De stelling van vandaag nr 2


#1

Zo damens jullie zaten weer te wachten op de volgende stelling
ik heb er weer een voor jullie
Deze is ook meer voor moeders waar de kinderen al naar school toe gaan
maar natuurlijk mag de rest ook zijn mening geven

hier een verhaal :
Ik ken een gezin waar ik goed mee op kan schieten de kinderen zijn schatjes en de ouders nog meer .
nu is het probleem een van de kinderen heeft al langere tijd last van exceem ouders zijn vaak lang de dokter geweest dokter komt met de conclusie daar groeien ze wel over heen .
het is ook zo dat hij er alleen last heeft in de winter of als het erg kou is
nou is dit al vanaf de kleuter klas bekent dat hij het heeft na een diricteur wisseling ging alles mis nu zijn ouders en kind aangemeld bij het MK dit is een instantie die scholen hebben als ze denken of zeker weten dat een kind mishandeld word maar dat is hier dus niet het geval met school zwemmen worden de plekjes grote pleten en natuurlijk gaat hij dan krabben omdat het jeukt en zo krijgt hij krassen op zijn benen .
dit is het verhaal even kort samen gevat

de stelling is dus van vandaag is :

Wat vinden jullie ervan dat scholen dit zomaar doen de ouders aanmelden bij het MK - kindermishandeling op een op iets wat er al langer is en wat bekent is bij dokters en de school zelf
en dus niks ergistig is voor het MK

gr de mama van leyla

mijn reactie is ik vind het fijn dat er zo iets is alleen als er echt iets aan de hand is

veronique daniels


#2

Aan de ene kant goed dat het er is, maar ik ben bang dat mensen zoals bij je voorbeeld er in doorslaan. Denk dat er eerst meer info moet zijn over een gezin en situatie en dan aan de bel getrokken moet worden.

Groetjes,

Michèle


#3

Tja maar wanneer weet je dan als er "echt "iets is?
Ik vind het wel voorbarig om alleen op basis hiervan meteen aan die bel te trekken. Kunnen ze niet een doktersverklaring krijgen of had de school hier niet eerst naar kunnen vragen ?

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#4

dit ben ik er dus nog vergeten bij te zetten het jongetje kan niet goed lezen heeft er moeite mee heeft dus ook een rug zakkie om het zo maar te zeggen
de school heeft geen zin om zulke kinderen te helpen vinden het te veel werk
nu willen ze hem alleen voor die reden van school zetten terwijl hij met andere vakken erg goed is dus daar gingen de ouders dus ook niet mee accort en is dit dus de vraak actie van een school

gr de mama van leyla

hoop dat het nu een beetje duidelijker is het verhaal
(heb de griep ben er niet helemaal bij )

veronique daniels


#5

Goed dat het er is maar ik vind alsnog dat de school het recht niet heeft om die aanmelding te doen zonder daarin de ouders te betrekken. Eerst had er een gesprek met de ouders plaats moeten vinden.

Waargebeurd voorbeeld:
In Frankrijk is een hele rechtszaak geweest en een heleboel gedoe rondom een vader die zijn dochtertje misbruikt zou hebben.

Wat was nou het geval? Dat kindje had op school aan de juf zoiets verteld als “Papa, billen pijn gedaan!”. Wat doet die suffe lerares? Meldt dat bij de directie, directie haalt meteen politie, kinderbescherming en alles erbij.

Hele toestand geweest, het hele dorp keek die mensen van dat gezin met de nek aan. Dat kleutertje is 2x gynaecologisch onderzocht, niks kunnen vinden.

Wat blijkt nou achteraf? Die vader van dat meisje was die ochtend uitgegleden in de badkamer en was keihard op zijn billen terechtgekomen met de nodige pijn erbij. Dat had dat meisje aan die lerares willen vertellen. Dat papa zijn billen pijn gedaan had. En die lerares heeft dat compleet verkeerd geinterpreteerd.

Daarom vind ik dus dat de school niet meteen met groot materieel aan moet komen bij het vermoeden van kindermishandeling of kindermisbruik. Eerst een gesprek met de ouders waarin het vermoeden aangegeven wordt en wat de volgende acties van de school gaan zijn in zo’n situatie.

Als ze dat bij dat geval in Frankrijk hadden gedaan was het leven van dat gezin niet voor de rest van hun leven verwoest geweest en dan was dat kindje niet 2x onnodig gynaecologisch onderzocht! Want geloof maar dat dat traumatisch is voor zo’n klein meisje!

Groetekes, Sje


#6

Hoi,

Het is trouwens de AMK (Algemeen Meldpunt Kindermishandeling). Ik zit zelf in het onderwijs en weet uit ervaring hoe moeilijk het is om te kiezen of je nu wel of geen melding maakt. Ouders erin betrekken kan gevaarlijk zijn wanneer er echt sprake is van mishandeling. Het kind kan onder druk worden gezet (als dat al niet gebeurd) en de omgeving ook.
Wat ik wel weet is dat in Nederland niet zomaar een melding wordt gedaan. Er zijn hier regels voor (bij de instellingen die met kinderen te maken hebben bekend). Dus het voorbeeld wat in Frankrijk gebeurd is, zal in Nederland niet zo gauw voorkomen. Bovendien wordt er pas tot aktie overgegaan wanneer er meerdere meldingen zijn van diverse instanties/personen (familie/vrienden/buren).
Ik heb meegemaakt dat ik een gezin verdacht van mishandeling, maar hier geen melding van gemaakt (in overleg met directie). Later bleek toch sprake van mishandeling. Ik heb er spijt van gehad geen melding te hebben gedaan.

Groetjes,

jantje


#7

let maar op mijn woorden dat het gebeurt hoor die mensen worden nu al 12 jaar of langer door de mangel molen gehaald op van alles en nog wat maar er is nog nooit kindermishandeling geconstanteerd dus dit is van een school een vraak actie
deze instanties staan alemaal achter het gezin
kinderbescherming ,
dokters ,
jeugtzorg,
advocaten ,
familie, enz enz
al deze mensen weten dat het niet gebeurt en hebben het ook bewezen dat het niet gebeurt.
dit is echt iets van de school als jij dat niet doet dan doen wij dit .
vraak nemen is dit en ik weet dat scholen het vuil kunnen spelen heb er zelf ook evaring mee.

gr de mama van leyla

veronique daniels


#8

Als al die instanties kunnen bewijzen dat er niets gebeurd in dat gezin, dan heeft de school ‘geen poot om op te staan’. Met name schoolarts, jeugdzorg en cb’s kunnen kindermishandeling vaststellen. School heeft niet de bevoegdheid om kindermishandeling vast te stellen, kan alleen melding doen.
Dus als er niets aan de hand is hoeft men zich nergens druk om te maken.

Ik vind het wel vreemd waarom school ‘wraak’ zou moeten nemen? Ik neem aan dat school het beste met het kind voorheeft? Bovendien zou dit niet professioneel zijn. Ik betwijfel of dit de intentie van de school is.

Groetjes,

jantje


#9

ja zo is de school ja sinds er een nieuwe diricteur is alles anders daarvoor was er nooit iets aan de hand met de vorige de vorige diricteur scheen een goede te zijn waar je met je problemen naar toe kon en als er iets was met je kind hielp hij er bij maar nu nee 100 procent verslechterd in school .

maar janniek niet alle scholen zijn goed en ook niet alle zijn heilig
er worden een hele hoop fouten gemaakt .
want anders moet ik mijn verhaal vertelen die ik heb mee gemaakt heb op een school en dan moet je maar kijken of ik en mijn broetjes en zusjes de schuld krijgen of de school wil je het verhaal weten zeg je het maar

gr de mama van leyla

veronique daniels


#10

Lastig onderwerp hoor. Ik ben het weleens met Janniek, het is erg goed dat dit bestaat en het lijkt me voor een school heel moeilijk om te beslissen wanneer je wel of geen melding moet maken. Ik denk dat je als leraar of lerares wel “vreemd gedrag” zal herkennen op een gegeven moment. En het lijkt me ook dat je niet na een gekke opmerking of wat dan ook gelijk een melding gaat maken (zoals dat verhaal in FR, want dat is wel heel erg!), maar dat er eerst met het kind gepraat wordt of wat dan ook. De ouders er bij betrekken lijkt me ook niet een goed idee, als het nl waar is dan zullen ze er alles aan doen om het niet naar buiten te laten komen.

Ik neem aan dat de instantie die ingeschakeld wordt er heel serieus mee omgaat en niet gelijk de ouders voor wat dan ook gaat beschuldigen?

Jammer dat zulke instantie moeten bestaan, maar helaas is het gewoon zo dat er ouders zijn die hun kinderen mishandelen. Dit kan je je toch gewoon niet voorstellen, maar dat is hetzelfde met misbruik…afschuwelijk.

Leyla het voorbeeld wat jij noemt is hopelijk een uitzondering.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker


#11

he he wat ik ben een beetje veel blond wat bedoel je daar mee saro in de positieve zin of slechte zin of kwa school dat als voorbeeld

gr de mama van leyla

veronique daniels


#12

Hey Veronique,

haha nee niet negatief naar jou (ben zelf trouwens ook blond hoor, haha )
Nee ik bedoel wat daar op school speelt, ik hoop dat dit een uitzondering is, want het klinkt niet erg goed.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker


#13

nee dat is het ook niet en erg l*lig voor de kinderen die er ook op school zitten
die krijgen het ook mee en worden er ook in betrokken ( heel sneu dat het zo moet )

gr de mama van leyla

veronique daniels


#14

Zijn er meer ouders met klachten? Je kan dit aan de onderwijsinspectie melden! Als een school echt over de schreef gaat moet die aangepakt worden.

Succes ermee!

Groetjes,

jantje


#15

Hoi,

Ik denk dat het goed is dat zo iets bestaat. Echter vind ik wel dat eerst met de ouders er over moet worden gesproken. In dit geval hadden de ouders een doktersverklaring kunnen overleggen. Ook vind ik dat de directie eerst met voorgaande leraren over het probleem had moeten praten.
Daarnaast vind ik dat je best er luchtig over kan praten je kan iets best zonder dat er allerlei alrmbellen bij ouders die wel mishandelen afgaan een gesprek erover aangaan. Ik vind dat leraren hierover best bijgeschoolt mogen worden. En ja ik weet ze moeten al zoveel bijgeschoold worden en de keuze daarin is al moeilijk maar ik vind dit toch wel van levensbelang. Als je het amk erbij gaat halen gaat heel het gexin op zijn kop en als er niets aan de hand is is dat best heftig.

Verder vind ik dat die ouders er over moeten nadenken of dit dan wel een school is voor hun zoon. Ik bedoel het probleem met lezen waar ze dan niet aan willen. Het lijkt mij dat je als school en ouders gezamelijk een oplossing voor moet vinden. Scholen kunnen en krijgen voor die soort leerlingen extra geld. Als hun daarin niet toe bereid zijn die aan te vragen en hem daarin te begeleiden. Gaat dit dan op den duur wel goed komen zou ik me dan afvragen. Ondanks dat andere vakken goed gaan een lees probleem geeft op den duur ook bij die andere vakken een probleem. ik ben zelf een dislex op den duur gaf de onderkenning hiervan mij een leerachterstand op waar mijn ouders door de school niet van op de hoogte was gesteld, toen ze dat wel doorkregen hebben ze een andere school gevonden die mij hebben geholpen met trucjes langere tijd voor proefwerken enzv.
Dus als ik dit lees zou ik denken alleen daarom al een andere school kiezen die wel bereid zijn hem daarin op een juiste manier te helpen.

dit is mijn mening

Groetjes

lon106


#16

maar ik vind het dus niet zo als hij al 3 jaar goede punten haald voor de andere vakken hoeft hij geen andere school .
ook al heeft hij moeite met lezen en wat jij heb heeft hij ook en dat hebben dus ook meer kindjes in zijn klas dus school weet wat het probleem is maar zoeken het niet om er iets mee te doen en doen net of de ouders gek zijn en de andere ouders .

gr de mama van leyla

veronique daniels