De betekenis van het woord

…brutaal.

Hoe leg je aan een kind van 3,5 jaar uit wat de betekenis van het woord “brutaal” is??

Stephan is sinds een paar dagen soms brutaal, zonder dat hij dat volgens mij echt door heeft.
Dan zegt hij bijv tegen mij: hou jij je mond eens dicht!
Effe voor de duidelijkheid: ik accepteer geen brutale mond van mijn zoon
Ik heb al gezegd dat hij dat niet tegen mij mag zeggen.
Dat het brutaal is.
Dat als hij het nog eens zegt dat ik daar dan boos om wordt (tegelijkertijd dacht ik: jaaaaaa, DAT is natuuurlijk interessant voor een peuter Effe mamma uittesten )

Maar goed, ik heb het idee dat hij de betekenis, de inhoud, van het woord “brutaal” nog even niet helemaal vat.

Hoe leg je dat nou aan zo’n kleintje uit?

Groetjes, mamma van Stephan

P.S.
Soms zijn het dingen die je zélf wel eens zegt tegen hem, maar die andersom brutaal zijn… (snappen jullie hem nog? )

Gewijzigd door - Bieb op 12 Jan 2005 20:03:30

Ja, hoe leg je het woord brutaal uit.

Het is niet echt stout, alleen de verkeerde woorden op het verkeerd moment zeggen. Tja, ik mot effe nadenken.

Misschien dat je zulke dingen (voorbeeld wat ie gezegd heeft) niet mag zeggen tegen grote mensen (of oudere mensen). Dat het je het vervelend vind dat hij dat tegen je zegt.

Ik weet nog niet hoe ik zou reageren als Daan 3,5 jaar oud is.

Denk ook dat hij je aan het uitproberen is. En misschien klinkt “Hou je mond” wel grappig in zijn ogen.

Succes ermee

Groetjes,

Diana moeder van Daan

Tja ik weet het ook zo 1 2 3 niet joh, ik denk dat ik inderdaad ook zou zeggen wat Diana al zei maar ja dat is nog geen verklaring voor het woord brutaal.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Onbeleefd is niet netjes. Dingen tegen oudere mensen zeggen die niet netjes zijn is brutaal dus toch ?

Ja Adje,

Lijkt mij ook.

Zeg is Evianne ook zo´n klimgeit en wat doe je dan als ze bv op een tafel staat? Effe een vraag van mij aan jou!

Groetjes,

Diana moeder van Daan

Klimmen doet ze wel, maar wel met mate. Als ze klimt zeg ik dr dat ze voorzichtig moet zijn omdat ze anders boem doet. Ze let dan wel wat beter op moet ik zeggen en anders is boem gewoon ho.

Hier hetzelfde met J (2001) Ik omschrijf het gewoon als iets dat ik wel tegen hem mag zeggen maar dat kindertjes niet tegen grote mensen mogen zeggen (een beetje zoals Elly ook al schreef) en hij heeft er geen vraagtekens bij geplaatst. Was waarschijnlijk (voor dat moment) verklaring genoeg.

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:40:44

Hee Carola, zo heb ik 't ook aan Nils omschreven. Ik heb 't idee dat Nils dat toen wel begreep.

Groetjes van Sandra, mama van Nils (14 maart 2001)