De hik

Hallo

onze zoon heeft zeer regelmatig de hik. Hij is nu 4 maanden (gecorrigeerd 6 weken) oud. Ik heb geprobeerd een verband te leggen, maar dat lukt niet. Soms na de voeding, soms na een boertje (als de voeding al lang geleden is geweest). soms bij het oppakken en soms helemaal spontaan als hij in bed ligt en vb moet hoesten.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik vind het zo zielig voor hem. Ik houd hem na de voeding zeker 10 minuten rechtop en hij drinkt m.i. niet te snel.

Groetjes!

Toen Erik jonger was had hij het ook regelmatig. Nu heeft 'ie het nog af en toe. Het schijnt erbij te horen en volkomen onschuldig te zijn. Gaat vanzelf weer over.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Toen ik nog zwanger was van onze dochter kon ik bijna elke avond de klok erop gelijk zetten. 21.00 kreeg de baby de hik.
En toen ze eenmaal geboren was had ze met regelmaat de hik.
Nu is ze net een jaar en nog vaak hikt ze. Meestal als we aan het stoeien zijn volgt daarna de hik.
Tsja zeg het maar waar het weg komt. Zou me er niet al te druk om maken.

Gr

Hier ook zo’n gezellige ‘hikker’, 'dat was tijdens de zwangerschap en na zijn geboorte meerdere malen per dag het geval. Nu nog maar af en toe.

Bij jouw zoontje is er ook nog een hele logische verklaring (wikipedia);
“Bij foetussen is de hik een normaal verschijnsel, en komt voor vanaf de 8e week van de zwangerschap. Naarmate de longen van de baby rijpen, neemt het hikken af. Te vroeg geboren baby’s hikken relatief meer, tot zo’n 2,5% van de tijd, doordat hun longen bij de geboorte minder ontwikkeld zijn dan die van een voldragen pasgeborene”.

De hik kan ook samenhangen met (verborgen)reflux en/of koemelkallergie, maar dan zal je ook andere klachten herkennen (steeds voeding opgeven of wegslikken, kokhalzen, niezen, onrustig, overstrekken, huilen tijdens en na de fles, darmproblemen etc).

Het enige dat je kan proberen is een beetje water laten drinken en even een andere houding geven in de hoop dat het middenrif weer ontspant.

Groetjes terug!