Dagje met kleuter


#1

vandaag ben ik ziek…niet erg, wel vervelend maar ik vraag me wat af.
op een dag doe ik best veel leuke dingen met mijn dochter, omdat ik dat leuk vind en natuurlijk zij, en omdat ze nog maar een half jaartje thuis is…want dan is het weer een nieuwe periode. SCHOOL.
het vervelende vind ik alleen dat ze niet gewend is zichzelf te vermaken, heeft me met alles nodig, al gaat dat wel steeds beter en beter, maar ik ben benieuwd wat jullie op een dag zoal doen met je kind.
een dagje thuis blijven is ook geen ramp, maar ik ben het niet meer gewend. vandaag noodgedwongen dan wel maar ik voel me dan direct schuldig!! ( aard van het beestje helaas).
dus als je zin en tijd hebt zou je dan eens willen beschrijven hoe je dag, week eruit ziet?
wat doe je zoal en komen er veel kindjes spelen of ga je veel weg?
ben benieuwd!!!


#2

Hier ook best actief meestal, haha. In tegenstelling tot de oudste, kan de jongste zichzelf overigens wél goed zelf vermaken als ik even een tijd of zin heb om iets samen te doen. Dat is wel heeeeel fijn moet ik zeggen.

Zij vind het op het moment juist heerlijk om af en toe een ‘thuisdagje’ in te lassen. We gaan een aantal keer per week naar opa en oma omdat ik daar werk. Ze is gek op opa en oma, maar tegenwoordig wil ze vaak na werktijd naar huis ipv daar spelen of slapen.
En normaal gaan we op donderdag altijd peuterzwemmen, maar dat zag ik vanochtend even niet zitten… mn lichaam werkte even niet zo mee, haha.
Dus ik zei haar dat we vandaag even een keer niet gingen, was ze helemaal blij: “ohhhhh dan hebben we lekker een thuisdagje samen, gezellig he!” Hihi lieverdje!

En tja… als ze eenmaal naar school gaan zijn ze daar natuurlijk een groot deel van de dag. Soms smiddags met een vriendje of vriendinnetje spelen, maar hier vooral vaak lekker thuis. De oudste speelt nog steeds moeilijk… Probeer wel altijd dat hij eerst iets zelf doet of samen met mij/zusje, en dan verder zeg ik al snel: Lang leve het digitale tijdperk…

Ik ga na school niet weg (alleen als het echt niet anders kan natuurlijk). Schooldag is (zeker voor een kleutertje van net 4, maar ook nog voor mijn stoere knul van 7 hoor!) best vermoeiend, en als je dan daarna nog weg moet kunnen dat soms net teveel prikkels zijn om uiteindelijk door het lint te gaan, of zo moe te zijn 'savonds dat ze niet meer kunnen eten.

Liefde is het enige wat zich vermenigvuldigt als je het deelt


#3

Ik heb nog geen schoolgaand kindje, maar ben nu wel wat vaker dagen thuis vanwege de geboorte van Lisa, je zit toch met de voedingen, kolven, het meeslepen van de hele babyuitrusting, waardoor ik minder makkelijk een deel van de dag op sleeptouw ga.
Dan gaan we kleuren, knutselen, kleien, puzzelen, samen met de duplo, dansen, stoeien, lezen, filmpje kijken, verstoppertje spelen, of gewoon even ‘lekker kletsen mama’ zoals Jasper het zo schattig noemt. Ik heb daar niet echt vaste patronen in, als er een moment rust is dan bekijken we gewoon waar we zin in hebben. Ik ga wel elke dag een wandeling maken met beide kids, en als het weer het toelaat kan Jasper ook wel eventjes zelf in de tuin spelen.

Als we wel weg gaan, dan is dat meestal nog op bezoek bij anderen ipv b.v. een zwembad, ballorig of kinderboerderij. Maar dat heeft er bij mij voor nu nog puur mee te maken dat ik het niet zo zie zitten om met mijn ondernemende Jasper en toch nog wat onrustige Lisa in mn eentje dergelijke activiteiten te ondernemen. Als ik dan b.v. met de kinderen naar een vriendin ga, of naar mn ouders ofzo dan kunnen zij Jasper ook even lekker aandacht geven en kost het mij niet zoveel energie. Al die andere dingen komen vanzelf wel weer. Ik voel me er niet schuldig over dat we wat meer thuis zitten, ik vind het zelf wel heerlijk en ik heb niet de indruk dat Jasper er last van heeft.
Hij gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf, waar hij het heel erg naar zn zin heeft, en 1 dag naar de oma’s dus hij heeft verder nog genoeg plaatsen om zich even helemaal uit te leven, dan is een dagje thuis bij mama ook wel weer prima!

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#4

Zo zien mijn vrije dagen er door de weeks ongeveer uit:

7.30 ontbijt
8.00 aankleden
daarna mogen de kinderen even zelf spelen en doe ik wat in het huishouden, ze helpen dan trouwens graag mee.
10.00 fruit en wat drinken
daarna gaan we met goed weer ff naar buiten/boodschappen doen/koffie drinken ergens
12.00 middageten
Noa gaat daarna naar bed en dan ga ik ff met rens spelen/knutselen oid en daarna doe ik nog wat in huis
15.00 drinken en een koekje
Daarna is de tijd voor de kids en doen we waar we zin in hebben
16.45 Ga ik koken en moeten de kids zichzelf vermaken of kijken ze tv
17.30 gaan we eten
Daarna ruimt een van ons de vaat op en de ander speelt nog ff met de kids
18.45 gaan beide kids naar boven wassen en naar bed

Ligt hier vooral aan het weer wat we gaan doen. Bij goed weer vaak naar buiten, bij slecht weer vermaken we ons binnen. We gaan best vaak naar opa en oma(wonen 2 minuten lopen hier vandaan) en we gaan ook regelmatig naar een vriendin van mij die ook 2 kleine kids heeft.
Ik maak tegenwoordig regelmatig speelafspraakjes voor rens(vraagt hij zelf vaak om) dus er komt hier regelmatig een kindje spelen of hij gaat ergens spelen.
De buurkindjes komen ook vaak spelen en Rens speelt ook regelmatig buiten achter op het pleintje met de andere kinderen uit de straat.

Wat ik hier vaak doe als ik wil dat Rens zichzelf vermaakt is hem ff op gang helpen om te spelen. Ik help hem iets te verzinnen om te gaan doen speel eventjes mee en als hij lekker in z’n spel zit ga ik doen wat ik wilde doen.

Groetjes Ramona


#5

Leuk, bedankt voor de uitgebreide reacties! Veel dingen herken ik wel. En ik heb nu eenmaal mijn dochter altijd veel aandacht gegeven, kan ik ook niet verwachten dat dat zo ineens over is.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het straks op school zal gaan, nog maar vijf maanden. En ook al baal ik wel eens en ben ik wel eens moe, doe veel alleen met haar ( qua vader, opa, oma ) geniet ik ook erg. Ik heb geprobeerd een ritme te maken. Wakker worden, aankleden, fruit, spelen, etc. maar het lukt me niet, werkt ook niet voor me.
Ik ben alleen wel heel verbaasd over hoe veel en vaak de kinderen van nu, waaronder mijn dochter wil spelen met andere kinderen! Want ik vind het nog steeds niet echt samenspel…of ligt dat aan mij of mijn dochter…


#6

hoi,
Samen spelen gaan kinderen pas leren vanaf 3 jarige leeftijd. Tot die tijd spelen kinderen naast elkaar. Vanaf de kleuter leeftijd begint het samen spelen, samen delen pas. ( 4 a 5 jarigen ).
groetjes annelies


#7

Maar ze is nu toch 3,5 jaar…het zou nu toch wel mogen gaan gebeuren dat samen spelen?
Ze is trouwens in haar spel met mij vaak best agressief, beetje jammer, kan me voorstellen dat andere kinderen dat ook niet zo leuk vinden!
Ik merk dat ik op het moment erg moe ben en minder lol heb om dingen met haar te doen. Weet niet goed hoe het komt en ik vind het vervelend. Misschien heb ik altijd wel ‘teveel’ gegeven en is ze het zo gewend dat ze steeds met mij wil en kan spelen.
Ik hoop dat het beter gaat als ze naar school gaat!!