Dagritme baby

Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist aangemeld hier. Wat een leuke, gezellige site… Zal me hier wel vermaken!!!

Ik zit met een vraagje over het dagritme van mijn dochtertje. Ze is vier weken te vroeg geboren en toen raadde het ziekenhuis me aan haar zoveel mogelijk bij me in een ruimte te houden. Dat hebben we gedaan, maar nu wil ik toch zo langzamerhand wel wat ritme gaan krijgen. Dat is toch ook belangrijk voor zo’n kruimeltje??? (Ze is nu trouwens 8 weken…)

Nu doe ik haar dus elke dag tussen 12 en 2 naar bed, en meestal accepteert ze dit ook wel. Maar is dit genoeg op zo’n hele dag of moet ik haar vaker in bed doen? Welke tijdstippen zijn dan logisch??? Wie wil me vertellen hoe hij of zij dat deed bij hun kleintje???

En hoe laat leggen jullie ze 's avonds in bed???

Groetjes en tot later, Chantal, Mama van Mirthe 15-11-2001

Tja het is natuurlijk voor Mirthe anders omdat ze vroeggeboren is, maar ik zal je ff vertellen hoe Fabienne haar dagritme eruit zag met 8 weken.

's Morgens als ze wakker werd kreeg ze dus een fles van ik geloof 150 ml.

Na een uurtje wakker te zijn geweest sliep ze twee uur in de kinderwagen.

En toen kreeg ze weer een fles van 150 ml.

Weer een uur wakker en weer twee uur slapen in haar kinderwagen… en zo de hele dag door.

Alleen na de laatste fles ging ze dan in haar eigen bedje!

Even in het kort:

8 uur: fles 150 ml.
11 uur: fles 150 ml.
14 uur: fles 150 ml.
17 uur: fles 150 ml
20 uur: fles 150 ml.
23 uur: fles 150 ml.

Tot drie maanden heb ik fabienne gewoon lekker beneden laten slapen, dit werkte erg goed, ze was een uur na de voeding wakker en sliep 2 uur door tot de volgende fles.

Maar geen kind is gelijk natuurlijk. Pas toen ze drie maanden was geweest deed ik haar gewoon boven in bed. Daar werd het voor mij een stuk rustiger van. Ben toen ook over gegaan op 5 flessen met een langere tussenpauze.

Voor iedereen is het weer anders natuurlijk!

Liefs ellen

Dank je wel, Ellen, voor je reactie…
Ja, inderdaad, ieder kind is anders, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe anderen het doen. Mirthe is veel wakker, soms wel drie uur achter elkaar… soms zakt ze dan wat in slaap, maar tien minuten later is ze weer wakker…
Groetjes, Chantal

Phoe ik weet niet zo exact wat het ritme was van jasper,
hij kwam altijd om de 3 uur laatste fles was om 23.30 en dan weer om ong. 6.00 uur.
Overdag sliep hij erg veel, meestel rond de klok van 4 uur was hij een half uurtje echt wakker, ik weet dat nog wel want dan kwam papa thuis… En rond etenstijd 17.30-1800 uur had hij altijd en huiluurtje…

Ik deed jasper naar bed als hij echt moe was, meestal zette hij het dan op een hevige huilbui, en als ik hem in bed legde dan lag hij zo in coma…

Het is natuurlijk voor je zelf wel erg fijn als de kleine een eigen ritme heeft,
ik probeerde dat een beetje te sturen, maar helaas mij is het nooit gelukt…

succes,
en nog gefeliciteerd trouwens met de geboorte van Mirthe…

Groetjes en een knuffel
gabriella en jasper

Isa is nu 8 weken oud en een beetje. Ze is 3,5 week te vroeg geboren. Ik heb enorm met haar lopen tobben omdat ze alleen op mijn borst wilde slapen en de nachten en overdach sliep ze nauwelijks. Sinds 3 weken hebben we een ritme en dat gaat echt 100x beter. Bij mij ziet het er als volgt uit:

Voeding 1: tussen 06.00 - 07.00 uur als ze niet zelf komt maak ik haar wakker.
Voeding 2: ca vier uur later, ze slaapt vaak van voeding naar voeding (dus tussen 10 .00 en 11.00 uur)
Voeding 3: ca vier uur later (dus tussen 14.00 - 15.00 uur)
Voeding 4: ca vier uur later (dus tussen 18.00 - 19.00 uur)
Voeding 5: ca vier uur later (dus tussen 22.00 - 23.00 uur)

Ze krijgt 160 ml (ze weegt 5035 gram).
Al met al ben ik ca 45-60 minuten bezig met voeden, verschonen en op de arm spelen. Als ik zie dat ze moe wordt (geeuwen, druk doen, huilen) gaat ze naar bed in een Pacco (inbakerdoek). Na voeding 1 en 2 slaapt ze nagenoeg tot het volgende tijdstip van de voeding. Na voeding 3 probeer ik naar buiten te gaan met haar. Soms slaapt ze, soms niet. Na voeding 4 slaapt ze een uurtje en daarna is ze huilerig en wakker (huiluurtjes). Meestal badderen we dan lekker.
Na voeding 5 slaapt ze direct en door. Ze wordt bijna nooit meer wakker.

Ik heb daarnaast een troostritueel aangeleerd. Als ze naar bed gaat (dit is overigens in haar eigen wiegje in haar eigen kamertje) kusje en 1x muziekje aan. Er ligt een klein doekpoppetje tegen haar wangetje. Als ze huilt laat ik haar 10 minuten huilen. Vervolgens troost ik haar als ze in bed ligt met mijn hand op haar hoofdje zodat ze me niet ziet en een hand op haar buikje. Soms geef ik haar speen. Mocht ze weer huilen dan doe ik weer 10 minuten en dan weer hetzelfde. Dit 3x. Bij de 4e keer haal ik haar er na 10 minuten uit om te troosten op de arm zodat ze kalmeert. Ik leg haar daarna weer terug. Mocht ze dan weer huilen dan sluit ik het slaapmoment af en komt ze er uit. Het heeft wat tijd gekost en volhouden (ze was soms vaak over haar toeren) maar het werpt de vruchten nu wel af. Je moet consequent zijn en dus ook een ander die eventueel oppast.
Ik heb ervaren dat als er duidelijkheid is voor haar en iedere dag een aantal rituelen hetzelfde zijn dit rust bij haar brengt. Maargoed dat is bij ons zo.

Succes in ieder geval.
Groeten Mylene

Waarschijnlijk hebben ze nu wel het goede ritme te pakken! Dit is een topic van 2002!

Fijn dat jullie een goed ritme hebben gevonden! Anna was ook 3,5 week te vroeg en wilde 's nachts ook alleen maar bij mij of mij man op de buik slapen. Met zes weken slipe ze al goed door en konden we haar in haar eigen bedje leggen. Dit was in het begin nog even wennen, voor haar en voor mij, maar ze sliep uit eindelijk wel. Gelukkig is Anna nog steeds een goede slaapster!

Veel plezier met jullie dochtertje en geniet er maar lekker van. Ze zijn zo groot. Anna is nu alweer bijna 13 maanden! Wat gaat de tijd hard!

hahahaha mijn hersens werken nog niet helemaal na de bevalling!
ohhhhhh wat erg. Echt niet gezien dat dit van 2002 was. Hahahaha het is idd te hopen dat ze nu een ritme hebben.
Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Groeten Mylene

Hoi Mylene,
Ben blij dat je hebt gereageerd op een Topic van 2002, want ik vond het fijn om te lezen.
Jayson is nu 4 weken en slaapt eigenlijk nog maar heel weinig. Hij is overdag de hele dag wakker, behalve als we gaan wandelen of auto rijden. Rond 18.00 - 19.00 heeft hij altijd zijn huiluurtje ofzo, want dan is niets goed. En na de voeding van +/- 22.00 uur valt hij is slaap. Hij slaapt nog niet door… ik hoop trouwens dat dat wel snel gebeurt, want ik begin nu een beetje af te takelen
Omdat ze altijd zeggen dat je een kind de eerste 6 weken niet kunt verwennen, doe ik nu niet zo moeilijk over slapen en huilen. Maar dat moet straks natuurlijk wel anders. Daarom heb ik wat gehad aan jouw reactie…ik weet niet zo goed wanneer je dan een baby moet laten huilen en wanneer niet enzo. Dus jou tips zijn zeker bruikbaar!!

Moeder van Jayson (30-06-08)

Natuurlijk kun je altijd wat met tips!! Ookal is het een topic van 2002, het was alleen maar een constatering !!

Wat betreft het doorslapen, 4 weken is wel heel vroeg, maar kan natuurlijk wel! Wij hebben Anna met zes weken in haar eigen bedje gelegd en haar eigenlijk laten huilen. Het was wel even doorzetten, maar als ze het eenmaal doorhebben, is het stukken beter voor jullie, én voor Jayson!

Zo hebben wij het gedaan, Anna ging na de voeding in haar eigen bedje. Ze huilde wel, maar na een half uurtje zijn we even bij haar gaan kijken. Daarna heeft ze nog wel een tijdje gehuild, maar het ging wel beter. Na een uurtje ongeveer sliep ze. Ze is wel een paar keer wakker geworden en even gehuild, maar we hebben haar in haar bedje gelaten.

Het is natuurlijk wel makkelijker als de nacht voeding eraf is! Succes!