"De vraag"

Tja, vorige week was er tussen de middag een programma op nederland 3, waarin een man wat kinderen mee neemt op ontdekkings toch in de natuur, elke keer wat anders en aan het einde eten ze een eierkoek (kennen jullie het programma?). Vorige week was er het onderwerp kippen, eieren en kuikens. Nadat ze hadden uitgelegd hoe een ei gelegd en gemaakt wordt, gaven ze aan dat er dus ook af en toe een kuikentje in een ei zit. Het geheel werd onderbouwt met plaatjes toen ze zeiden dat de Haan (papa kip) eerst op de kip (mama) moet zitten, en dat er daardoor een kuikentje groeit in een ei, en als het ei eenmaal gelegd is, de kip er op broed, = lekker warm houdt, voor een x aantal dagen, en er dan een kuikentje uit komt. Net op dat moment lieten ze beelden ze hoe een echt kuikentje uit een ui kwam , eigenlijk heel erg mooi, dus Bo heeft aandachtig gekeken en mama eigenlijk ook wel. Zag er erg schattig uit.

Nu denken jullie waarschijnlijk, wat heeft dat met “de Vraag” te maken. Nou ik had nooit kunnen denken dat het op deze leeftijd al komt, en waarschijnlijk is dit gestimuleerd door het hele programma, het verhaal van de kip, haan en kuiken en het feit dat er zoveel baby’s zijn geboren de laatste tijd, maar ik kreeg van de week dus op eens, binnen een minuut nadat het programma was afgelopen, waar baby’s vandaan komen!!!

Tja, en wat zeg je dan… natuurlijk is het een normaal onderwerp, en moet je op hun niveau zo goed mogelijk antwoord geven, maar ik stond er wel even met een mond vol tanden, want wie verwacht die vraag van een peuter die net 3 is!!! Hebben jullie de vraag al gehad?

Ik heb gezegd dat als papa’s en mama’s elkaar heel erg lief vinden, ze elkaar knuffelen, en als ze dan ook heel erg graag een baby willen, er daardoor af en toe een baby groeit in de buik van de mama. Meer niet, geen idee of ik het goed gedaan heb, maar was zelf wel tevreden over mijn antwoord, en Bo vond het ook prima, en zijn vraag was daarmee beantwoord.

Ik weet wel dat ik mij van de week even ga verdiepen op welke leeftijd je wat kunt zeggen en hoe, zodat ik niet weer met een mond vol tanden sta, maar goed, wat zeggen jullie, of hebben jullie gezegd toen deze vraag kwam? En wanneer kwam die vraag, hoe oud waren jullie kindjes?

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

tja Woezel, daar sta je dan … … slik …

Ik ken het programma niet en Fabienne heeft me de vraag nog niet gesteld.
Ik vind dat je goed uitleg hebt gegeven en meer lijkt me nu niet nodig. En Bo vond het blijkbaar ook prima, lijkt me echt prima zo. Ik zou het niet anders hebben gedaan.

En je mag toch ook met een mond vol tanden staan? Mama moet er even over nadenken … en logisch want zoiets verwacht je niet.

Ja die vraag heb ik ook gekregen van Jony. Dat begon toen afgelopen winter mijn buik lekker begon te groeien. Ruben is nu 2,5 maand maar ze is er nog mee bezig.
Ze had van de week een uitspraak heb zooo gelachen. Ze zei: Als ik groot ben ga ik heeel veel eten en dan wordt mijn buik dik en groeit er een baby in.
Maar goed terug op jouw vraag. Ik heb het zelfde gezegd. Dat als zij een leuke jongen vindt als ze later net zo groot is als ik, en daar heeeel veel van houdt, dan ga je elkaar knuffelen omdat je hem zo lief vindt. En dat er dan een wondertje gebeurdt en er dan een baby gaat groeien in haar buik.
En ja dan komt de vraag hoe komt het eruit enz enz. Ze stond een keer bij mij in de keuken en zei spontaan: Als de baby uit je buik wilt gaat je buik kapot scheuren he en dan komt je baby eruit… Oeps ok soms wil je echt een luikje open doen in die koppies en kijken wat ze denken. Ik heb haar uitgelegd dat vrouwen 3 gaatjes hebben waarvan 1tje een baby-gaatje is en daar komt de baby uit.
Houdt het vooral heeeel simpel niet te moeilijk wel begrijpelijk zodat je niet nog meer vragen krijgt…

Greetz Cora

Vroeg zeg!

Wat ik ervan weet, is dat je de vraag terug kan stellen om te kijken wat ze er zelf al van weten. “Hoe denk jij dat de baby’s komen?” En dan kijken wat hij antwoordt en dan desnoods zeggen: “Jij hebt het helemaal goed.” Ben jij ervan af

En anders denk ik dat als hij tevreden was met jouw antwoord, het antwoord dus goed was.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

hoi
ik vind het ook vrij vroeg… maar goed, dat hebben we helaas niet in de hand
ik weet dat er in de bieb hele leuke boekjes zijn; “het ei van mama” bijvoorbeeld, daar wordt door een kind aan de ouders uitgelegd hoe het zit, heel leuk!

succes, ik hoop dat emma nog even wacht.
zij is wel erg bezig met waar de baby’s dan uitkomen. eerst zei ze dat ze uit navels kwamen maar ze vond t wel erg raar dat jongens ook een navel hebben, want die kunnen toch geen baby’s krijgen?!? hahaha ik laat haar lekker gaan!

groetjes

dus het ligt niet aan mij dat ik het ook vroeg vind!! Het zal natuurlijk wel gestimuleerd worden door de geboortegolf in onze omgeving 4 baby’s in 4 maanden tijd!! En dan dat filmpje, tja… misschien ook wel logisch dan, maar goed, denk dat ik het goed heb beantwoord zo, en ik zal vanmiddag in de bieb wel even kijken of ze nog boekjes hebben voor als er nog meer vragen komen.
In ieder geval wel fijn, dat Bo dus niet de enige is die een dergelijke vraag stelt, maar dat Jony ze ook stelt!
Bo is al wel een hele tijd bezig met dat baby’s in de buik zitten en dat de baby er dan uit komt en dan geboren is (zijn bewoordingen).

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik denk dat zo’n filmpje wel een stimulans is voor een kind er mee bezig te zijn en te gaan vragen. Met 3 jaar zitten ze toch in een waarom fase … zijn ze, tenminste als ik naar mijn kind kijk, erg onderzoekend. Komt er nog en geboortegolf bij in de familie of in de straat, ben je bv zelf zwanger … volgens mij gaat het dan extra leven.

Hier gebeurd niet zoveel in dat opzicht dus speelt de vraag ws ook niet.

Maar ehm met de mond vol tanden zat ik laatst ook toen ik ongesteld was en Fabienne rood ontdekte in de wc ??? Mama wat doe je nou !!! heb je auw gedaan !!! Nu kijkt ze regelmatig in mijn onderbroek hahahaha … gelukkig heb ik dit niet elke dag!

Toen de oudste bijna 4 was, kwam ook de vraag hoe baby’s in de buik kwamen. Ik heb toen uitgelegd dat als papa’s en mama’s elkaar heel lief vinden, ze elkaar een speciale grote mensen knuffel geven en dat daardoor een baby in de buik van de mama kan komen. Die uitleg was voldoende voor hem.

Toen mijn schoonzusje zwanger was van haar jongste vroeg mijn oudste hoe de baby er dan uit kwam. Ik heb net als Coramora uitgelegd dat mama’s drie gaatjes hebben: om te plassen, te poepen en een baby-gaatje. Dat snapte hij wel.

Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad als zo’n vraag kwam. het is inderdaad even aftasten wat je kind snapt. het hoeft nog niet in geuren en kleuren. Hoe vroeg begin je daar eigenlijk mee?

Ik ben altijd heel open geweest in zaken die betrekking hebben op het lichaam. De jongens hebben mij altijd naar het toilet zien gaan als ze er bij waren. Ik heb ze zo ook geleerd dat ze gewoon op de wc konden plassen en poepen en dat dat niet eng was en heel normaal, Kijk maar, mama doet het ook.
Ook hier heb ik vragen over tampons en mandverband gekregen en waar dat voor is . De oudste vindt een tampon net een zetpil en vroeg dus ooit aan mij of dat net zoals een pilletje voor de billen was haha.

Denk dat het ook het beste is er gewoon over te doen …

Fabienne hobbelt altijd met me mee naar de toilet dus maandverbandjes had ze l gauw gezien, ook met de kastjes over hoop halen.
Als mama een maandverbandje nodig heeft, pakt ze deze en haalt het stripje er vanaf

mijn man is lekker bijdehand, van het afschuiven: “mmmm ik weet het eigenlijk niet…maar de Juf, die zal het wel weten!”

x Floss

tis denk ik inderdaad wat op dit moment erg leeft en waar je in zit, Micha wordt in maart 2, maar heeft 3 weken geleden zijn vinger gebrand aan de kookplaat. HIj weet nu feilloos dat alles waar stoom vanaf komt en vanavond bij oma knieperties bakken dat dit au doet(dit laatste heeft hij nooit eerder gezien, maar zijn conclusie trok hij gelijk, hij zegt; au doet dat! En haalt al zalf bij oma uit de kast…
Thuis ik hij hier ook erg mee bezig, verwarming is au, alle kopjes op tafel, ik vind het prima, mag hij toch niet aankomen en doet het zo dus ook niet.

Daarom denk ik dat ze gewoon ff met een ding bezig zijn en zo weer met een ander 'object’
Zou het wel uitleggen als ze er naar vragen, maar er niet op terugkomen als ze er het ook niet over hebben.

Liefs Agnes

AgnesReinds-Bosch