Ja tot nu toe haalde ik het ook bij de molen. Maar is een dorpje verderop, waar ik normaal eigenlijk bijna niet kom… Op zich niet zo’n probleem, maar ook niet heel handig natuurlijk.
Maar mijn broertje werkt een aantal dagen per week op een zorgboerderij, waar ze ook glutenvrij meel verkopen
ideaal dus… nu laat ik hem gewoon af en toe een zak meenemen!
Het gaat trouwens super met het dieet!!! Ze heeft het zelf nu ook al wel een beetje door, en komt regelmatig vragen als ze wat krijgt, of ze dat wel mag of dat ze er buikpijn van krijgt.
Vandaag nam mijn broertje afscheid van (ZMLK)school, heel uitgebreid gebeuren was dat, inclusief lunch: frietjes met appelmoes en knakworst. Nu mocht zij natuurlijk geen knakworst, maar er was nog een meisje in de klas met glutenallergie, dus zij en mijn dochter kregen in plaats daarvan een eitje.
Ze vond het geweldig om tussen die grote ‘kinderen’ (17-20 jaar, heel divers niveau) rond te mogen lopen, en te helpen. Zij mocht ook helpen met de tafel dekken. De serveerkar duwen, bestek neerleggen, bakjes appelmoes op tafel zetten etc. Komt ze opeens naar me toegerend: "mag wel appelmoes toch? krijg ik niet buikpijn he?"
Vind het zo knap dat ze dat dan komt vragen!!!
Ik vind het dieet ook eigenlijk best meevallen, had gedacht heel veel te moeten aanpassen, maar is heel goed te doen.
Als ik een broodje gebakken heb verpak ik die gewoon per boterham en dat gaat de vriezer in… dus gaan we eten haal ik voor ons gewoon brood uit, en voor haar een speciale.
Als we vlees eten wat zij niet mag hebben, krijgt ze een plakje ham.
Krijgt de oudste een gewoon koekje, pak ik voor haar een glutenvrije…
Het enige waar ik écht op moet letten, is dat ik altijd moet zorgen dat ik voor haar wat in mn tas heb… want zijn we ergens en ze krijgt iets aangeboden moet ik gewoon een alternatief hebben. Of als we ergens blijven eten ofzo…
Tja en met uit eten gaan natuurlijk. Nou doen we dat ook niet heel vaak hoor
. Maar dan moet er natuurlijk wat geregeld worden.
Toevallig gaan we morgen met de hele familie naar een pannekoekenrestaurant. Daar heb ik dan vantevoren even geïnformeerd of ze daar rekening mee kunnen en willen houden (of als ze dat niet doen, of ik dan evt. een eigen pannekoek voor haar mag meenemen die ze dan daar bijv. mag versieren).
Maar daar zorgen ze gewoon voor glutenvrije pannekoeken: super!

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)