Dagritme en slaapjes!

Mijn zoontje doet hele korte slaapjes overdag, zo’n 30-40 minuten. Tussen de slaapjes is hij gemiddeld 1,5 uur a 2 uur op. Ik vraag me af of hij met de tijd langere slaapjes zal gaan doen overdag, als hij b.v. naar twee slaapjes gaat per dag. Hij krijgt nu ook groente en volgende week begin ik met fruit. Het dagschema zal dan waarschijnlijk ook weer anders worden. Soms is het wel moeilijk omdat hij van die korte slaapjes doet. Als hij uit bed komt wil hij gelijk drinken, eerst neerleggen om te spelen hoef ik niet te doen, dan wordt het huilen. Heb hem altijd gelijk gevoed als hij uit bed kwam (RRR) Daarnaast is hij ook nog eens een vroege vogel, wakker om 5.30 uur. Weet dus niet hoe ik aan minder voedingen moet gaan komen, hij krijgt er nu nog 6 (laatste om ongeveer 21.30 uur)

Heeft iemand van jullie een hazeslaapjes kind gehad die uiteindelijk langer is gaan slapen overdag? Of moet ik me er op voorbereiden dat hij straks met twee slaapjes bijv. ook maar kort zal slapen? Iemand verder nog tips, ideeën hoe ik een nieuw dagritme kan introduceren?
Schema is nu ongeveer zo:

5.30-5.45 BV
8.30-9.00 Groentehap + flesje (groente eind van de week naar de namiddag)
11.15-12.00 Fles
14.30-14.45 Fles
17.15-17.30 Fles
21.30 BV

Hoor graag jullie tips/ervaringen mbt het slapen en het dagritme

Groetjes Annelies

Onze dochter doet ook vaak korte hazeslaapjes, maar dan probeer ik haar er nog eentje achteraan te laten knopen. Ik geef haar een speentje en laat haar in bed spelen en vaak valt ze nog een keer in slaap voor weer 45 minuten.
Dus misschien een ideetje om te proberen
Hou oud is je zoontje eigenlijk en waarom geef je eerst groente en dan pas fuit?Wij zijn begonnen met fruit en later kwam pas de groente erbij.

Wij merken wel bij Madelief dat wanneer ze langer wakker geweest is, ze langer slaapt vervolgens. Maar ze is in de nacht dan veel onrustiger, omdat ze toch wat oververmoeid is geraakt overdag. Ze wordt dan ook veel vroeger wakker.

Wij hebben nog 5 voedingen op een dag van 180 cc, waarvan de laatste fles met pap. Misschien kun je de BV laat op de avond omruilen voor een fles pap.
Tussendoor krijgt Madelief 's ochtends fruit, 's middags een rijstewafel en á avonds groente. Vind het dus niet heel erg veel verschillen van jouw schema. Maar wie weet doet de papfles wonderen!!!

Ben benieuwd hoe oud je knulletje is.

Groet, Anne-Marie

Hoi,
Jelle is nu 6 maanden en heeft ook overdag altijd kort geslapen tussen de 30 a 40 minuten, ook een tijdje ingebakend gehad van maand 2 tot 4. Heeft hem toen wel iets meer rust gegeven hoor. En in de kinderwagen sliep hij heerlijk, heeft hij volgens mij nog meer overdag geslapen dan thuis in zijn zijn bedje. Durfde ook bijna niet de bak om te bouwen. ( want hij paste er echt niet meer in) maar in de wandelwagen slaapt hij gelukkig ook hoor. Nu gaat het een stukje beter moet ik zeggen. Ik denk ook doordat hij actiever is, speelt veel is ook lang wakker tussen de 2 a 3 uur ong. Hij heeft niet echt een ritme kwa slapen.
tussen 6 a 7 uur 180cc
dan soms nog naar bed ong 1,5 uur ( woprdt sinds deze week ook minder hoor.)
*rond 9 a 9.30 uur fruit
spelen
*rond 11 uur 180 cc
nu slaapt hij vaak wel 1 a 2 uur. Maar als hij wakker wordt wil hij ook graag de fles hoor, dus red om de 4 uur vaak niet.
*rond 14 a 15 uur fles
*rond 17 a 18 uur groente + halve fles
ik probber hem vaak rond half 5 a 5 uur nog even naar bed te doen 30 a 60 minuten. Dan eet hij beter en gaat het 's avonds beter.

• rond 21.00 210cc + 2 scheppen rijstebloem.
    Meestal gaat hij tussen 19.30 a 20.30 naar bed, geef hem als hij laat gaat eerst de fles, anders maak ik hem wakker.
    En ik moet zeggen dat ik nu ong 1,5 dit ritme heb, vanwege het vaste voedsel, en het gaat eigenlijk best wel goed.
    Als ik weet dat Jelle echt moe is en weer na 30 min. wakker wordt, laat ik hem nu wel wat langer huilen, met pijn in mijn hart, maar het helpt wel volgens mij. Alsa mijn man thuis is gaat dan de tv hard aan en de afzuigkap, zodat hij het niet hoort. ( want hij kan er helemaal niet tegen).

Ik heb op een gegeven moment los gelaten dat hij nooit een slaapkont zal worden, en nu ook sinds hij ouder wordt gaat het echt steeds beter hoor.

Succes ik hoor het wel
Groetjes Anita mama van Jelle (26-08-2007)

Mijn zoontje is nu 6 maanden. Een speentje geven als hij wakker wordt is geen optie, hij wil geen speentje. Soms laat ik hem nog liggen als hij wakker wordt in de hoop dat hij weer in slaap valt, maar meestal gebeurt dat niet. Zolang hij niet gaat huilen laat ik hem meestal nog even liggen.

Geef eerst groente omdat ik heb begrepen dat dat beter is ivm het ontwikkelen van een eventuele allergie. Hij is wel gevoelig voor eczeem.
Ik wil zeker een papfles gaan geven in de avond, doe dat zodra ik de laatste borstvoeding op de dag kan afbouwen. Hopelijk lukt dat volgende week, nu zijn mijn borsten nog te gespannen in de avond. Als hij een fles gaat krijgen wil ik ook de tijd gaan opschuiven en de laatste voeding rond 19.00-19.30 gaan geven.

Jasper slaapt nu nog in een bakerzak, omdat hij in het begin zo beweegelijk was met zijn armpjes. In de kinderwagen slaapt hij ook niet echt. Soms viel hij wel eens in slaap als we bijnan thuis waren! Meneertje vindt het allemaal veel te interessant. We hebben nu ook de kinderwagenbak verwisseld voor de buggy (kan helemaal plat), nu zal hij helemaal niet meer in slaap vallen, omdat hij van alles kan zien =)
Misschien als hij meer groente krijgt en ook nog fruit en op een gegeven moment gaat tijgeren, kruipen en lopen dat hij meer energie verbruikt en langer gaat slapen!!! Ik heb ook geen slaapkont, af en toe zou het wel fijn zijn als hij dat wel was, hi,hi

Groetjes Annelies

Hoi,

Anne is bijna 8 mnd en haar schema ziet er zo uit:
Anne is ook een vroege vogel, elke dag om half 6 wakker.
Dan krijgt ze de papfles en gaat nog even terug op bed tot half 7. (wij ook!)
Half 7 tot ong. kwart over 8 op en dan slapen tot 9 uur/half 10
Fruithap en wat drinken uit de tuitbeker.
Rond half 12 slapen tot half 2.
Half 2 melk en een boterham.
15.30/15.45 nog even op bed tot ong. 16.15
16.30 warm eten en yoghurt na en nog wat water drinken.
20.30 papfles en slapen tot de andere morgen.

Anne deed in het begin ook korte slaapjes van hooguit 3 kwartier.
Toen kwam ik op het idee om haar bed anders neer te zetten. Stond tegen
de muur, nu in de lengte voor het raam met de gordijnen open.
Toen ging ze ineens 2 uur achtereen slapen en soms 3 uur.
Heb jij de gordijnen open of dicht?
Veel babytjes vinden het fijn om met de gordijnen open te slapen.
Ze vallen tenslotte als ze klein zijn ook wel eens in de box in slaap
en daar is het ook licht.
Misschien te proberen en het bedje anders neer zetten wil dus ook nog
wel eens helpen.

Jouw schema zou er zo uit kunnen zien:
5.30/5.45 bv.
8.30/9.00 fruithap (kun je zelf maken halve liga, stukje banaan, roosvisee
en even fijnprakken met de vork) en wat drinken.
12.00 boterham en melk.
14.30 drinken en koekje
17.30 warm eten en yoghurt na.
21.30 papfles.
Houd je me op de hoogte!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 7 mnd

luca was geen slaapkont dacht ik, en nu vind ik dat thije nog minder slaapt hahaha. Maar ik kan er nu beter mee omgaan dan bij luca. Luca sliep overdag niet veel totdat hij 2 slaapjes ging doen. Hij ging helemaal goed slapen toen hij 1 slaapje ging doen. Nu slaapt hij ook vaak nog smiddags, en dan zo’n 2 uur. Thije heeft totaal geen slaapritme, maar dat probeer ik nu wel een beetje te sturen, nu hij fruit en groente krijgt! Na het fruit naar bed, om een uur of 1 samen met luca naar bed, en na de groente nog eventjes slapen. De laatste dagen slaapt hij nog iets minder, want er komt een tand aan
Maar gelukkig weet ik, het is een fase! Komt allemaal goed!

Hoi Heleen,

Bedankt voor je reactie. Ik heb overdag altijd de gordijnen open in de slaapkamer. Jasper’s bed staat tegen de muur, zou kunnen proberen het anders neer te zetten overdag. Heel veel ruimte is er niet, want hij slaapt bij ons op de kamer (hebben maar 1 slaapkamer, hopen snel een ruimere woning te vinden)
Als ik even naar jouw schema kijk die je opgeeft voor Jasper, mag hij nu dan al een boterham eten? Ik ben nog niet met het fruit begonnen, is brood niet pas met 7 maanden? Wat drinken betreft anders dan melk, moet ik eerst even uitproberen wat hij lekker vindt…gewoon water, thee of iets van diksap. Heb hem vandaag een halve liga (2de stap) in de hand gegeven, heeft hij klein beetje van gesabbeld.
Jasper kan nog niet uit een tuitbeker drinken, heb het wel een paar keer geprobeerd, maar hij weet nog niet goed hoe het werkt.
Papfles 's avonds moet nog heel even wachten, zal binnenkort de bv laten vervallen.
Vanaf hoe oud mogen kindjes eigenlijk yoghurt eten?
Nou, ik ga even kijken hoe ik met het dagschema aan de slag kan.

Iedereen bedankt voor jullie reactie’s

Groetjes Annelies

Hoi Annelies,

hier adviseerd het cb:
groente en fruit vanaf 6 maanden. Dus fruit kun je gaan geven hoor! evt half potje om te beginnen.
En brood vanaf 7 maanden, hij kan natuurlijk wel al met een broodkorstje aan de slag gaan!
Om vast te wennen aan brood.
Yogurt mag pas vanaf 9 maanden adviseren ze hier.

Sap kun je wat proberen maar heeft hij nog niet perse nodig.
Wel zou ik vast gaan oefenen evt met gewone beker!
Ging hier beter als met tuitbeker. Is wel in het begin een geknoei maar wel goed voor de mondmotoriek.

Groetjes Gytha

Hoi,

Mijn dochtertje sliep ook van die hazeslaapjes, iedere keer wakker na 50 min., dan weer huilen. Uit bed halen was ook geen optie. Bovendien had ze veel krabben in haar gezicht. Ik baker haar nu in, hierdoor slaapt ze zeker wel 2 uur achter elkaar, als ze wakker is, is ze vrolijk, speelt lekker in de box. Kortom een ander kind!
Zeker een aanrader!

jantje

Rond 5 weken ben ik met inbakeren begonnen en dat ging echt perfect.
Tot hij een hangerige periode kreeg en ook hazeslaapjes deed overdag.
Na 50 minuten werd hij huilend wakker, ik er de klok op gelijk stellen!
In het begin vond ik het moeilijk om hem te laten huilen maar vaak na een speentje sliep hij gelukkig weer verder.

Na enige tijd deed hij het niet meer en sliep gerust 2 uur of langer achter elkaar.

Toen kreeg hij een periode dat hij gewoon echt niet meer langer wilde slapen als een uurtje, hij huilde alles bij elkaar en laten liggen was geen optie.
Dan liet ik hem een uurtje spelen en dan ging hij weer naar bed, dus 2 slaapjes tussen een voeding. ( Hij krijgt om de 4 uur de fles).

Nu wordt hij zelden na een uurtje wakker. In de kinderwagen doet hij vaak ook hazeslaapjes als ik aan het wandelen ben of op visite ben maar dat haalt hij weer in als ik hem aan het eind van de dag naar bed breng. Dan slaapt hij wel 3 uur achter elkaar.

Het is bij mijn kleine dus echt met periodes…

Hoi Annelies,

Lijkt me niet fijn je kleintje bij je op de kamer, maar als je geen groter
huis hebt dan moet je wel.
Zal wel wennen zijn voor je kindje als die op den duur een eigen kamertje
krijgt.
Als je het bedje niet anders neer kan zetten dan zou ik hem zo mooi laten staan.
Hoelang slaapt hij nog na de bv van 5.30?
Is hij dan nog moe?
Wij hebben Anne
een paar maand geleden omdat ze na de fles van 5.30
niet meer sliep eerst mee genomen naar beneden om te spelen in de box,
en met 1 1/2 uur ofzo weer op bed gedaan.
Was ze erg moe en sliep zo 2 uur achter elkaar.
Op een gegeven moment toch weer geprobeerd om te laten slapen na 5.30
want om nu al om 5.30 beneden te zitten vonden we wat te vroeg.
Nu slaapt ze vaak nog 45 min verder.
Zou je ook kunnen proberen.

Brood is met 7 mnd maar je kan hem al wel laten oefenen met een broodkorstje.
Yoghurt zijn we met 6 mnd mee begonnen. Beetje roosvisee erdoor en
smullen maar!
Anne is er gek op, begint dan te stralen!

Heb je ook al geprobeerd als je zoontje met 30-40 min. wakker wordt
om hem nog te laten liggen? Vaak vallen ze vanzelf weer in slaap.
Houd je me op de hoogte!

Groetjes Heleen.

Hoi Heleen,

In het begin was het niet erg de kleine op de kamer, was zelfs wel handig met het voeden. Nu begint het toch wel steeds vervelender te worden. Maarja, hopelijk kunnen we snel verhuizen. Heb vandaag het bedje anders neergezet, maar het maakte geen verschil.
Na de voeding van 5.30 is hij meestal tot 7.00 op en gaat dan weer naar bed. Meestal slaapt hij dan 45 minuten, soms een uurtje. Vaak ligt hij ook nog wel even wakker als hij naar bed gaat, valt bijna bij geen een slaapje gelijk in slaap.
Ik laat hem ook wel eens liggen als hij na 30-40 minuten weer wakker is, maar zelden valt hij dan weer in slaap. Maar zolang hij niet gaat huilen, laat ik hem vaak nog wel even liggen. In het weekend wil hij nog wel eens later wakker worden, dan hoeft mijn man er natuurlijk ook niet uit om 5.30. Daarom heb ik mijn hoop erop gezet dat als hij eenmaal een eigen kamertje zal hebben, hij wellicht langer doorslaapt.

Groetjes Annelies

Hoi Annelies,

Wij hebben Anne om kwart voor 6 meegenomen naar beneden en de papfles
gegeven.
Niet meer terug gelegd in bed omdat ze vaak niet meer slaapt.
Kijken hoelang ze het nu volhoud.
Jullie zitten nu ook vast beneden met de kleine.
Valt niet mee want het is nog hardstikke donker en alle mensen in de
straat slapen nog.
Elke slaapt nog gelukkig!
Anne is erg vrolijk en brabbelt lekker in de box.
Ging niet huilen toen mijn man en ik gingen eten, normaal gesproken
piept ze als we weglopen.
Jullie ook lekker geslapen?

Groetjes Heleen.

Vanochtend zat ik om 6.15 in de woonkamer. Meneer had de dekens losgeschopt en lag schuin in zijn bedje. Dacht al dat er iets gaande was, want ik hoorde getik tegen de spijltjes, hij lag daar dus tegen aan te schoppen. Ja, valt niet mee, vooral niet op zaterdag. Mis het uitslapen soms wel hoor. Gelukkig is het spoken van Jasper 's nachts weer even voorbij, hij slaapt weer door!
Jasper is tegen achten weer naar bed gegaan vanochtend.
Hij heeft vandaag z’n eerste fruithapje gekregen (banaan), hij vond het lekker, alleen bij de eerste hap was het alsof hij wilde zeggen, wat is dit nu weer. Ja, al die verschillende smaken. Tot nu toe lijkt meneer een makkelijke eter.

Groetjes en fijne dag

Hoi Annelies,

Wij hadden Anne van kwart voor 6 tot kwart over 7 beneden en toen werd
ze weer moe.
Kwart over 8 weer wakker en om 10 uur weer gaan slapen.
Slaapt nu nog steeds.
Wij hebben Anne trouwens in haar ledikantje bovenin te slapen omdat ze
steeds omhoog kroop.
Nu blijft ze gewoon zo liggen.
Heb je daar nog geen problemen mee?
Ga nu weer naar Elke want die heeft ook aandacht nodig. We hebben
net samen een boodschap gedaan en een rondje op haar fietsje gedaan.
Ook nog ramen gezeemd. Hoort er ook bij!!

Groetjes Heleen.