Dagritme: willen jullie eens meedenken?

Hoi mama,s,

Hier een berichtje van een beetje een onzekere mama…

Onze Bram is nu 8 maanden en zijn dag ziet er als volgt uit:

Tussen 06.00 en half 7 wakker: fles opvolgmelk 200 cc
Rond 07.30: naar bed
Tegenwoordig is hij rond 09.00 wakker
Wassen, aankleden spelen in de box
Rond 10.00: fruithap
Boodschappen doen o.i.d.
Rond 11.30 wordt hij moe en doet hij vaak een dutje van ongeveer een half uur op de bank
Rond 12.00/12.30: fles opvolgmelk: ongeveer 170 cc, meer drinkt hij niet
Rond 13.30/14.00: slapen
Rond 15.30/16.00: wakker
Rond 16.00: fles opvolgmelk 200 cc
Spelen/wandelen/etc.
Rond 17.30: warm eten, potje of vers, ik wissel dat af.
Daarna spelen of in bad
Rond 18.30: naar bed
22.30: fles pap, deze drinkt hij niet altijd leeg en soms helemaal niet.

Ik heb het gevoel dat er iets niet helemaal klopt maar ik weet niet wat.
Bram slaapt nogal licht en wordt nog regelmatig wakker 's nachts en ik vraag me dan ook af of hij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.
Ook zouden we graag de laatste voeding wat vervroegen, maar dat is tot nu toe niet gelukt.

Ik zou het fijn vinden als andere mama’s eens met mij mee willen denken/kijken en misschien hebben jullie wel goede tips!

Alvast bedankt.

Groetjes van Liesbeth

hoi mammavanbram.

damian is nu 7 en halve maand en zijn schema ziet er als volgt uit.

tussen 6 en 7 wakker en fles van 180 cc of een pyamapapje (soms pakt hij de fles echt niet en pyamapapje dan wel.
rond 10 uur half 11 fruit (vers)
rond 13 uur boterham met wat drinken
rond 16 uur koekje met wat drinken of yogurt
rond 19 uur groente (eerder wil hij niet)
rond 2230 uur fles 180 cc met 2 schepjes pap

wij hebben de laatste fles een tijd geleden vervroegt maar dit was een ramp. hij werdt elke nacht wakker van 2 tot half 5 dus hebben we hem weer op half 11 gezet. nu met doit warme weer wordt hij soms wel weer wakker maar dan gaat hij na 15 min ook weer lekker slapen. damian slaapt ook erg ligt in de nacht en ook ik weet niet waar dit aan ligt

[img]http://lb1f.lilypie.com/7nknp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Hoi Mamavanbram,

Joey (mijn mannetje)is nu 8.5 maand.
Zijn ritme ziet er als volgt uit.:
±7.00 wakker en een ochtendpapje 200 ml
±9.00 fruithapje en een beetje diksap
±9.30 naar bed
±12.00 een broodje en 240ml opvolgmelk
±13.00 naar bed
± 16.00 warme hap en wat diksap
± 19.00 240ml opvolgmelk
±19.30 wassen en naar bed
Wat we bij Joey gedaan hebben (toen we zijn laatste fles naar voren wilde halen)is hem een zware 240ml fles met wat pap erdoor geven ,zodat hij meer zijn best moest doen om iets binnen te krijgen en een iets warmere fles geven(werd hij lekker rozig van) en zo telkens zijn tijd iets naar voren gehaald.
Totdat we hem op een gegeven moment wakker moesten maken voorzijn 23.00 fles.(die hebben we eraf gehaald) en deze over de rest van de dag hebben verdeeld.Eraandenkend dat het CB ons heeft gemeld dat Baby’s van 8mnd minimaal 500ml melk binnen moeten krijgen.
Ik heb express ± voor de tijden gezet omdat Joey zich af en toe ook aan papa en mama aan moet passen .(denkend aan boodschappen ,visite ,wandellen ,fietsen )
Misschien zou je kunnen proberen om hem iets langer overdag wakker te houden,waardoor hij sávonds wat moeier is en beter slaapt?(hoop ik)
Wat betreft het eetschema zie ik geen tekortkomingen

Heel veel succes !!!
Groetjes Iris

Demi is meestal wakker tussen 8 en 9 uur (het is een uitslaper)
Als hij wakker is (zeg maar 8 uur)

8:00 pap
(tussendoor even wandelen en slapen)
11:00-12:30 fruit
13:30 180 cc
even slapen (ongeveer uurtje)
tussendoor liga/koekje/brood
17:30-18:00 prakje) avondeten
21:00-21:30 pap
daarna slapen tot de volgende morgen

ik weet ook niet of het goed is, maar we volgens ons gevoel
Zelf vind ik het ook moeilijk, soms krijgt hij 2x melk op de dag, ligt eraan hoe onze schema verloopt )soms melk na prakje

Hier met 8 maanden
7.00 uur papfles 210
9.30 uur fruit 200 gr
slapen anderhalf uur meestal
12.00 uur brood en flesje melk 150 cc
14.00 halve liga oid met diksap
Dan slapen ook anderhalf uur meestal
16.30 uur warm eten 200 gr
19.00 fles 210 en naar bed tot de volgende ochtend de laatste fles is er met 9 maanden vanaf gegaan omdat hij toen toetje kreeg,

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi dames,

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Als ik het zo bekijk, zou er misschien zelfs een voeding af kunnen!
Bram krijgt nog 4 flessen melk.
Misschien is het ook een idee om zijn warme eten wat eerder te geven, dan wil hij misschien wel een fles voor het slapen gaan.
Ik ga eens proberen om de fles van 16.00 te laten vervallen, hem dan gewoon wat diksap te geven en een stukje liga ofzo en dan rond 17.00 warm eten en om 19.00 pap.
Bram heeft waarschijnlijk een koemelkallergie, dus een toetje kan ik hem helaas nog niet geven.

Reacties zijn nog steeds welkom hoor!

Groetjes Liesbeth

Gewijzigd door - MamavanBram op 29 Jun 2010 15:24:16

Senne dronk nog geen sap met 8 mnd dus haar schema was:

730 180/6 schepjes
830 fruit (2 stuks)
900-1130 slapen
1130 180/6 + boterham
1330 slapen
1500 klein flesje melk (90) + liga
1600 groente 200 gram
1730 slapen
1900 180/6 + 3 schepjes rijstebloem
2000 slapen

Groetjes van Sascha en Senne

Hoi mama van Bram!!

Onze tweeling ( 6 mnd ) zitten al op 3 flessen, dus denk zeker dat je die 4 eraf kunt halen!!

07.00 uit bed en aankleden
07.30 fles 210/7+ ontbijtgranen 6 eetl.
10.30 fruithap
12.00 fles 210/7 en naar bed
15.00 uit bed halen
15.30 liga/brood met 200ml diksap of thee
17.00 warme hap
18.30 badje
19.15 fles 210/7 + 4 eetl. rijstebloem
19.30 naar bed

Die laatste fles die je geeft van 22.30 zou je kunnen vervroegen en de fles van 16.00 laten vervallen!!

mijn zoontje is wel wat jonger, maar zit op 3 flessen.

Ons schema:

7.45 fles 180/6
meteen weer slapen het verschilt hoe lang hij nog slaapt
± 10.00 uurtje wandelen met de honden (soms slaapt hij nog wat)
± 11.00 fruit
spelen
13.00 fles 180/6

Meestal dan slapen tussen een uur en 2 uurtjes

± 15.00 spelen, boodschappen doen enz
16.00 wandelen met de honden
± 17.00 warme hap
spelen
19.30-20.00 fles 210/7 3 scheppen pyamapapje

slapen

Hij krijgt tussendoor een paar flesjes diksap en soms een liga of yohurt/kwark.

groetjes

22-12-2009 colin geboren

Ik zie dat je zoontje 8 maanden is, maar zie geen brood in zijn schema staan? (weet natuurlijk niet of dit bewust is?).
Je zou om 16.30u de maaltijd kunnen geven en rond 19.00u een “laatste” (pap) fles.
Moet je Bram wakker maken voor de late voeding? Anders zou je misschien kunnen proberen hem te laten liggen als hij doorslaapt en afwachten wanneer hij komt. Misschien dat je op een of andere manier zijn slaapritme verstoord door de late fles nu waardoor hij de rest van de nacht onrustiger slaapt.
Wij hebben hier de late fles er ineens afgehaald (verdeeld over de andere flessen) en mijn dochter is 2 nachten wakker geworden. Hier geen aandacht aan gegeven en na 2 dagen sliep ze door.
Als ik naar je schema kijk krijgt Bram zeker niet te weinig, daar zou ik me dus geen zorgen over maken.
Succes!

Lilypie First Birthday tickers

Hoi mama’s,

Wat leuk, al die reacties. Bedankt!
En het helpt me echt om even van andere moeders te horen dat ik Bram in elk geval niet te weinig geef.
In al jullie schema’s zit wel iets herkenbaars, maar geen enkel schema is hetzelfde he?!
Grappig is dat toch.

@Zwelgje74: Bram krijgt pas sinds vorige week brood. Ik had het al eerder geprobeerd maar toen was het huilen geblazen. Prima, dan wachten we toch nog even! Nu vindt hij het heerlijk! Zo lekker zelfs dat hij geen melk bij zijn brood wil, haha!
Dit heeft zich dus vanzelf opgelost lijkt het wel. Hij drinkt wel graag wat Diksap. Mooi eigenlijk dat ze hun voorkeur al zo goed kunnen aangeven.
De fles van 15.30/16.00 vindt hij nog steeds erg lekker, dus die houden we er voorlopig nog in.
Zijn warme eten krijgt hij om 17.30 en gisteren heb ik hem wat rijstepap met bananensmaak als toetje gegeven (dit is nieuw op de markt voor kindjes vanaf 6 maanden). Omdat Bram een koemelkallergie heeft kan ik hem geen danoontje o.i.d. geven.
We moeten hem inderdaad wakker maken om 22.30! Dit al sinds hij geboren is.
Op vakantie vorige week probeerden we hem een keer niet wakker te maken maar toen lag hij om 1 uur 's nachts vrolijk in zijn handen te klappen… Na wat melk is hij toen weer lekker gaan slapen.
Ik heb al tegen mijn vriend gezegd: laten we gewoon nog eens proberen om hem te laten slapen nu hij ook een toetje krijgt… dus dat is de volgende stap. Geen aandacht aan besteden als hij wakker wordt is een goede tip, valt altijd te proberen natuurlijk.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Liesbeth

@Liesbeth, wil niet afkeuren maar een dutje op de bank? en ook maar een half uurtje…waarom leg je je kind niet gewoon in bed. ik vind dat ze een standaard slaapplek moeten hebben dan rusten ze ook goed uit. het lijkt me helemaal niks als een kind op de bank of in de box een dutje doet…dan slapen ze idd heel kort…verder moet je het natuurlijk helemaal zelf weten maar half uurtje is ook heel kort daarna moet ie weer 2 uur tegenaan…knap dat hij dat aan kan hoor! de mijne zal nooit ergens anders in slaap vallen en van een half uurtje wordt hij ook niet beter op…verder idd negeren als ie in de nacht wakker wordt want dat is echt niet van de honger maar uit gewoonte. daar moet je ook echt van uit gaan want hij krijgt voldoende binnen in de loop van de dag als je dat onthoudt dan word je ook niet onzeker op zo een moment als ie wakker wordt. gewoon even laten merken dat hij geen aandacht krijgt en moet leren doorslapen. succes meid en laat even weten hoe het is gegaan!

Hai Selma,

Tja, ik ben het op zich met je eens: ik vind het ook het beste dat een kind in zijn bed slaapt maar Bram lijkt een soort “overgangsfase” gehad te hebben. Hij sliep 's morgens na zijn ontbijt en dan dus rond half 12 in de wagen of op de bank of in de auto of waar we dan ook waren en daarna ging hij weer om 14.00 naar bed voor 1,5 á 2 uur.
Nu is het, zoals je hebt kunnen lezen, inmiddels anders en slaapt hij 's morgens een uur of anderhalf en 's middags van 13.00 tot 15.30/16.00.
Hij slaapt nu niet meer om 11.30.
Vanaf zijn geboorte is het al een wakker mannetje en heeft hij weinig slaap nodig overdag. We hebben er heel wat mee afgetobt.
Ik zeg maar zo: ieder kind (en iedere moeder!) is anders en een ieder doet wat zij denkt dat goed is.

Groetjes Liesbeth

Gewijzigd door - MamavanBram op 14 Jul 2010 20:12:05

Gewijzigd door - MamavanBram op 14 Jul 2010 20:12:43

de mijne laat ik ook overal slapen. Ik ben allang blij dat hij slaapt. Dus als dat een dutje op de bak is, prima. Vaak slaapt hij bij mij in bed overdag. Ga ik met hem liggen tot hij slaapt en dan ga ik weg. In zijn eigen bed is overdag drama dus waarom moeilijk doen. Ik probeer het wel nog om hem erin te leggen, maar als hij dan eindelijk slaapt is het maar heel kort, terwijl hij in ons bed veel langer slaapt omdat hij graag de ruimte heeft om te draaien. 's avonds en 's nachts ligt hij tegenwoordig wel gewoon in zijn eigen bed en dat gaat goed. Alleen horen wij de hele nacht gebots tegen de spijlen

22-12-2009 colin geboren

Hey mama van Colin,

Nou, zo kan het ook toch? Blijkbaar voelt hij zich veilig op die manier.
Ja nou, soms ben je gewoon blij dat hij even slaap pakt inderdaad!
Pfff, wij hebben wat afgetobt met Bram…
Hij had de eerste maanden echt zo veel moeite met slapen! Radeloos werden we er van.
Toen maar een Pacco aangeschaft, wat een uitvinding en Bram bleek (hoogstwaarschijnlijk) een koemelkallergie te hebben
Maar ja… toen werd hij 6 maanden en durfde ik het het meer aan met de Pacco. (Uiteindelijk draait hij zich nu pas een week om, haha).
Pacco afgebouwd en nu slaapt hij dus in een slaapzak en is zijn ritme zoals boven beschreven maar nu dan inmiddels ZONDER het dutje op de bank
Af en toe vind het best heel wat hoor: je bent voor het eerst moeder en je moet het allemaal maar uitvinden. Eén groot mysterie, zo’n baby, haha, maar ach voor je kleine schat doe je gewoon alles!

Groetjes!
Liesbeth

Gewijzigd door - MamavanBram op 14 Jul 2010 20:50:43

Gewijzigd door - MamavanBram op 14 Jul 2010 20:51:09

hee Liesbeth,

Ja wij hebben ook heel veel gehad met het slapen van Colin dat ik er ook gewoon klaar mee ben. Hij is overdag ook geen slaper. Ik had ook nog last van een lichte postpartum depressie en toen de RRR erbij moeten vasthouden was echt niet te doen. Het heeft mij zoveel energie en huilbuien gekost omdat hij perse in bed moest slapen, dat ik er helemaal klaar mee ben! Ik doe het nu zo en hij is hartstikke vrolijk en mama ook. Als hij moe is moet hij slapen en hoe en waar dat vind ik niet meer zo belangrijk. En ik vind de relaxmomentjes ook wel lekker…

Hij pakt nu vaak 's middags slaapjes van 1,5/2 uur en dat heeft hij echt heel lang niet gedaan. Ik vind het heel belangrijk dat Colin zich geborgen en veilig voelt. Daarom laat ik hem ook niet huilen. Ik ben ervan overtuigd dat je een gemakkelijker kind later krijgt als je ze biedt wat ze nodig hebben. Dat wil niet zeggen dat ik reageer op zeurhuiltjes en jengelen, maar als hij overstuur huilt ga ik hem troosten.

Maar gewoon doen waar jij je lekker bij voelt. De eerste maanden was ik ook heel onzeker, maar moet zeggen dat ik er steeds meer van overtuigd raak dat ik het goed doe met mijn kleine man.

Groetjes

Groetjes

22-12-2009 colin geboren

@mamavancolin: je lijkt op een vriendin van mij die laat haar kind ook overal slapen vooral in haar eigen bed. hoe vaak kwam ze er niet achter dat hij bijna ging stikken in haar dekens en toen hij wat ouder werd dat hij eraf viel. nou kan me geen veiliger plek bedenken als zijn eigen bed! ik ken geen andere wakkere baby als Meric die slaapt vooral nu erg weinig toch kies ik voor zijn veiligheid

@mamavanBram: zoals ik zei het is niet om af te keuren en je moet gewoon doen wat je denkt dat goed is maar niet dingen doen omdat je het zelf makkelijker vind. ik vind dat een baby gewoon in zijn eigen bedje moet slapen en als je het huilen niet kunt verdragen dan moet je hem maar uit bed halen. maar niet overal en nergens in laten slapen…vooral als ze straks kunnen kruipen en al nou dan wil ik niet weten hoe dat afloopt op de bank of in ouders bed. mijn vriendin slaapt nu met 3 kinderen in haar bed en haar man wil van haar scheiden omdat ze al zo lang geen sex hebben tja zij kiest ook voor haar kinderen maar haar huwelijk is nu wel naar de klote ga maar zorgen voor 3 kinderen met deze crisis…soms denken mama’s gewoon te makkelijk…hup in de box slapen terwijl het een speelplekje moet zijn of ga maar bij mama in bed liggen want dan slaap je langer nou wil je hoofd wel zien als je kind 4 is en nog huilt om bij jou te slapen waar jij totaal geen zin in hebt…

het is maar een mening en een beetje ervaring met de omgeving. weinig of veel slapen maakt mij niets uit als hij maar lekker veilig in zijn eigen bedje kan slapen. hij slaapt nu ook never nooit in de kinderwagen jammer dan! dan ga ik maar een uurtje de stad in en kom ik snel thuis en leg ik hem op tijd in bed! want hij gaat voor shoppen kan altijd nog.

je hebt gelijk dat het veiliger is alhoewel ik kan de laatste tijd ook vaak naar boven omdat hij een arm of been klem heeft zitten tussen de spijlen.

Niet dat ik me wil verantwoorden ofzo, maar dekens kun je van het bed afhalen en ons bed staat zo dat hij er niet af kan vallen. Ook staat de babyfoon naast hem zodat ik het kan horen als hij zich omdraait. Meestal ben ik ook boven aan het klooien als hij slaapt.

En sex hebben we genoeg dat hoeft namelijk niet altijd in bed… En hij slaapt 's nachts ook gewoon in zijn bed.

Ik vind slaap wel belangrijk, hoor. Is voor die kleintjes echt goed om veel te slapen. Ik merk het ook meteen als hij slaap tekort komt!

Maar ja, iedereen heeft zijn eigen mening. Voor ons werkt dit goed

22-12-2009 colin geboren

hahahah van dat sex bedoelde ik niet persoonlijk tegenover jou hoor maar wel een goeie!

nou mooi als je dat zo opgelost hebt en ja idd ze hebben veel behoefte aan slaap want daar groeien ze het beste op!

Meric kreeg ook vaak genoeg zijn voeten tussen de spijlen maar daarop hebben we het volgende bedacht! een hele dunne zomerslaapzak ipv van een rompertje zodat hij dat niet meer kan en dat scheelt al een hoop…nu gebeurt dat gelukkig niet meer.

Hee mama van Colin,

Nou, ik kan me heel goed voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt gehad hoor!
Ik heb zelf geen ppd gehad maar een heel zware zwangerschap (soort van prenatale depressie zullen we maar zeggen).
En dan is je baby er eindelijk (en die roze wolk waar iedereen het over heeft!) en dan kan het grote geluk beginnen en dan gaat het zo lastig met slapen! Hoe blij je ook met je kindje bent en hoe veel je ook van hem houdt: het kan gewoon heel pittig zijn.
Ik heb nu pas een beetje het gevoel dat we onze draai hebben gevonden, na bijna 9 maanden!
En laten huilen: ook zeker niet mijn ding. Het wordt vaak geadviseerd, maar ik ben er van overtuigd dat je kind je nodig heeft als het huilt (en dan heb ik het inderdaad niet over zeurhuiltjes en jengelen), zeker als het nog zo klein is. Er is gewoon iets aan de hand en dan moet jij er zijn als moeder. Ik heb het heus geprobeerd hoor, maar kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen. Er is laatst nog een publicatie geweest over het laten huilen van kinderen (mijn moeder had het artikel uit een krant, weet niet meer welke) en dat het echt schadelijk kan zijn.

@mama Selma: het is dan ook zéker niet voor mijn eigen gemak dat ik Bram op de bank liet slapen, maar meer omdat ik dacht: doe maar lekker een dutje mannetje en ik bleef dan ook altijd dicht bij hem.
En ik waak er echt wel voor dat het niet iets structureels is (zoals ik al zei: het is een fase geweest). Bram slaapt nooit bij ons in bed en voorderest slaapt hij gewoon in zijn eigen bed omdat ik inderdaad ook vind dat dat een fijn en veilig plekje moet zijn.

Goed dames, ik ga lekker mijn bed opzoeken. Vanavond is de grote test… Net huilde Bram even maar draaide zich na wat drinken weer op zijn zij met zijn arm om zijn knuffelmuis heen. Zo schattig.
We gaan hem niet wakker maken voor een voeding. Zal mij benieuwen…

Ik zeg dus: slaap lekker

Gewijzigd door - MamavanBram op 14 Jul 2010 22:24:34