gehad afgelopen nacht.
Ik zat heerlijk op het forum te bazelen over vanalles en nog wat. Hoor ik mijn zoon als een zeehondje blaffen en huilen. Ik ga kijken heeft ie het hartstikke benauwd met zo´n gierende inademing. Ikke denk meteen aan valse kroup. Dus Maurice onder de douche uitgejaagt met Daan op de badkamer gezeten in de stoom. Ikke was er dus snel bij. Heel rustig. Mijn man meteen vragen wat is dat en waarom doe je dat. Wist niet meer uit te leggen wat het was. Maar nu weet ik het wel heb ´t vannacht nog in een boekje op zitten zoeken.
Benauwdheid was snel weg en toen heb ik rustig op zijn slaapkamer gezeten en Daan wat te drinken gegeven.
Het typische is dat ie helemaal niet ziek was of zo. Ja effe verkouden geweest.
Maarre hij is vandaag weer beter blaft nog af en toe en ligt nu prinsheerlijk te slapen.
Vanochtend had Daan wel nog even een gierende inademing maar dat zakte gelukkig.
Heb de dokter ook maar even gebeld en die zei precies wat ik dacht en gedaan had. Gelukkig maar. Ik vond het ook niet eng alleen achteraf krijg je de bibbers.
Effe pseudokroup=vals kroup is een ontsteking van het strottehoofd en door het liggen krijgen ze een opeenhoping van slijm in de keel/luchtpijn met een vernauwing en hierdoor krijgen ze het benauwd met een gierende/piepende inademing.
Therapie: In de stoom op de badkamer gaan zitten totdat benauwdheid over is. Kamer warm met vochtbakken op de verwarming.
Gaat het kind kwijlen, krijgt het koorts of is het ziek dan moet je de dokter acuut bellen want dan kan het een epiglottitis zijn (of te wel strottehoofdontsteking met verstikking tot het gevolg). De kinderen worden dan acuut behandeld met antibiotica en in het ergste geval opgenomen om zuurstof te geven via een pijp.
Valse kroup duurt maar 1-2 dagen.
Ikke ben blij dat hij weer vrolijk rondhuppelt.
Groetjes,
Diana moeder van Daan