Tja, vorige week was er tussen de middag een programma op nederland 3, waarin een man wat kinderen mee neemt op ontdekkings toch in de natuur, elke keer wat anders en aan het einde eten ze een eierkoek (kennen jullie het programma?). Vorige week was er het onderwerp kippen, eieren en kuikens. Nadat ze hadden uitgelegd hoe een ei gelegd en gemaakt wordt, gaven ze aan dat er dus ook af en toe een kuikentje in een ei zit. Het geheel werd onderbouwt met plaatjes toen ze zeiden dat de Haan (papa kip) eerst op de kip (mama) moet zitten, en dat er daardoor een kuikentje groeit in een ei, en als het ei eenmaal gelegd is, de kip er op broed, = lekker warm houdt, voor een x aantal dagen, en er dan een kuikentje uit komt. Net op dat moment lieten ze beelden ze hoe een echt kuikentje uit een ui kwam , eigenlijk heel erg mooi, dus Bo heeft aandachtig gekeken en mama eigenlijk ook wel. Zag er erg schattig uit.
Nu denken jullie waarschijnlijk, wat heeft dat met “de Vraag” te maken. Nou ik had nooit kunnen denken dat het op deze leeftijd al komt, en waarschijnlijk is dit gestimuleerd door het hele programma, het verhaal van de kip, haan en kuiken en het feit dat er zoveel baby’s zijn geboren de laatste tijd, maar ik kreeg van de week dus op eens, binnen een minuut nadat het programma was afgelopen, waar baby’s vandaan komen!!!
Tja, en wat zeg je dan… natuurlijk is het een normaal onderwerp, en moet je op hun niveau zo goed mogelijk antwoord geven, maar ik stond er wel even met een mond vol tanden, want wie verwacht die vraag van een peuter die net 3 is!!! Hebben jullie de vraag al gehad?
Ik heb gezegd dat als papa’s en mama’s elkaar heel erg lief vinden, ze elkaar knuffelen, en als ze dan ook heel erg graag een baby willen, er daardoor af en toe een baby groeit in de buik van de mama. Meer niet, geen idee of ik het goed gedaan heb, maar was zelf wel tevreden over mijn antwoord, en Bo vond het ook prima, en zijn vraag was daarmee beantwoord.
Ik weet wel dat ik mij van de week even ga verdiepen op welke leeftijd je wat kunt zeggen en hoe, zodat ik niet weer met een mond vol tanden sta, maar goed, wat zeggen jullie, of hebben jullie gezegd toen deze vraag kwam? En wanneer kwam die vraag, hoe oud waren jullie kindjes?
liefs woezel