Diaree + luieruitslag

Hallo,

Ik heb een vraagje over onze dochter van bijna 1 jaar.
Wij zijn vandaag teruggekomen van vakantie (een weekje Drenthe) maar ze heeft sinds maandag of dinsdag al diaree.
Ze had altijd van die mooie keuteltjes maar nu is het echt alleen maar zure drap waardoor ze nu ook erge luieruitslag heeft.
Ik vind het echt zielig want als ik haar verschoon doet het echt zeer om haar billen schoon te maken.
Ik heb de huisarts gisteren al gebeld over de diaree en die zei zolang ze verder niet ziek is dat het niet erg is. Ze is ook verder niet ziek maar ik maak me toch wel zorgen. Ze zei wel als het te lang duurt dat ik dan wel weer moet bellen. Maar wat is nu normaal qua hoe lang het mag duren?
En wat kan je nu het beste op de billetjes smeren? Ik heb over zinkzalf gelezen maar ook weer gelezen dat je het er alleen op moet smeren om de huidirritatie te voorkomen. Weet iemand wat nu klopt? En zou de diaree te maken kunnen hebben met het feit dat ze ook al voor de helft gewone melk krijgt om te wennen alvast aangezien ze bijna een jaar is. Ze krijgt s’ochtends iets van 50/100 cc(totaal 160cc samen met opvolgmelk) halfvolle melk en s’middags 120cc opvolgmelk en 120 cc halfvolle melk. Moet ik nu weer proberen om helemaal opvolgmelk te geven of moet ze gewoon wennen aan de gewone melk?
Heel verhaal hoop dat iemand wat weet want ik maak me wel zorgen. Haar billetjes zijn ook zo rood en zit helemaal onder de rode pukkels, echt zielig.
Gr.Kim

Hoi Kim,

De diarree kan inderdaad een gevolg zijn van gewone melk. Probeer eens uit wat er met haar ontlasting gebeurt als ze alleen weer opvolgmelk krijgt. Dan weet je het snel genoeg.

Het kan zijn dat ze dunne luiers heeft vanwege doorkomende tandjes. Heb je daar al aan gedacht? Vooral van doorkomende kiezen willen ze nog weleens extra last hebben.

Wat die zalf betreft: ik ben een fan van Sudocreme (grijze pot met rood-wit etiket). Smeer dat niet te dik. De truc is juist om het heel dun te smeren. Er moet namelijk ook nog zuurstof bij de geïrriteerde huid kunnen komen anders gaat de genezing veel langzamer. Dus niet dik smeren zoals heel vaak geadviseerd wordt. Dat lijkt wel goed, maar het werkt juist averechts.

Een andere hele goede crème, zo te koop bij de apotheek, is Bepanthen. Daar heb ik eens een monstertubetje van gekregen en dat is ook perfect spul! Heb je ook maar heel weinig van nodig.

Sterkte met de kleine meid!

Groetekes, Sje

Ja ik ben dus helemaal fan van Bepanthen, werkt echt heel goed en is zacht voor de billen.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

Hier dus een bepanthen-hater LOLLLL hahaha ik vind t helemaal niks! Maar goed, idd sudocreme is lekker maar ook simpel maizena op de billen zodat t droog blijft kan goed helpen! En hou in de gaten dat t geen schimmelinfectie wordt!

Eva had ook enorm zure dunne poep door tandjes en kiezen, wat eend rama was dat zeg! en zo zielig!

Groetjes, Els

Wat die luieruitslag betreft in elk geval 1 belangrijke tip: geen rauw eiwit erop zoals weleens geadviseerd wordt. Dat isi een heel achterhaald huismiddeltje uit de tijd dat eieren nog betrouwbaar waren.

Er is nog geen duidelijkheid wat rauw eiwit op open huid doet als het gaat om salmonella-infectie en vogelgriep. En je wilt het niet meemaken dat je kindje onnodig ernstig ziek wordt alleen maar door zo’n stom rauw ei.

Dus geen rauw eiwit op die billetjes smeren!!!

Groetekes, Sje

Ik zelf vind sudocreme dus niet zo veel helpen aangezien we het al ruim 4 dagen erop smeren en er helemaal geen verbetering in zit. Ik smeer er nu zinkzalf en bepanthen maar op hoop dat het beter wordt want het is nog steeds erg rood en pukkelig.

Loop een beetje achter denk ik maar wat is precies maizena en waar koop je dat?

Maizena koop je bij de supermarkt! Is mais-meel (soort bloem gemaakt van mais ipv tarwe) Je gebruikt t dus als een soort ehhh talkpoeder

En idd rauw eiwit is heel eng brrrrr!! Dat je dat advies nog hoort he…sjongejonge

Groetjes, Els

Ik ben ook bepanthen en sudocreme fan. Een uitslag kan ook heel snel in een schimmel overlopen (niets om je zorgen over te maken hoor). De uitslag wordt dan pukkeliger en het doet echt heel zeer. De dokter heeft er een zalfje voor en vaak is het snel genezen. Ik heb ervaring met veel verschillende kinderen, ik werk op een creche.

Mijn zoon is 8 maand en krijgt alleen tussen de middag gewone melk, bij hem gaat het goed. Het kan inderdaad wennen zijn. Wanneer je zeker weet dat het aan de melk ligt, bouw het dan nog rustiger op. Het gaat vanzelf goed.

En euh tanden en kiezen zijn ook erg hoor.
Zorg ervoor ze dat genoeg drinkt, als ze toch aldoor een plas in haar luier heeft is het een goed teken. En als je het echt niet vertrouwd (Moeder instinct is toch het belangrijkste ) Bel de dokter en zeg letterlijk, ik wil een afspraak, als de assistent vraagt wat er aan scheelt, zeg je dat je dochter al heel lang dunne luiers heeft en dat je langs wil komen. Niks niet telefonisch. Houd voet bij stuk, doe ik ook altijd, helpt echt.
Succes ermee

Gewijzigd door - Tiesie op 16 Sep 2006 20:11:14

Gewijzigd door - Tiesie op 16 Sep 2006 20:12:01

mijn dochtertje had diaree bijna twee-drie weken (eerste week niet erg – ik was niet zeker of het diarree was of niet!.. maar 2e week was ik wel zeker en rende ik naar de huisarts!!!), geen luier kon haar ontlasting houden! altijd de huisarts heeft gezegd dat het zou gaan beter in twee weken. ik heb geen medicijnen gekregen – alleen advies wat zij kun eten. En in die week – had ik haar bed matras twee keer gewassen, her logeerbed dezelfde, de vloer, haar kleding. Het was een nachtmerrie voor haar en mij. (maar zij was niet ziek maar heel actief tijdens dit period. wij dachten later dat misschien de tanden de oorzak waren). Dus belist ik om haar in een strict dieet te plaatsen. ik heb gelezen over welke eten kunnen zij hebben of niet.

ik heb haar geen fruitje gegeven met uitzondering van banaan (good om diaree te stoppen). Ook gaf ik haar minder melk en meer rijst dikke papje ‘s ochtends en s’ middags (en natuurlijk warme eten avonds). rijst en banaan zijn goed tegen diaree. Brood is niet good voor een baby met diaree.

recept voor rijst pap met water GEEN melk:

1/2 of minder kopje pandan rijst korrel
2 - 3 kopjes water (of meer als het nodig het voor pap)
een beetje zout voor smaak (literally, “a pinch of salt”) == maar pas op: papje moet NIET zouten geworden.

– kook de rijst in water tot de rijst in het water gekookt/klaar is. Dat is het. Het lijkt een kruising tussen een soep en papje (het hangt ervan de hoevelheed water die u gebruikt == meer water maakt het gelijk als soep, minder water maakt het als dik als een papje. )

dit recept is gebruikt in zuid-aziatische ziekenhuizen waarin een patient kunnen niet ‘solids’ eten of een probleem met diarree, buikpijn in relatie aan eten, enz hebben. ook is het een populaire huis-recept voor mensen en kinderen die zijn ziek en kunnen solid eten niet houden.

het rijst soep/papje helpt mijn dochter denk ik. eindigt van het 2e week was het zacht maar niet gelijkt als water. ik heb ook roosvicee tegen diaree ook gebruikt en minder eten met te veel kruiden, enz.

Zij had geen huid uitslag – maar tijdens dit period heb ik haar billen met heel veel sudocreme gesmeerd. Diaree ontlasting bevat buikzuur en het kan huid irritatie veroorzaken.

success,
rachel

Kaya heeft hele extreme luieruitslag gehad de afgelopen 2 maanden (open billetjes, dus ook echt bloeden elke keer en vuurrood)
Gék werd ik ervan, zo zielig was het
Ze werd er zelf soms ook helemaal “wild” van (van de jeuk of het branderige) en ze probeerde zelf steeds haar luiertje af te doen zodat ze kon krabben

Sudocrème daar was ik een echte fan van, maar bij Kaya hielp het niks…
Daarna nog een andere crème geprobeerd via de apotheek, maar ook dat hielp niet.
Nu Bepanthen, enne…HET HELPT!!!
Men, wat ben ik opgelucht!
Eindelijk is het nu alleen nog maar lichtrood.
Hopelijk met een paar daagjes helemaal foetsie.

Een oorzaak heb ik voor die uitslag van Kaya trouwens niét (?)

Hoop dat het gauw beter gaat Kim!

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Gewijzigd door - Bieb op 16 Sep 2006 23:56:01

Ja ja meiden, hier in Frankrijk ook een fan van Bepanthen!! Het ligt echt aan de kids wat betreft de verschillende zalven. Bij de een werkt dit en bij de ander dat. Maar voor Emilie is Bepanthen echt het einde. Ik gebruik het ook als ze door vocht (ze zweet behoorlijk snel en veel) rode plekjes heeft bijvoorbeeld achter haar oortjes of onder haar armpjes. En als ik het opsmeer is het binnen een paar uur al veel minder rood en soms helemaal niet rood meer. En nu haar tandjes door komen beginnen de billetjes ook soms flink rood te zijn. Ik smeer ze nu bij elke luierverschoning in en geen rode billen meer! Super!

Anouschka en Émilie