Creche

Hallo,

Het is alweer een jaar of drie geleden dat ik op dit forum was, voor de meesten ben ik dus nieuw! Ik ben Cath en heb een zoontje van drie en een dochtertje van bijna 4 maanden.
Ik wilde graag van jullie horen hoe jullie denken over kinderopvang/de creche.
Momenteel woon ik in Israel en hier is het gebruikelijk dat je baby vanaf 3 maanden 5 en halve dag per week (hele dagen, van 7 tot 16 uur) naar de creche gaat.
Persoonlijk heb ik hier moeite mee en hou Naomi liever nog heel lang thuis.
Vanaf welke leeftijd en voor hoeveel dagen/uren per week gaan in Nederland de meeste kinderen naar de creche? Wat vinden jullie een geschikte leeftijd?

Alvast bedankt voor de reacties!

Cath, mama van Daniel en Naomi

Hallo Cath,

Welkom terug dan!

In Nederland is het zo dat als je zwangerschapsverlof erop zit, je kindje meestal rond de drie maanden oud is. Als je dan opvang nodig hebt en je hebt geen oppas, dan gaat je kindje dus naar de crèche vanaf die leeftijd. Ik ken maar weinig kindjes die meer dan drie dagen heengaan. Onze zoon van vijf maanden gaat ook vanaf zijn drieënhalve maand naar de crèche en dit voor twee dagen per week. Vind ik vaak genoeg. Wat bijzonder dat het in Israël zo anders is. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat mijn zoon zo vaak naar de creche zou moeten. Kan me goed voorstellen dat jij er ook nog niets voor voelt.

Groetjes!

Hi Cath,

Ik heb mijn dochter Morgan voor creche en gastouder ingeschreven. Met de laatste hebben we vanmorgen kennis gemaakt om te kijken of we met elkaar in zee gaan. Morgan gaat dan 3,5 dagen en dan de langste dag van 7.30 tot 16.30.

Wij moeten zeggen dat een gastouder onze voorkeur had. Morgan is gevoelig voor veel prikkels en vraagt soms veel aandacht. Nou weten we sinds vandaag dat ze waarschijnlijk Kiss heeft, maar afgezien daarvan is het een pittige tante. Dus ze is straks met nog 2 kindjes, dus genoeg om te leren delen als ze ouder is en een klein aantal om toch genoeg aandacht te krijgen. Plus 1 persoon is waarschijnlijk ook fijner.

Mijn vriend zorgt merendeel voor haar als ze thuis is straks, met zijn werk is hij 's middags thuis en hij werkt op zaterdag. Maar waarom gaan kindjes daar zo veel heen dan?? Werken de mensen daar zoveel of willen ze niet voor hun kindjes zorgen??

Groetjes,

Michèle

Bedankt voor jullie reacties!
Fijn om me even weer “normaal” te voelen. Soms voel ik me hier, wat de “crechegewoonten” betreft, een beetje een buitenbeentje…
Gelukkig denkt mijn man (die Israelier is) er herzelfde over als ik!

De reden dat de kinderen hier zo vroeg en veel naar de creche gaan is dat de moeders meestal weer full-time aan het werk gaan. De salarissen liggen hier lager, dus meestal is het nodig. Daarbij komt dat veel mensen denken dat het goed is voor je kind. Ik denk zelf dat een kind het pas echt nodig heeft met andere kinderen te spelen als hij een jaar of twee is.
Nu is het zo dat wij ook heel weing inkomsten hebben, maar ik persoonlijk heb ik het liever financieel een tijdje moeilijk dan dat ik mijn kind zoveel moet uitbesteden…

Groetjes

Cath, mama van Daniel en Naomi