Dag ritme

hallo, ik heb een paar vraagjes, mischien weet iemand er antwoord op.

Mijn kleine meisje is nu 3 maanden en 2 weken.
Ik hou me aardig aan mijn schema, tenminste, elke voeding zit er 4 uur tussen.
Ik weet niet precies hoe ik het overdags aan moet pakken, bijv hoe vaak en hoe lang ze moet slapen.
Ik doe haar standaard tussen 6 en uiterlijk 7 uur in badje, pyama aan, voeden en dan lekker naar bed.
Dan maak ik haar rond 22.30 wakker, knuffelen we even en geef ik haar de fles en gaat ze weer naar bedje.
Ik ben bang dat ik haar te vaak weer te snel in bed leg (ze slaapt meestal wel gelijk weer) of dat ze niet genoeg aandacht krijgt.
Maar ik denk dat je het dan wel merkt toch dat ze niet genoeg aandacht krijgt?

De ene keer slaapt ze de hele nacht door tot ongeveer 7 of 8 uur, maar der zitten ook nachten bij dat ze wel bijvoorbeeld om 3/4 uur honger heeft.

Ze weegt nu 6,5 kilo en dat is echt teveel, zeiden ze op het consultatie bureau.
Dus nu moet ik 180 cc (soms doe ik 200cc) water en 5 schepjes friso geven.

Dus als ze snachts geen voeding wil dan krijgt ze 5 x 180cc maar als ze snachts wel honger heeft krijgt ze 6 x 180 cc Is dat niet teveel?

Wie kan mij vertellen hoe het dag ritueel van hun kindje van 3,5 maand eruit ziet?
Vind het overdags zo moeilijk te bepalen of ze wel of niet naar bed moet.

alvast bedankt.

groetjes, lennie

6 maal 180 is te veel, want dan overschreid je de maximale hoeveelheid van een liter vocht dat een kindje op die leeftijd mag. De niertjes zijn nog niet in staat dat te verwerken.

Madelief kreeg met 3 maanden 5 flessen van 150 cc en af en toe een zesde als dat 's nachts nodig was.

Met drie maanden sliep Madelief overdag 2 tot 3 uur per keer, kreeg erna de fles, dan speelden we 10 minuutjes op schoot en daarna speelde ze een half uurtje zelf en dan ging ze weer naar bed. De avond en nachtvoeding deden wij precies hetzelfde als jij: knuffelen, drinken en naar bed. Wanneer ze meteen weer in slaap vallen of niet protesteren, dan hebben ze er behoefte aan om meteen weer teruggelegd te worden.

Maak je geen zorgen dat je te weinig aandacht geeft. Een babietje vindt het ook heerlijk om lekker op een eigen plekje te zijn zonder drukte en herrie, in de box of in bed. Wanneer ze meer willen dan hoor je ze echt wel hoor!!!

Geen zorgen joh, het komt helemaal goed!

Groetjes, Anne-Marie

oh trouwens… naar bed moeten ze wanneer ze moe zijn: rode wangetjes, oogjes wrijven, ontevreden jengelen, gapen… bij deze tekenen van moeheid: hup naar bed!

Groetjes

Ook hier zo’n slaapkop. Overdag vaak niet langer wakker als 1 uur, of we moeten al op stap gaan, dan blijft ze langer wakker.

6,5 kilo lijkt mij niet te zwaar. Mijn dochtertje weegt nu 7.340 gram en dit was volgens het CB prima. Ook ik moet de voeding langzaam aan opgaan voeren tot 180 met 6 schepjes (krijgt nu 165 met 5,5 schepjes). De fles van 22.00 uur gaat er ook in en dan gelijk weer naar bed

Marleen (trotse mama van Fréderique)

Mijn zoontje is nu 16 weken en ook echt een slaapkont!
Overdag kan hij nu soms wel 2 uur opblijven maar dat verschilt natuurlijk per keer.

Wij hebben het geluk dat hij sinds een 1 1/2 week doorslaapt van 21.00 tot 07.00. We hebben een tijdje zitten tobben met flesjes…wakker maken om 23.00…niet willen drinken. Kortom nu slaapt hij dus een aardige ruk achter elkaar…HEERLIJK!! Ik kwam gewoon niet aan 5 flessen op een dag dus nu krijgt hij 4x210 cc en daar doet hij het prima op.

Als hij in het begin 's nachts nog wel eens kwam dan gaf ik hem een klein flesje want anders had hij om 07.00 geen honger meer.

Afgelopen nacht heeft ze geslapen van 23.00 tot 07.30 dus heeft ze niet teveel voeding gehad… Maar gister nacht kwam ze wel om 03.00 en had gewoon honger. Het heeft dan geen nut om haar bijv maar een klein beetje drinken te geven want dan komt ze na 2 uur alweer omdat ze honger heeft.
Ook werkt het niet om haar in plaats van 180 overdag maar 150 te geven want dan wordt ze “boos” omdat ze nog meer honger heeft. Het maakt mij niet uit dat ze snachts honger heeft, maar ik wil haar dus niet teveel geven.

Hoe zou het kunnen dat ze de ene nacht wel door slaapt en de andere nacht niet?
Kan het er mee te maken hebben wat ze overdags doet en hoe lang ze wakker is?

groetjes

Hoe meer mijn kleine overdag drinkt, hoe beter hi doorslaapt.
In het begin as hij erg moe was, sliep hij 's nachts ook beter door maar tegenwoordig heeft hij zijn ritme nu eindelijk te pakken.

Af en toe is hij zo moe als hij bv overdag wat minder heeft geslapen en dan ligt hij rond 20.00/20.30 al op bed. Geen dag is hetzelfde.

Als mijn zoontje rond 04.00 wakker werd dan gaf ik hem 120 cc en dan rond 07.00 weer zijn gewone fles. Hij is altijd heel geduldig als hij honger heeft en wordt meer onrustig dan dat hij huilt voor zijn fles.

Tussen 6 en 7 op bed is ook wat wij met ons mannetje doen.
Tussen 2230 en 2330 krijgt hij ook een fles, waarvoor wij hem inderdaad
ook echt wakker moeten maken. (Als hij eenmaal wakker is heeft hij
toch ook echt wel honger.)

Hylke wordt tussen half 6 en 8 ergens wakker.
Door de week gelukkig wat vroeger, en in het weekend wat later :smiley:
Vroeger gelukkig niet, of er moet echt een aanwijsbare reden zijn.

Wat dat gewicht betreft, ik denk dat ze vooral ook kijken naar de verhouding
tussen de lengte en het gewicht van het kind.
Dat moet natuurlijk wel redelijk kloppen.
Volgens het grafiekje in ons cb-boekje is 6,5 kilo niet teveel.

Ik las ergens de regel: 150ml per kilo lichaamsgewicht.
Wat dus betekent dat ze met 6,5 kilo 6,5 x 150 = 975 ml per dag mag krijgen. Dat dan verdeeld over 6 voedingen is dat 162 ml per voeding.
Ik zou dan 4 flessen van 150 geven, en 2 van 180.
En als ze echt veel honger heeft maak je er 3 an 180.
Hylke is nu bezig om terug te gaan naar 5 voedingen,
Daar zitten dan wel flessen van 210 ml bij.

Aandacht: daar vragen ze zelf echt wel om als het nodig is.
Overdag naar bed? Zolang hij lekker ligt te spelen, zelf in de box
of in het stoeltje, of met een van ons, dan mag hij rustig wakker blijven.
Je merkt vanzelf als ze moe is, door het jengelen enzo.
Dan snel op bed leggen, want te lang wakker houden werkt juist averechts.

M.

Barry is ook 3 maanden en nog wat.
Barry krijgt al een tijdje 5 flessen van 200 cc (is dus incl.poeder) dus precies 1 liter.
Maar Barry was ruim anderhalve week geleden al 6810 gram!
Ik was namelijk ook bang dat hij teveel krijgt aangezien op de verpakking van de flesvoeding staat dat als ze zwaarder zijn als 6 kilo 4 flessen van 200cc moeten maar dat lukt mij dus echt niet met Barry.
Maar het cb zei tegen mij dat hij absoluut niet te zwaar was en mooi zat qua gewicht. Je zag het ook in het grafiekje dat het er goed uit zag.

Barry komt ook wisselend s´ochtends. De laatste dagen was het 8:00 maar vanochtend op opeens weer 5:30 maar dat kwam denk ik omdat hij gisteren zijn flessen niet helemaal opgedronken had.
Maar zijn schema ziet er als volgt uit:
tussen 6:00/8:00
tussen 11:00/12:00 (ligt eraan hoe laat hij s´ochtends komt)
14:30/15:00
18:00
22:30

Zoals je kan zien zit er overdag ook wel eens 3 uur tussen maar anders kom ik niet op de 5 voedingen uit en hij heeft dan ook echt weer honger omdat hij overdag wel druk is af en toe.
En inderdaad met slapen doe ik hem inderdaad in bed als hij moe begint te worden. Hij kan nu ongeveer anderhalf uur of soms 2 uur wakker blijven en moet dan echt wel weer naar bed.

Succes ermee!