Destiny wil maar niet

Mijn meissie wil maar niet zindelijk worden… Nu ze al ruim 2 jaar en 3 maanden is vind ik het toch wel eens hoog tijd worden,maar ze wil gewoon niet!!
Ze heeft wel interresse in de wc,maar zodra ik haar er op zet begint ze te krijsen!!
Met het potje is het net zo!!
Ik wil haar niet te veel dwingen,maar toch…

heeft iemand nog goede tips?
Dan hoor ik het graag!!

Alvast bedankt!!

Het is trouwens niet zo dat ik vind dat ze NU ook echt direct zindelijk moet zijn…maar alvast een beetje trainen kan toch geen kwaad?

Met Daan hebben we (niet dat ie al zindelijk is) spelenderwijs aan het potje laten wennen. Aanraken, op zitten vastpakken en nu wil ie er niet meer vanaf.

Maar stapje voor stapje. Eerst kijken wat het is, dan voelen en langzaamaan laten wennen. Misschien eerst met een luier om op het potje zetten. Is toch wel koud hoor zo´n potje.
Enne niet dwingen want dan gaat het helemaal mis.

Verders heb ik geen tips.

Groetjes,

Diana moeder van Daan

Hoi, je hebt nog tijd hoor
Stephan is nu 3 jaar en 8 maanden en nu pas wil het een beetje gaan lukken.
Oefenen kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik denk dat ik zelf ff een korte “pauze” in zou lassen als blijkt dat ze het steeds op een krijsen zet.
Dat schiet ook niet op en ze moet er ook geen hekel aan krijgen natuurlijk.

Succes!

Groetjes, mamma van Stephan

P.S.
Stephan heeft trouwens NOOIT op het potje gewild maar liever meteen op de wc

Gewijzigd door - Bieb op 16 Mar 2005 13:38:07

Hoi,

Zindelijk worden kan je niet dwingen. Eerst moeten ze lichamelijk eraan toe zijn. De zenuwen moeten op tijd aan kunnen geven wanneer ze naar het toilet moet. Als dat nog niet helemaal ontwikkeld is, is zindelijk worden onmogelijk.

Lekker laten spelen met de po, die in het toilet zetten zodat als ze erop gaat ze het alvast op een vaste plek doet.

Overigen is 2 jaar en drie maanden heel vroeg om zindelijkheid te verlangen. De meeste kindjes om ons heen waren pas rond de drie jaar zindelijk, of later. Met Kika hebben we er helemaal geen aandacht aan besteed, alleen een potje neer gezet. Ze deed het vanzelf.

Groeten,
Nikki (bag lady)
mamma van Kika (9 april 2001) en Puck (3 oktober 2003)

Ik wist niet dat 2 jaar en 3 maanden erg vroeg was!!
maar nu ik dit zo lees hoef ik me dus nergens druk om te maken hihi!!
Hier bij mij in de buurt zijn veel kindjes al zindelijk rond de 2 jaar en 6 maanden !!
vaak hebben ze dan snachts nog wel een luier om…
dat is dus blijkbaar erg vroeg?

Nou ja we zien het wel… iedereen is ooit zindelijk geworden dus het zal mijn meissie vast ook wel een keertje lukken!!

Ja hoor, nog lang geen man overboord!

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 16 Mar 2005 18:34:26

Ze is nog even te jong, denk ik, om een beloningsysteem in te stellen. Ook schijnen haar spieren qua ontlasting goed ophouden nog niet helemaal goed te zijn op deze leeftijd, maar uiteraard kun je met plassen al gaan oefenen. Ik ga van de zomer ook met Mats oefenen, die zal dan 2,5 jaar zijn, maar ik hou het in mijn achterhoofd dat het niet kan lukken omdat ie er zelf niet aan toe is.

Tips uit mijn ervaring met Jens:

• beginnen met vast tijdstip op potje (bij Jens was dat 's avonds voor het naar bed gaan)
  • beloningstelsel met stickertjes
  • op een gegeven moment, Jens was toen 3, heb ik hem gewoon onderbroekjes aangedaan ipv luiers, dat stimuleerde ook zonder dat er een foutje daarvoor had moeten plaatsvinden
  • Jens wilde liever op de wc (met wc-verkleiner) dan op het potje

Succes!

komt vanzelf niet dwingen werkt averechts hoor

pas als ze 3 1/2 zijn dan kan je eens kijken wat je kan doen maar nu is ze te jong om het te doen hoor

Komt inderdaad vanzelf.
Ik heb Lisa vertrouwd gemaakt met het potje en de wc. Toen een aantal weken elke dag gevraagd of ze geen luier aan wilde en op een dag zei ze zelf; mamma, zullen we geen luider (zo noemt Lisa een luier) aandoem (ja, ipv een N een M)!
Zo gezegd zo gedaan, ze heeft wel geteld 2 keer in haar broek geplast en toen was het over. En dat is nu denk ik 3 weken geleden. 's Nachts wil ze nog wel graag een luier om, komt ook vanzelf wel denk ik.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Bedankt voor alle tips!!
Ik zal er zeker een paar uit gaan proberen!!
Ik heb besloten er nu even geen aandacht meer aan te geven… we gaan het gewoon over een tijdje nog eens proberen!!

Ik heb ook geprobeerd Jonathan zindelijk te maken toen hij iets van 2½ was. Maar hij wilde er niets mee te maken hebben. Dus heb ik verder niet meer aangedrongen. Dus toen hij net 3 was, heb ik het weer geprobeerd en hij was met een paar 2 weken overdag droog.

En nu sinds een maand of 2 is hij nu ook 's nachts droog. Met hier en daar een ongelukje.