Dagschema 5 maanden

Hallo Allemaal,
Wat een leuke site, en wat heb ik vandaag veel geleerd van jullie!!
Ik ben via Google hier terrecht gekomen omdat ik opzoek ben naar een dagschema voor mijn dochter Renske! Renske kreeg tot nu toe 5x per dag 200 ml flesvoeding van Nutrilon 1. ( 7.30 - 11.30 - 15.30 - 19.00 - 22.00) En volgens mij moet er nu ongeveer een flesje af? (ik heb nog niet gevraagd bij het CB hoor). Maar nu drinkt ze eigenlijk niet 1 fles helemaal leeg. Dus nu dacht ik, ze krijgt van mij een fruithapje erbij en een flesje er af. Of moet ik nu toch eerst met groente beginnen? En moet ik eerst een flesje halveren? Of de tijden aanpassen? want ik zou die fles (met rijstebloem) van 22uur graag eerder willen geven, want soms moet ik ze om 7.30 ur wakker maken voor de fles (sneu).
Wie heeft er ideeen???

Groetjes van de mem van Renske

Bedankt voor jouw reactie. Ik had er ook al aan gedacht om de flessen sneller op elkaar te doen maar ze drinkt ze nu al niet helemaal leeg… dus daarom dacht ik ze kan gelijk wel een fles eraf. Ik moet het dus eigenlijk wel wat langzamer afbouwen want we willen natuurlijk wel van onze nachtrust blijven genieten.

groetjes van Alie

Wij zijn met onze dochter begonnen met fruithapjes (zelfgepureerde banaan met gekookte appel) toen ze 6 maanden was. Op advies van de kinderarts krijgt ze het fruithapje 3 uur na de ochtend fles. Na het fruithapje 2 uur wachten tot de volgende fles en dan weer 3 uur ertussen. Dus in de praktijk bijvoorbeeld:
7:00 flesje melk
10:00 fruit, ongeveer 3 eetlepels, stukje liga/koekje, stukje brood, water om te drinken
12:00 flesje melk
15:00 melk
18:00 melk
en omdat onze dochter weinig drinkt, vaak nog rond 22:00 flesje melk/pap. De eerste weken steeds hetzelfde fruit, zodat ze aan de smaak kan wennen. De laatste dagen proberen we in de namiddag groente te geven, maar dat wil ze nog niet echt, ze is vaak te moe. Ze wil dan wel een flesje, dus gaan we er maar van uit dat ze nog niet toe is aan groente in de namiddag. Gewoon blijven proberen. succes en laat weten hoe het gaat

Lilypie 1st Birthday Ticker

Hoi moeder van Renske,

Welkom op het forum!
Mijn zoontje is bijna 6 maanden. Ik ben rond leeftijd 3,5-4 maanden begonnen met 4 flessen.
Hij kreeg beetje rond dezelfde tijd als dat Renske krijgt. Dani kreeg 180 + 6 scheppen. Aangezien wij hem rond 22.00 uur echt uit zijn diepe slaap moesten halen hebben we de dag flessen omhoog gegooit naar 210 + 7 scheppen en hij krijgt de laatste fles meestal rond 20.00 en dan gaat hij naar bed tot de volgende ochtend.

Sinds een aantal weken geven wij nu ook groente en fruit. Hij heeft dit echt nodig. Hij is veel meer wakker en erg druk, dus gebruikt veel energie. Ik ben begonnen met een paar hapjes fruit en groente en inmiddels krijgt hij een heel potje 4+ fruit en groente. Zijn schema ziet er als volgt uit:

Rond 07.30 1ste flesje 210 + 7 scheppen
Rond 10.00 fruithapje
Rond 12.00 2de flesje 210 + 7 scheppen
Rond 16.00 3de flesje 210 + 7 scheppen
Rond 18.00 groentehapje
Rond 20.00 4de flesje 210 + 7 scheppen

Wanneer hij 6 maanden wordt zal dit schema weer iets aangepast worden, omdat hij dan grote potjes fruit en groente krijgt en volgens mij is het dan de bedoeling om de fles van 16.00 te laten vallen. Maar daar moet ik nog mee aan de slag.

Je geeft aan dat Renske niet al haar flessen opdrinkt, dus missschien is 210 + 7 scheppen teveel. Denk je dat ze de fles van 22.00 nog nodig heeft? Wordt ze zelf rond dat tijdstip wakker? Je zou ook eens kunnen kijken of ze wellicht doorslaapt tot de volgende ochtend?

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hallo mem van Renske,

Demi krijgt sinds een week 4 flessen van 180 (+6 schepjes) en een fruit- en groentehapje. Het schema is ongeveer zo:

8.00 uur fles
12.00 uur fles
14.00 uur fruit (omdat hij 's ochtends meestal slaapt om 10.00 uur!)
16.00 uur fles
18.30 uur groente
21.30 uur fles (+ 2 schepjes rijstebloem)
Demi zou eigenlijk om 20.00 uur zijn laatste fles moeten, maar hij gaat al om 19.00 uur naar bed. En als ik hem dan toch wakker moet maken voor deze fles doe ik dat liever wat later, zodat hij de nacht zeker doorslaapt. Ik heb hem geprobeerd op te houden tot 20.00 uur, maar dat vond ik zielig, hij ging helemaal met zijn ogen draaien van de slaap.

Ik ben benieuwd wat je ervan vind…

Saskia

Hallo Allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!! De fruithapjes leveren tot nu toe eigenlijk alleen een zuur gezichtje op, ongeveer 10 lepeltjes geef ik haar. Nadat ik bijna elk hapje voor de tweede keer heb gegeven want ze ‘fliebert’ er steeds een groot gedeelte weer uit. Wel een zeer vermakelijk gezicht (waardoor zij ook weer moet lachen omdat ik lach)…

Vandaag heeft ze om 14.oo fruithapje gehad en een uurtje later een halve fles. Daardoor ging de fles van 19.00 naar 18.00. En dus straks de laatste fles ook iets eerder. En de laatste fles geef ik toch maar hoor Saro. Ik moet haar inderdaad ervoor wakker maken, maar als ik het zo steeds iets eerder kan geven dan ben ik denk ik iets meer zeker van een rustige nacht,
(onrustige nachten hebben we al veel gehad…!)

En Saskia? ben jij tegelijkertijd begonnen met groente en fruit? en eet Demi al een (klein) potje helemaal op?

Groeten!!

Giano is is nu 4 maand en 3 weken en krijgt al een tijdje 4 voedingen, ook al heeft het bij hem best wel lang geduurd om de hele nachten door te slapen.
Sommige kinderen moeten echt even aan het schema wennen, giano krijgt soms pas om half 9 sóchtends de fles, hij is rond half 8/8 uur wakker maar vraagt er dan nog niet om.
De rest van de dag vraagt ie er echt wel om en rond half7 leg ik hem even op bed en dan krijt ie om half9/9 uur de laatste fles.
Hij krijgt niet elke dag een fruithapje maar wisselen wel eens om de ene dag een fruithapje en deandere dag een warm hapje, dit omdat ze over het algemeen een fruithapje lekkerder vinden maar ook een warm hapje is belangrijk.
Zo nu en dan geef ik hem wel eens een beetje vla, en hij vind het heerlijk…
Zo laat je ze alvast een beetje aan zuivelproducten wennen.
Helaas heb ik dit niet eerder bij mijn oudste gedaan en die lust nu totaal geen zuivel producten.

Groetjes kim

Ik ben inderdaad gelijk begonnen met een paar hapjes groente en fruit. Alleen niet allebei op een dag. De ene dag kreeg Demi fruit en de andere groente. Sinds 2 weken krijgt hij allebei. Sinds 1 week mag hij een heel potje. Over het algemeen eet hij z’n fruithapje helemaal op, maar z’n groentehapje eet hij voor 3/4 op.

Ik heb nu wel een probleem met z’n flessen. Ik heb het idee dat hij deze niet lekker meer vind! De eerste 2 flessen gaan er nog wel in(blijft ± 30 cc van staan), maar de 3e en 4e zijn een ramp. Ik probeer het wel, maar als ie ze echt niet wil stop ik maar weer. Ik ga het er niet in proppen. Als hij honger heeft eet hij ze vanzelf wel weer. De laatste papfles gaat er wel weer helemaal in. Ik heb hier een fles van 210 cc van gemaakt.

Het blijft moeilijk hè, dat eten van die kleine. Je wilt het goed doen, maar je twijfelt bij alles… Ach, zolang hij goed groeit en geen honger heeft vind ik het best!

Saskia

Je voelt zelf het beste aan wat je kindje nodig heeft, toen giano 3 maanden was kreeg hij al pap en zo nu en dan een fruithapje.
Toen ik dat bij het cb dat vertelde keken ze me raar aan, maar zagen ook wel in dat het geen zin had om dat tegen te spreken(luister ik toch niet naar)
tenslotte heeft je kindje 9 maanden in jou’n buik gezeten en er is niemand die je kindje zo goed kent als jij.

Groetjes

kp

Demi0412, ik heb met Roy hetzelfde (dit weekend 5 maanden)
Fruit gaat helemaal op, groente meestal 3/4.
De 4 flessen die hij krijgt gaan niet allemaal leeg, vooral 's ochtends niet.
De papfles gaat daarentegen wel weer helemaal leeg. Ik heb ook het idee dat hij dat niet meer interessant of lekker vind of zo…
Ach ja, hij heeft geen honger tussendoor, dus het zal wel goed zijn.
Ik heb Saro’s schema ook al in de planning staan voor over een weekje. Lijkt me wel een schema waar Roy zich in kan vinden.

Gr. Marieke

beebiehofkens.beebiesite.nl" border=0>

Welkom… op de leuke/verslaafde site van ikke ben

Als je met fruit begin (wat ik lees dat je al doe) dan moeten ze het soms wel 10x proeven voor ze het lekker vinden. Maak je het zelf of uit potje? Jurian lust niet uit potje dus maak ik het zelf…

Tip die wij hadden gekregen is om het smorgens te doen… mocht er dan een allergie of darmpkrampjes ontstaan dan loop je er niet snachts mee te tobben. Ook vervangen die paar hapjes geen fles. Dat is pas als ze het een volledig potje/2 stuks fruit per dag eten…

Wij kregen ook als tip om met groente te beginnen maar … ben eigenwijs op mijn eigen gevoel af eerst fruit gaan geven en pas na 3 weken ofzo ook groente erbij.

Ze raden je ook aan om een paar dagen dezelfde soort fruit te geven zodat als er een allergische reacties op komt je weet van welk soort fruit/groente dit is.

Succes!!

foto’s maken van die zure gezichten

quote:
Ook vervangen die paar hapjes geen fles. Dat is pas als ze het een volledig potje/2 stuks fruit per dag eten...

Fruit vervangt geen fles hoor, groente wel. Fruit is slechts een tussendoortje en groente één van de hoofdmaaltijden. Als ze goed aan de groente zitten, kan er een fles vervallen. Voor zover ik weet in ieder geval.

Groetjes!

Ja dat klopt volgens mij ook. Als ze na 6 maanden goed het 6+ potje groente eten dan kan de fles van rond 16.00 komen te vervallen. In ons geval komen we dan uit op 3 flessen. Weet nog niet of Dani dit trekt, maar daar komen we volgende week wel achter, want dat is hij 6 maanden en gaan we het proberen. Ik dacht zelf aan het volgende schema:

rond 07.30 1ste flesje 240 cc
rond 10.00 fruit 6+
rond 12.30 2de flesje 240 cc
rond 15.00 (na zijn middagslaap) water/diksap en iets erbij
rond 17.00 groente 6+
rond 19.30 3de flesje 240 cc

Is dit wat??

hallo allemaal!

ruben mag nu ook 1 fles minder( 4 dus) ik heb gewoon in 1 keer de laatste fles weg gelaten…
moest hem er altijd voor wakker maken en nu laat ik hem lekker slapen…
doe dit nu 2 dagen en tot nu toe gaat het prima!!
hij wordt rond 7 uur s’ochtens wakker en krijgt om half 8/ 8 uur laatste fles…
ik mag ook beginnen met fruit en groentehapje…daar heb ik nog wel een vraag over…ik geef friso flesvoeding, kan ik dan wel olvarit als groente en fruithap geven?
of gaat dat niet goed…

groetjes!!

karin

@Saro: lijkt prima. En nu maar zien hoe Dani erop reageert. Spannend! Een half jaar alweer, jeetje.

Groetjes!

@wil…ja dat kan kloppen!
was de laatse tijd beetje druk en had later op de avond geen puf meer…
maar…ik ben er weer!!! haha
wel leuk dat je me gemist hebt!!! hihi

groetjes!!

karin

Ik weet niet wat er met Demi aan de hand is! Hij heeft van de week ineens 2 dagen koorts gehad, dat is nu gelukkig weer over. Maar nu eet hij zijn flessen niet meer! Gisteren heeft hij maar 230 cc op bij elkaar! Gelukkig heeft hij wel zijn fruithapje en groentehapje bijna helemaal op (ik heb het er wel een beetje in gepropt). Hij slaapt ook heel veel.

Gelukkig is hij wel heel vrolijk! Hij vindt het fantastisch dat ie eindelijk kan rollen, al kan ie ook boos worden als het een keer niet lukt. Ik kijk het nog maar een dagje aan, anders ga ik toch het cb bellen…

Saskia

Ik heb even gebeld. Ik moet het nog even aankijken. Als hij vandaag weer zo slecht eet moet ik hem ipv flessen pap geven. Het kan zijn dat hij tandjes krijgt en dat de speen pijn doet.
Gelukkig heeft hij z’n 1e fles goed op (-40cc), ook z’n fruithapje ging er goed in. Hij ligt nu te slapen, maar als hij wakker wordt zullen we zien of fles 2 erin gaat.

Het gekke is, ik heb niet het idee dat Demi zich ziek of ellendig voelt. Hij is nog steeds hetzelfde vrolijke mannetje, gelukkig! Hij slaapt alleen heel erg veel, maar ja, papa en mama zijn ook gek op slapen…

Groetjes
Saskia