De letter "W"

Hoi,

Steef is 3,5 jaar en kan de letter “R” en de letter “W” niet goed zeggen.

Nou lees ik overal dat ze op deze leeftijd moeite hebben met de R (wist ik al) en met de S en de L.
Maar dus niet met de W.
En de S en de L zegt Stephan gewoon prima, no problemos…

Kunnen jullie kids de letter W nou wél gewoon zeggen?
Was ik zomaar eens benieuwd naar.

Grappig is het best hoor, want “Dat wil ik wel” wordt: “Dat lil ik lel”

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 16 Jan 2005 20:07:15

nou geen zorgen hoor tanja zegt de letter r ook nog niet ze noemt me zwager ome lob inplaats van ome rob .maar blijft het proberen of buurvrouw is buufvouw

groetjes marielle mama van tanja

Hoi,

Om die letter “R” maak ik me ook totaaaaaal geen zorgen hoor!
Toevallig noemde ik mijn oom vroeger ook “ome Lob”

Maar wat opvalt is dat hij de “W” dus niet kan zeggen.
Andere kids hoor ik het wel zeggen.

Dus nu was (ben) ik gewoon eens nieuwsgierig

brek me de bek nie lus!

haha, mijn vriend is hagenees.
mijn eerste zin doet al vermoeden dat ik aan de andere kant van het land ben opgegroeid, maar ik spreek dus “vloeiend abn” zeg maar.

mijn vriend, als ie oplet ook wel hoor, maar gewoon zo, in de wandelgangen kijk ik hem met regelmaat verbijsterd aan. terwijl ik zelf dus ook in den haag heb gewoond, en “normale hagenezen” prima kan verstaan.

met jacky is het dus ook nooit wat geworden met de R, en nog een aantal letters, of liever gezegd: met een aantal lettergrepen

daar heb je niks aan bieb, maar moest wel lachen. zal vast wel bijtrekken, als het echt afwijkend is, gaan ze straks als ie naar school gaat wel aan de slag denk ik?

maar volgens mij, zo klein, hebben ze allemaal wel letters die er niet vloeien uit rollen.

mo

Schiet me te binnen dat het inmiddels al bijna een jaar geleden is dat we voor het laatst bij het Audiologisch Centrum waren met Stephan (of was dat nou in april??)

Nou ja, in ieder geval zou Stephan dit jaar nog voor een controle terugkomen.
Volgens mij in de eerste helft van dit jaar, nog voordat hij 4 wordt.
Dan hoor ik het vanzelf wel.

Maar voor de rest kan hij ze lekker versteld doen staan want hij kent gemiddeld méér woorden dan een ander kind van zijn leeftijd.

Daaruit blijkt dat het klopte (toen hij die test kreeg met 2 jaar en 4 maanden) dat zijn taalbegrip hoog was.

Gewijzigd door - Bieb op 17 Jan 2005 11:10:39

haha, goed zo Stephan. Laat ze daar maar 'ns een poepie ruiken! Ik denk trouwens Bieb, dat 't met die letters wel weer goed komt. Ik kon zelf vroeger ook de R niet uitspreken (ik kom dus ook uit den haag). Inmiddels wel, en dat zonder logopedie. Ik merk aan Nils heel sterk dat hij bepaalde letters uitspreekt zoals ze dat hier in limburg doen: hij zegt dus niet “zes”(6) maar “zas” en dat is erg moeilijk om dat te corrigeren. Hij weet 't wel, maar doet 't dus niet. Tsja, sommige dingen zijn dus echt plaatsgebonden. 't grappige bij hem is wel dat hij sommige dingen echt super-abn kan uitspreken en sommige dingen weer absoluut Limburgs. Ik probeer hem toch zoveel mogelijk ABN te laten spreken. Het lijkt mij toch wel van belang dat hij dat kan. Bijvoorbeeld op mijn werk wordt iemand niet eens aangenomen als hij/zij geen ABN beheerst. Limburgs hoort hij straks op school van vriendjes nog meer dan genoeg.
Misschien hebben ze bij het audiologisch centrum nog wel tips voor je zodat hij die letter wel uit kan spreken.

Groetjes van Sandra, mama van Nils (14 maart 2001)

Nooit geweten dat het aan de letter lag. Bas zegt altijd liplap ipv wipwap, maar nu ik zo nadenk zegt hij wel gewoon water. Hij zal wel door hebben dat we liplap zo grappig vinden klinken.

Gr.

Marijke, mama van Bas en Wendy