Dag/eetindeling tips gevraagd!

Sanne is nu bijna 9 maanden dus zegt men dat haar dieet weer moet worden aangepast. Ik ben benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben, want volgens de huisarts moest ik dat zelf maar uitzoeken. Haar eetindeling is nu als volgt:8.00 uur 200CC Melk, 10.00 uur koekje en drinken, 12.00 uur boterham en 200CC melk,
15.00 uur banaan en koekje en/of drinken, 17.30 uur warm eten(wat de pot schaft), 19.00 uur melk 200CC
alsvast bedankt

Liefs Kristel

Dit heb ik gevonden voor kinderen vanaf 7 maanden.
Ontbijt:
Borstvoeding / pap van opvolgmelk (200 ml) met bambix

Middageten:
1 snee lichtbruin of wit brood (niet te vers) met b.v. jonge kaas, smeerkaas, leverpastei, ongekruide kwark, fricandeau, kipfilet, fruit, tomaat, met mate zoet beleg + dun besmeren met (dieet)margarine + borstvoeding/beker opvolgmelk (100 ml)

Tussendoor:
Fruit

Warme maaltijd:
Groente + aardappelen/ witte rijst/ macaroni/ spaghetti/ bonenpuree + 2 à 3 keer per week 1 eetlepel gemalen mager vlees, kip, vis, ei + 1 theelepel (dieet)margarine/ olie

Toe:
Volle yoghurt (tot 8 maanden aangelengd met water; ¾ yoghurt, ¼ water i.v.m. de eiwitten en zouten)

Voor het slapen:
Borstvoeding / fles opvolgmelk (200 ml)

N.B. Borstvoeding kan ‘op verzoek’ gegeven worden!

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02)

heb ff snel gekeken in het boekje van kaitlyn dit gaf ik haar toen ze 9 maanden was.moet er wel bij zeggen dat ik toen al gewone melk gaf omdat kaitlyn anders te veel spuugde en dat mocht toen van het cb.

smorgens 200 ml melk met pap bambix
maakte lekker dik altijd

tussen door drinken en stukje fruit en koekje

middag eten 1 soms 2 als ze zin had om te eten en gewonen melk een beker

na slapen kreeg ze drinken en doosje rozijnen meestal rond half 4

5 uur half 6 potje en toetje gewoon met ons at ze mee

8 uur kreeg ze wel opvolgmelk heel rustig moesten we doen anders spuugde ze gebeurde wel hoor 8 van de 10 keer maar goed

en toen naar bed tot 7 uur

Bedankt Jolanda,
Dit is inderdaad wat ik nu ongeveer aanhoud, maar het schijnt dat Sanne met 9 maanden minder melk en meer brood moet gaan eten. Ik weet niet of dat wel klopt want ze zeggen dat ze nu 6-8 maanden 600CC moet hebben maar hoeveel moet ze minderen dan.
Ik zal van de week toch maar eens bellen met het CB, want aan de HA (die de plaatselijke CB leidt) heb ik dus niets gehad.

Nu heb ik eigenlijk nog een vraagje m.b.t. drinken.
Ik heb een neefje van 11 maanden en die wil niet drinken. Hij drinkt echt onder dwang. Heeft iemand daar ook een tip voor?

Liefs Kristel

geef hem pap vla en yohurt

of ijsje fruit allemaal vocht en krijgt hij toch wat binnen

maar misschien vind hij wat hij krijgt niet smaaken kan ook he

en met minder melk van jou klopt wel ze gaan langzaam overstappen om met ons mee te eten,dus je kan smiddags gewoon kleine beetje geven bij der boterham en geen 200 meer

Gewijzigd door - bianca4 op 12 Feb 2004 13:07:36

nou ik weet het ook niet meer precies maar volgens mij hoe jij het beschrijft zo gaf ik het volgens mij ook nog steeds met fabiano. ik had toen ik je stukje las: moet daar iets aan veranderd worden? volgens mij niet. maarja…

Hoi Kristel,

Ik heb het ook even voor je nagekeken.
Omdat Stephan in het begin nogal veel problemen had met zijn gewicht (hij kwam niet genoeg aan) heb ik het PER DAG bijgehouden. Dat moest ook van het CB en de verloskundige.
Alleen…ik heb dit NEGEN MAANDEN volgehouden, hahahahaha!!!
ABSURD hè???
Was er blijkbaar zo aan gewend dat ik het ben BLIJVEN bijhouden (tot we op vakantie gingen naar Amerika, toen had ik zoiets van: moet dit nou??? Waar ben ik mee bezig? Hahaha!!!)

Maar goed: mocht iemand ooit nog vragen hebben over voeding: ik heb mijn ervaringen hier liggen van dag tot dag, negen maanden lang

Kristel, ik gaf Stephan met 9 maanden het volgende:

's ochtends (rond 07.00 uur, verschilde nogal) 200 ml melk met 3 eetlepels Nutrix.
Rond 10.00 uur fruit (banaan ofzo).
Rond 12 uur/half 1 een boterham met bijv. smeerkaas en 200 ml melk
Tussendoor bijv. Liga en Roosvicee
’s avonds gewoon warm eten (wat wij aten of een potje) en daarna yoghurt.

Het enige verschil is dus dat hij 's avonds om 19.00 uur geen 200 ml melk meer kreeg (nou moet ik ook zeggen dat hij daar niet dol op was).

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes, Bianca, mamma van Stephan

P.S. wat moet jij nou gaan veranderen dan??? Volgens mij zit je gewoon goed nu hoor. Ook gezien de ervaringen van de anderen en mijzelf.

Het lijkt wel of ik het kind de hele dag aan het eten geven ben. Bij de boterham moet ik haar eerst de melk geven anders lust ze die niet meer. En ik merk dat ze vooral bij het avondeten moeite heeft alles op te krijgen en we moeten echt aanpoten om om 17.15 haar te eten te geven, anders lust ze de melk van 19.00 uur niet meer. Ook vertelde mij iemand dat ze alleen bij de broodmaaltijden nog melk zou hoeven te hebben, of 1 keer pap en 1 keer brood. Ik krijg er wat van. Ik denk dat ik even nadenk over jullie reacties en dan probeer wat er weer het beste past bij sanne. Alvast bedankt voor de tips en als jullie nog iets weten over drinken, want het is echt heel erg, houd ik me graag aanbevolen. Appelmoes, diksap etc. lust hij niet. Melk met heeel veel moeite. Water wil hij ook niet, fruit wel weer. Zijn moeder maakt zich er zorgen om, dit is de derde maar ze heeft dit nog niet meegemaakt.

Liefs Kristel

Hoi Kristel,

Tegen mij werd destijds gezegd dat ik die laatste fles melk wel kon laten zitten (die jij om 19.00 uur geeft).
Als je die achterwege zou laten hoef je haar ook niet persé om 17.15 uur al eten te geven terwijl ze dan (blijkbaar) nog helemaal geen trek heeft.
Die laatste fles hoeft volgens mij écht niet hoor!
Als je ziet wat ze zonder die laatste fles al aan vocht binnen krijgt…is volgens mij ruimschoots voldoende (staat hier ook in een boekje wat ik heb).

Over dat niet willen drinken zal ik nog eens nadenken, of ik nog wat weet.
Het meeste is alleen al genoemd, zoals appelmoes enzo.
Maar als ik nog iets weet dan hoor je het zeker!

Groetjes, Bianca, mamma van Stephan

Wij doen het zelf ongeveer zo…
Na het wakker worden een bord pap. (200 cc melk met bambix)
Om ongeveer 9.30 fruit
12.00 Brood (2 stukjes) met 125 cc melk
14.30 Koekje
17.00 Warm eten en toetje (danoontje of vla)
19.00 Fles (250 cc)
Tussendoor drinken naar behoefte, ze heeft het altijd bij de hand
Dus we doen ongeveer hetzelfde.
Die fles van 19.00 hoeft niet, maar je weet zeker dat ze met een volle maag naar bed gaat.Shakira heeft er in ieder geval nog wel behoefte aan. En als ze om 17.00/17.30 geen behoeft heeft aan warm eten dan doe je dat wat later.
Je neefje van 11 maanden kun je vla of yoghurt geven, misschien fruit…

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)

Hoi Kristel,

kan je niet iets meer vertellen over je neefje van 11 maanden die niet wil drinken?
Ik bedoel: uit wat voor beker drinkt hij nu bijvoorbeeld? (anti-lek beker, fles etc.?)
En eet hij wel pap bijv.?

Groetjes Bianca, mamma van Stephan

P.S. alles wat je onder dwang doet bij kleine kinderen werkt bij voorbaat 9 van de 10 keer niet.
Dus ook drinken onder dwang niet.
Volgens mij kunnen ze er beter een spelletje van maken ofzoiets.
Maar nogmaals: ik weet verder helemaal niks van de situatie af.
Wie weet hebben ze dit bijv. al geprobeerd.

Groetjes,

ja dat lijkt me een ontzettend moeilijk probleem een kind die niet graag eet of drinkt. dwingen werkt inderdaad averechts maar het is zo moeilijk om dat niet te doen want je wilt zo graag dat je kind eet en drinkt. pff ja lijkt me echt erg. en ik heb geen tips voor je neefje. sorry…

Mijn neefje drinkt nog uit de fles en soms uit de antilek beker. Als hij drinkt gaat dat heeeel langzaam. Slokje voor slokje. Fruit lust hij gelukkig wel en eten doet hij ook goed. Hij droogt niet uit, maar het houd niet over. Ze moet echt bijhouden hoeveel vocht hij binnenkrijgt. Drinken (wat en hoe ook) wil hij gewoon niet.

Liefs Kristel

Hoi Kristel,

Je verteld dat hij uit de fles drinkt en heel soms uit de anti-lekbeker.

Nou is hij natuurlijk nog maar bijna 1 jaar, maar weet je wat ze vaak heel interessant vinden?
Drinken uit een “echte” beker!
Of uit een beker met een rietje.
Hulp is dan natuurlijk wel een beetje nodig (zeker in het begin) maar het kan zijn dat hij zich zo groot en stoer voelt dat hij dan wel drinkt.
Vaak vinden ze het gewoon erg interessant.
Het is het proberen wel waard, denk ik (ik heb dus geen idee of ze zoiets al geprobeerd hebben).

Ook bij een kind van bijna 1 jaar is er vaak al sprake van een soort “machtstrijd”.
Jij wil dat ik drink? Doe ik lekker niet.
Krijg ik daardoor lekker veel aandacht? Mooi !!!
Ik zeg niet dat dit persé zo is hoor, bij jouw neefje, maar hij zou niet de eerste zijn

Verder altijd een beker met drinken binnen handbereik zetten.

Wie weet heb je wat aan deze tips.
Ik hoop het voor ze!

Groetjes, mamma van Stephan

Hoi Kristel.
Ik vindt jouw schema heel mooi hoor.Iris is al een stuk ouder maar heeft dezelfde indeling.Pap is ook het enige wat ze echt eet/drinkt.Wat moest je eigenlijk veranderen dan?Ik bedoel van de huisarts?
Groetjes Eljada

hay, joyce is geen grote eter… s ohtends krijgt ze een broodje en smiddags ook tussen door veel drinken en een koekje en wat fruit
en s avonds warm eten…
toen ze 9 maand was was dit eigelijk net zo alleen s ochtends een fles pap
liefs ciska