Dame 22 mnd wil ineens niet meer slapen

Onze prachtige dochter van 22 mnd wil sinds een dikke week niet meer slapen. Ja, we zijn erg verwend geweest geloof ik met onze dame die altijd gemakkelijk sliep sinds ze 3 mnd oud was. Ook de laatste maanden eigenlijk geen problemen gehad. Slaappatroon was:
tussen 7 en 8 wakker (afhankelijk van wel of geen crèche) geen crèche dan wordt ze niet wakker gemaakt.
tussen 12:30 en 13:00 slapen tot uiterlijk 15:00
19:15 start slaapritueel, in bed omstreeks 19:30 en slapen na ongeveer een kwartiertje kletsen.

NU 's ochtends en overdag geen veranderingen. Alleen na het naar bed brengen en even kletsen slaat het om in huilen en schreeuwen en huilen en kletsen en huilen en schreeuwen enz. Om uiteindelijk tegen 21:20 in slapen te vallen bij papa in de armen. In eerste instantie gingen we niet heen, na echt huilen even troosten en zeggen dat het slaaptijd is en weer gaan. Wat nu dus resulteert in een hele avond met haar in de weer te zijn.
Help, tips zijn welkom!

misschien is ze nog niet moe genoeg? Ik merk dat Colin het ook langer uithoudt 's avonds. Hij ging eerst rond 19.00 naar bed en nu is het vaak toch na achten. Misschein iets langer ophouden? Of 's middags korter slapen?

22-12-2009 colin geboren

Welkom in de peuterpuberteit! Heeft weinig te maken met nog niet moe zijn, ze is gewoon aan het uitproberen.

Toverwoord: negeren! Als er echt verder niks aan de hand is, niet elke keer er naar toe. Ze lacht zich suf dat het haar lukt om met jullie te sollen.
Als ze altijd goed is gaan slapen, dan moet dat nu ook lukken.

Gaat je wat energie kosten, maar als ze door heeft dat er met jullie niet te sollen is, dan zal ze gewoon weer gaan slapen zonder dat papa of mama in de buurt zijn.

Dus gewoon laten huilen, hoe moeilijk dat ook is. Als ze weet dat jullie elke keer naar haar toe komen, zal ze blijven huilen.

Groetekes, Sje

Sorry Sje, ben het niet met je eens. Fabienne sliep met 22 maanden niet meer tussen de middag omdat ze gewoonweg niet voldoende moe was. Nu is zij nooit zo’n enorme slaper geweest. Tot op heden is het 20 uur/20.30 uur naar bed en 6.30 uur op … ze is klaar wakker dan! Niet veel slaap voor zo’n klein dametje maar ze doet het prima en van vermoeidheid is geen sprake.

Negeren is geheel afhankelijk ook van het temperament van het kind.

Hier ons jongste zoontje ging vanaf 2 jaar ts middag
ook niet meer slapen, wat we ook probeerden.

Toen maar besloten op te laten, en 's avonds er extra vroeg in…

succes
gr. mama van 2 kids

Ik heb ook het idee dat ze misschien savonds niet moe genoeg is!

Gr, Danielle

Ik denk dat je hier best flexibel in kunt zijn ipv strak negeren … Er komen wellicht momenten dat het kind wel wil slapen tussen de middag. Fabienne geeft dit gewoon aan, soms zegt ze; mama moe en leg ik haar weg. Is ze niet moe, nou dan niet, ook prima. Ieder kind is anders en sommige kun je dan 's-avonds vroeg in bed leggen maar die van ons kun je er om 22 uur in leggen en is dan nog om 6.30 uur klaar, VROLIJK, wakker …

NOu ja je zou haar eens een keer een dagje op kunnen houden en niet 's middags in bed stoppen, kijken wat ze dan 's avonds doet.

Ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met sje, kleintjes kunnen je flink in het ootje nemen. Ik zou ook zeggen en proberen om haar dan 's middags niet te laten slapen, of desnoods om de dag. Mijn dochter (is nu 6jr) sliep met 2jr ook 'smiddags niet meer, prima maar wel of niet slapen 's middags om kwart over 7 lag ze 's avonds in bed. Geen onderhandeling. Ik vind persoonlijk 20.00u of 20.30 te laat voor zo’n kleintje, hebben ze hier nooit voor elkaar gekregen. Onze oudste ligt ook nu standaard half 8 op bed en de kleinste 19.15u. Na half 8 is het papa en mama tijd.

Gr Patries

Kleintjes kunnen je NATUURLIJK flink in het ootje nemen, mee eens maar dat neemt niet weg dat je kijkt naar wat voor het kind het beste is. Je kunt ze strak in een slaapschema proppen maar zo werkt het niet altijd. Net als met eten. Ben je wat flexibeler dan gaat alles veel prettiger, voor jezelf en het kind. Hier gaat Fabienne wat later naar bed 's-avonds omdat het anders wel erg vroeg word 's-ochtends. Vanmorgen was het bv 6.20 uur … Ze heeft altijd weinig geslapen en dat is een gegeven waar we niet om heen kunnen.

En fijn is … als ze eerder moe is dan wilt ze ook slapen !!

nou ja, je kunt 20.00 best te laat vinden, maar als ik niet moe ben slaap ik ook niet, dan kun je me wel in bed stoppen, maar word ik ook niet vrolijk van. Ik kijk gewoon naar mijn zoontje. Als hij niet moe is, hoeft hij niet naar bed. Hij hoeft toch ook nog niet naar school ofzo. Hij slaapt meestal dan in de ochtend gewoon langer en haalt het zo weer in. Hij slaapt sowieso minimaal tot 8.00 in de ochtend. Colin is ook nog wel eens later op, hoor. Als hij laat in slaap gevallen is in de auto ga ik hem niet een uur erna in bed gooien. Ik vons het ook fijner toen hij nog om 19.00 naar bed ging, maar dat heeft nu echt geen zin meer.

22-12-2009 colin geboren

Dat vind ik ook. Als Fabienne naar school gaat dan zal ik veel consequenter zijn met naar bed brengen omdat ze haar slaap meer nodig heeft maar ik denk dat ze dan ook meer energie verbruikt. Uiteindelijk valt alles wel op zijn plekje toch? En mijn ervaring is dat kindjes het zelf heel goed kunnen aangeven, zo ook met eten. Je kunt heel veel moeite doen om die sperzieboon er in te proppen maar wat bereik je dan?

Ik vind het wel prima zo … en als Fabienne om half 8 nog lekker speelt, leuk toch?!

Ik zeg ook niet dat het vekeerd is, maar ik persoonlijk vind dat te laat. Hier is het nu ook vakantie en de oudste zit ook tot half 9 beneden, maar onze kleinste ligt dan nog tussen half8 en kw v 8 op bed. Als ik de hele dag in de weer ben geweest vanaf 's morgens dan vind ik het wel welletjes. Onze oudste was ook 'n weinige slaper, maar ik liet haar zo sjouwen dat ze wel moe was. Toen ze met 2jr 's middags niet meer naar bed ging, nou dan had ze echt wel de knollen op om 19.00u. Maar nogmaals ieder het zijne hierin.

Gr Patries

Hallo,

Milan is ook 22 maanden en wij hebben ook een week of 2 geleden gehad dat meneer ineens niet meer naar bed wilde…
Huilen krijsen als je het woordje bed al zei.
Wij mochten niet bij hem vandaan als wij uit zijn kamer werd hij hysterisch.
We hebben een paar avonden naast zijn bed gezeten totdat hij sliep en als hij dan sliep ging ik heeeelll zachtjes van zijn kamer af.
Maar dat was ook s’nachts zo als hij wakker werd omdat hij zijn speen kwijt was begon de ellende weer.
Toen heb ik maar een paar nachtjes naast zijn bed gelegen.
Maja dat hou ik ook geen week vol.
Dus toen maar ff hard geworden.
Op bed leggen 5 min laten huilen ff kijken aai over de bol (en vooral NIKS zeggen)en weg daarna 10 min laten huilen weer er naar toe enz enz enz Totdat milan bij de 20 min zelf in slaap viel en dat hebben we ook zo s’nachts gedaan nou bij de 3e dag ging het al veel beter en nu nu is er niks meer aan de hand.
Ik denk een beetje verlatingsangst.
Misschien heeft jou dochtertje daar ook wel last van.
Als ik zo je verhaal lees komt het me wel bekent voor.
Ik vond het verschrikkelijk moeilijk hoor dat laten huilen hij lag boven te huilen en ik beneden omdat ik me zo’n slechte moeder voelde maja achteraf zoals altijd alles achteraf heeft het gewerkt!!

ook hier hebben we een mop gehad die niet wilde slapen (is inmiddels al weer even geleden) en ook wij hebben ze toen laten huilen. ja dat was moeilijk maar na een uur sliep ze, de dag erna duurde het niet meer zolang en dat ging steeds beter.
een tijd later (een maand of 2) ging ze het weer proberen, ook toen dezelfde aanpak en ook nu weer werkte het prima.
nu huilt ze nog steeds wel maar meestal 2 minuutjes en dan gaat het gewoon over in zingen en kletsen.

persoonlijk vind ik ook dat 20.00 uur te laat is maargoed dat is ieder voor zich natuurlijk. daar komt bij dat ik om een uur of 19.00 al zie dat ze moe is en dus 19.30 uur laat zat is.

liefs,
Rinske