De fles weigeren/slechte eter

Hallo allemaal,

Wij hebben een dochter van precies 6 maanden. Ze doet het harstikke goed, maar het eten is een drama! Ze was al nooit een grote eter maar de laatste tijd weigert ze gewoon de fles. Ze drinkt hooguit 20cc op en dan begint ze te huilen en duwt ze de fles weg. Wanneer we de fles wegzetten houdt het huilen op.
Wanneer we van de rest van de melk pap maken (mengen met rijstebloem van Nutrix) en dat geven we met een lepeltje dan eet ze het wel (deels) op.
Groenten en fruit zijn geen probleem, dat vindt ze echt heerlijk en kan er geen genoeg van krijgen.
Ons eet-schema is als volgt:
0730 200cc melk (180cc+6 scheppen) drinkt gem. 50cc, de overige 150cc maak ik met rijstebloem pap van en geef dat via lepeltje, gaat niet helemaal op)
10.00 fruithapje
12.30 200cc melk (drinkt ze gem. 90cc van, rest pap via lepeltje…, vaak op)
16.30 200cc melk (drinkt ze gem. 50cc van, rest maken we pap van en geven we het via lepeltje, gaat niet helemaal op)
1730/1800 groentehap
20.00 200cc melk (drinkt ze gem. 20cc van, van de rest maken we weer pap en geven we het met een lepeltje, laat altijd zo’n 70cc staan)

Het is altijd zo’n gedoe om wat bij haar naar binnen te krijgen…geniet eigenlijk alleen maar tijdens de groente en fruithap omdat ze dat zo lekker vindt.
Ons dochtertje is ook vrij mager, zit bijna tegen onderste lijn aan van de gewichtscurve. Ik voel me hier echt heel slecht bij, net alsof ik als moeder niet in staat ben om mijn kind lekker eten te geven. Onzin misschien maar toch…zo voel ik dat.
Meestal hoor/lees je verhalen van kinderen die smullen van hun flesjes dus bij deze…heeft iemand dezelfde ervaring als ik en heeft hij/zij tips voor ons, want ik weet het even echt niet meer…

Gewijzigd door - Cin77 op 11 Nov 2008 10:30:33

Hoi Cin77,

Met 6 maanden zit ze in een periode van een sprongetje. Zie het oei-ik-groei-boek of zie hier:
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=11990
Dus dat kan sowieso haar gedrag verklaren.

Verder beginnen ze vanaf 6 maanden met uitproberen. Ze gaan grenzen verkennen. Kijken of ze je tot wanhoop kunnen drijven en dat is jullie dochter aardig aan het lukken. Laat dat niet gebeuren, want voor je het weet gaat ze nog harder met je sollen.

Maak van eten geen strijd. Bied haar aan wat ze op een bepaald tijdstip moet krijgen. Wil ze niet, jammer dan! Weghalen en pas weer iets aanbieden bij de volgende stap in het voedingsschema. Zo krijgt ze op een gegeven moment door dat er niet met je te sollen is en dat ze beter wel kan eten/drinken op tijdstippen dat jij het aanbiedt.

En als ze maar een gedeelte van de fles zo drinkt maar de rest als pap met een lepeltje wil, toch ook niks mis mee? Blijkbaar vindt ze dat zelf veel fijner. Eten van een lepeltje is nog altijd veel beter dan drinken uit een fles. Niet alleen wat tandbederf betreft maar ook wat de mondmotoriek en de ontwikkeling van de spraak betreft.

Kijk alleen wel uit dat je niet al te veel pap geeft want voor je het weet is je sprietje gegroeid tot een michelin-mannetje (of michelin-vrouwtje eigenlijk). Plus, rijstebloem heeft een stoppende werking dus teveel rijstebloem is ook nog eens slecht voor haar stoelgang.

Over een maandje mag ze een broodmaaltijd 's middags. Dat is wat droger spul dus dan gaat ze ook vanzelf weer beter drinken. En als ze dan 's ochtends ook liever brood + fles heeft in plaats van pap, ook prima!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 06 Nov 2008 21:53:15

Hoi Sje,

Bedankt voor je reactie.
Aan het sprongetje heb ik ook gedacht, ze is nu precies 26 weken maar 2 weken te laat geboren dus volgens het sprongetjeboek is ze 28 weken en zou ze alweer uit het sprongetje moeten zijn…
Verder denk ik wel dat je gelijk hebt met het uitproberen van ons als ouders, dat merk ik ook bij het slapen. Ze sliep altijd erg goed door (tot 07.30/08.00) maar sinds 1 week wordt ze om 06.15 wakker en begint te huilen (houdt op als wij haar oppakken en begint weer zodra we haar neerleggen). Vanmorgen hebben we haar 10 minuten laten huilen…met als resultaat dat ze het huilen beu werd en weer verder ging slapen! Tot 08.00uur!!
We gaan proberen je advies op te volgen van eten aanbieden en wil ze niet, jammer dan, wacht maar tot de volgende voeding! Ik ben benieuwd!!
Groetjes Cin

Gewijzigd door - Cin77 op 07 Nov 2008 10:05:41

Alle sterkte met consequent blijven want dat valt niet altijd mee. Het is echter wel het allerbeste zodat je kindje weet waar ze aan toe is. En dan is het uitproberen snel voorbij.

Overigens gaan ze dan wel andere dingen zoeken waar ze mee kunnen gaan uitproberen. Als ze merkt dat ze met eten geen poot aan de grond krijgt, gaat ze (net wat je schrijft) met slapen moeilijk doen. Als ze merkt dat jullie daar niet gevoelig voor zijn, gaat ze moeilijk doen met luier verschonen of omkleden. En zo verschuift ze elke keer haar gebiedje waar ze uitprobeermogelijkheden ziet.

Dus blijf consequent en vooral: zorg dat je met je partner op 1 lijn zit. Als de een wel in bepaalde uitprobeerdingen meegaat en de ander niet, zal je dochtertje dat ook heel goed merken en beginnen met jullie tegen elkaar uit te spelen.

Want ook al is ze nog maar 6 maanden, ze zijn op die leeftijd al heel veel slimmer en gewiekster dan je denkt!

Groetekes, Sje

quote:
... Ons eet-schema is als volgt: 0730 200cc melk (180cc+6 scheppen) drinkt gem. 50cc, de overige 150cc maak ik met rijstebloem pap van en geef dat via lepeltje, gaat niet helemaal op) 10.00 fruithapje 12.30 200cc melk (drinkt ze gem. 90cc van, rest pap via lepeltje.., vaak op) 16.30 200cc melk (drinkt ze gem. 50cc van, rest maken we pap van en geven we het via lepeltje, gaat niet helemaal op) 1730/1800 groentehap 20.00 200cc melk (drinkt ze gem. 20cc van, van de rest maken we weer pap en geven we het met een lepeltje, laat altijd zo'n 70cc staan)

Ons dochtertje is ook vrij mager, zit bijna tegen onderste lijn aan van de gewichtscurve. Ik voel me hier echt heel slecht bij, net alsof ik als moeder niet in staat ben om mijn kind lekker eten te geven. Onzin misschien maar toch…zo voel ik dat.

Volgens mij wil ze wat meer vastigheid wat eten betreft.
(en vier keer 200cc lijkt me vrij veel als ze ook fruit en warme hap krijgt)
Schakel voor de ochtend over op pap, van Bambix bijvoorbeeld.
En dan niet porties van 200cc, want dat is dan teveel van het goede.
Kijk eerst maar hoe ver ze komt met 150. (trouwens, 150 melk + de pap is ook al bijna 200cc)

Als ze het fruit zo lekker vindt zou je de fruithap wat groter kunnen maken.

Tussen de middag: tijd voor een boterham?
maak 90 of 120 melk, en geef daarna de boterham.

De middagfles kan dan ook wat kleiner, breng die maar terug naar
120, da’s eerst wel genoeg. Mocht ze dat te weinig vinden merk je dat wel,
en kun je altijd wat bij maken.

Let op: natuurlijk niet alle wijzigingen in een dag doorvoeren,
want dan raakt ze helemaal van slag.
En wellicht even wachten tot ze echt uit het sprongetje is.

M.

Hoi cin!!!

Ik heb precies hetzelfe probleem, maar bij mijn is het al vanaf de geboorte al hommeles. Sprongetjes komen volgens mijn heel vaak voor dus hij doet dan2 weken goed en dan 2 weken zeer slecht.Hij is nu 10 maanden en eet ook nog geen brood.Hij weiger ook weer alle flessen. Ik wordt er ook gek van hoor n staat er machteloos tegenover en mijn adviseren ze ook hetzelfde net als bij jou. Maar ikzelf heeft er veel moeite mee.Ik heb sinds kort en logopedie kontakt mee en ik hoop dat het beter zal gaan in de toekomst.Ik staat ook bij het forum, moet je maar eens kijken. Mammavanaxel.
Veelsterkte ermee en ik begrijp wat je doormaak.
groetjes antoinette

Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Langzaam aan gaat het hier al wat beter qua eten.
We zijn nu ook wat relaxter bezig met het eten want we vonden het zelf ook best veel wat zo’n kleintje op 1 dag naar binnen moet krijgen maar ja…dit schijnt de richtlijn van het CB te zijn. (deze richtlijnen nemen we niet te serieus meer want ieder kind is uniek en ook zijn/haar eetpatroon).
Ga deze week weer even wegen, ik ben benieuwd of mijn kleine meid wat is aangekomen!
Groetjes Cin.

Hallo,

Ik heb een dochter van 12 weken oud. Sinds een paar dagen is ze erg onrustig tijdens het drinken uit de fles?! Soms begint ze zelfs te huilen… Ook komt ze nog vaak om de 3 uur… Soms eerder moet ik proberen te rekken naar om de 4 uur dat ze dan misschien meer honger heeft? Het is niet echt een slaper overdag soms een uurtje a anderhalf… Maar s’avonds en s’nachts slaapt ze super! Ik begin me wel een beetje zorgen te maken. Ben al wel met haar bij de huisarts geweest en het is ook geen spruw. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn??? Verder is ze wel erg tevreden. En heeft iemand misschien tips om te zorgen dat ze om de 4 uur komt voor de fles???

Gewijzigd door - mel128 op 13 Nov 2008 12:57:12

Ja, ik heb een idee: de regeldagen! Die zitten rond 10 dagen, 6 weken en 3 maanden.
Zoek op google op trefwoord regeldagen en je krijgt heel wat informatie waar je wat aan hebt.

Groetekes, Sje

En verder zit tussen week 10,5 en 12,5 een sprongetje. Dat zou ook goed mede-oorzaak kunnen zijn. Zie het oei-ik-groei-boek.

Groetekes, Sje

Of misschien een grotere speen (medium) kopen?
Heeft onze dochter ook gehad, toen ze ongeveer 3 maanden was.
Dat werkte toen voor haar heel goed, ze moest heel hard werken om de hele fles leeg te zuigen en met een medium speen ging het een stuk beter.
Wellicht iets om uit te proberen?
Succes!!
Groetjes Cinn

Even een reactie op de oei-ik-groei… Welk boek hebben jullie het dan over? Ik heb namelijk volgens mij een ander boek. De oei, spreekuur op de bank,-boek. Nu krijg ik straks (zondag) voor mijn verjaardag het échte oei boek, Staat hier veel verschillende dingen in?
Ik vind het zo’n vreemd woord, sprongetje… Maar goed… Ik zal het boek eerst nog eens goed doorlezen alvoor ik mijn mening uit. Zou vast nog wel veranderen…
groetjes

Liefs