is toch ook niet voor niks?

Groetekes, Sje


#11

Dat vind ik ook. De juf gaf aan dat zij hun mening wel hebben gegeven maar dat ze met de drie klassen en juffen niet goed uit de dilemma’s en verdeling kwamen waarna de directie beslissingen heeft genomen. Vandaar dat ik me met een mail tot de directie heb gericht. Ik wil in elk geval uitleg waarom Jasper niet 1 kindje van zijn keuze heeft terwijl er veel zijn die weer bij 2 van de 3 in de klas komen…
En ja, rationeel weet ik ook wel dat Jasper wel weer nieuwe vriendjes gaat maken, maar het voelt gewoon heel naar dat hij zo jong al met dit soort vervelende dingen geconfronteerd wordt. Hij vind het op dit moment natuurlijk zelf helemaal niet leuk en daar kan ik niet zo goed tegen…

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#12

Kan me voorstellen dat het heel naar voelt dat Jasper nu deze omschakeling moet maken en dat-ie bij geeneen kindje van zijn lijstje in de klas komt te zitten.
Je wilt je kind gewoon niet verdrietig zien en je zou het liefst zelf dat verdriet overnemen zodat je kind weer onbezorgd verder kan.

Krijgen ze bij jullie op school wel een kennismakingsuurtje voordat de zomervakantie begint?

Hier is dat namelijk wel altijd. Dan gaan ze op een afgesproken dag (hier is dat bijv. volgende week donderdag) na de lunch naar hun toekomstige lokaal, daar is ook hun toekomstige leerkracht en alle kinderen bij wie ze in de klas komen. Op die manier is het na de zomervakantie niet zo heel spannend meer omdat ze al een keer met de klas bij elkaar hebben gezeten en kennisgemaakt hebben met de nieuwe leerkracht.

Grappig trouwens dat er bij jullie echt aparte groepen 1 en 2 zijn. Hier zijn dat combinatiegroepen 1/2.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Jun 2014 15:49:17


#13

Hey Sje,

Het hele verhaal heeft nog een staartje gekregen, met toch goede afloop!
De juffen waren namelijk zelf ook behoorlijk verrast dat 1 jongetje niet bij Jasper in de klas zat omdat dat in hun beleving wel zo was. Dus toen ik van school weggegaan ben en hebben de juffen alles gecontroleerd en blijken jasper en zijn vriendje op elke lijst samen in een klas ingedeeld te zijn. Alleen niet op de laatste lijst en dat is puur een typefout bij het overnemen van de lijsten geweest. (op het laatst is nog besloten de klassen a en b om te draaien qua juffen dus alle kindjes die in a zaten werden omgezet naar b en andersom, waarbij dat bij dit jongetje niet gebeurd is). Er is contact geweest met de moeder van dit jongetje, de situatie is uitgelegd en benoemd dat hij dus eigenlijk in de klas bij Jasper ingedeeld zou moeten zijn. Waarop die moeder emotioneel van blijdschap werd want ook zij bleek er behoorlijk mee te zitten dat de twee vriendjes uit elkaar getrokken waren. Zij zijn dus heel blij dat dat jongetje naar de klas van Jasper mag verhuizen. En ik dus net zo, heel opgelucht dat z’n maatje toch mee gaat

Ze hebben idd volgende week donderdag een wenmoment in de nieuwe klas en met de nieuwe juffen.

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#14

Oh wat een happy end! Goed dat je in actie bent gekomen en fijn om te horen dat die ouders van dat vriendje eigenlijk met hetzelfde vervelende gevoel zaten dat die kleine mannen niet bij elkaar zaten.

Gelukkig maar!

Groetekes, Sje


#15

Wat fijn dat het uiteindelijk toch nog goed afgelopen is. Kan me je gevoel heel goed voorstellen. Ook al zijn ze nog jong en maken ze makkelijk vriendjes, het is voor Jasper toch fijn als hij in ieder geval al 1 vriendje in zijn klas heeft.

Hier hebben we geen voorkeur op mogen geven, dus ben heel benieuwd bij wie Tim in de klas komt. Ze hebben hier ook alleen maar combi klassen 1/2 en geen losse kleutergroepen. Er zijn er 3 en er komen straks maar 2 groepen 3. Aanstaande woensdag krijgen we de nieuwe indelingen per mail.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#16

Hier inmiddels ook ietsje meer nieuws: de groep van de oudste wordt niet gehusseld! De groepen 7 zoals ze nu zijn, worden gewoon de volgende groepen 8. En de halve groep 7 (die nu combinatiegroep 6/7 is) wordt in tweeën gedeeld en elke komende groep 8 krijgt zo’n helft erbij.

Wel grote klassen (31 leerlingen geloof ik), maar ze blijven in elk geval met de hele klas bij elkaar.

Maandag hangen er lijsten in de gangen bij welke leerkrachten ze in de klas komen.

Groetekes, Sje